Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 sep 2004 18:15

Ik dacht dat het hier ging om het verschil tussen de Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned.
Wat hebben Evangelischen en roomsen er mee te maken?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 24 sep 2004 09:37

Tussen evangelischen en roomsen zit ook een verschil. En die komen ook niet naar elkaar toe.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 16:02

alex leusink schreef:De PKN is wel gefuseerd, en daarom is het een heel slecht voorbeeld. De PKN is geen kerk, maar een platform, waar iedereen, ongeacht zijn ideeën of leer, zich op zijn gemak moet kunnen voelen. Behalve zij, die geloven in 1 God, 1 Zaligmaker, niets uit ons, alees uit Hem.

Wat een pretentie heb je Alexis. Nou ik voel me meer thuis in de PKN als in wat voor zwaar ger. gem dan ook hoor. En ik weet uitstekend hoe de leer in elkaar zit en wat voor een dwaallichten er in de ger.gezindte op de preekstoel staan. Dus doe niet net of je alleen de waarheid in pacht hebt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2004 07:51

Gisteren hoorde ik een verhaal dat iemand die in de GGiN zat helemaal afgeschreven was, en dat het voor hem niet meer kon.
Waar is nu de boodschap van vrije genade? Dit vind ik echt erg om te horen, want waar blijven we als wij gaan oordelen en voor God gaan spelen? En Zijn genadewerk verdacht houden?
Ik hoop dat dit incidenteel is, en het niet over de gehele linie gedaan wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 08:59

caprice schreef:Gisteren hoorde ik een verhaal dat iemand die in de GGiN zat helemaal afgeschreven was, en dat het voor hem niet meer kon.
Waar is nu de boodschap van vrije genade? Dit vind ik echt erg om te horen, want waar blijven we als wij gaan oordelen en voor God gaan spelen? En Zijn genadewerk verdacht houden?
Ik hoop dat dit incidenteel is, en het niet over de gehele linie gedaan wordt.

Ja dat is in en in triest. Het is trouwens een puur ongoddelijke leer om zoiets tegen iemand te zeggen. Daar zal God wel over oordelen wie Hij bij Zich wil hebben. En dat zou nog wel eens verrassend kunnen zijn.
Overigens, dit soort gevallen staat daar niet op op zich hoor.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 09:02

Dit hele topic is natuurlijk grote onzin. Gereformeerde Gemeente versus Gereformeerde Gemeente in Nederland. Net of wij als christenen recht tegenover elkaar moeten staan en een onderlinge strijd moeten voeren.

Dit topic dient gesloten te worden in mijn ogen, het vergroot enkel de afstand tussen beiden partijen, dan dat het de kloof minder groot maakt. In Jezus zijn namelijk alle christenen broeders en zusters van elkaar.

Dat verschillende kerkgenootschappen bijzaken verschillend uitleggen is toch absoluut niet belangrijk. In dit soort topics wordt enkel over bijzaken gepraat.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 09:21

Ligt eraan wat je bijzaken of hoofdzaken vindt. Verhalen over GGiN worden trouwens vaak nogal stevig aangedikt caprice. Dus je moet eerst met overtuigende bewijzen komen, dat dit werkelijk zo is. Ik weet heel zeker dat dit iig niet over de gehele linie van de GGiN gebeurt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 okt 2004 09:24

Pieter Bel schreef:Ligt eraan wat je bijzaken of hoofdzaken vindt. Verhalen over GGiN worden trouwens vaak nogal stevig aangedikt caprice. Dus je moet eerst met overtuigende bewijzen komen, dat dit werkelijk zo is. Ik weet heel zeker dat dit iig niet over de gehele linie van de GGiN gebeurt.

Hmm, ja, maar zo groot is de GGiN toch niet? Dus de gehele linie is niet zo heel lang vergeleken met individuele ontsporingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 09:32

Sabra schreef:Dit hele topic is natuurlijk grote onzin. Gereformeerde Gemeente versus Gereformeerde Gemeente in Nederland. Net of wij als christenen recht tegenover elkaar moeten staan en een onderlinge strijd moeten voeren.

Dit topic dient gesloten te worden in mijn ogen, het vergroot enkel de afstand tussen beiden partijen, dan dat het de kloof minder groot maakt. In Jezus zijn namelijk alle christenen broeders en zusters van elkaar.

Dat verschillende kerkgenootschappen bijzaken verschillend uitleggen is toch absoluut niet belangrijk. In dit soort topics wordt enkel over bijzaken gepraat.

Ja, maar alle scheuringen, behalve de reformatie, gingen over wat jij bijzaken noemt.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 12:22

elbert schreef:
Pieter Bel schreef:Ligt eraan wat je bijzaken of hoofdzaken vindt. Verhalen over GGiN worden trouwens vaak nogal stevig aangedikt caprice. Dus je moet eerst met overtuigende bewijzen komen, dat dit werkelijk zo is. Ik weet heel zeker dat dit iig niet over de gehele linie van de GGiN gebeurt.

Hmm, ja, maar zo groot is de GGiN toch niet? Dus de gehele linie is niet zo heel lang vergeleken met individuele ontsporingen.

Je reinste kolder. Een individuele ontsporing kun je niet in dat opzicht vergelijken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 12:56

waarnemer schreef:Ik dacht dat het hier ging om het verschil tussen de Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned.
Wat hebben Evangelischen en roomsen er mee te maken?

uhh, de Ger. Gem zijn de Evangelischen en de Ger. Gem. in Ned. de Roomsen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 okt 2004 13:24

jas schreef:
alex leusink schreef:De PKN is wel gefuseerd, en daarom is het een heel slecht voorbeeld. De PKN is geen kerk, maar een platform, waar iedereen, ongeacht zijn ideeën of leer, zich op zijn gemak moet kunnen voelen. Behalve zij, die geloven in 1 God, 1 Zaligmaker, niets uit ons, alees uit Hem.

Wat een pretentie heb je Alexis. Nou ik voel me meer thuis in de PKN als in wat voor zwaar ger. gem dan ook hoor. En ik weet uitstekend hoe de leer in elkaar zit en wat voor een dwaallichten er in de ger.gezindte op de preekstoel staan. Dus doe niet net of je alleen de waarheid in pacht hebt.

Sorry jongen, maar dat doe je toevallig zelf. En ik blijf erbij en ook ik weet wat welke dwaallichten er zijn. Dat je je in de PKN 'thuis' kunt voelen, verklaart trouwens heel wat, hoor!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 13:28

alex leusink schreef:Sorry jongen, maar dat doe je toevallig zelf. En ik blijf erbij en ook ik weet wat welke dwaallichten er zijn. Dat je je in de PKN 'thuis' kunt voelen, verklaart trouwens heel wat, hoor!!

Vertel eens vriend, wat verklaart dat volgens jou?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 okt 2004 13:30

Dat je dus in ieder geval niet 'bezwaard' in de PKN zit, want dan voel je je er niet thuis. En als je niet bezwaard in de PKN zit, zou ik toch maar eens mn belijdenis na gaan kijken, want die van de PKN is zo tegenstrijdig als wat, en kan dus ook niet van God zijn, want God is niet tegen Zichzelf verdeeld!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 13:48

alex leusink schreef:Dat je dus in ieder geval niet 'bezwaard' in de PKN zit, want dan voel je je er niet thuis. En als je niet bezwaard in de PKN zit, zou ik toch maar eens mn belijdenis na gaan kijken, want die van de PKN is zo tegenstrijdig als wat, en kan dus ook niet van God zijn, want God is niet tegen Zichzelf verdeeld!

Ik ben niet bezwaard. Ik ben niet bekommerd. Ik ben niet missend. Ik ben niet onbekeerd. Ik ben een geroepen dienstknecht van Jezus Christus die al die flauwekul en valse grondjes van jou niet nodig heeft. Ik zou zeggen, mn ventje, ga je eigen belijdenis nog eens nakijken. Ga maar eens onderzoeken of hetgeen in jou kerk geleerd wordt ook daadwerkelijk de leer van de oudvaders is, die jij denkt dat het is. Ik heb het tot in den treure onderzocht, en helaas voor jou, de PKN zit qua leer dichter bij de waarheid dan bijv. Ger.Gem (in Ned). of Oud.Ger.
Ik raad je natuurlijk niet aan om mij te geloven, maar ik wil dat je het zelf gaat onderzoeken. Begin bijv. maar eens de acte van de dordtse synode te lezen. Ehh, als je iets niet snapt mag je het vragen hoor. Wij van de pkn zijn goed onderlegd in deze materie, het wordt ons met de paplepel ingegoten.:lol:

Terug naar “Archief”