OK, mee eens, al zullen er altijd moeilijke punten blijven en op die moeilijke punten ook meerdere exegeses mogelijk blijven.Klaas schreef:Ik stel de exegese dan ook boven onze conclusies.
Dat is een waardevolle aanvulling. Het is goed om die twee 'willen' duidelijk te onderscheiden en te omschrijven.Allereerst moeten we opmerken dat er verschil is tussen deze twee 'willen' in die zin dat de ene wil (God wil dat iedereen behouden wordt / niemand verloren gaat) rechtstreeks in de bijbel te vinden is. De tweede wil (het is Gods wil dat mensen verloren gaan) is een afgeleide wil. We leiden deze af uit verschillende bijbelse gegevens nl. dat er enerzijds mensen verloren gaan en anderzijds dat er niets buiten Gods wil om gebeurt.
Ook dit punt is weer een erg waardevolle aanvulling. Dit is een geweldig punt van onderscheid tussen de twee 'willen'.Een tweede verschil is een inhoudelijk verschil. Op basis van teksten waar van God gezegd wordt dat Hij wil dat een ieder behouden wordt kun je zeggen dat het Gods vurige verlangen is dat mensen behouden worden. Datzelfde kun je niet zeggen van Gods wil inzake het verloren gaan van mensen. Het lijkt me niet bijbels om te zeggen dat het Gods vurige verlangen is om mensen verloren te laten gaan.
[parkeren]
Dat is ook wat ik wilde uitdrukken door een parallel te trekken met de zonde. Mensen zondigen en omdat we weten dat niets buiten Gods wil om gebeurt moeten we concluderen dat het feit dat we zondigen binnen Gods wil past. Dat wil echter niet zeggen dat God wil dat we zondigen.
[/parkeren]
Ik heb niet bedoeld een afgeronde leer te willen afleiden uit de bijbelse gegevens, maar ik wilde een voorbeeldje geven van hoe je bepaalde bijbelse gegevens bij elkaar kunt brengen, natuurlijk ben ik een zijdig, dat heb ik bewust gedaan om de moeilijkheid juist te zien.Als je e.e.a. zo formuleert benadruk je m.i. slechts 1 kant van de bijbelse gegevens.
Dat is nog maar de vraag. Hierboven ga je een voorbeeldje over dat God niet wil dat wij zonde doen. Maar wij doen zonde. Daar ligt toch onze verantwoordelijkheid? Zo ook m.b.t. het geloof. Het is onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we in de hemel komen. Tegelijk is het een genadige gave van God. Dat staat toch allebei in de Bijbel? Dat moeten we dan ook allebei laten staan en er niets vanaf doen.Maar wij hebben ook een eigen verantwoordelijk heid. Dat is de andere kant. Dat laatste is wat ik in jouw 'samenvatting' niet terug vindt. En dat is ook 1 van mijn bezwaren tegen de uitverkiezingsleer zoals die bv verwoord is in de DL. ... Hoe onze verantwoordelijkheid zich verhoudt tot het feit dat het geloof een gave is wordt nergens uit de doeken gedaan.
Ik geloof niet dat er een waar christen is die in de uitverkiezing gelooft, die niet toch ook de verantwoordelijkheid voelt.Praktisch gezien wordt ze gewoon geschrapt: God geeft sommigen wel geloof en anderen niet. Aan wie Hij dat geloof wel of niet geeft is niet van ons afhankelijk van onze verantwoordelijkheid.
Nou, de DL zijn er wel heel duidelijk in dat God zijn wil via de 'middelijke weg' realiseert.Met zo'n visie kun je m.i. nooit overeind houden dat God niet wil dat er mensen verloren gaan. God geeft iemand wel of geen geloof. God wil wél of niet. Volgens mij is daar ook geen ruimte om een 'verborgen wil' in te voeren. Die ruimte is er wel als je ervan uitgaat dat God zijn wil via 'middelijke weg' realiseert.
Dan moeten we denk ik vooral gaan zoeken naar de rol die de eigen verantwoordelijkheid speelt in het behoud van de mens.Als het m.b.t. het geloof niet enkel gaat om het feit dat God al dan niet geeft maar onze verantwoordelijkheid daarin ook een rol speelt kun je m.i. volhouden dat God wil dat alle mensen zalig worden terwijl je erkent dat niet iedereen zalig wordt.