voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2004 06:57

felliciteer die man met zijn woord uitleg en blijf op God vertrouwen.

Ik bid (nog steeds) voor je.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 09:14

Bunyan (komen tot Christus) schreef:In de derde plaats gebiedt Christus de zondaar die zich tot Hem keert, duidelijk om te kómen en Hij verbiedt hem om maar de geringste gedachte te koesteren dat Hij hem zal uitwerpen. "de goddeloze verlate zin weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zicht tot de Heere, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk". Wanneer de Heere de ongerechtige man gebiedt zijn gedachten te verlaten, verbiedt Hij hem - zoals ik tevoren al gezegd heb - in het bijzonder die gedachten te koesteren die komende zondaar op zijn weg naar Jezus Christus hinderen, namelijk zijn ongelovige gedachten. Daarom gebiedt Hij hem niet alleen zijn wegen vaarwel te zeggen, maar ook zijn gedachten. "de goddeloze verlate zijn wegen, en de ongerechtige man zijn gedachten". Het is niet genoeg om alleen het ene vaarwel te zeggen, als u tot Jezus Christus wilt komen, omdat dan het andere u van Hem zal afhouden. Laten we eens veronderstellen dat een zeker iemand zijn goddeloze wegen verlaat en zijn liederlijk en verdorven leven vaarwel zegt. Als hij dan toch in zijn hart deze gedachten koestert en voedt, dat Jezus Christus hem niet zal aannemen, dan zullen die gedachten hem weerhouden om tot Jezus Christus te kokmen.

Caprice, komende caprice, zou u graag tot Jezus Christus willen komen? "Ja" zegt Caprice. Verlaat dan uw goddeloze wegen. "Dat doe ik", zegt Caprice. Waarom komt u dan zo langzaam? "Omdat ik tegengehouden wordt". Wat houdt ud an tegen? Heeft God u verboden te komen? "neen!" Wilt u dan niet sneller komen? "jawel, maar dat kan ik niet". WEl wees toch openhartig tegen mij en zeg me de reden waarom u zo ontmodigd bent! "welnu", zegt Caprice, "al verbiedt GOd het me niet en al wil ik graag sneller komen, toch komer als vanzelf allerlei gedachten in mijn hart op , die mij verhinderen om sneller tot Jezus Christus te komen. Soms denk ik dat ik niet uiverkoren ben, dan weer dat ik niet geroepen ben, op een ander moment dat ik te laat gekomen ben en dan weer dat ik niet eens weet wat komen is. Ook denk ik het éne ogenblik dat ik geen genade bezit, het volgende moment dat ik niet bidden kan en dan weer dat ik een echte huichelaar ben. Deze dingen houden mij tegen om tot Jezus Christus te komen".

Ziet u nu wel, heb ik u dit niet gezegd? Er blijven nog allerlei gedachten over zelfs in het hart van hen die hun goddeloze wegen verlaten hebben. En door dei gedachten worden zij meer gekweld dan door iets anders, omdat zij daardoor verhinderd worden tot Jezus Christus te komen. Want de zonde van het ongeloof - die de oorsprong van al deze gedachten is- houdt een zondaar di tot Christus komt, gemakkelijker tegen dan zijn goddeloze wegen. Maar nu Jezus Christus u gebiedt om deze gedachten te verlaten, zeg ze dan ook vaarwel, zondaar die tot Hem komt. Want als u z niet verlaat, overtreedt u het beval van Christus, blijft u uzelf pijnigen en verhindert u zelf dat u bevestigd wordt in genade. "indien gij niet gelooft, gij zult niet bevestigd worden". Zo ziet u hoe Jezus Christus zich verzet tegen zulke gedachten die op een of andere wijze de zondaar die tot Hem komt, ontmoedigen, daardoor veredigt Hij ook krachtig de leer die we nu behandelen, namelijk da Jezus Christus niet wil dat izj die in waarheid tot Hem komen ooit zullen denken dat Hij hen zal uitwerpen. "en die tot Mij komt, zal Ik geenzins uitwerpen". (hfst 11.2 blz 180)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 10:49

Maar het is zo dor. Waar is de bewogenheid? En als er mensen zijn die zich zo bedriegen, zoals Ziba, of een hemelzoeker zoals Simeï, die alleen maar bang voor de straf was. Dat was maar een Achabsbekering, want hij vernederde zich wel uitwendig, maar zijn hart kwam er niet in mee.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 13:52

caprice schreef:De derde ontmoeting was die van Mefiboseth. Hij was het beeld van een echte gelovige, die zich geheel in de handen van de koning overgaf. Doet u maar wat goed is in uw ogen, zei hij.

Ik geloof dat je dat al lang gedaan hebt! Jij wil leven voor God, je wil voor altijd leven met God. Je wil niks anders dan God. Je hebt je overgegeven aan God. Je hart is verkocht aan God. De duivel krijgt jou hart niet meer. Jij bent van God.

Kijk eens naar jezelf, en ondek je diepste verlangen naar God. En geef je maar weer eens een keer opnieuw over aan God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 01 apr 2004 14:16

Hoi Caprice

Ik heb gisteren bij je in de kerk gezeten, want ik heb dezelfde preek als jij gehoord. Ik vond het een hele mooie preek en ik snap ook heel goed waar jij bang voor bent.

Maar Caprice, zouden Simei en Ziba zichzelf als een hemelzoeker of een huichelaar gezien hebben? NEE. zij dachten dat ze ware gelovigen waren, net zoals Mefiboseth. En waar ben jij bang voor? dat je een hemelzoeker of een huichelaar bent.. Caprice, mensen die bang zijn dat ze een huichelaar zijn, zijn het juist niet en mensen die daar niet bang voor zijn, zijn het vaak juist wel!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou is, maar als ik dit lees en ik lees al de berichten die je plaatst, denk ik dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je net zoals Ziba of Simei bent...
En de dominee zei ook nog zoiets als: de oprechten kunnen en durven dat vaak nog niet eens van zichzelf te zeggen, dat ze een Mefiboseth zijn!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 17:53

Doortje schreef:Hoi Caprice

Ik heb gisteren bij je in de kerk gezeten, want ik heb dezelfde preek als jij gehoord. Ik vond het een hele mooie preek en ik snap ook heel goed waar jij bang voor bent.

Maar Caprice, zouden Simei en Ziba zichzelf als een hemelzoeker of een huichelaar gezien hebben? NEE. zij dachten dat ze ware gelovigen waren, net zoals Mefiboseth. En waar ben jij bang voor? dat je een hemelzoeker of een huichelaar bent.. Caprice, mensen die bang zijn dat ze een huichelaar zijn, zijn het juist niet en mensen die daar niet bang voor zijn, zijn het vaak juist wel!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou is, maar als ik dit lees en ik lees al de berichten die je plaatst, denk ik dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je net zoals Ziba of Simei bent...
En de dominee zei ook nog zoiets als: de oprechten kunnen en durven dat vaak nog niet eens van zichzelf te zeggen, dat ze een Mefiboseth zijn!

Je kunt jezelf hier toch niet mee geruststellen? Dat kan alleen God.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 apr 2004 18:22

caprice schreef:Je kunt jezelf hier toch niet mee geruststellen? Dat kan alleen God.

weet je, Caprice, die onzekerheid kan heeel lang duren. is ook kwestie van onder andere karakter of kerkelijke achtergrond maar ook wat God met je wil, het kan misschien wel in Zijn wijsheid besloten zijn dat het bij sommige mensen nodig is. om iets te leren of vul maar in.
die onzekerheid herken ik ook bij mezelf. dat is heel moeilijk en je word er vaak moedeloos van.
veel zegen toegewenst
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 18:27

columbus schreef:
caprice schreef:Je kunt jezelf hier toch niet mee geruststellen? Dat kan alleen God.

weet je, Caprice, die onzekerheid kan heeel lang duren. is ook kwestie van onder andere karakter of kerkelijke achtergrond maar ook wat God met je wil, het kan misschien wel in Zijn wijsheid besloten zijn dat het bij sommige mensen nodig is. om iets te leren of vul maar in.
die onzekerheid herken ik ook bij mezelf. dat is heel moeilijk en je word er vaak moedeloos van.
veel zegen toegewenst

Misschien moet je leren meer op je verstand/het Woord te vertrouwen ipv op je gevoel?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 apr 2004 18:39

ja klopt, en dat vertrouwen groeit, ook al gaat dat met vallen en opstaan, ik merk wel dat het steeds 'duidelijker' word, maar het kan echt lang duren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 20:50

Aragorn schreef:
columbus schreef:

veel zegen toegewenst

Misschien moet je leren meer op je verstand/het Woord te vertrouwen ipv op je gevoel?

Het menselijke verstand is zo beperkt. En hoe kun je daarnaast vertrouwen op je verstand? Wat is er zondiger en onbetrouwbaarder dan het menselijke verstand?

De beloftes die in de Bijbel staan moeten in het hart gewerkt worden die kun je niet alleen maar met de mond belijden/het verstand geloven. God Zelf moet ze toepassen. Anders hebben ze geen waarde.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 01 apr 2004 20:59

Maar ook je gevoel is zondig. Dat moet je niet vergeten.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 21:03

Wieowie schreef:Maar ook je gevoel is zondig. Dat moet je niet vergeten.

Zeker.
Geloof gaat niet buiten gevoel en verstand om.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 21:15

caprice schreef:
Aragorn schreef:
columbus schreef:

veel zegen toegewenst

Het menselijke verstand is zo beperkt. En hoe kun je daarnaast vertrouwen op je verstand? Wat is er zondiger en onbetrouwbaarder dan het menselijke verstand?

De beloftes die in de Bijbel staan moeten in het hart gewerkt worden die kun je niet alleen maar met de mond belijden/het verstand geloven. God Zelf moet ze toepassen. Anders hebben ze geen waarde.

Nee, je moet ook niet vertrouwen op je verstand, maar met je verstand. Dus dat je, als je het gevoel even mist, met je verstand toch weet en mag aannemen wat God in Zijn Woord zegt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 21:22

Aragorn schreef:Misschien moet je leren meer op je verstand/het Woord te vertrouwen ipv op je gevoel?

geloven doe je niet met je gevoel, je gevoel is een gevolg van je geloof (vertrouwen) op/in God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 21:23

Aragorn schreef:Nee, je moet ook niet vertrouwen op je verstand, maar met je verstand. Dus dat je, als je het gevoel even mist, met je verstand toch weet en mag aannemen wat God in Zijn Woord zegt.

Kon ik dat dan maar zo makkelijk.

Terug naar “Archief”