Ook binnen de katholieke Kerk zijn er stromingen waarin het celibaat niet verplicht is voor priesters.
Verder vooral organisatorische verschillen of accentverschillen.
Moderator: Moderafo's
Faramir schreef:En roomsen bestaan niet. Mooi, dan zijn we het daar over eens.
Albrecht schreef:Mijn ideale wereld? Oh, ik zal het kort moeten samenvatten.
Staatkundig een beetje als dit. Maar dan Nederland, Venetië en België bij het Heilige Roomse Rijk. Absolute constitutionele monarchie is voor mij de" ideale staatsvorm, zolang de koning Katholiek is. Er bestaan nog één "republiek", Zwitserland als semi-onafhankelijk deel van het HRR. Uiteindelijk zou dit dan kunnen uitgroeien tot één groot keizerrijk onder leiding van een keizer en de Paus.
Als ik het voor het zeggen had, zou ik de wereld bevrijden van lelijke moderne architectuur. De steden en dorpen wil het verrijken met gotiek, barok en rococo.
De Katholieke Kerk zal overal de staatsgodsdienst worden, maar andere religies worden toegelaten, en zelfs gesubsidieerd in het geval van High Church protestantisme, Islam en Orthodoxie.
De politieke partijen worden afgeschaft, en vervangen met "bewegingen" die voorstellen kunnen doen aan de raadgevers van de koning. Extreem gevaarlijke bewegingen zoals liberalisme en communisme worden verboden.
Kerk en staat zullen terug één lijken, maar maatregelen zullen genomen worden om de Kerk te beschermen van de staat.
Universeel zal er goede gezondheidszorg worden ingevoerd, om armoede beter te bestrijden. Een herstelde Jezuïetenorde kan meer scholen, kerken en ziekenhuizen gaan bouwen in arme landen.
Mensen die lijden aan biseksualiteit, homoseksualiteit en andere waanbeelden zullen geholpen worden door goede dokters. In gevangenissen wordt evangelisatie heel belangrijk, omdat een sterk geloof criminelen op het rechte pad kan brengen.
Er is nog zoveel meer dat ik kan zeggen, maar zijn slechts enkele grepen eruit.
Bron: http://forum.politics.be/showthread.php ... ost5035972
Boekenlezer schreef:Het is net hoe je het wilt noemen.
Voorlopig komt rooms wel voor in de kerknaam van de RKK,
en dat kun je toch niet zeggen van de nogal pejoratieve benaming 'zwarte kousen kerken'. Vandaar dat rooms als wat gepaster op mij overkomt dan 'zw.k.'
Maar waar het jou om te doen zal zijn: jij ziet het accent liever liggen op katholiek, dan op rooms.
Flavius schreef:Het is maar goed dat een dergelijk Rijk nooit zal bestaan, want als ik het zo lees zal het geen Goddelijk Koninkrijk worden.
Faramir schreef:De katholieke Kerk noemt zichzelf zelden rooms-katholieke Kerk en als ze dat al doet is dat in gebieden zoals Nederland om het onderscheid met bijvoorbeeld de oud-katholieke Kerk duidelijk te maken. Rooms noemt ze zichzelf al helemaal niet daar dat gewoon een beledigend/spottend bedoelde naam is.
Faramir schreef:Je mag denken wat je wil.
Boekenlezer schreef:Jij bent de eerste die mij dat voor de voeten werpt. Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Ik herinner mij een dame, die mij vertelde van welk geloof ze was: "Rooms-Katholiek" zei ze.
Als dat eerste dan zo'n gruwelijk scheldwoord is, zou ze zichzelf niet zo noemen.
Heb je ooit "van de zwartekousenkerk" als antwoord gekregen? Ik nooit. Dat lijkt mij vrijwel ondenkbaar.
Volgens mij is hier meer sprake van een persoonlijke gevoeligheid van jou, die door lang niet iedereen zo ervaren wordt. Als ik 'roomsen' in Google intyp, krijg ik genoeg resultaten, waarvan ik niet de indruk heb dat het beledigend bedoeld zou zijn. Volgens mij valt het wel mee.
Het woord 'katholiek' als aanduiding voor rooms katholiek klinkt mij als wat onvolledig in de oren. Want in principe behoort een gereformeerde kerk ook katholiek te zijn. Het betekent voor mij dan: je verbonden weten met de kerk van alle tijden, zoals die beleden wordt in de apostolische geloofsbelijdenis. Of wou je mij die typering ontzeggen?
Dit vind ik wel een aardige: Roomsen en protestanten: word toch katholiek (Ja sorry, zo noemt die auteur de rooms-katholieken hier nu eenmaal. Ik kan er ook niks aan doen.)
Dat is ook wel weer het anonieme antwoord bij uitstek. In plaats van dat je dan gewoon zegt of die observatie volgens jou wel of niet klopt... Als persoon over wie het gaat zul jij beter weten of dit waar is of niet.
Ik heb sowieso niets van doen met grenzen, die ik zie als onrechtvaardig en dat het natuurlijk recht van de mens ontneemt - namelijk die van verplaatsen...Boekenlezer schreef:Zoals hij het omschrijft komt het op zich niet onvriendelijk over. Wat je alleen wel kan krijgen, is dat de praktijk anders uitpakt dan de theorie belooft. In het ideaal is de machtswens zo te zien duidelijk inbegrepen, en dat is bepaald niet ongevaarlijk. Het verleden van de RKK bevat helaas nog wat, wat niet fraai is, om het netjes te zeggen.
De grenzen van Europa in dat plaatje lijken op de grenzen van het werkelijke Europa rond 1900.
Ewan schreef:Waar halen de paus c.s de vrijheid vandaan om met een keppeltje (op zich al onbijbels) op te bidden, als de bijbel leert dat een man altijd blootshoofds moet bidden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten