Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 17 sep 2004 14:36

Het VERSCHIL is te GROOT

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2004 14:41

Pieter Bel schreef:Het VERSCHIL is te GROOT

Oh, dus je bedoelt dat het verschil tussen de GerGem en de GerGem in Ned. te groot is om tot een fusie te komen?
Tja, daar zijn de meningen binnen de beide kerkverbanden over verdeeld, lijkt me. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 17 sep 2004 14:58

De verschillen tussen de kerkverbanden binnen de PKN zijn ook groot maar toch zijn ze uiteindelijk gefuseerd

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 17 sep 2004 21:19

Socrates schreef:De verschillen tussen de kerkverbanden binnen de PKN zijn ook groot maar toch zijn ze uiteindelijk gefuseerd

Zullen we de PKN maar niet als voorbeeld nemen, want als je op z`n manier
gaat fuseren :cry: :cry:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:48

De PKN is wel gefuseerd, en daarom is het een heel slecht voorbeeld. De PKN is geen kerk, maar een platform, waar iedereen, ongeacht zijn ideeën of leer, zich op zijn gemak moet kunnen voelen. Behalve zij, die geloven in 1 God, 1 Zaligmaker, niets uit ons, alees uit Hem.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:03

alex leusink schreef:De PKN is wel gefuseerd, en daarom is het een heel slecht voorbeeld. De PKN is geen kerk, maar een platform, waar iedereen, ongeacht zijn ideeën of leer, zich op zijn gemak moet kunnen voelen. Behalve zij, die geloven in 1 God, 1 Zaligmaker, niets uit ons, alees uit Hem.

Gisteren hoorde ik een volgende uitspraak:

Alle kerken, groepen en kringen dien de Naam van de Heren Jezus Christus belijden zijn een groep zondaren die tot de Vader komen!!!!!!

Waar de satan zijn werk doet Christus ook Zijn werk.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 10:07

Sorry, Evelien, maar wat wilde je hier mee zeggen? Dat het niet uitmaakt hoe je gelooft omdat het verbond niet aan dogmatiek en kerkmuren gebonden is??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:11

alex leusink schreef:Sorry, Evelien, maar wat wilde je hier mee zeggen? Dat het niet uitmaakt hoe je gelooft omdat het verbond niet aan dogmatiek en kerkmuren gebonden is??

Dat elke christelijke groep, de drieenige God kent en belijdt d.m.v. de Bijbel.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 10:16

Zij kennen inderdaad allemaal zijn Naam, maar iedereen belijdt op een andere manier. Er zijn belijdenissen die zo regelrecht tegenover elkaar staan, dat er een van de twee waar moet zijn. Denk aan Evangelischen en Roomsen, die staan lijnrecht tegenover de Gereformeerde dogmatiek, wel allebei op een verschillende manier, maar ze kunnen niet alledrie waar zijn, want dan zou God een veranderlijk God zijn.

Wat is waarheid??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:27

alex leusink schreef:Zij kennen inderdaad allemaal zijn Naam, maar iedereen belijdt op een andere manier. Er zijn belijdenissen die zo regelrecht tegenover elkaar staan, dat er een van de twee waar moet zijn. Denk aan Evangelischen en Roomsen, die staan lijnrecht tegenover de Gereformeerde dogmatiek, wel allebei op een verschillende manier, maar ze kunnen niet alledrie waar zijn, want dan zou God een veranderlijk God zijn.

Wat is waarheid??

Waarachtige Waarheid is God zelf, Hij laat zich aan ons openbaren door middel van Zijn Woord (de Bijbel).

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 10:58

Ja, okee.

Maar openbaart Hij zich dan als de God naar Wie iedereen toe kan, zonder dat diegene zichzelf eerst leerde verdoemen? Is het die God Die mensen op grond van hun goede werken in de hemel zet? Is het die God tot Wie de mensen zichzelf kunnen bekeren?

????

In het algemeen belijden we dus allemaal dezelfde Heere, maar de onderlinge opvattingen over Zijn Persoon en handelen zijn sterk verschillend.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 11:02

alex leusink schreef:Ja, okee.

Maar openbaart Hij zich dan als de God naar Wie iedereen toe kan, zonder dat diegene zichzelf eerst leerde verdoemen? Is het die God Die mensen op grond van hun goede werken in de hemel zet? Is het die God tot Wie de mensen zichzelf kunnen bekeren?

????

In het algemeen belijden we dus allemaal dezelfde Heere, maar de onderlinge opvattingen over Zijn Persoon en handelen zijn sterk verschillend.

Hij laat zijn Personen heel duidelijk zien in Zijn Woord. Maar waar gaat het ten diepste om??? Over wie het nou gelijk heeft over de Persoon?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 11:13

Nee, in feite bedoel ik dit:

Er zijn in het christendom veel verschillende stromingen. Elke stroming geeft eigen invullingen aan het geloof, trekt eigen conclusies uit de Bijbel. Iedereen doet net of dit heel gewoon is, maar het is beangstigend. Want wat ik geloof, verwerpt de Evangelischen en de Roomsen. En als het waar wat Evangelischen geloven, dan zit ik op het verkeerde spoor.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 11:54

alex leusink schreef:Nee, in feite bedoel ik dit:

Er zijn in het christendom veel verschillende stromingen. Elke stroming geeft eigen invullingen aan het geloof, trekt eigen conclusies uit de Bijbel. Iedereen doet net of dit heel gewoon is, maar het is beangstigend. Want wat ik geloof, verwerpt de Evangelischen en de Roomsen. En als het waar wat Evangelischen geloven, dan zit ik op het verkeerde spoor.

ik heb het idee dat jij TE vast zit op je eigen kerk.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 13:55

Het laat iets zien van de grootsheid van God. Hij werkt niet volgens een gebruiksaanwijzing waar wij hem op kunnen afrekenen. Hij doet Zijn werk en heeft voor elke zondaar een aanpak op maat. Daarvoor zal Hij geen dingen doen die tegen Zijn Woord ingaan, maar als wij denken dat wij op grond daarvan precies kunnen bepalen hoe God werkt dan denken wij te groot over onszelf en te klein over Hem

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Terug naar “Archief”