Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2008 09:00

Rosalie83 schreef:k vind het menselijker dat het je één keer overkomt, dan dat je het ontzettend bewust doet.

En het herhaald bewust doen zorgt ook dat kinderen beschadigd raken.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 apr 2008 10:21

Nouja, dan begrijp ik het gewoon niet. Mijn moeder heeft me ook wel eens een pak slaag gegeven en dat ging er ook niet zachtjes aan toe maar ik heb er niets aan over gehouden. Ik neem het haar ook beslist niet kwalijk. Ik ben niet voor slaan in de opvoeding, maar vind het (vanwege mijn eigen ervaringen wellicht) ook geen probleem als de basis van opvoeden maar liefde is.

Neejoh, dat heb ik ook hoor. Of je moeder dat als onderdeel van haar opvoeding deed of een paar keer uit machteloosheid, of je het daar mee eens bent of niet, het maakt haar gelukkig niet per definitie tot een moeder die jou beschadigd en mishandeld heeft. Daar komt veel meer bij kijken.

Max schreef::oops: Biecht: was pas erg moe en aan het eind van m'n latijn. Deed m'n dochtertje iets waar ik echt heel boos om werd en voor ik er erg in had gaf ik haar een behoorlijke tik op d'r vingers... oei, deed bij mij bijna nog zeerder dan bij haar... :oops: Dit gebeurde dus in een vlaag van onbeheerstheid; baalde er echt van.
Het geeft trouwens een veel beter gevoel om je kind even voor straf op de stoel te zetten dan te slaan, het laatste helpt toch niet, alleen een brullend kind dat nog vervelender gaat doen. (is mijn ervaring)

Wat mijn ervaring is, als je realiseert dat je onterecht gehandeld hebt of een verkeerde keuze hebt gemaakt (een klap, een snauw vanuit moeheid, een tik op het verkeerde moment bv) tegen je kind en het kind is wat ouder, dat je daar, zodra de rust is teruggekeerd, bij het kind op terug komt en vertelt waarom je boos werd, maar dat het niet goed was dat je zo heftig reageerde.
Ik geloof echt dat de meeste oudere kinderen dat kunnen begrijpen en ook waarderen, dat hun vader en moeder ook van vlees en bloed zijn en soms een zwak moment hebben. Ik denk dat ze zo leren open te praten over hun boosheid, en ook hun excuses aan te bieden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2008 11:07

Meschianza schreef:Wat mijn ervaring is, als je realiseert dat je onterecht gehandeld hebt of een verkeerde keuze hebt gemaakt (een klap, een snauw vanuit moeheid, een tik op het verkeerde moment bv) tegen je kind en het kind is wat ouder, dat je daar, zodra de rust is teruggekeerd, bij het kind op terug komt en vertelt waarom je boos werd, maar dat het niet goed was dat je zo heftig reageerde.
Ik geloof echt dat de meeste oudere kinderen dat kunnen begrijpen en ook waarderen, dat hun vader en moeder ook van vlees en bloed zijn en soms een zwak moment hebben. Ik denk dat ze zo leren open te praten over hun boosheid, en ook hun excuses aan te bieden.

Helemaal en volledig mee eens! De pijn verdwijnt als ouders ronduit erkennen dat ze fout zijn geweest. En dan maak je ook boosheid bespreekbaar...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 mei 2008 20:10

Meschianza schreef:Wat mijn ervaring is, als je realiseert dat je onterecht gehandeld hebt of een verkeerde keuze hebt gemaakt (een klap, een snauw vanuit moeheid, een tik op het verkeerde moment bv) tegen je kind en het kind is wat ouder, dat je daar, zodra de rust is teruggekeerd, bij het kind op terug komt en vertelt waarom je boos werd, maar dat het niet goed was dat je zo heftig reageerde.

mee eens, ik zit wel eens te dromen dat als ik kinderen heb hoe ik het dan zou aanpakken en ik denk precies wat jij schrijft! HEt is zo belangrijk om er op terug te komen, anders denkt het kind dat het zijn/haar schuld is en dat is natuurlijk niet de bedoeling.. zo kan het wel beschadigd raken!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jul 2008 17:08

"Corrigerende tik kan door de beugel

Utrecht - De corrigerende tik op de billen mag. Dat zegt driekwart van de
Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van prijs- en productvergelijker
Vergelijk.nl onder ruim 980 respondenten. Uit het onderzoek blijkt verder
dat bijna de helft van de 'middelste' kinderen hun opvoeding als streng
maar rechtvaardig heeft ervaren. Kinderen uit een gezin zonder broertjes
en zusjes ervaren de opvoeding als meest prettig. Veertig procent van
deze groep zou eigen kinderen op dezelfde wijze opvoeden."

Uit de Stentor van do 3 juli 2008.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jul 2008 17:17

Ah, nóg een excuus om maar 1 kind te willen krijgen. 8)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 07 jul 2008 22:09

meschianza schreef:
Nouja, dan begrijp ik het gewoon niet. Mijn moeder heeft me ook wel eens een pak slaag gegeven en dat ging er ook niet zachtjes aan toe maar ik heb er niets aan over gehouden. Ik neem het haar ook beslist niet kwalijk. Ik ben niet voor slaan in de opvoeding, maar vind het (vanwege mijn eigen ervaringen wellicht) ook geen probleem als de basis van opvoeden maar liefde is.

Neejoh, dat heb ik ook hoor. Of je moeder dat als onderdeel van haar opvoeding deed of een paar keer uit machteloosheid, of je het daar mee eens bent of niet, het maakt haar gelukkig niet per definitie tot een moeder die jou beschadigd en mishandeld heeft. Daar komt veel meer bij kijken.

Max schreef::oops: Biecht: was pas erg moe en aan het eind van m'n latijn. Deed m'n dochtertje iets waar ik echt heel boos om werd en voor ik er erg in had gaf ik haar een behoorlijke tik op d'r vingers... oei, deed bij mij bijna nog zeerder dan bij haar... :oops: Dit gebeurde dus in een vlaag van onbeheerstheid; baalde er echt van.
Het geeft trouwens een veel beter gevoel om je kind even voor straf op de stoel te zetten dan te slaan, het laatste helpt toch niet, alleen een brullend kind dat nog vervelender gaat doen. (is mijn ervaring)

Wat mijn ervaring is, als je realiseert dat je onterecht gehandeld hebt of een verkeerde keuze hebt gemaakt (een klap, een snauw vanuit moeheid, een tik op het verkeerde moment bv) tegen je kind en het kind is wat ouder, dat je daar, zodra de rust is teruggekeerd, bij het kind op terug komt en vertelt waarom je boos werd, maar dat het niet goed was dat je zo heftig reageerde.

dit hele verhaal ben ik het nou mee eens. Ik heb ook wel klappen (niet ernstig) gehad met name van m'n ma omdat je pa bijna altijd weer aan het lachen kreeg :D, maar ten eerste was ik op zo'n moment ook ondeugend, en ten tweede gaf m'n ma later toe: sorry, mama was heel erg boos, maar ze had niet mogen slaan en nog een praatje er achter aan. Ik wil hiermee niet toegeven dat slaan goed is, maar ik heb er werkelijk niet onder geleden en hou enorm veel van m'n pa en ma. Anders is het in een gezin wat ik ken, waar de vader weloverwogen zijn (sadistische) straffen uitdenkt, en manieren verzint om zijn kinderen lichamelijk dan wel psychisch te mishandelen. dàt keur ik ten zeerste af!!!!Afschuwelijk! Maar die pakken slaag van m'n ma -> nee!!!
Psalm 25:2 (ber.)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 07 jul 2008 22:16

o ja, schiet me nog een verhaal te binnen waar wij binnen ons gezin nog steeds om lachen :D :D
Ik was ondeugend (vraag me niet wat ik deed, want ik ben geloof ik m'n hele leven ondeugend geweest en streken uitgehaald :lol: ), maar ik zat op m'n hurken, en in ieder geval haalde m'n ma uit, en het was werkelijk niet hard (echt zo'n vriendelijk corrigerende die in 2008 had plaats kunnen vinden 8) ), maar het onbedoelde gevolg was dat ik om rolde. (hurken zitten is niet zo stevig). En ik knalde precies met m'n hoofd tegen de punt van de verwarming -> gat erin (in mn hoofd dan ?:| ) bloed, en hups naar de dokter. Ma heeft hier zo'n last van gehad, alsof ze een wel overwogen mishandelaar was!! Nu kunnen we er gezellig om lachen en plaag ik haar er weleens mee hoe ik daar onder geleden heb :mrgreen: :mrgreen:
Psalm 25:2 (ber.)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 jul 2008 17:02

'Vrolijk ondeugend' mag. Er zijn er wel meer die zo deden.
Slaan (of een tik) gebeurde bij ons trouwens (nagenoeg) niet. Verbale
berispingen lieten dikwijls zo'n indruk na, dat meer niet nodig was.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 jul 2008 17:10

Ik zie nog mijn vader met glimmende ogen tegen mijn toen zes of zevenjarige broertje zeggen:' kom op, dan gaan we belletje trekken.'
Mijn vader heeft maar 1 zoon, en die haalde nooit kattekwaad uit, mijn vader balen ;) Die zette zijn zoon aan tot...

Hoort er toch bij? :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 jul 2008 20:25

MissF schreef:Ik zie nog mijn vader met glimmende ogen tegen mijn toen zes of zevenjarige broertje zeggen:' kom op, dan gaan we belletje trekken.'
Mijn vader heeft maar 1 zoon, en die haalde nooit kattekwaad uit, mijn vader balen ;) Die zette zijn zoon aan tot...

Hoort er toch bij? :)
Ach welja, als ze straks naar de "grote school" gaan is het vanzelf over en gaan ze weer andere dingen doen. Zoals voetballen etc....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 01 okt 2008 15:57

Ik zag ook nooit het nut van slaan in.
Maar ik ben nu een boek aan het lezen voor school (pabo) van James Dobson,
die daarin uitlegt waarom slaan of een tik geven (beheerst natuurlijk) helemaal niet erg is, hij is er zelfs voor.
En er ook bij uitlegt wanneer te slaan of een tik te geven.
Zeer interessant boek.

'k Heb dit even uit andere topic gekopieerd. Maar ben hier zeer benieuwd naar...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 03 okt 2008 17:46

Ja 'k ben ook benieuwd naar de achterliggende gedachte.

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Jess » 03 mei 2009 22:03

Tot mijn groot verdriet vind ik mijn veel te hardhandig naar mijn kinderen. Ik heb er al meerdere malen over gepraat met hem. Dan krijg ik als reactie: dan doe je het allemaal zelf maar en ik bemoei me nergens meer mee. Ook heb ik al gevraagd of hij mij dan beet wil pakken ipv de kinderen. Dat doet ie toch niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mei 2009 22:05

Dat lijkt mij erg moeilijk Jess, als je het hierover niet met elkaar eens bent. Dat dan ook zo'n reactie komt.
Weet ook geen raad voor je. Sterkte!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”