LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Katlheen » 03 feb 2012 13:16

Euh, die paus wordt door de kardinalen gekozen, dus wat betreft democratisch gehalte zit het in Vaticaanstad beter dan bij de monarchie zoals wij die hebben.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2012 16:29

Toen schreef:En Faramir, lijkt dit je niet beter dan een paus?
En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; (1 Joh 2:1)

Het verband tussen dit citaat en de paus ontgaat mij eigenlijk. Wat wil je hiermee aangeven?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2012 18:48

boer schreef:Aan die stoel is weinig heiligs te bespeuren, integendeel.
Een christen's Koninkrijk is niet van deze wereld, zegt de bijbel.
Wel eens van gehoord, toch, mag ik hopen?

Ik leg je slechts welke volkenrechtelijke positie het staatshoofd van Vaticaanstad inneemt als antwoord op jouw opmerking aangaande die positie.

Jouw veroordelend vermogen is overigens bovengemiddeld groot, moet ik zeggen. "Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt", zegt de Bijbel. Wel eens van gehoord, toch, mag ik hopen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fleurtje16 » 26 mar 2012 09:25

Wat houdt een Mariaviering eigenlijk in?
Wat voor liturgisch bloemstuk maak je daar voor?
En waar kan ik voorbeelden vinden?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 07:53

Mij vraag, zijn de volgende stellingen nog steeds van kracht?

Rechtvaardiging is een transformatie van de ziel waarin de erfzonde is weggedaan en heiligmakende genade is ingegeven [1987-1995].

Initiële rechtvaardiging is door middel van de doop [1262-1274].

Volwassenen moeten zich voorbereiden op rechtvaardiging door middel van geloof en goede werken [1247-1249]

De gerechtvaardigden zijn in zichzelf heerlijk en heilig in Gods oog [1992, 1999-2000, 2024].

Rechtvaardiging wordt bevorderd door sacramenten en goede werken [1212, 1392, 2010].

Rechtvaardiging kan men verliezen door doodzonde [1033, 1855, 1874].

Katholieken schuldig aan doodzonde worden opnieuw gerechtvaardigd door het sacrament van penitentie [980, 1446].

Verlossing van de eeuwige consequenties van zonde is een levenslang proces [161-162, 1254-1255].

Redding wordt bereikt door samenwerking met genade door geloof, goede werken en deelname aan de sacramenten [183, 1129, 1815, 2002].

Geloof betekent geloof in God en de vastberaden acceptatie van alles wat de Kerk voordraagt voor geloof [181-182, 1814].

Heiligende genade is een kwaliteit van de ziel, een bovennatuurlijke dispositie die de ziel vervolmaakt [1999-2000].

De sacramenten zijn noodzakelijke kanalen voor de continue infusie van genade. Ze schenken genade krachtens de rite die uitgevoerd wordt [1127-1129].

Genade wordt verdiend door goede werken [2010, 2027].

Vergeeflijke zonden geven geen aanleiding tot eeuwige bestraffing [1855, 1863].

Ernstige zonden moeten beleden worden aan een priester [1456-1457].

De priester vergeeft zonde als een rechter [1442, 1461].

Wanneer de schuld van zonde is vergeven, blijft nog de tijdelijke bestraffing1 [1472-1473].

Handelingen van penitentie brengen genoegdoening voor de tijdelijke bestraffing1 van zonde [1434, 1459-1460].

Aflaten uitgedeeld door de Kerk voor handelingen van vroomheid bevrijden zondaars van tijdelijke bestraffing1 [1471-1473].

Het vagevuur is noodzakelijk om zonde te verzoenen en voor het reinigen van de ziel [1030-1031].

Arme zielen die lijden in het vagevuur kunnen geholpen worden door de levenden op aarde door het offeren van gebeden, goede werken en de offerande van de Mis [1032, 1371, 1479].

Niemand kan weten of hij het eeuwige leven zal bereiken [1036, 2005].

Eeuwig leven is een verdiende beloning [1821, 2010].

De Rooms-katholieke Kerk is noodzakelijk voor redding [846].

DE MIS

DE RKK LEERT

Het Laatste Avondmaal was een echte offerande waarin Christus’ bloed werd uitgestort voor onze zonden in de beker [610-611, 621, 1339].

Het brood en de wijn worden werkelijk lichaam en bloed van Christus [1373-1377].

Christus’ lichaam en bloed existeren geheel in elk fragment van het geconsacreerd brood en de wijn, in elke Rooms-katholieke kerk over de hele wereld [1374, 1377].

Het geconsacreerde brood en wijn zijn hemels voedsel die iemand helpen het eeuwige leven te bereiken [1392, 1405, 1419].

God verlangt ernaar dat geconsacreerd brood en wijn worden aanbeden als zijnde goddelijk [1378-1381].

Christus heeft bepaalde mannen geordineerd tot een ministerieel priesterschap om het offer van het kruis te bestendigen [1142, 1547, 1577].

Het Misoffer is het offer van het kruis [1085, 1365-1367]. Enkel de manier waarop wordt geofferd is verschillend [1367].

Het offer van het kruis wordt bestendigd in het Misoffer [1323, 1382].

De Mis maakt Christus aanwezig in Zijn dood en lijden [1353, 1362, 1364, 1367, 1409].

In elke Mis presenteert de priester het offer van Christus aan de Vader [1354, 1357].

De Mis is een onbloedig offer dat zonden verzoent van de levenden en de doden [1367, 1371, 1414].

Elk Misoffer bedaart Gods toorn tegen zonde [1371, 1414].

De gelovigen ontvangen in de volste mate de baten van het kruis door het Misoffer [1366, 1407].

Het offerwerk van de verlossing wordt continu uitgewerkt door het Misoffer [1364, 1405, 1846].

De Kerk moet het offer van Christus bestendigen voor de redding van de wereld [1323, 1382, 1405, 1407].

MARIA

DE RKK LEERT

Maria werd bewaard van elke vlek van erfzonde, van bij het begin van haar bevruchting (de doctrine van de Onbevlekte Ontvangenis) [490-492].

Maria, “de Allerheiligste” (“the All-Holy”), leefde een volmaakt zondeloos leven [411, 493].

Maria was een maagd vóór, tijdens en na de geboorte van Christus [496-511].

Maria is de Moeder van God [963, 971, 2677].

Maria is de Moeder van de Kerk [963, 975].

Maria is mede-verlosseres, omdat zij met Christus participeerde in de pijnlijke handeling van de verlossing [618, 964, 968, 970].

Wij moeten ons toevertrouwen aan Maria door ons “in het uur van onze dood volledig aan haar zorg” over te geven [2677].

God heeft Maria verhoogd in hemelse heerlijkheid als Koningin van Hemel en Aarde [966]. Zij moet geprezen worden met bijzondere devotie [971, 2675].

GEZAG

DE RKK LEERT

Petrus was het hoofd van de apostelen [552, 765, 880].

De bisschoppen zijn de opvolgers van de apostelen [861-862, 938].

De Paus, als de Bisschop van Rome, is de opvolger van Petrus [882, 936].

De bisschoppen, met de Paus als hun hoofd, besturen de universele Kerk [883, 894-896].

God heeft openbaring toevertrouwd aan Rooms-katholieke bisschoppen [81, 86].

Het Magisterium2 is de gezaghebbende leraar van de Kerk [85-87].

Het Magisterium is de onfeilbare vertolker van de Schrift [890-891, 2034-2035].

De Paus is onfeilbaar in zijn authoratieve leer 891].

Het Magisterium alleen heeft de bekwaamheid en het recht om de Schrift te interpreteren [85, 100, 939].

De Schrift moet geïnterpreteerd worden in de betekenis waarin ze werd gedefinieerd door het Magisterium [113, 199].

Het Magisterium heeft het recht de waarheid te bepalen die slechts vaag of impliciet gevonden wordt in openbaringen [66, 88, 2035, 2051].

Schrift en Traditie samen zijn het Woord van God [81, 85, 97, 182].

Schrift en Traditie samen zijn de hoogste geloofsregel van de Kerk [80, 82].
Somebody up there likes you

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2012 18:59

Ik zie dat Ewan een enorme lijst punten geformuleerd heeft, dus de mijne zal daarin dan ook daarin wel ergens voorkomen, vermoed ik... :roll:

Maar gisteren kwam bij mij, toen mijn gedachten over het vagevuur gingen, de vraag boven: geloven de roomsen vandaag ook nog in het vagevuur?
Het vagevuur als boetedoening voor je zonden vind ik namelijk een vreemde gedachte in combinatie met het offer van Jezus Christus voor de zonden. Was zijn offer dan niet voldoende? Hoe kan onze boetedoening gewicht in de schaal leggen voor zó'n heilig God, zodat het tot onze verdienste zou zijn? Dat kan toch niet? "...want geen mens zal Mij zien en leven" (Exodus 33:20b) spreekt toch duidelijke taal over de heiligheid van God? Onze genoegdoening kan niet meer zijn dan een druppel op een gloeiende plaat, en dat haalt niks uit. Alleen Christus kon de zonden wegnemen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2012 19:57

Ewan schreef:Mij vraag, zijn de volgende stellingen nog steeds van kracht?

Hier kan je het zelf opzoeken: http://rkdocumenten.nl/rkdocs/

Succes!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2012 19:58

Boekenlezer schreef:Maar gisteren kwam bij mij, toen mijn gedachten over het vagevuur gingen, de vraag boven: geloven de roomsen vandaag ook nog in het vagevuur?

Jazeker.

Geloven de zwarte kousen eigen nog steeds dat je God kan vangen in de Bijbel?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 20:38

Faramir schreef:Jazeker.

je woordenkeus siert je niet, jongeman, of-dame.
Ik zag zojuist de paus nog knielen en bidden op een of ander tafeltje in Cuba.
Hij vergat zijn keppeltje af te zetten.
Somebody up there likes you

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2012 22:44

Faramir schreef:Jazeker.

Vagevuur. Dus Christus' offer was maar een gedeeltelijk offer, een ontoereikend offer voor onze zaligheid? We moeten er zelf nog e.e.a. bijverdienen?

Zwarte kousen geloven niet, want dat zijn slechts kledingstukken.

Maar als je naast de Bijbel graag de traditie hebt als gezagsbron, kom je op een moeilijkheid: welke traditie? De oosterse en de westerse kerk hadden zo hun eigen traditie. Als de traditie door de Geest geleid/geïnspireerd wordt, hoe kan het dan dat juist door die verschillende traditie er een schisma ontstond? En dan beperk ik me nog door het over twee tradities te hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2012 22:48

Zwarte kousen geloven niet, want dat zijn slechts kledingstukken.

:lol: :lol: :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2012 06:27

Boekenlezer schreef:Zwarte kousen geloven niet, want dat zijn slechts kledingstukken.

En roomsen bestaan niet. Mooi, dan zijn we het daar over eens.
Maar als je naast de Bijbel graag de traditie hebt als gezagsbron, kom je op een moeilijkheid: welke traditie? De oosterse en de westerse kerk hadden zo hun eigen traditie. Als de traditie door de Geest geleid/geïnspireerd wordt, hoe kan het dan dat juist door die verschillende traditie er een schisma ontstond?

De scheuring kwam niet door leer. Zelfs vandaag de dag nog, ondanks bijna 1000 jaar schisma, is de leer tussen de oosters-orthodoxe Kerken en de katholieke Kerk voor 99% gelijk.

En problemen? Als je de Bijbel enkel als gezagsbron beschouwd, dan ontstaan er pas echt problemen. Zie eens in wat voor een ruïne het protestantisme is beland met meer dan 30.000 verschillende strominkjes die elkaar grotendeels het leven zuur maken. Waar is daar de inspiratie? Wellicht wordt het tijd dat men hier eens eerst naar de eigen balk in het oog kijkt, dat lijkt me al meer dan moeilijk genoeg.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2012 06:28

Ewan schreef:je woordenkeus siert je niet, jongeman, of-dame.

Nee, uw plagiaat oude man/vrouw, dat siert!

Inmiddels al wat antwoorden opgezocht?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 28 mar 2012 13:51

Faramir schreef: De scheuring kwam niet door leer. Zelfs vandaag de dag nog, ondanks bijna 1000 jaar schisma, is de leer tussen de oosters-orthodoxe Kerken en de katholieke Kerk voor 99% gelijk.

.

Dat is zo, naar eigen waarneming. Wel heeft de Oosterse-orthodoxie het celibaat niet. Een pastoor, priot, moet zelfs getrouwd zijn.

Het met de vinger naar de RKK wijzen mag van mij ook wel een beetje minder, want welke kerk heeft de eeuwen door, tot aan de reformatie, de schrift bewaard? (en nee, dan heb ik het niet over de toepassing van het Woord)
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2012 14:02

Toch zijn er ook wel grote verschillen tussen Orthodoxie en Romana.

Genoemd werd al het celibaat, dat voor priesters niet geldt en voor bisschoppen wel. Voor zover ik weet, worden bisschoppen in de Orthodoxie uit kloosterlingen "gerecruteerd". Verder is de liturgie beduidend anders, kent de Romana het primaatschap van de patriarch van Rome en was dat een van de redenen dat de Orthodoxie en de Romana uitelkaar gingen.

Een ander groot verschil is dat de Romana een wereldomvattende gemeenschap is, terwijl de Orthoxie een hoeveelheid nationale kerkgemeenschappen is met de patriarch van Constantinopel als een soort spirituele leider. Griekenland wordt geleid door een aartsbisschop, terwijl Servië, Roemenië, Rusland en, ik meen ook, Bulgarije een eigen patriarch hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”