Jas schreef:Als je goed leest, wordt in elke tekst de leer der zaligheid wel verkondigd.
Zoals in die tekst waarin Paulus zegt dat ie z'n jas vergeten is?

Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Jas schreef:Als je goed leest, wordt in elke tekst de leer der zaligheid wel verkondigd.
Zoals in die tekst waarin Paulus zegt dat ie z'n jas vergeten is?![]()
Klaas
jas schreef:Klaas schreef:Jas schreef:Als je goed leest, wordt in elke tekst de leer der zaligheid wel verkondigd.
Zoals in die tekst waarin Paulus zegt dat ie z'n jas vergeten is?![]()
Klaas
Wij zetten boven onze predikatie: De reismantel van Paulus in geestelijk opzicht.
We staan stil bij:
ten 1e: Christus, de mantel der Gerechtigheid
ten 2e; Christus, de mantel der bedekking en beschutting
ten 3e; Christus, de mantel der liefde.
Daar is wel een preekje over te houden denk ik.
Wij zetten boven onze predikatie: De reismantel van Paulus in geestelijk opzicht.
We staan stil bij:
Jas schreef:Daar is wel een preekje over te houden denk ik.
Jas schreef:ten 3e; Christus, de mantel der liefde.
Happy One schreef:Wij zetten boven onze predikatie: De reismantel van Paulus in geestelijk opzicht.
We staan stil bij:
Het wordt in elk geval een christo-centrische preek! Maak jij wel eens vaker preken of was deze ingeving ter plekke?
Klaas schreef:Jas schreef:Daar is wel een preekje over te houden denk ik.
Hm, je stelde in eerste instantie dat in elke tekst het evangelie gepredikt werd. Niet dat je het evangelie kan prediken adhv ongeveer elke tekst. Dat dat kan geloof ik graag. Er zijn mensen met een grote fantasieJas schreef:ten 3e; Christus, de mantel der liefde.
Ai ai, volgens de criteria van de NBV voorwaar een slechte combinatie. De mantel der liefde heeft tegenwoordig een negatieve bijklank. Zo'n uitdrukking moet je nooit in verband brengen met Christus
Klaas
Het is in ieder geval iets wat er ook onder verstaan kan worden. Maar verder niet relevant op dit moment.Klaas schreef:Volgens mij is dat niet wat er normaal gesproken onder Gods verborgen wil verstaan wordt. Niet in de context van deze discussie iig.
OKMijn excuses. Ik had je opmerking idd niet goed gelezen.
Ik ook, maar als onze basis niet zo breed is als ik dacht zullen we eerst onze basis moeten bepalen.Ik discussieer liever wat gerichter
Je wilt er verder niet overnadenken, het wel laten staan maar er liefst nooit meer naar kijken. Als het ene feit het andere feit aanvalt moeten we dan die aanval afweren of kijken wat de uitkomst is?Kun je aangeven welke tegenstrijdigheid ik onder het tapijt wil moffelen?
Ik begrijp het wel, maar ikv ind het niet terecht. Iets is niet alleen waar als het goed gebruikt wordt. Het verkeerd gebruik van een leer wil niet zeggen dat die leer niet goed is.Als we de geopenbaarde wil gewoon laten staan heb ik al veel minder problemen met e.e.a. Dat aanpassen van bijbelteksten is mijn grootste kritiekpunt.
maar het is wel van belang een positie te kiezen. Want zelfs kinderen kunnen dit bedenken en dat moet je toch een antwoord hebben?Ik heb er geen moeite mee om Gods verlangen om een ieder zalig te maken te laten staan naast het feit dat er mensen voor eeuwig verloren gaan. Vanuit dat laatste feit zou je kunnen afleiden dat God 'dus' op de één of andere manier niet wil dat iedereen behouden wordt. Met zo'n conclusie moet je m.i. uiterst terughoudend zijn. Je kunt deze iig niet in mindering brengen op de uitspraak dat God wil dat iedereen behouden wordt.
Ik weet zeker dat God de zonde niet wil, dat zegt Hij zelf. Maar als we beseffen dat God alle dingen regeert en werkelijk koning is, dan roept dat toch vragen op?Vergelijk het met de zondeval. Uit het feit dat de zondeval plaatsvond kun je een soortgelijke conclusie trekken: blijkbaar wilde God op de één of andere manier dat Adam van de boom at. Ik vind dat een uiterst onbijbelse manier van spreken en ik hoop dat je dat met me eens bent. Ondanks dat we zondigen kun je niet stellen dat God wil dat we zondigen.
Klaas schreef:Niet overal serieus op ingaan Jas.
Ik dacht dat je drie punten-voorstel niet geheel serieus was. Vandaar mijn niet zo serieuze reactie.
Los daarvan, vind je dat een preek adhv de drie punten die je noemt een preek is over de genoemde tekst? Als reactie op mijn opmerking kan ik het voorstel zeker waarderen, maar het lijkt erop alsof anderen er ook inhoudelijk wel wat in zien.
Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid. Ik kan me er nl niets bij voorstellen dat een dominee zegt te gaan preken of 2 Tim 4:13 en dan vervolgens met zoiets komt.
Klaas
Ik ook, maar als onze basis niet zo breed is als ik dacht zullen we eerst onze basis moeten bepalen.
Je wilt er verder niet overnadenken, het wel laten staan maar er liefst nooit meer naar kijken.
Als het ene feit het andere feit aanvalt moeten we dan die aanval afweren of kijken wat de uitkomst is?
Ik begrijp het wel, maar ikv ind het niet terecht. Iets is niet alleen waar als het goed gebruikt wordt. Het verkeerd gebruik van een leer wil niet zeggen dat die leer niet goed is.
maar het is wel van belang een positie te kiezen. Want zelfs kinderen kunnen dit bedenken en dat moet je toch een antwoord hebben?
Ik weet zeker dat God de zonde niet wil, dat zegt Hij zelf. Maar als we beseffen dat God alle dingen regeert en werkelijk koning is, dan roept dat toch vragen op?
Ja, ik denk dat je op die manier wel mag preken. Het voldoet aan de criteria, dat je er een goed onderbouwde preek mee kunt maken waarin Jezus centraal staat. Tevens laat het ons zien dat niets voor niets in de Bijbel staat maar dat uit alles het Woord Gods naar voren kan komen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten