Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 12:31

Pcrtje : voor de gelovige die de Bijbel ook als wetenschappelijke openbaring ziet kan de moderne wetenschap niet tegen de uitspraken van de Bijbel ingaan.

Je praat alsof de zogenaamde moderne wetenschap allemaal bewezen is , als het echt bewezen is geloof ik gewoon de waarheid of dat nu de bijbel is of de wetenschap , maar aangezien ik tot nu toe niks bewezen acht van wat ze allemaal bij elkaar fantaseren over hoe evolutie werkt GELOOF ik de bijbel ( de bijbel is niet gebaseerd op wetenschap maar op geloof) ,als blijkt dat dat geloof gebouwd is op onzin neem ik alles met een korreltje zout ,maar niemand heeft nog het tegendeel bewezen , slechts wat op de hol geslagen fantasieën.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 12:38

Stillawake : Wellicht niet.
Het toont echter wél het belang van het gedrag van jou en mij als Zijn ambassadeurs hier op aarde aan.

Je gelooft toch zeker zelf niet dat Mortlach zou geloven als Kent Hovind niet bestond , hij duikt gewoon in de slachtofferrol en probeert sympathie te krijgen ,dat hij een goede reden heeft want hij word voorgelogen (zo zegt hij) door iemand die volgens zijn geloof niet mag liegen dus moet het geloof wel een leugen zijn , dat is gewoon proberen te rechtvaardigen dat je niet gelooft.
Puur rookgordijn.
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en inderdaad ook met het signaal wat je afgeeft naar de buitenwereld dus als kent Hovind echt bewust liegt en dubbele agenda,s heeft is dat zijn probleem met God.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 12:39

oekaboeka schreef:Pcrtje : voor de gelovige die de Bijbel ook als wetenschappelijke openbaring ziet kan de moderne wetenschap niet tegen de uitspraken van de Bijbel ingaan.

Je praat alsof de zogenaamde moderne wetenschap allemaal bewezen is , als het echt bewezen is geloof ik gewoon de waarheid of dat nu de bijbel is of de wetenschap , maar aangezien ik tot nu toe niks bewezen acht van wat ze allemaal bij elkaar fantaseren over hoe evolutie werkt GELOOF ik de bijbel ( de bijbel is niet gebaseerd op wetenschap maar op geloof) ,als blijkt dat dat geloof gebouwd is op onzin neem ik alles met een korreltje zout ,maar niemand heeft nog het tegendeel bewezen , slechts wat op de hol geslagen fantasieën.

De oerknaltheorie is inderdaad niet bewezen. Evolutie is wél aangetoond.
En de "bewijzen voor Creatie" zoals Kent Hovind ze aandraagt (waar Mortlach zich terecht aan ergert) zijn in elk geval géén bewijzen, maar vervalsingen en leugens.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 12:41

Stillawake : En de "bewijzen voor Creatie" zoals Kent Hovind ze aandraagt (waar Mortlach zich terecht aan ergert) zijn in elk geval géén bewijzen, maar vervalsingen en leugens.

Dan is dat kent Hovind zijn probleem als dat echt leugens zijn.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2015 12:42

@Oekaboeka

Mooi hoe je uitlegt, op wat voor manier je de Bijbel gelooft. Ik geloof ook in een Schepping, die door God geschapen is.
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 feb 2015 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 05 feb 2015 12:42

Eury schreef:
De afgelopen weken heb ik het weer eens moeten aanhoren “Christenen kunnen niet geloven in schepping én evolutie, voor degenen die dat wél geloven is de verlossing in Jezus Christus overbodig, zij zijn nog niet verloren op voorwaarde dat zij zich bekeren. Tot het creationisme uiteraard”. Als ik het goed heb begrepen kan ik, volgens creationisten althans, geen christen zijn omdat ik, als geoloog, er van overtuigd ben dat God de mens geschapen heeft middels evolutie. Welnu, dit creationisme acht ik om meerdere redenen gevaarlijk, ik som hier vijf gevaren op.

Nee, je moet je bekeren tot Jezus Christus en u zult behouden worden.

Eury schreef:1 Het gevaar van het beschuldigen van christenbroeders.

Christenen dienen uiterst terughoudend te zijn met kritiek op mede-christenen, de Bijbels spoort ons daartoe duidelijk aan. Paulus zegt zelfs, in Romeinen 14:10. “Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster?”. Welnu, creationisten zeggen met grote regelmaat dat “zij wél op Gods woord vertrouwen” of iets in die strekking, waarmee zij impliciet aangeven dat christenen die geen creationistische visie hebben, niet op Gods woord vertrouwen. Terwijl het in werkelijkheid om een andere lezing van de Bijbel gaat, meer interpreterend in plaats van letterlijk historisch.

De bijbel (Gods Woord) geeft zelf aan hoe het gelezen dient te worden.
De creationisten (zoals ik) moeten nooit oordelen over een broeder of zuster, maar je mag iemand wel terecht wijzen op een dwaling.

Eury schreef:2. Het gevaar van het veroorzaken van tweedracht.

In sommige gevallen is het er zelfs toe gekomen dat een deel van een christengemeenschap een creationistische visie opdringt, wie die visie niet deelt maakt geen deel uit van de gemeente of kan zich daar niet thuis voelen. Zij zorgen voor tweedracht. Zegt Paulus niet in Romeinen 16 : 17-18 “Ik spoor u aan, broeders en zusters, op te passen voor degenen die tweedracht zaaien en anderen in de weg staan, en die daarmee ingaan tegen alles wat u hebt geleerd”. Zij dienen het evangelie niet.

Heb je ook een voorbeeld waar dat is gebeurt?

Eury schreef:3. Het gevaar van het binnenhalen van een “paard van Troje”.

Met het binnenhalen van het “wetenschappelijke” creationisme binnen een christengemeenschap haalt men nogal wat in huis. Verscheidene creationistische websites zoals answersingenesis.org en creation.com hebben geloofsbelijdenissen waarin staat dat “vele sedimenten gevormd zijn tijdens de Zondvloed”. Dat is geloof, gebaseerd op wetenschap, iets wat haaks staat op het christelijk geloof “want uw geloof moet niet gebaseerd zijn op menselijke wijsheid…” (1 Kor 2:5).

1 Kor 2:5 staat verder ook: maar in de kracht Gods (wetenschappelijke artikelen die Gods kracht onderstrepen dus wel).

Eury schreef:4. Het gevaar van het aantasten en vertrouwen en autoriteit

De meeste creationistische argumenten zijn dermate onnozel dat onze opgroeiende jeugd met internetverbindig middels één muisklik kan constateren dat ze niet waar zijn. Waar blijft dan hun vertrouwen in, en respect voor ouders, ouderlingen en leraren? En wat, zo zullen zij mogelijke redeneren, is er nog meer niet waar? Een opgroeiende jeugd die zich simpele vragen zal stellen zoals wie nu die ene mens was die als eerste gezondigd heeft, Adam of Eva, wie er nu eerste geschapen werden, de dieren, de mens of Adam en hoe het kon dat het al avond en ochtend werd zonder dat er een zon aan de hemel was.

Dan wil je dus zeggen dat alles wat op internet staat de waarheid is?
De creationisten hebben voor de opgroeiende jeugd die met zulke vragen zitten goeie antwoorden hoor.

Eury schreef:5. Het gevaar van het verspreiden van leugens.

Als je het mij als geoloog vraagt, is niet één creationistische claim waar. Geef mij één goed creationistisch argument en ik wordt gelijk ook creationist! En volgens mij zijn degenen die dergelijke claims uiten soms zelfs voldoende op de hoogte om te beseffen dat wat zij claimen niet waar is. Bent u in staat om al hun argumenten op hun merites te beoordelen? Ik denk daarom dat christenen zich beter niet met een dergelijke hachelijke zaak kunnen bezig houden.

Op geologisch vlak zijn er hele goede theorieën die pleiten voor het creationisme.

Eury schreef:Met creationisme doel ik hier op die opdringerige stroming die vindt dat hun visie dé Bijbelgetrouwe visie is.

In plaats van dit te stellen kun je ook aangeven waar ze in jouw ogen fout zitten om zo een gezonde disscussie te kunnen gaan voeren ipv een stelling te poneren.

Eury schreef:Om Young & Stearly nog eens te herhalen: het feit dat er catastrofes hebben plaatsgevonden betekent niet dat er een zondvloed is geweest. De Pisco formatie bewijst op geen enkele manier dat de reguliere geologische interpretatie onjuist is, en toont geen enkel spoor van een wereldwijde zondvloed.

http://www.weet-magazine.nl/prof-brand- ... zondvloed/
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 12:45

oekaboeka schreef:Je gelooft toch zeker zelf niet dat Mortlach zou geloven als Kent Hovind niet bestond , hij duikt gewoon in de slachtofferrol en probeert sympathie te krijgen ,dat hij een goede reden heeft want hij word voorgelogen (zo zegt hij) door iemand die volgens zijn geloof niet mag liegen dus moet het geloof wel een leugen zijn , dat is gewoon proberen te rechtvaardigen dat je niet gelooft.
Puur rookgordijn.
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en inderdaad ook met het signaal wat je afgeeft naar de buitenwereld dus als kent Hovind echt bewust liegt en dubbele agenda,s heeft is dat zijn probleem met God.

Dat weet ik niet. Ook jij weet dat niet. Ik ben zelf ook altijd erg huiverig geweest voor christenen, juist omdat ik hun leven zo vaak niet in overeenstemming vond met hun verhaal.
Kent Hovind is daar een voorbeeld van.
Nu ik zelf christen ben vind ik het belangrijk dat ik ook in mijn leven een ambassadeur voor mijn Schepper ben. En dat zouden meer mensen moeten doen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 05 feb 2015 12:46

StillAwake schreef:De oerknaltheorie is inderdaad niet bewezen. Evolutie is wél aangetoond.
En de "bewijzen voor Creatie" zoals Kent Hovind ze aandraagt (waar Mortlach zich terecht aan ergert) zijn in elk geval géén bewijzen, maar vervalsingen en leugens.

Leuke stellingen die je poneert, maar vertel eens wat er is aangetoond (evolutie) en welke leugens Kent Hovind heeft verteld?
Iets roepen is makkelijk maar iets aantonen is blijkbaar wat moeilijker?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 12:49

Xsidd : Mooi hoe je uitlegt, op wat voor manier je de Bijbel gelooft. Ik geloof ook in een Schepping, die door God geschapen is.

=D> =D> :D

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2015 12:50

@StillAwake

Begin citaat"Nu ik zelf christen ben vind ik het belangrijk dat ik ook in mijn leven een ambassadeur voor mijn Schepper ben. En dat zouden meer mensen moeten doen."Einde citaat.

Amen, helemaal mee eens. En als ik naar mezelf kijk, valt er nog wel wat te verbeteren/veranderen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 feb 2015 12:56

Pcrtje schreef:Voor de gelovige die de Bijbel ook als wetenschappelijke openbaring ziet kan de moderne wetenschap niet tegen de uitspraken van de Bijbel ingaan.
oekaboeka schreef:Je praat alsof de zogenaamde moderne wetenschap helemaal bewezen is. Als het echt bewezen is geloof ik gewoon de waarheid, of dat nu de bijbel is of de wetenschap. Maar aangezien ik tot nu toe niks bewezen acht van wat ze allemaal bij elkaar fantaseren over hoe evolutie werkt, GELOOF ik de bijbel. (De bijbel is niet gebaseerd op wetenschap maar op geloof.) Als blijkt dat dat geloof gebouwd is op onzin neem ik alles met een korreltje zout, maar niemand heeft nog het tegendeel bewezen. Slechts wat op de hol geslagen fantasieën.
Ik wijs nu niet per se naar de evolutietheorie an sich maar probeer een algemene analyse te geven van de problemen die orthodoxe gelovigen tegenkomen wanneer zij een synthese tussen Bijbels literalisme en moderne wetenschap proberen na te streven. Het is in mijn analyse onbelangrijk of de wetenschappelijke theorieën nou waar zijn of niet.

De problematiek zit daar waar een contradictie ontstaat tussen het getuigenis van de Bijbel en de wetenschappelijke resultaten. Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. De vraag is hoe men daarmee om zou moeten gaan. Er is een aantal mogelijkheden wanneer er een contradictie bestaat tussen de Bijbel en de moderne wetenschap.
  1. Iemand kan zeggen: de Bijbel heeft gelijk en de wetenschap niet. Dat is wat Oekaboeka nu doet. Het probleem van deze houding is dat men zich in een ongeloofwaardige positie manouvreert die niet universeel deelbaar is en men in feite onder een steen probeert te leven.
  2. Iemand kan zeggen: de moderne wetenschap heeft gelijk en de Bijbel niet. Het probleem van deze houding is dat de grote vraag dan dat er vrij weinig van de (wetenschappelijke) inhoud van de Bijbel overblijft.
  3. Iemand kan zeggen: we interpreteren de Bijbel naar de moderne wetenschappelijke resultaten en theorieën. Het probleem van deze houding is dat de wetenschap nu de agenda levert voor het interpreteren van de religieuze geschriften. Dat is op zich niet erg, maar nu is wel de absoluutheid van de Bijbel in het geding (immers, orthodoxe gelovigen beweren dat de Bijbel onveranderbaar, absoluut en ondubbelzinnig is); en bestaat de kans dat op termijn niets overblijft.
Al met al complexe materie.
"Een libelle zweeft over het water..."

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 feb 2015 13:00

xsidd schreef:@Oekaboeka, Mooi hoe je uitlegt, op wat voor manier je de Bijbel gelooft. Ik geloof ook in een Schepping die door God geschapen is.
Beste Xsidd, in feite is deze opmerking toepasbaar op iedere christen die deelneemt aan dit gesprek, niet louter de creationisten. Immers, de schepping is hetgeen bestaat en alle christenen zijn het erover eens dat zij door God geworden is. Deze discussie gaat over de wijze waarop dat geschied is, niet over de al dan niet aanwezige Kracht daarachter.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2015 13:13

@Pcrtje

Als God zegt, dat Hij de hemel en aarde schiep, geloof ik dat. En andere Christenen als het goed is ook. Dat het in deze discussie zou gaan om het feit hoe God dingen schiep, herken ik deels. In deze discussie werden, naar mijn idee en mening, vooral heel regelmatig zaken uit de evoluthietheorie aangedragen. Maar nu begin ik weer in te gaan, op misschien een discussie hierover, en daar pas ik voor. Vorige week, heb ik al op dit topic een discussie gehad, van twee dagen. Dat ga ik niet nog eens doen nu.

Groet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 13:35

kirdneh schreef:Leuke stellingen die je poneert, maar vertel eens wat er is aangetoond (evolutie) en welke leugens Kent Hovind heeft verteld?
Iets roepen is makkelijk maar iets aantonen is blijkbaar wat moeilijker?

Allereerst:
Bij fruitvliegjes is (zowel in de vrije natuur als bij experimenten) soortvorming waargenomen. Een bepaald geslacht fruitvliegjes leeft normaal gesproken als parasiet op meidoorns. Ongeveer 150 jaar geleden is een aparte populatie ontstaan, die op appelbomen parasiteert.
Een ander geval wat echter nog wél ter discussie staat waarbij een nieuwe soort is ontstaan is de populatie huismuizen op de Faeröereilanden, die voldoende van andere populaties afwijkt om als nieuwe/aparte soort beschouwd te worden.

Voor wat betreft Kent Hovind: Ik heb ooit een video van hem gezien waar hij botten van reuzen toont. Helaas voor hem bleken dit toch echt een product van photoshop.
Mocht het onwetendheid zijn in plaats van liegen (een term die hijzelf prefereert boven "onjuist informeren") toont het alleen aan dat de man zijn bronnen slecht onderzocht heeft.
Daarnaast heeft hij geclaimd dat de Ark van Noach gevonden was, dat de Ark van het verbond gevonden is, en komt hij met het sprookje dat bijna alle moderne schepen dezelfde afmetingen (of in elk geval verhoudingen) hebben als de ark van Noach.
Dat laatste is niet logisch, omdat de ark dreef in plaats van voer, bovendien is het met één bezoekje aan een scheepswerf te falsificeren (hoewel er inderdaad wél schepen zijn die qua verhoudingen in de buurt komen).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2015 14:06

Omdat er al veel gesproken is over steenkool en aardolie, heb ik even gezocht naar een leuke berekening.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 102603.php

Volgens een onderzoek van de University of Utah is er 98 ton plantenmateriaal nodig om 1 gallon benzine te maken. Ongeveer 30 ton per liter.

Met wat extra berekeningen komt uit het onderzoek dat er 44 miljoen miljard kilo biomassa nodig was om de fossiele brandstoffen te genereren die we in 1997 met zijn allen opstookten. 44x10^21 kilo per jaar. En dat stoken we dus jaar na jaar na jaar op.

Hoewel de aantallen voor de pre-industriële revolutie wel wat lager zullen zijn, stoken we al steenkool sinds het begin der tijd. Volgens de wiki bestaat er wereldwijd op ieder moment zo'n 560 miljard ton aan biomassa (plant en dier; bacteriële massa ligt hoger). Dat is 0,5 miljoen miljard kilo. Dat is dus ongeveer 1 procent van de biomassa die nodig is om 1 jaar aan fossiele brandstoffen te maken.

Mensen die echt willen volhouden dat alle fossiele brandstoffen zijn ontstaan tijdens de zondvloed, hebben blijkbaar geen enkel idee van de hoeveelheden die daarmee gemoeid zijn. Je had vlak voor de zondvloed werkelijk geen stap kunnen verzetten door al die planten die torenhoog opgestapeld moeten zijn geweest.

Je mag natuurlijk van moderne wetenschap vinden wat je wilt, maar de fantasiën van creationisten kloppen dus sowieso niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”