Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 14:31

Fraaie manier van op de persoon inspelen. Je komt niet met werkelijke argumenten, maar met gevoelsmatige argumenten.

Tevens is je posting over wat de evangelischen en roomschen ermee te maken hebben fraaie nonsens. Als je niet in staat bent om bepaalde dingen aan elkaar te koppelen kun je het beter maar niet doen.

Fijn dat je zo goed onderlegd bent, want daar merken we tot nu toe zeer weinig van. Als jij de acte van de Dordtse leerregels achter je hebt, ben ik nog wel zo om eerst af te vragen of je wel de Bijbel achter je hebt! :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 14:44

Pieter Bel schreef:Fraaie manier van op de persoon inspelen. Je komt niet met werkelijke argumenten, maar met gevoelsmatige argumenten.

Tevens is je posting over wat de evangelischen en roomschen ermee te maken hebben fraaie nonsens. Als je niet in staat bent om bepaalde dingen aan elkaar te koppelen kun je het beter maar niet doen.

Fijn dat je zo goed onderlegd bent, want daar merken we tot nu toe zeer weinig van. Als jij de acte van de Dordtse leerregels achter je hebt, ben ik nog wel zo om eerst af te vragen of je wel de Bijbel achter je hebt! :wink:

Nou nou, als er hier iemand is die op de persoon inspeelt is het meneer Leusink wel hoor. Zijn opmerkingen aan mijn adres in relatie tot PKN zijn behoorlijk aanmatigend. Dus richt je commentaar daar maar eens op. En als jij vindt dat ik in mijn postings blijk geef van grote hiaten in mn kennis op reformatorisch gebied, dan hoor ik die graag van je. Misschien moet je ze wat beter lezen voor je dergelijke constateringen doet. Maar uiteraard hou ik me aanbevolen voor aanvullingen en/of correcties.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 14:47

Nee, maar laat dan duidelijk merken dat je het alleen voor dhr. Leusink bedoelt. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Duzzz.... En idd dhr. Leusink is ook niet zo netjes bezig... :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 14:49

Pieter Bel schreef:Nee, maar laat dan duidelijk merken dat je het alleen voor dhr. Leusink bedoelt. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Duzzz.... En idd dhr. Leusink is ook niet zo netjes bezig... :roll:

ok. grondstof voor glas er over.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 okt 2004 15:08

Wat ik zeg, zeg ik uit liefde, en je kunt tegen mij zeggen dat je een dienstknecht van de Heere bent, maar die hatelijke toon verbied Hij wel ten strengste in Zijn Woord. En je draait om mijn antwoord heen, want ik had het helemaal niet over 'grondjes' of wat soort onzin je brengt, ik had het over de tegenstrijdigheden, en een God van tegenstrijdigheden is er niet. En waarom zou ik moeten aannemen wat je zegt? Jij legt het gewoon anders uit dan ik, dus dat betekent echt niet dat jij gelijk hebt, alsof ik dat niet zou onderzocht hebben. Sorry, maar echt gegrond discussiëren heb JIJ hier op refoweb nog helemaal niet gedaan!!!!! :?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 15:12

Als ik dit allemaal lees geven de meesten hier blijk van hun onkunde met de Reformatorische leer. Jas, je zult eerder respons krijgen als je remonstrantse uitdrukkingen aanhaalt. Ze verwijten jou de leer niet te kennen, maar hebben zelf nog nooit de Acta opengehad. De dogmatiek van Kersten, die kennen ze, en dan kan ik bergijpen dat ze vinden dat jij een dwaallicht bent. :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 16:10

alex leusink schreef:Wat ik zeg, zeg ik uit liefde, en je kunt tegen mij zeggen dat je een dienstknecht van de Heere bent, maar die hatelijke toon verbied Hij wel ten strengste in Zijn Woord. En je draait om mijn antwoord heen, want ik had het helemaal niet over 'grondjes' of wat soort onzin je brengt, ik had het over de tegenstrijdigheden, en een God van tegenstrijdigheden is er niet. En waarom zou ik moeten aannemen wat je zegt? Jij legt het gewoon anders uit dan ik, dus dat betekent echt niet dat jij gelijk hebt, alsof ik dat niet zou onderzocht hebben. Sorry, maar echt gegrond discussiëren heb JIJ hier op refoweb nog helemaal niet gedaan!!!!! :?

Heb je je eigen toon wel eens nagekeken snotneus?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 18:20

Bookman schreef:Als ik dit allemaal lees geven de meesten hier blijk van hun onkunde met de Reformatorische leer. Jas, je zult eerder respons krijgen als je remonstrantse uitdrukkingen aanhaalt. Ze verwijten jou de leer niet te kennen, maar hebben zelf nog nooit de Acta opengehad. De dogmatiek van Kersten, die kennen ze, en dan kan ik bergijpen dat ze vinden dat jij een dwaallicht bent. :mrgreen:

Dat is zo, hoewel ik vermoed dat de meesten zelfs nog niet de dogmatiek van Kersten kennen. Ik denk dat ze trouwens ook niet weten wat remonstrantse stellingen zijn en wat contra-remonstrants is. Zou grappig zijn om eens uit te testen. Over deze site zou je trouwens ook een aardig boek kunnen schrijven. Als feuilleton in het rd zou het denk ik niet door de censuur komen. :)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 okt 2004 18:22

Mensen... ga ff ontopic. En scheldt elkaar niet uit... Respecteer elkaar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 18:27

Christa schreef:Mensen... ga ff ontopic. En scheldt elkaar niet uit... Respecteer elkaar.

Ja je hebt gelijk Christa. Ik vind het echt niet erg dat men het niet met me eens is, kan ook niet hè, maar de manier waarop dhr. Leusink ageert, vind zelfs ik te grof. Maar ok, ger.gem vs ger.gem.in Ned.
Persoonlijk vind ik de gg een socialer gezicht hebben dan de ggin. Wat vinden jullie daarvan? Insiders gevraagd!! Er moeten hier switchers zitten. Meestal ggin ==> gg. :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 22:14

jas schreef:
Christa schreef:Mensen... ga ff ontopic. En scheldt elkaar niet uit... Respecteer elkaar.

Ja je hebt gelijk Christa. Ik vind het echt niet erg dat men het niet met me eens is, kan ook niet hè, maar de manier waarop dhr. Leusink ageert, vind zelfs ik te grof. Maar ok, ger.gem vs ger.gem.in Ned.
Persoonlijk vind ik de gg een socialer gezicht hebben dan de ggin. Wat vinden jullie daarvan? Insiders gevraagd!! Er moeten hier switchers zitten. Meestal ggin ==> gg. :wink:

Idd. Ik ben zo'n switcher. Vroeger GGN en nu GG. Je conclusie is plaatselijk gezien terecht. Het verschil hier tussne de GGN en GG is erg groot. Bij de GGN is het onmogelijk om bekeerd te worden en bij de GG is er gelukkig ook nog evangelieprediking. En in de GG werkt de Heere nog. Daar ben ik van overtuigd. In de GGN weet ik dat niet. Onlangs nog zei een ouderling van de GGN dat de Heere niet meer werkte. Maar ik begreep pas te laat dat hij het alleen over zijn eigen gemeente had. Kijk en zo ben ik het toch nog af en toe met ze eens.
:mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 01 okt 2004 22:23

Bookman schreef:Bij de GGN is het onmogelijk om bekeerd te worden ....

Is dat een feit, of jouw beleving?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 22:27

Brion schreef:
Bookman schreef:Bij de GGN is het onmogelijk om bekeerd te worden ....

Is dat een feit, of jouw beleving?

Beiden. Zelfs de ouderlingen wisten op 20 jaar tijd NIEMAND op te noemen uit een gemeente van 1000 leden die tot bekering gekomen was. Trouwens die groep heeft geen geloof maar slechts een overtuiging. Ze praten alleen maar over ds X en ds X. Maar nooit zullen ze je vertellen wie Christus voor hen is. En als je hen er naar vraagt dan zeggen ze vlakaf dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Ach ja , en dan geef ik ze maar weer gelijk. En dan zeg ik: En daarom bent u nog onbekeerd. En dan??? Zijn ze boos............. :roll:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 okt 2004 23:27

Nou nou, dat gaat wel aardig te keer hier. Maar vooruit duidelijkheid kan geen kwaad. Ik ben geen van beide kerkgenootschappen lid, maar ik lees wel 'De Wachter Sions' en 'de Saambinder'. Wat me dan opvalt dat in de Saambinder er wel een tendens is voor toenadering tot de GGinNed. In de Ger. Gem. hebben ze het probleem dat ze altijd zwalken tussen Kok en Steenblok. Ze hebben ds. Kok om zijn leer geschorst en dr. Steenblok afgezet als docent en ik vermoed dat er toch predikanten in de GG zijn die of de leer van Steenblok aanhangen of juist de kant van Kok opgaan.
Ze moeten voorzichtig manoeuvreren om de zaak bij elkaar te houden en daar hebben ze bij de GGinNed geen last van. Ik vermoed dat ds. Mallan daar groot gezag heeft en er zijn zo weinig predikanten die kunnen zich geen verschillentjes permiteren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 okt 2004 00:59

waarnemer schreef:Nou nou, dat gaat wel aardig te keer hier. Maar vooruit duidelijkheid kan geen kwaad. Ik ben geen van beide kerkgenootschappen lid, maar ik lees wel 'De Wachter Sions' en 'de Saambinder'. Wat me dan opvalt dat in de Saambinder er wel een tendens is voor toenadering tot de GGinNed. In de Ger. Gem. hebben ze het probleem dat ze altijd zwalken tussen Kok en Steenblok. Ze hebben ds. Kok om zijn leer geschorst en dr. Steenblok afgezet als docent en ik vermoed dat er toch predikanten in de GG zijn die of de leer van Steenblok aanhangen of juist de kant van Kok opgaan.
Ze moeten voorzichtig manoeuvreren om de zaak bij elkaar te houden en daar hebben ze bij de GGinNed geen last van. Ik vermoed dat ds. Mallan daar groot gezag heeft en er zijn zo weinig predikanten die kunnen zich geen verschillentjes permiteren.

Ik hoop van harte voor de gm dat ze nooit samen gaan met ggin, want er ligt een wereld van verschil. Een verschil op leven en dood mag ik wel zeggen.

Terug naar “Archief”