Mortlach schreef:Ja hoor. Evolutietheorie is logisch en dus niet waar? Die heb ik al lang niet meer gehoord.
Misschien is het woord logisch niet helemaal correct gekozen. Meer voor de hand liggend is waarschijnlijk beter. Maar goed, het gaat op zich hier niet om de naam. Geloven komt inderdaad op het moment dat de logica ons niet verder helpt. Ik zie ook totaal niet in waarom het een probleem is om te geloven dat evolutietheorie wetenschappelijk gezien het beste resultaat is en toch niet waar is.
Dus je geeft toe dat ik gelijk heb?
Je bent nogal uit op je gelijk? Argumentenuitwisseling vind ik iets interessanter eerlijk gezegd.
Waarmee jij je eigen definitie van bewijs dus ondermijnt. Het lijkt wel of je van wetenschap slechts een oneindige serie waarnemingen wilt maken, zonder enige interpretatie. Wetenschap als postzegels verzamelen. Alle postzegels gesorteerd, alle met dezelfde figuur erop bij elkaar (koningin Beatrix, bijvoorbeeld), maar dan mag je dus niet concluderen dat die allemaal uit Nederland komen. Er zijn genoeg andere conclusies mogelijk.
In het geval van de evolutietheorie denk ik dat de conclusie onjuist is. Niet wetenschappelijk onjuist, want met alle waarnemingen die we tot nu toe gedaan hebben en met redelijke argumenten is er maar erg weinig waar eventueel wat aan schort. Ik ondermijn mijn eigen definitie, trouwens gewoon de gangbare definitie, dus helemaal niet. En wetenschap werkt inderdaad uiteindelijk met een oneindige serie waarnemingen, behalve als blijkt dat het een eindig aantal MOET zijn. Wij interpreteren er rustig op los, maar dat wil niet zeggen dat er niet gewoon ergens een pimpelpaarse zwaan rond zwemt. Voorlopig is het echter veel aannemelijker om te zeggen dat er geen paarse zwanen zijn. Dat is wetenschappelijk correct, maar kan dus onjuist zijn. Als ik aan het geloof in God meer waarde hecht dan aan de wetenschap, dan moet mijns inziens de conclusie wel onjuist zijn. Ik zie niet in waarom ik hiervoor wetenschappelijke argumenten moet aandragen.
Dat je van de natuur een zwarte doos maakt. Dat je vervolgens moet gaan bepalen of we iets niet weten omdat we er nog niet achter zijn, of omdat God het met opzet voor ons verborgen houdt. En dat moet je zeker weten, voordat je je aanvraag voor onderzoeksgeld indient.
Wat mij betreft mag je best onderzoeken. Maar het onderzoek is niet juist uitgevoerd, of de conclusie klopt niet, als de uitslag niet in overeenstemming is met de Bijbel.
Alleen het gemak waarmee men zich daarbij neerlegt al. De mens heeft een chimpchromosoom in zich. Daar heeft God vast een reden voor gehad, maar geen idee waarom, want er staat niets over in de Bijbel. Maar nee, de conclusie dat mens en chimp verwant zijn kan niet hoor! Dat weten we wel zeker en de rest zal wel voor eeuwig een mysterie blijven... Postzegeltje, iemand?
Zolang geloof een vaste grond is, dan kan dat dus zonder meer gelijk worden gesteld met zeker weten. Minstens zo zeker als dat de wetenschap het stelt. Dus dat gemak, daar is dus niets mis mee. Dat het jou persoonlijk niet bevredigt is me ondertussen zeer helder.
Wetenschap heeft ons heel veel mooie dingen geleverd, maar er ligt nog zo ontzettend veel open. Neem bijvoorbeeld de hele psychologie en psychiatrie. We weten, om met Lock&Stock te praten, behoorlijk veel. Het enige dat we tot nu toe kunnen, is een aardige diagnose stellen. Dat doen we op basis van wat wetenschappelijke gegevens, maar veel meer puur op intuïtie.
Wat verder blijkt is dat de protocollen in de psychologie en psychiatrie maar heel mager werken. We kunnen iemand begeleiden in zijn proces, maar iemand uit een depressie halen blijkt voorlopig vrijwel onbegonnen werk. Als je al deze processen gaat herleiden tot basale zaken in de hersenen dan blijkt dat met wetenschap te maken te hebben. Voor de dagelijkse praktijk levert het voorlopig heel, heel, heel erg weinig op. Daarvoor kun je geen wetenschappelijk argument geven, maar dit is alleen maar te bewijzen door talloze voorbeelden uit de omgeving. Dus we kunnen door de wetenschap heel veel, maar nog heel veel meer kunnen we niet.