Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Jess » 07 jul 2012 21:51

juffiejuf schreef:@jess; lijkt net of je geirriteerd bent richting 654321 door bijv. 'nooooooooit' zo neer te zetten...

Klinkt allemaal erg geweldig van een psycholoog maar om een kind met adhd nooit te storen omdat ze dan 'kortsluiting' krijgen is volgens mij wel vergezocht. Hoe zie je dat dan in klassensituaties??

Ik ben niet geirriteerd richting 654321, excuus als ik zo overkwam. Het was even een emotionele reactie. Heb al erg veel onbegrip gehad in mijn omgeving aangaande mijn lieve stuiterbal. En ben zelf door veel schade wat wijzer geworden. Ik ben er ook snel emotioneel onder als ik er over doorpraat wat het bij mij allemaal te weeg heeft gebracht. Dat merkte ik ook laatst toen er een nieuwe arts was en we er over spraken wat er allemaal is gebeurd.

Over de klassensituatie (heb weer even het verslag gekopieerd): Het zou functioneel zijn om adhd kinderen in de klas een koptelefoon te geven na een opdracht van de juf. Zo hoort het kind ook de herhalingen niet. Herhalen is wissen bij deze kinderen.
Laat het kind ook altijd werken ZONDER hem te onderbreken. Dus loop niet langs en zeg dan “keurig jantje, je bent goed bezig” want de schakel is doorbroken en alle info is weg en waar hij goed begonnen is zal eindigen in niets.
(denk dan niet “ik geef hem een compliment en daarna gooit hij er met de pet naar, hij vraagt om aandacht”). Nee dus, zijn info is weg doordat zijn brein is onderbroken in de vooruitgang.

Deze kinderen zijn heel visueel ingesteld, de uitleg hebben ze in no time begrepen want ze zien het direct voor zich maar door de afleidingen in de omgeving zijn ze het zo weer kwijt. Deze kinderen leren heel de dag, als het net lijkt of ze zich overal mee bemoeien leren ze van alles wat ze om zich heen zien. Als mijn kind een tekening maakt is het net een stripverhaal. Een boek leest hij achter elkaar uit. Hij leest niet, nee hij ziet alleen maar beelden het is een film voor hem geworden. Daarom is het ook raadzaam om tegen een kind te zeggen: zie je wat ik zeg? Dus niet: hoor je wat ik zeg. Nog een leuk weetje: als je zegt dat hij/zij je aan moet kijken als je tegen ze praat dat helpt niet. Ze horen jouw niet praten nee ze zien je oorbellen of die puist op je neus of what ever.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 jul 2012 21:53

Jess schreef:Neeneenee, je moet een kind met adhd nooooooooooooit storen want dan komt er kortsluiting in zijn hersenen. Het klinkt allemaal reuze positief hoe jij het zegt, helemaal volgens het boekje maar niet bij een kind met adhd. Die zijn heel beeldvormend ingesteld. Ze gaan ergens mee spelen, dat hebben ze helemaal in hoofd en elke verstoring van buitenaf is pats boem, al het beeld kwijt. Ik heb deze wijsheid niet van mezelf maar van een zeer geleerde ADHD psycholoog.

even een citaat van de gevolgde cursus: Waarom zijn visuele breinen vaak zo onzeker of kunnen ze in woede uitbarsten, hun tekening verscheuren of verkreukelen als je ze net een compliment hebt gegeven?
Omdat ze op dat moment niets met woorden kunnen. In een split second hebben ze je gezicht gescand, je ogen, je lach, je aandacht, je stem. De seconde waarin je moest denken wat je over de tekening zal zeggen duurde een seconde te lang. Die seconde maakt hen onzeker. Beter kun je gewoon niets zeggen en breed lachen en dank je wel zeggen. Ze hebben geen woorden nodig. En als ze dat wel willen zullen ze er zelf specifiek om vragen.

Hoe gaat hij dan later functioneren in de maatschappij als hij nu niet leert dat dingen wel anders kunnen gaan dan wat hij op dit moment in het hoofd heeft? Die psycholoog kan wel zeer geleerd zijn maar lijkt mij niet realistisch ingesteld.
(voor de duidelijkheid, wij hebben ook een kind wat door plotselinge veranderingen kon/kan gaan flippen)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 jul 2012 14:17

Jess schreef:Neeneenee, je moet een kind met adhd nooooooooooooit storen want dan komt er kortsluiting in zijn hersenen. Het klinkt allemaal reuze positief hoe jij het zegt, helemaal volgens het boekje maar niet bij een kind met adhd. Die zijn heel beeldvormend ingesteld. Ze gaan ergens mee spelen, dat hebben ze helemaal in hoofd en elke verstoring van buitenaf is pats boem, al het beeld kwijt. Ik heb deze wijsheid niet van mezelf maar van een zeer geleerde ADHD psycholoog.]

Hoi Jess, even korte reactie. Weet je, jij kent jou kind het beste! En ik kan mij er veel bij voorstellen dat je een kind met ADHD in zn spel niet moet storen. Maar niet al jou kinderen hebben ADHD, toch? En een ADHD-er speelt over het algemeen niet lang en rustig dus genoeg andere momenten om hem wel aan te halen, een compliment te geven, een trotse blik naar hem te tonen, even met hem te stoeien, te duwen op de schommel, te bouwen met zand, te laten helpen met iets wat jij aan het doen bent enz. Toch?? Sterkte met alles hoor! Een ADHD-er vreet energie weet ik uit ervaring...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 10 jul 2012 07:11

Nog even over die vakantie...
Drie weken klinkt heel luxe, is het ook. Maar onze vakantie kost dan echt geen 500 euro per week, hoor. Wij kamperen altijd low budget op eenvoudige, kleine (natuur)campings. We houden erg van wandelen e.d. dus wat dagjes uit betreft zijn we meestal ook niet heel veel geld kwijt. Uit eten doen we eigenlijk ook vrijwel nooit in de vakantie. Die drie weken kosten ons ws. evenveel als iemand anders voor een week op een bungalowpark betaald.

Hopelijk valt het weer een beetje mee de rest van de week...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jul 2012 07:40

En ook al kost het wel 500e per week, dan is dat toch ook prima! Je hoeft je echt niet te verantwoorden of je schuldig te voelen omdat iemand anders dat niet kan/doet :wink:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 10 jul 2012 08:48

Zo is het Ajl; iedereen heeft andere prioriteiten en dat mag/kan ook.. Wij vinden het bijv. ook heerlijk om er écht even tussenuit te zijn na een jaar werken.

@ ajl; ben eigenlijk wel even benieuwd welke kledingmaat J. nu zit.... Is hij s ochtends nog steeds zo vroeg wakker om te kletsen? J. eet nu zeker wel bijna helemaal met jullie mee?

Hier gaan we maandag maar weer eens een keer naar het cb. Sinds 4 maanden niet meer geweest dus ben wel benieuwd hoeveel hij nu weegt/lang is. Ik ben toch maar niet gaan bijvoeden volgens de replay-methode. Paste niet echt bij ons. Met staafmixer en steeds groffer gaan pureren. Hij eet alles wat los en vast zit dus dat is wel ideaal.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jul 2012 09:10

Fijn dat het eten goed gaat! Zijn jullie ook al met brood begonnen?
Hoeveel flessen krijgt m nog? IN welke kledingmaat zit hij nu? Ik ben erg genieuwd hoe zwaar hij is!

J zit nu in maat 80, maar sommige merken, zoals bv noppies beginnen op te kruipen. Broeken maat 74 worden ook wat kort, maar ook dat ligt weer aan het merk. Maat 80 in broeken is vaak nog echt te lang. Hij gaat eigenlijk gelijk op met de andere twee op die leeftijd. Hij is volgens mij wel wat zwaarder, want ik stond met hem op onze weegschaal en ik vermoed dat hij 9,5-10kg is.

Eten gaat prima. Hij eet grotendeels met de pot mee en lust tot op heden eigenlijk alles. Tussen de middag eet hij nu ook brood en de laatste avondfles krijgt hij ook niet meer sinds vorige week. Weer een tijdperk afgesloten .
Ik pureer ook het merendeel nog, al gaan wij nu langzaam over op prakken. De stukjes gaan nl ook steeds beter. Replay is ook niet echt mijn ding. Al geef ik hem wel na zijn eten rustig een stukje aardappel of een stukje groente wat hij dan lekker weg kan knagen.

En het slapen....ik vermoed dat hij gewoon net zó'n slechte slaper wordt als mijn man :wink:Hij is veel wakker. Gisternacht van 1.30- 3 uur en vervolgens ook weer om 5.30 uur. Hij huilt niet, maar maakt een enorm lawaai ( kletsen, en bonsen tegen het ledikant).
Agelopen nacht viel het mee. Hij was toen rond 5 uur klaarwakker.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 jul 2012 09:40

Ik ben ook benieuwd juffiejuf! V zit nu in maatje 68, en héél soms nog iets van 62 aan.
Hier zit ik af en toe echt nog te rotzooien met het ritme :P Alhoewel niemand er last van heeft, maar ik kom soms gewoon niet uit met dr groente. Als ik smorgens geen fruit geef, geef ik dat smiddags, maar ze wil dr fles dan ook nog gewoon (alhoewel ze hem niet helemaal opdrinkt) en daarna gaat ze weer slapen en als ze dan weer wakker wordt is het soms weer krap met dr groente. En nu moet ik er ook nog iets van brood tussen proppen ergens :) Ik hou wel van uitslapen of iig lekker nog even blijven liggen op bed, dus we zijn smorgens ook nooit zo vroeg beneden, waardoor het schema soms ook wel in de war loopt. Ik moet zeggen dat ik ook niet van het vaste schema ben hoor, we zien vaak wel hoe het loopt, maar dan loop je hier dus wel tegenaan :wink:

Hoe is het met M zn kruipkunsten? Hier totaal nog niets! Gister was ze 7 maanden en prompt lag ze op dr buik in de box, dus zelf omgerold, maar het bleef weer bij 1 keer. Ze taalt er gewoon niet naar en vind het allemaal wel prima zo. Op dr buik vind ze ook gewoon niet leuk dus wil dan snel weer naar de rug (wat ze dan meestal wel zelf doet). Zitten kan ze ook nog niet helemaal zelf, alhoewel het wel steeds beter gaat en ze wel steviger gaat zitten. Ze is gewoon een beetje lui volgens mij 8)
We hopen over 3.5 week op vakantie te gaan en was er eigenlijk vanuit gegaan dat ze dan wel kon zitten en we dus ook konden gaan fietsen, maar helaas... :| We moeten nog even geduld hebben!
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 jul 2012 09:45

Gelijk nog maar even showen! :P

*verwijderd*
Laatst gewijzigd door Dippie op 02 aug 2012 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 10 jul 2012 18:12

@ dippie; leuke foto! Echt een lachbekkie :-) Als je niet uitkomt met de groenten dan sla je die toch gewoon over? Heel af en toe komt dat hier ook voor als hij veel geslapen heeft. Ik vind vocht belangrijker.... M. wil trouwens alleen maar melk dus dan drinkt hij dat nog maar alleen. Hier gaat het ook elke dag zoals het gaat. 7 uur fles of 9 uur eerste fles komt beide voor. Met de kruipkunsten van M. gaat het goed. Heeft vaak zn knieën en armen al goed maar schuiven naar voren over zn buik gaat toch nog harder. Lekker naar de tijdschriften mand gaan enzo... ;-) We kunnen we er al af en toe achteraan dus geniet er nog maar lekker van dat ze nog geen aanstalte maakt :lol: Wel heerlijk hoor om ons mannetje om ons heen te hebben. Elke dag weer genieten!
Jammer joh dat fietsen niks gaat worden op vakantie. Blijven jullie gewoon in Nl. ? Ik had eigenlijk niet verwacht dat M. zelfstandig al mee zou kunnen fietsen dus vandaar dat wij fietskar hebben gekocht via mp wat hij erg leuk vindt.

@ ajl; J. moet echt al een super lange en grote boy zijn vergeleken met M. Dan zijn jullie beide zeker zo lang dat H. en C. ook zo lang waren? M. zit nu net in maatje 68 en daar zal hij voorlopig nog wel niet uit zijn want vaak nog best ruim/groot. Voor jezelf wel lekker dat J. de laatste fles ondertussen ook niet meer heeft. Die hebben wij ondertussen weer wel erbij. Gaat dat brood geven goed? Hier af en toe een korstje en kleine stukjes maar nog niet veel. Wil er binnenkort aan gaan beginnen.
Tja, je doet er helaas niet zoveel aan als het slapen minder gaat. Misschien een klok in zijn ledikantje hangen ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jul 2012 19:34

Maatje 68, wat lekker klein nog. Dat had J met 10 weken aan :lol: Wij zijn beiden inderdaad ook lang, maar H en C zijn nu niet extreem lang ofzo. Bij mij groeien ze in het eerst jaar gewoon 30 cm.
Grappig dat M al kruipt. Hier wel een mannetje dat achteruit schuift en regelmatig op handen en knieën zit, maar echt kruipen is het nog lang niet.
Brood eten doet hij ook nog niet zo lang hoor. De afgelopen paar weken pas. Hij wilde het eerst echt niet eten en ik heb gewoon elke dag ander beleg geprobeerd. Met appelstroop was het raak. Daar is hij echt dol op en vanaf toen ging het goed. Vandaag heeft hij op het kdv ook zijn korstjes erbij gegeten.

@ dippie Leuke foto! Wat een haar alweer dat ze een knipje inkan. Hier is nog geen haar te bekennen.
Jammer van het fietsen, maar op de fiets zitten lukt volgens mij meestal pas met 9-10 mnd

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jul 2012 19:35

@ schipje Hoe is het met de pijnklachten van L? Gaat het wat beter?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 10 jul 2012 21:19

even showen
Afbeelding

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 11 jul 2012 18:54

leuke foto gempa! en nog bedankt voor adviezen voor draagdoek. Ik heb 'm in de vakantie heel veel gebruikt. Ik ben blij dat ik toch nog een geweven doek heb gekocht. Toch een stuk koeler.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeepeecee op 11 jul 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 11 jul 2012 19:19

@ schelpje, Toen E 4 maanden was, dronk ze nog 'maar' 4 flessen. Toen zei het consultatie bureau dat ik het met fruithapjes/groente aan moest gaan vullen. En dat terwijl het eerst echt pas 'mocht' als ze 6 maanden waren.
Met H ben ik met 4 maanden begonnen, die was er echt aan toe, en nu met E ben ik er nu pas aan begonnen. Met H zeiden ze idd dat je met groente moest beginnen, en nu maakt het weer niet uit.
Ik ga gewoon op mijn eigen gevoel af, met aardbeien moet je idd uitkijken maar verder gewoon op gevoel.
Vind het alleen lastig als wij pasta of rijst eten. Want daar is ze volgens mij nog te klein voor.
Met rapley, wanneer introduceer je dat?
Afbeelding

Terug naar “Archief”