juffiejuf schreef:@jess; lijkt net of je geirriteerd bent richting 654321 door bijv. 'nooooooooit' zo neer te zetten...
Klinkt allemaal erg geweldig van een psycholoog maar om een kind met adhd nooit te storen omdat ze dan 'kortsluiting' krijgen is volgens mij wel vergezocht. Hoe zie je dat dan in klassensituaties??
Ik ben niet geirriteerd richting 654321, excuus als ik zo overkwam. Het was even een emotionele reactie. Heb al erg veel onbegrip gehad in mijn omgeving aangaande mijn lieve stuiterbal. En ben zelf door veel schade wat wijzer geworden. Ik ben er ook snel emotioneel onder als ik er over doorpraat wat het bij mij allemaal te weeg heeft gebracht. Dat merkte ik ook laatst toen er een nieuwe arts was en we er over spraken wat er allemaal is gebeurd.
Over de klassensituatie (heb weer even het verslag gekopieerd): Het zou functioneel zijn om adhd kinderen in de klas een koptelefoon te geven na een opdracht van de juf. Zo hoort het kind ook de herhalingen niet. Herhalen is wissen bij deze kinderen.
Laat het kind ook altijd werken ZONDER hem te onderbreken. Dus loop niet langs en zeg dan “keurig jantje, je bent goed bezig” want de schakel is doorbroken en alle info is weg en waar hij goed begonnen is zal eindigen in niets.
(denk dan niet “ik geef hem een compliment en daarna gooit hij er met de pet naar, hij vraagt om aandacht”). Nee dus, zijn info is weg doordat zijn brein is onderbroken in de vooruitgang.
Deze kinderen zijn heel visueel ingesteld, de uitleg hebben ze in no time begrepen want ze zien het direct voor zich maar door de afleidingen in de omgeving zijn ze het zo weer kwijt. Deze kinderen leren heel de dag, als het net lijkt of ze zich overal mee bemoeien leren ze van alles wat ze om zich heen zien. Als mijn kind een tekening maakt is het net een stripverhaal. Een boek leest hij achter elkaar uit. Hij leest niet, nee hij ziet alleen maar beelden het is een film voor hem geworden. Daarom is het ook raadzaam om tegen een kind te zeggen: zie je wat ik zeg? Dus niet: hoor je wat ik zeg. Nog een leuk weetje: als je zegt dat hij/zij je aan moet kijken als je tegen ze praat dat helpt niet. Ze horen jouw niet praten nee ze zien je oorbellen of die puist op je neus of what ever.