Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joannah

Re: Sabbath en zondag

Berichtdoor Joannah » 15 dec 2009 09:39

Misschien staat het er zo, om de tegenstelling tussen arbeiden en de heiligheid van de sabbat te benadrukken.
Maar er staat ook, dat de ZEVENDE dag de sabbat is, en niet een dag die wij maar uit mogen kiezen.
Het gaat in het OT vaak genoeg over de sabbat, en in het NT ook trouwens, ook na Jezus Opstanding zijn de discipelen altijd op sabbat in de synagoges enz enz.
Uit liefde wil iemand graag de sabbat heiligen, en iedere andere dag de opstanding herdenken.
Maar wij eigenen ons de vergeving der zonden al toe als we onze babies laten dopen(zie dankgebed in formulier), terwijl een bekering , wedergeboorte , vergezeld gaat van de doop.
met ander woorden, we hebben onze eigen inzettingen en tradities lief, denk je niet dat het in de bijbel zou staan, als de zondag dezelfde funktie zou hebben gekregen als de sabbat in het OT voor de joden?
Geen woord. Zelfs een prijsvraag kon het niet bewerkstelligen.
Terwijl de bijbel verder duidelijk genoeg is in alles.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 dec 2009 11:38

Joannah schreef:Misschien staat het er zo, om de tegenstelling tussen arbeiden en de heiligheid van de sabbat te benadrukken.
Maar er staat ook, dat de ZEVENDE dag de sabbat is, en niet een dag die wij maar uit mogen kiezen.
Het gaat in het OT vaak genoeg over de sabbat, en in het NT ook trouwens, ook na Jezus Opstanding zijn de discipelen altijd op sabbat in de synagoges enz enz.
Uit liefde wil iemand graag de sabbat heiligen, en iedere andere dag de opstanding herdenken.
Maar wij eigenen ons de vergeving der zonden al toe als we onze babies laten dopen(zie dankgebed in formulier), terwijl een bekering , wedergeboorte , vergezeld gaat van de doop.
met ander woorden, we hebben onze eigen inzettingen en tradities lief, denk je niet dat het in de bijbel zou staan, als de zondag dezelfde funktie zou hebben gekregen als de sabbat in het OT voor de joden?
Geen woord. Zelfs een prijsvraag kon het niet bewerkstelligen.
Terwijl de bijbel verder duidelijk genoeg is in alles.

Ik heb wat moeite met dit antwoord. Dit omdat het nauwelijks ingaat op mijn vraag (wellicht had een nieuw topic beter geweest...eensch), maar vooral nogmaals beschrijft wat er al ettelijke malen door je is beschreven in dit topic maar ook in andere topics.

Anyway...je eerste zin gaat er wel wat op in. Ik kan mij wel voorstellen dat er een duidelijke tegenstelling mee wordt bedoeld. De tegenstelling tussen de sabbat en de "arbeids-dagen". Maar die tegenstelling in de schrift heeft natuurlijk alleen zin als die tegenstelling dan ook in de pratijk wordt gebracht. En dan staat er toch duidelijk : "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen". Volg ik de bijbel nu niet goed door maar 5 dagen te werken(arbeiden) een dagje te luieren en een dag de Zondag (of de sabbat .... mij maakt het nu even niet uit) te houden? Want ik geloof dat dan wel errruuuug veel mensen de bijbel niet nauwlettend volgen (in mijn ogen best te billijken), of gaan we nu aan het interpreteren over de betekenis van het woord arbeid (vind ik persoonlijk ook prima)?

[offtopic]
Voor de helderheid van de discussie wil ik toch oproepen, niet al te veel verschillende topics/onderwerpen met elkaar te mixen (ahum .... deed ik natuurlijk zelf ook door het topic te lkapen :oops: ). Voor mij persoonlijk (en ik denk/hoop voor anderen ook) is het al moeilijk geoeg om consistent over een onderwerp te schrijven, vanalles door elkaar mixen lijkt mij dan ook niet de weg voor een heldere en open discussie?
[/oftopic]
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 dec 2009 17:49

Maboc zegt:
Anyway...je eerste zin gaat er wel wat op in. Ik kan mij wel voorstellen dat er een duidelijke tegenstelling mee wordt bedoeld. De tegenstelling tussen de sabbat en de "arbeids-dagen". Maar die tegenstelling in de schrift heeft natuurlijk alleen zin als die tegenstelling dan ook in de pratijk wordt gebracht. En dan staat er toch duidelijk : "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen". Volg ik de bijbel nu niet goed door maar 5 dagen te werken(arbeiden) een dagje te luieren en een dag de Zondag (of de sabbat .... mij maakt het nu even niet uit) te houden?

God laat ons daarin vrij zie Ex.:

Exodus 31:15-17
15 Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.

Toen de grondvesten van de aarde werden gelegd, werd ook het fundament van de sabbat gelegd. Als de ware sabbat in ere was gehouden zou er nooit een ontrouwe gelovige of atheïst zijn geweest. De eerbiediging van de sabbat zou de wereld hebben behoed voor afgoderij.

Genesis 2:1-3
1 Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer. 2 Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20

De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren. Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald. Zij zullen in harmonie met Gods heilige wet leven. Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang. God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).

Iedereen in deze wereld is het eigendom van de Here, door schepping en door verlossing.

Deze erkenning van God is van de grootste waarde voor ieder mens. Allen die Hem liefhebben en dienen zijn heel kostbaar in Zijn ogen. Hij wil dat zij daar staan, waar de ware vertegenwoordigers van de waarheid zullen zijn, zoals deze is in Jezus.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 feb 2010 09:24

Toen de grondvesten van de aarde werden gelegd, werd ook het fundament van de sabbat gelegd. Als de ware sabbat in ere was gehouden zou er nooit een ontrouwe gelovige of atheïst zijn geweest. De eerbiediging van de sabbat zou de wereld hebben behoed voor afgoderij.

Je schrijft het op alsof je het echt meent.... De problemen van de mens zitten 'm niet in het uiterlijk eerbiedigingen van de sabbat, maar de problemen van de mens zitten diep van binnen. Een sabbat, hoe groot geschenk het ook is, kan de mens niet behoeden voor de zonde, dat kan alleen door God geschieden. Dat leert ons ook de geschiedenis van Israel. Want al hadden de Israëlieten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren, al hielden ze de sabbat, en al hadden ze aan de deuren teksten van de wet in een kokertje bevestigd, desondanks keerden ze de HEERE steeds de rug toe en gingen de afgoden dienen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 14 mar 2010 19:04

Dag allemaal,

In de schijn-controverse ´Sabbath-zondag' zijn al veel postings verschenen.
Ik wilde in dit verband aandacht vragen voor een uitspraak
van de apostel Paulus, die we vinden in Romeinen 14 v 4 en volgende:

"Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander ? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan- en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht, hem dat te laten doen.
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de andere zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.
6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren".

En dan wordt er ook nog over het eten van allerlei spijzen gesproken, maar ik wil het nu even toespitsen op 'bepaalde dagen'.

De apostel Paulus beschouwde zichzelf als 'een van de sterken' in de gemeente. Dat klinkt wat parmantig, maar hij zal bedoeld hebben, dat er 'sterken'waren, die zó vervuld waren met de Heilige Geest, zó strevend naar de Geestesgaven en de Geestesvrucht, dat zij op adelaarsvleugels ver waren uitgewiekt boven al de anderen, die dikwijls heus wel 'de maarschalkstaf in de ransel hadden', maar eenvoudig nog niet ver genoeg omhoog waren gewiekt, dat zij als molshopen konden zien, wat nu nog aan hen voorkwam als bergen.

Stel je voor, een 'heiden', die al eerder 'Jodengenoot' was geworden of iets soortgelijks en zich alle voorschriften van het Jodendom had eigen gemaakt. Die voorschriften waren nieuw voor hem. En nu kwam de apostel Paulus en zei, dat al het oude zijn zin had verloren, ook die net aangeleerde wetten.
Zo'n Christen gaf toch niet gauw al de zaken op, die hij had geleerd rond sabbath, nieuwe maandagen en zo.
Wanneer hij een nieuwe- maandag niet waarnam, gaf hem dat gewoonweg een naar gevoel.

En nu zegt Paulus als het ware:
................
Forceer zo'n veelbelovende gelovige nu niet. Vel geen oordeel over hem als een zwakke , die in gevaar is....
(zoals ik wel gehoord heb, dat sabbathisten zondavierders aanduiden als 'zij, die het merk van het beest dragen').
.... want of hij nu nog krampachtig aan bepaalde feestdagen vasthoudt en dus anders gezind is dan 'een sterke'...de Heer zal hem ook daarin leiden. Hij staat in dienst van de Heer. Die houdt wel een wakend oog op hem, zal hem zachtjes leiden op paden van meer inzicht, zonder hem te forceren. Je zult zien: de Heer doet hem standhouden.

Wij 'sterken' hechten niet aan een bepaalde dag. We hebben wel een bepaalde dag, door het onderling verkeer van mensen bepaald, waarop we in een samenkomst medegelovigen ontmoeten, wat ook broodnodig is. Maar die dag is niet principieel bepaald; het is een aardse aangelegenheid. Voor ons sterken, zijn alle dagen gelijk, je zou ook kunnen zeggen: het is alle dagen feest.

( In dit verband wijs ik op de zeventiger jaren, toen wegens een benzineboycott autorijden op zondag was verboden. Vele Volle Evangeliegemeenten zijn regionaal en worden veelal per auto bezocht. Er was toen geen enkel bezwaar tegen om op zaterdag samen te komen)

Wees nu eens rustig over het feit, dat sommige mensen een bepaalde dag willen benoemen als een speciale dag. Dat zit in hun conscientie. En laat het verruimen van dat geweten nu aan de Heer over. Die anderen zijn toch ook dienaars van de Heer, die zij eren.
.................
Welaan; er zijn tegenwoordig 'sabbathvierders'en er zijn 'zondagvierders'. laten wij allen trachten ons daarboven te verheffen: alle dagen als een feestdag van de Heer te beschouwen en laten wij met die andere gelovigen zoeken, wat ons wezenlijk bindt, onze liefde voor Jezus, en laten wij met rust laten dat wat ons lijkt te scheiden.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”