rosalie83 schreef:tante-tortel schreef:rosalie83 schreef:"Kinderen huwelijk verantwoordelijkheid" heeft ook alles te maken met hoe je in staat bent je kinderen groot te brengen. Op het gebied van behuizing, omgeving, geld, geloof, etc.!
Je moet inderdaad goed overwegen wat verantwoord is, maar zaken als aards slijk zouden daarbij geen rol hoeven te spelen.
Wat is aards slijk?
tante-tortel schreef:God zorgt en zal blijven zorgen voor een ieder die op Hem zijn geloof bouwt. Zo is dat ook met het krijgen van kinderen.
Dat ben ik met je eens. Maar als je weet met je verstand (wat God je heeft gegeven) dat nog een kindje erbij als je er al een paar hebt (ik noem maar wat) niet verantwoord is (doordat je als ouders het psychisch niet meer aan kunt, of doordat je als vrouw het lichamelijk niet meer aankunt, of daardoor je huis gewoon niet groter is en je geen geld hebt voor een grotere woning, of als één of meer van je kinderen gehandicapt is en dat heel veel tijd kost, etc etc etc) dan kan het goed zijn te stoppen. Zeker als je dit biddend voorlegd aan God en het besluit niet 'zo maar' neemt, dan zal daar zeker een zegen op rusten!
Sjonge, dat was even vlug een paar pagina's verder...
Maar goed, ik versta onder aards slijk inderdaad aardse zaken zoals eten drinken, wonen. enz enz.
Uit de verhalen die ik lees blijkt bij niemand dat God niet zorgde. Niemand is van de honger gestorven.
Iedereen had kleding. Misschien wel eens weinig eten.
Maar tegenwordig zal het aardse slijke toch geen overweging hoeven zijn. Net zo min als dat vroeger hoefde.
Wij moesten inderdaad allemaal een krantenwijk lopen, en aardappels rooien en gewoon hard werken om mijn ouders te helpen rond te komen.
Net zo goed als ik er regelmatig een baantje bij nam.
Dat is toch niet slecht voor een mens?
Beter dan al die kleine gezinnen waarvan elk kind een eigen pc, eigen spel computer, tv. enz enz heeft.
Wat ik bedoel te zeggen is:
Bezorgdheid
25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
We moeten ons zorgen maken om het geestelijk leven van onze kinderen. Of ze al dan niet kleding zullen hebben, aards slijk is totaal onbelangrijk.