kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jun 2007 22:33

Het lijkt mij ook wel nuttig van tevoren te bedenken dat dat schattige kleine kindje ook groot wordt.
En dat is een enorme verantwoordelijkheid!
Een kleintje huilt, dat is lastig soms. Maar een puber gaat dingen ondernemen die jij niet wilt, krijgt vraagtekens bij al jouw regels etc, gaat ertegenaan schoppen. Je kind gaat studeren, dat kost je gewoon enorm veel! Je kind gaat het huis uit, je moet het loslaten.

Kinderen lijken mij ook geweldig, maar het is veel en veel meer dan poepluiers verschonen, reageren op huilen, vertoetelen etc.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2007 22:47

Zeker, het bovenstaande plus nog honderd en één andere zaken in ogenschouw nemende snap ik niet dat men het verantwoord vindt om meer dan vijf kinderen op deze aardkloot neer te zetten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 22:50

Misschien dat daarom mijn ouders er daarom 5 op de wereld hebben gezet en niet meer :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 jun 2007 22:53

Tja, het enige voordeel van vijf of meer kinderen dat ik helemaal los kan gaan met de namen, maar dat is 't wel zo'n beetje. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 jun 2007 23:07

Sabra schreef:Zeker, het bovenstaande plus nog honderd en één andere zaken in ogenschouw nemende snap ik niet dat men het verantwoord vindt om meer dan vijf kinderen op deze aardkloot neer te zetten.

Dat ligt dan voornamelijk aan deze aardkloot en niet per se aan het aantal kinderen.
Er zijn genoeg ouders die een groot gezin wel met gemak trekken, zowel financieel als psychisch. Wie bepaalt overigens wat verantwoord is? Op het moment dat je beseft dat het eigenlijk niet verantwoord is, ben je al te laat. Je kunt niet alles van tevoren weten. Hooguit de financiële kant van het verhaal.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 23:11

OP moment weet ik een gezin van 3 kinderen waarbij de moeder het maar moeizaam trekt. Zelf heeft ze amper door dat ze er enorm vermoeid en slecht er uit ziet volgens mij, want als je voorzichtig iets vraagt dan gaat alles goed en trekt ze alles prima.
Toch zie ik dingen mis gaan in het gezin. Nu is zij zwanger van hun 4de kind. Zij zijn erg blij, maar ik hou eerlijk gezegt mijn hart vast. Wat moet je daar dan mee?

Dat is idd het moeilijke, wij kunnen dingen wel singaleren, maar als zij het zelf niet onder ogen zien, dan begin je niets
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 jun 2007 23:13

Gerdien B. schreef:OP moment weet ik een gezin van 3 kinderen waarbij de moeder het maar moeizaam trekt. Zelf heeft ze amper door dat ze er enorm vermoeid en slecht er uit ziet volgens mij, want als je voorzichtig iets vraagt dan gaat alles goed en trekt ze alles prima.
Toch zie ik dingen mis gaan in het gezin. Nu is zij zwanger van hun 4de kind. Zij zijn erg blij, maar ik hou eerlijk gezegt mijn hart vast. Wat moet je daar dan mee?

Dat is idd het moeilijke, wij kunnen dingen wel singaleren, maar als zij het zelf niet onder ogen zien, dan begin je niets

Die gezinnen zijn er idd. ook. Er valt geen pijl op te trekken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 jun 2007 23:59

Leej, fijn dat je hier even geantwoord hebt.. :wink:

Ik zou zeer zeker niet zonder mijn kinderen kunnen nee.

Ik denk dat als je zelf kinderen hebt dat je inziet dat het allemaal niet vanzelf gaat. En hoewel je gelijk hebt dat een glimlach alles doet vergeten geldt dat voor dat moment. Het is geen reden om er nog tien achter elkaar op de wereld te zetten. De verantwoording die je nu, en zoals missF zegt later als ze puber zijn, hebt heb je dan voor heel veel kinderen. En als ik jouw reacties lees zie je volgens mij alleen de kleintjes (waar ik ook stapel op ben overigens) en de leuke dingen. En daar is helemaal niets mis mee en geniet daar vooral lekker van, maar ik denk toch dat als je ze zelf hebt dat je je mening wel wat bij gaat stellen. Ik wil niet zeggen dat je dan zou gaan praten over gezinsplanning of 'stoppen met nemen' maar wellicht zou je je dan beter kunnen invoelen in moeders die ook kinderen hebben. En die zoals ik gek zijn op kinderen en het liefst een groot gezin hebben maar wel inzien dat dat ook allemaal moet kunnen. Nu kom je een beetje over als een vrouw die dat allemaal wel aan zou kunnen en dat anderen maar zeuren en het Godsgeschenk maar moeten nemen als het komt. Zonder er bij stil te staan dat het allemaal ook wel eens anders kan gaan. Snap je het nog? Want ik heb geloof ik alles door elkaar zitten blaten maar dat is een beetje wat ik erover kwijt wil. Vooral omdat ik mezelf in je herkende, maar nu ook wel wat anders ben gaan denken..

Duudelijk?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2007 00:30

jamillah schreef:Ik zou zeer zeker niet zonder mijn kinderen kunnen nee.

Een beetje hetzelfde als met roken zegmaar?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 jun 2007 00:47

Aragorn schreef:

Geen commentaar. Maar dat je mijn kindjes vergelijkt met een peukie vind ik ronduit schandalig. Hoe durf je. Draak.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 jun 2007 07:50

Wolkje schreef:
Love2 schreef:Klopt, maar houdt er ook rekening mee dat elk kindje een groot wonder is! Maar ook een 'risico'. 'k Weet niet of ik me zo goed uitdruk, maar 'k heb 't in m'n werk van dichtbij meegemaakt dat een kindje na de geboorte kwam te overlijden. Dat heeft een enorme impack op de ouders maar ook op jezelf. Ik denk dat je echt klaar moet zijn voor het krijgen van kinderen en niet zo ik ben getrouwd en iedereen verwacht het van mij. Het kan ook fout gaan en kun je dat aan? Natuurlijk gaat het heel vaak goed en mag je ook geweldig blij en dankbaar zijn als je een gezond kindje krijgt en daar moet je ook zeker van genieten. Ik heb altijd gezegd ik wil heel graag kinderen, en nog steeds, maar ik ben er nu gewoon nog even niet aan toe. Zou dat dan niet mogen?

Wanneer kan iemand het aan dat het fout gaat tijdens de zwangerschap of daarna?

Ik denk dat je sowieso écht toe moet zijn aan kinderen krijgen. Dat op de eerste plaats.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2007 08:19

Helemaal mee eens!

Daarbij moet ook de rest op orde zijn....denk hierbij aan een huis, werk etc.

Wij willen heel graag kinderen, maar op dit moment nog niet. Misschien klinkt dat egoïstisch, maar wij willen eerst de rest van ons leven op orde hebben. Mijn man en ik zijn beide op "latere leeftijd" gaan studeren...hij was 29 en ik 22. Momenteel zijn we pas sinds ruim een jaar aan het werk. Wij hebben een huis gekocht wat nog gebouwd moet worden en hebben beiden nog een tijdelijk contract. De kans dat mijn contract niet verlengd wordt als ik zwanger zou zijn, is zeker aanwezig. Het is echt niet zo dat wij het hele huis spik en span op orde willen hebben met nieuwe meubels, aangelegde tuin, nieuwe auto etc, maar een beetje basis lijkt ons wel nodig. Een kind krijg je immers niet zomaar. Dat is een grote verantwoordelijkheid.

Met het bovenstaande wil ik zeer zeker niet zeggen dat als er zich een kleintje aandient dat het niet welkom zou zijn door bovenstaande bezwaren. Het zou juist meer dan welkom zijn!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 jun 2007 10:00

Ik kan me er erg in vinden ajl! Ongetwijfeld komen er reacties als 'God zorgt heus wel dat het goedkomt' etc, maar ik vind ook dat er een goede basis moet zijn om een kindje te krijgen. En dat is inderdaad niet een nieuwe auto, weet ik wat voor tuin etc. Maar gewoon een veilige plek met een aantal voorzieningen die gewoon nodig zijn. En een vast contract is ook wel fijn ja ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2007 10:19

jamillah schreef:
Aragorn schreef:

Geen commentaar. Maar dat je mijn kindjes vergelijkt met een peukie vind ik ronduit schandalig. Hoe durf je. Draak.

Hoho, ik had het niet over je kinderen, ik had het over het mechanisme dat je als je ze eenmaal hebt niet meer zonder kunt. Terwijl dat niet zo is als je er nooit aan begint. Dat is een subtiel verschil. :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 jun 2007 10:23

Aragorn schreef:
jamillah schreef:
Aragorn schreef:

Hoho, ik had het niet over je kinderen, ik had het over het mechanisme dat je als je ze eenmaal hebt niet meer zonder kunt. Terwijl dat niet zo is als je er nooit aan begint. Dat is een subtiel verschil. :wink:

Ik snap, maar goed, ik geloof zeker dat als ik moest kiezen tussen stoppen met roken of anders een kind verliezen dat ik zou stoppen met roken. Op die manier had ik het een beetje in mn hoofd. Maar dat kwam ws door je selectieve quote.

Terug naar “Archief”