Moderator: Moderafo's
Pauline schreef:want ik vind dat als je gemeenschap hebt gehad, he voor god getrouwd bent.
Soms is het moeilijk iemands standpunt te respecteren, maar misschien is het een idee om je ff op de hoogte te stellen hoe mensen op het idee komen voor je het helemaal afbrand........PureImmortalSoul schreef:Grappig. Ik hoor steeds meer mensen beweren dat je, als je seks gehad hebt met elkaar, je voor God getrouwd bent.
Lalage schreef:Ik zou nog wel wat reacties willen op mijn vraagje: als je al getrouwd bent voor de wet en nog niet voor de kerk plus feest, hoe kijken jullie er dan tegenaan?
Evelien schreef:Lalage schreef:Ik zou nog wel wat reacties willen op mijn vraagje: als je al getrouwd bent voor de wet en nog niet voor de kerk plus feest, hoe kijken jullie er dan tegenaan?
tja, die vraag kreeg ik pas geleden ook! (mijn zusje gaat namelijk binnenkort trouwen, wo. gemeentehuis en za. kerk en feest). Ik heb daar geen antwoord op gegeven, om dat ik het zelf niet zou doen (2 dagen trouwen). Ik denk dat het gewoon personlijk is.
kurtyo schreef:Henkie, waarom niet goed onderbouwd? Ik vind de onderbouwing die voorstanders geven nu ook niet bepaald stevig. Al ben ik het met je eens dat er wel wat meer uitgewerkte argumenten mogen komen. Maar dan wel van beide kanten. Overigens heb ik volgens mij redelijk stevige argumenten gegeven waarom ik denk dat seks voor het huwelijk wel kan en zelfs bijbels gezien niet zomaar te verdoemen is.
Wat moet ik verder met die antwoorden van dominee's. Staan dominee's (dominosteentjes) voor de absolute waarheid? Staan dominee's voor onfeilbaarheid?
Ach ja, als je je post afsluit met 'het zal waar en zeker zijn' ben je toch op een vervelende manier je gelijk aan het verkondigen, is mijn bescheiden mening.kurtyo schreef:André, waar is hier sprake van disrespect dan? Ik hoor pureimmortalsoul niet veel zeggen wat respectloos is, eigenlijk. Waar brand hij het compleet af? Hij geeft een mening, degene die dat niet lijkt te respecteren ben jij momenteel...
PureImmortalSoul schreef:Zo Henkie,
Was ik weer...
Dat jij niet warm of koud wordt van mijn vergelijking, doet me weinig. Wel jammer dat je de vergelijking niet snapt, maar goed.
Als seks voor het 'huwelijk' inhoud dat je voor God getrouwd bent, vanwaar dan nog het gemeentehuis en de kerkdienst? Die laten ze er toch echt niet om zitten! Dan kunnen we als christenen voortaan net zo goed gaan samenwonen en even flink seks hebben, en voila: GETROUWD.
Wel grappig alleen dat mensen hier blijkbaar alleen maar teksten uit de Bijbel willen lezen. Daar smijten christenen elkaar inderdaad graag mee om de oren. Doet me denken aan de Schriftgeleerden en de Farizeëers. Die wisten ook iedereen met teksten om de oren te slaan.
En toen kwam Jezus.... Hij smeet niet met teksten of 'wetten'.... Hij lichtte Zijn verhalen toe met voorbeelden... Waren ze toen ook al niet zo gecharmeerd van geloof ik. Men probeerde Hem constant op Zijn woorden te vangen... Terwijl Hij alleen maar dingen duidelijk probeerde te maken. Uit liefde notabene. Anno 2005 zie ik nog erg veel Schriftgeleerden en Farizeëers!
Groeten,
Arend
Collateral schreef:elbert schreef:Dus onder de niet-wereldgelijkvormige zaken vallen a) onthouding óf (als je daartoe niet in staat bent) b) je niet-onthouden binnen het huwelijk.
Onder de wereldgelijkvormige zaken valt dus het je niet-onthouden buiten het huwelijk.
1) Paulus gebruikt het concept 'wereldgelijkvormigheid' in Romeinen 12, maar hij gebruikt het absoluut niet met betrekking tot de seksuele moraal. Met niet-wereldgelijkvormigheid bedoelt hij dat je als gelovige je naaste moet aanvullen, liefhebben, helpen. Je kunt nu zelf allerlei andere zaken onder Paulus' notie van wereldgelijkvormigheid gaan scharen, maar zo heeft hij het niet geschreven.
Collateral schreef:2) Het moge duidelijk zijn dat Paulus het vrijgezelle bestaan prefereerde boven het huwelijk, hoewel het huwelijk 'om der hoererijen wil' er ook wel mee door kon. Let wel: een huwelijk tussen man en vrouw!
Dit is echter de visie van Paulus; er zijn meerdere Bijbelse visies. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden. Het blijkt dus dat 'Gods wil' min of meer bepaald werd door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was.
Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan, waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal veel losser is dan toen, omdat die moraal in onze huidige cultuur ook veel losser is?
elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Dus onder de niet-wereldgelijkvormige zaken vallen a) onthouding óf (als je daartoe niet in staat bent) b) je niet-onthouden binnen het huwelijk.
Onder de wereldgelijkvormige zaken valt dus het je niet-onthouden buiten het huwelijk.
1) Paulus gebruikt het concept 'wereldgelijkvormigheid' in Romeinen 12, maar hij gebruikt het absoluut niet met betrekking tot de seksuele moraal. Met niet-wereldgelijkvormigheid bedoelt hij dat je als gelovige je naaste moet aanvullen, liefhebben, helpen. Je kunt nu zelf allerlei andere zaken onder Paulus' notie van wereldgelijkvormigheid gaan scharen, maar zo heeft hij het niet geschreven.
In Romeinen 12:1 (wat voorafgaat aan de tekst over wereldgelijkvormigheid) gaat het erom dat we ons lichaam stellen tot een levend, heilig en voor God welbehaaglijk offer. Onder lichaam moeten we hier niet alleen ons fysieke lichaam verstaan, maar ons hele leven, wat we doen en wat we laten. Alles is hier dus in inbegrepen, dus ook seksualiteit.
Daarnaast wordt in Rom. 12 gesproken over het feit dat elke christen een ledemaat van het lichaam (de Gemeente) van Christus is. In 1 Kor. 6:15-17 gebruikt Paulus precies hetzelfde beeld, maar dan met betrekking tot hoererij. En hij wijst dit in krachtige bewoordingen af.
Collateral schreef:2) Het moge duidelijk zijn dat Paulus het vrijgezelle bestaan prefereerde boven het huwelijk, hoewel het huwelijk 'om der hoererijen wil' er ook wel mee door kon. Let wel: een huwelijk tussen man en vrouw!
Dit is echter de visie van Paulus; er zijn meerdere Bijbelse visies. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden. Het blijkt dus dat 'Gods wil' min of meer bepaald werd door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was.
Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan, waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal veel losser is dan toen, omdat die moraal in onze huidige cultuur ook veel losser is?
In de Bijbel zie je de beweging van polygamie (komt in het Oude Testament voor) naar monogamie (Nieuwe Testament). Wat je voorstelt is dus weer een omkering van deze beweging. Dat lijkt me alleen gewettigd als je daar een geldige reden voor hebt.
Je stelt dat Gods wil bepaald wordt door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was. Zelf ben ik van mening dat de contemporaine cultuur gereguleerd werd door God in het Oude Testament, maar dat het van den beginne (Genesis) alzo niet geweest was.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 17 gasten