Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 dec 2008 16:19

ok, ik heb een antwoord, maar da is even met grabbelwerk samengesteld.
Ga uit van een cultuur waarin schaamteloos met mensen gehandeld worden, en slaven niets meer van dingen zijn. Waar ieder vrij is, te doen wat hij wil met hetgene dat hij bezit.
In deze culturen worden de rechten van slaven van Israel beschermt door God in Exodus 21: een unicum. In het raamwerk van die tijd, is dat zeer bijzonder.
dit wordt gedaan tot een zekere hoogte: slavernij zelf wordt ook niet afgeschaft.

Maar ik moet toegeven dat het antwoord mij niet geheel bevredigd.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 dec 2008 16:23

En verder ben ik absoluut niet van mening, dat onze heersende moraal van zo'n hoog allooi is. Wat betreft alle aspecten, inclusief hoe met vrouwen dient te worden omgegaan. De Bijbel is het absolute referentiekader, want God en Zijn Woord veranderen niet, Gods wil veranderd niet. De verschillen in wetten die er toch nog ontstaan, zijn puur door Gods goedheid toegelaten, zoals de scheidbrief.
" vanwege de hardigheid van uw harten"

meboy

Berichtdoor meboy » 25 dec 2008 16:24

DesertRose schreef:1. Meboy, je kan lichaam en geest niet loskoppelen, je kan liefde en de vleselijke kant niet loskoppelen. Lichaam en geest is een geheel, in de liefde heb je het lichaam en de geest van de ander lief.
"En zij zullen tot een vlees zijn" is essentieel in de liefde.

ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Door dit stuk laat je zien dat je alle termen door elkaar haalt: geestelijk en vleselijk is iets anders dan lichamelijk en geestelijk...

Die woorden hebben naast een letterlijke betekenis ook een symbolische betekenis. Het woord: vleselijk betekend in deze context helemaal niet lichamelijk, maar: vanuit ik-gerichte motivatie terwijl geestelijk staat voor: gericht zijn op de A/ander. Je haalt werkelijk alles door elkaar. Neem eens de tijd om te lezen.

Je kunt lichamelijk & geestelijk VLESELIJK (d.w.z. ik-gericht) zijn, je kunt ook lichamelijk en in je gedachte/gevoelswereld, GEESTELIJK (d.w.z. op de A/ander gericht) zijn. Snap je?

Over puntje 2: Weet je, en nu ga ik even fel worden: je smijt met termen als goedpraten en wegredeneren en verschuilen. Terwijl je er blijk van geeft de dingen niet eens te begrijpen. Dat is niet erg, ik wil het met alle plezier uitleggen. Maar een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.

Je legt me werkelijk dingen in de mond die ik 4 homo topics lang al sta te ontkennen en uit te leggen! Echt schandalig... Ik hoop dat lezers inmiddels dit soort voetzoekerij kunnen onderkennen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 25 dec 2008 16:29

DesertRose schreef:En verder ben ik absoluut niet van mening, dat onze heersende moraal van zo'n hoog allooi is. Wat betreft alle aspecten, inclusief hoe met vrouwen dient te worden omgegaan. De Bijbel is het absolute referentiekader, want God en Zijn Woord veranderen niet, Gods wil veranderd niet. De verschillen in wetten die er toch nog ontstaan, zijn puur door Gods goedheid toegelaten, zoals de scheidbrief.

Ja maar dat staat er bij de seksslavinnen niet bij, God roept daar nergens dat het eigenlijk fout is, het wordt ronduit gelegitimeerd. Slavernij wordt binnen bepaalde kaders goedgekeurd, God zou het ook gewoon kunnen verbieden als Hij het slecht vindt.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 dec 2008 23:03

En jij probeert al 4 homo-topics lang vol te houden, dat je een christelijke homo-relatie kan hebben :-)

@rafael, wordt het gelegitimeerd, of begrenst?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 dec 2008 23:39

DesertRose schreef: De verschillen in wetten die er toch nog ontstaan, zijn puur door Gods goedheid toegelaten, zoals de scheidbrief.

Hiermee geef jij nu net aan, hoe de tijd inzichten kan doen veranderen.

Nog maar een paar decennia terug, werd scheiden op grond van de bijbel als not done verklaard! Dat een man zijn vrouw mishandelde, lichamelijk of geestelijk was geen grond voor scheiden op grondslag van die zelfde bijbel.

Ik denk dat je (heel) voorzichtig moet zijn Desort Rose, om zomaar stukken uit de bijbel over bepaalde groepen van mensen heen te leggen en het te poneren als absolute waarheid. Zeker daar waar het gaat om losse regels tekst die vaak uit het verband worden gescheurd!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 25 dec 2008 23:41

DesertRose schreef:En jij probeert al 4 homo-topics lang vol te houden, dat je een christelijke homo-relatie kan hebben :-)

Oh geloof, me als je dat had gezegd had ik er niet eens op gereageerd. Want ja dát is wat ik zeg. En ik kan het uitleggen en verdedigen ook.

Maar dát is niet wat je zegt...

"wat meboy hier doet, is een zonde tot een door God ingestelde stand verheffen.
Dat zou hetzelfde zijn, als dat ik een rasistische moord zou verdedigen op bijbelse gronden."

En dat is echt onzin van de bovenste plank, gebasseerd op je eigen hersenspinsels. Maar goed; probeer het eens hard te maken. lees alle 4 de Topics door en quote uit mijn bijdrage stukken die deze stelling ondersteunen. Ik garandeer je; je zult ze niet vinden. Sterker nog, je zult het tegenovergestelde vinden. Ik ben benieuwd, want ik ben die, niet onderbouwde, niet doordachte en niet op waarheid gestoelde bagger die je over me heen kiept spuugzat.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 dec 2008 00:50

DesertRose schreef:En jij probeert al 4 homo-topics lang vol te houden, dat je een christelijke homo-relatie kan hebben :-)

@rafael, wordt het gelegitimeerd, of begrenst?

Dat is een vals onderscheid. De wet maakt het immers legitiem.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2008 00:56

DesertRose schreef: wordt het gelegitimeerd, of begrenst?

Beide, Desert-Rose. Begrenst voor de joden, gelegitimeerd voor niet Joden. Bron: lev. 25.
Zie dat nu nog maar eens in de huidige tijd van toepassing te laten zijn. Ik wens je succes ermee. :mrgreen:

DesertRose schreef:En verder ben ik absoluut niet van mening, dat onze heersende moraal van zo'n hoog allooi is. Wat betreft alle aspecten, inclusief hoe met vrouwen dient te worden omgegaan. De Bijbel is het absolute referentiekader, want God en Zijn Woord veranderen niet, Gods wil veranderd niet. De verschillen in wetten die er toch nog ontstaan, zijn puur door Gods goedheid toegelaten, zoals de scheidbrief.

Hier maak jij nog een cruciale denkfout.

God wil is niet onveranderlijk, denk maar eens aan Lot! Denk aan feit van hoe vaak God het volk Israël aan zijn lot heeft willen overlaten, waar Mozes het vervolgens voor het volk op neemt en God van mening veranderd. Vraag is alleen, wat is Gods wil? Dat is een discussie zonder eind.

Ontopic maar weer?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 26 dec 2008 10:00

meboy schreef:

Oh geloof, me als je dat had gezegd had ik er niet eens op gereageerd. Want ja dát is wat ik zeg. En ik kan het uitleggen en verdedigen ook.

Maar dát is niet wat je zegt...

"wat meboy hier doet, is een zonde tot een door God ingestelde stand verheffen.
Dat zou hetzelfde zijn, als dat ik een rasistische moord zou verdedigen op bijbelse gronden."

En dat is echt onzin van de bovenste plank, gebasseerd op je eigen hersenspinsels. Maar goed; probeer het eens hard te maken. lees alle 4 de Topics door en quote uit mijn bijdrage stukken die deze stelling ondersteunen. Ik garandeer je; je zult ze niet vinden. Sterker nog, je zult het tegenovergestelde vinden. Ik ben benieuwd, want ik ben die, niet onderbouwde, niet doordachte en niet op waarheid gestoelde bagger die je over me heen kiept spuugzat.

Dan heb jij toch een geheel andere Bijbel en een geheel ander geloof dat ik....
Ik weet namelijk wel zeker dat je geen christelijke homo-relatie kunt hebben. Je kan als christen wél homo zijn, maar een relatie hebben? Dat is hetgeen waar je als christen voor moet vechten en dus niet aan toe moet en mag geven.
Voor mij makkelijk praten als hetro zijnde, maar goed.....

Btw, aangezien er al 4 topics over zijn, kom ik waarschijnlijk met oud nieuws :wink:
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2008 10:48

Dippie schreef:Dan heb jij toch een geheel andere Bijbel en een geheel ander geloof dat ik....
Ik weet namelijk wel zeker dat je geen christelijke homo-relatie kunt hebben. Je kan als christen wél homo zijn, maar een relatie hebben? Dat is hetgeen waar je als christen voor moet vechten en dus niet aan toe moet en mag geven.
Voor mij makkelijk praten als hetro zijnde, maar goed.....

Btw, aangezien er al 4 topics over zijn, kom ik waarschijnlijk met oud nieuws :wink:

-De vraag van: of het oud is nieuws is, had jij kunnen weten, als jij (de moeite had genomen) om één of meerdere van de 4 topics had doorgelezen.
    -Leuk dat als je iets zeker weet, maar het is nog leuker als je onderbouwd waarom je iets vindt!

Ik kan wel roepen dat er in de bijbel staat, dat een hetero door rood licht mag rijden, maar een homo niet.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 dec 2008 11:12

Genesis 2:24 schreef:Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.
Staat er ergens nog anders in de Bijbel waarin staat dat man en man samen mogen gaan ?
(serieus bedoeld)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2008 11:16

We kunnen heel makkelijk als hetero stel zijnde een oordeel vellen over een homo.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2008 11:22

kwebbel schreef:Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.

Toen was er nog sprake van volmaaktheid. Sterker nog, er was geen sprake van een voltrokken huwellijk. Men zou kunnen stellen dat er sprake was van een soort van samenwonen. Dit omdat God iets had geformeerd en "samengevoegd" wat goed was! Voor de zondeval dus.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 26 dec 2008 11:30

Harm-J schreef:
kwebbel schreef:Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.

Toen was er nog sprake van volmaaktheid. Sterker nog, er was geen sprake van een voltrokken huwellijk. Men zou kunnen stellen dat er sprake was van een soort van samenwonen. Dit omdat God iets had geformeerd en "samengevoegd" wat goed was! Voor de zondeval dus.

En dus? Waarom heeft God de man en vrouw zo geschapen dat ze één vlees kúnnen worden? Als de man ook een man zou mogen begeren, waarom zou Hij ze dan ook niet zo geschapen hebben dat zij ook één vlees kunnen worden en kinderen kunnen voortbrengen?
En kom niet met; dat kan inmiddels ook, want nee, op de natuurlijke wijze kan dat niet!
Afbeelding

Terug naar “Archief”