Jij lijkt grenzeloos naïef of totaal verblind door russofilie of beide. En je kunt blijven huilen over hetze en ophitsen, maar dat past helemaal in het plaatje van de naïeve appeasers. Het valt te hopen dat de naïeve appeasers niet weer in dezelfde fouten trappen als waarin zij telkenmale weer trappen. Zij zijn minstens net zo gevaarlijk als gewetenloze figuren als Poetin en Milosevic.
Maar goed, ik zal toch maar weer op je pennevruchten ingaan, me afvragende of ik niet met paarlen aan het smijten ben.
"Dit is wat ik bedoel met ophitsen, mensen bang maken voor het grote Russische gevaar. En geen woord over Oekraïne zelf."
Oekraïne heeft, voor zover bekend, geen annexatiedrift getoond in de richting van internationaal erkend Russisch grondgebied. Gelet op de houding van Rusland, uitlatingen van Poetin cum suis en het gedrag van Rusland en/of Sovjetunie sinds 1945 is er een gegrond wantrouwen jegens Rusland. Oekraïne heeft, nogmaals, op geen enkele wijze geprobeerd om andermans grondgebied in te nemen.
"NAVO is opgericht als tegenkracht tegen Rusland. Dat zijn we in het Westen vergeten, maar Rusland niet. Amerika zal ook niet zo maar een anti-amerika organisatie aan haar grenzen accepteren. En dat is logisch, internationaal rechtelijk zal het wel niet mogen, maar het is logisch."
En met recht! In 1948 pleegden de communisten in Tsjechoslowakije een staatsgreep. Uit vrees voor verdere vergroting van de invloed van de Sovjetunie werd de NAVO gevormd. Blijkbaar was de Sovjetexpansie toch een reden tot zorg. En vanaf het begin grensde de NAVO aan de Sovjetunie, zoals ik je al heb uitgelegd.
Verder aardig dat je Cruijff citeert, is dat inclusief accent?
"Oekraine is absoluut niet te vertrouwen als Oekraine bij de Navo hoorde waren we nu al verplicht geweest om tegen Rusland te gaan vechten. Oorlog dus. dankzij een corrupte door en door nationalistische Oekraiense regering. Zoiets als Putins regering dus. Niet bij de Navo, daarvoor lijkt Oekraïne te veel op Rusland."
Als Oekraïne al bij de NAVO was geweest, was de Krim gewoon nog bij Oekraïne gebleven en was er geen schot gelost. Dan hadden al die mensen, die nu omkomen door oorlogsgeweld, gewoon in vrede kunnen blijven doorleven en waren al die mensen die in Oost-Oekraïne zijn vermoord toen hun vliegtuig uit de lucht werd gehaald, gewoon lekker vakantie aan het vieren.
Rusland is allesbehalve dom en zal echt geen NAVO-landen aanvallen, ook niet als ze Oekraïne hadden geheten. Ik neem toch aan dat je dat wel begrijpt.
Voorts lever je harde beschuldigingen aan het adres van de nieuwe Oekraïense regering. Hoe weet jij dat de nieuwe regering corrupt is? En in hoeverre is de huidige regering nationalistisch en waarom zou een regering niet nationalistisch zijn? Had Nederland ook uit de NAVO/EU gegooid moeten worden ten tijde van het regime Rutte I? Of ben jij ook zo'n lawaaischopper die tegen de regeringsdeelname van de FPÖ in Oostenrijk heeft gedemonstreerd nog voordat er ook maar één wetsvoorstel door Schüssel en co. was ingediend? En hoe vreselijk boos was je toen in Italië de toenmalige Alleanza Nationale meeregeerde, samen met de Lega Nord? Waren Oostenrijk, Nederland en Italië ook griezelig, fout en expansionistisch, net als Rusland dat volgens jou ook een nationalistische regering heeft? Zijn wij België binnengevallen? Is er oorlog gevoerd om Zuid-Tirol? Heet Nice nu weer Nizza? Driefwerf neen. Het enige land in Europa met een nationalistische regering, dat andere landen binnengevallen is, is, jawel, Rusland.
"weer alleen over de fouten van Rusland. hoe zit het met Oekraine?"
Probeer voor de verandering even in te gaan op de historische feiten die ik je gepresenteerd heb. Wellicht ten overvloede, maar Oekraïne als staat bestaat, op een klein preludium tussen 1917 en 1922 na, pas sinds 1991 (Kom niet met het middeleeuwse Rijk van Kiev aanzetten). Maar welke fouten van Oekraïne bedoel je? Is het, zonder dat we het weten, Rusland binnengevallen en houdt het nu delen van Rusland bezet, delen die door de internationale gemeenschap als Russisch worden erkend?
"Internationaal recht is nog nooit een goede morele maatstaf geweest, vraag maar aan Israel. Als het de internationale gemeenschap goed uitkomt dan wordt De Krim annexatie gelegaliseerd. Dat is al met heel wat annexaties gebeurd, heeft niemand het meer over."
En fouten uit het verleden moet je natúúrlijk gewoon blijven herhalen. Jij predikt eigenlijk een vorm van internationale anarchie. Hunker jij zo terug naar 1914, toen deze anarchie nog veel levendiger aanwezig was dan tegenwoordig het geval zou moeten zijn? Over ophitsen gesproken.
"Inderdaad het ene land na het andere is bij de EU en NAVO gekomen. Snap wel dat Rusland niet zo blij is met die Westerse Expansie. Finland is niet bij de navo trouwens. want het grenst aan Rusland en wil niet provoceren. Kan Oekraïne een voorbeeld aan nemen."
Als je had opgelet, had je gezien dat Rusland al sinds 1949 aan een NAVO-land grenst, namelijk Noorwegen. En via de Beringstraat ook aan de Verenigde Staten. Finland is overigens in 1939 aangevallen door de Sovjetunie, omdat dit land blijkbaar zin had om een stuk Finland te annexeren. Hierdoor werd Finland in de armen van nazi-Duitsland gedreven.
Ik heb ook niet gezegd dat Finland bij de NAVO zit, wel bij de EU, namelijk sinds 1995, toen het, samen met Zweden en Oostenrijk lid werd van de EU. Finland heeft overigens een groot aantal bilaterale verdragen gesloten met de NAVO en wordt, indien het wordt aangevallen door Rusland, door de NAVO verdedigd. Ik meen dat Oostenrijk en Zwitserland soortgelijke verdragen hebben en het lijkt mij verstandig dat Oekraïne en Georgië, prime targets van Russische annexatiedrift, dat ook zullen doen. Oekraïne kan als graanschuur Europa veel te bieden hebben overigens, me dunkt dat je daar je voordeel mee zou moeten doen.
"Jammer genoeg wel ja. Daar is een Turkse Putin aan de macht."
Lees ik hier een hetze tegen Turkije, ondanks dat dit land een loyale NAVO-partner is? Ga jij zo met je vrienden om? Lijkt me prettig om met jou bevriend te zijn, voor je het weet, heb je een mes in je rug. En uiteraard ga je op de rest van mijn uitvoerige betoog weer niet in. Jammer, ik heb daar toch enige tijd in gestoken ten einde een gesprek aan te gaan, maar blijkbaar boeit jou dat niet.
"Oekraïne heeft zelf geen enkele verantwoordelijkheid in de burgeroorlog? Dat kan jij vanuit hier beslissen? Knap hoor."
Mag dit land zich wellicht verdedigen tegen agressie? Als iemand iets van jou probeert te stelen, dan verdedig jij jezelf toch ook? Of laat jij je lekker in elkaar rammen?
"WO2 of niet, in alle gevallen die noemt gaat het om nazi Duitsland (en dus wo2) en het Rusland van nu is niet te vergelijken met nazi Duitsland. Aantoonbaar onjuiste vergelijking. Ophitsen dus."
Nee? En waarom zou die vergelijking niet juist zijn. Noem eens vijf kardinale verschillen.
Wellicht dat je hier mee verder kunt:

Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.