Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 nov 2004 15:31

jas schreef:
meschianza schreef:
DE uitverkiezing is wel te vinden in de bijbel, zoals de keer dat Jezus spreekt over '''degenen die de Vader Mij zal geven''. Maar verder laat de bijbel daar weinig over los, iets wat een leer juist wel tot in de details lijkt te willen beschrijven en daar vervolgens allerlrei conclusies aan verbindt. De gehele leer van de verkiezing en verwerping is een poging door mensen om verbanden te leggen in de bijbel gegeven teksten. En mij is altijd gezegd dat dogma in authoriteit ten alle tijden onder de bijbel valt. Zoals Klaas ook aangeeft, het moet niet zo zijn dat je woorden moet gaan toevoegen in bijbelteksten, of kanttekeningen moet plaatsen bij een in de bijbel stellig gegeven boodschap...om zo de leer kloppend te maken.

Misschien moet je je beter informeren op dit gebied. De leer van de uitverkiezing staat volledig door de hele Bijbel heen beschreven. Toevoegen van woorden aan teksten zul je mij in elk geval niet zien doen. Kanttekeningen daar is niks mis mee, of is uitleg van een tekst ook verboden? Dogma in authoriteit onder de Bijbel? Dat kun je zo niet stellen. Een Bijbels dogma is in overeenstemming met de Schrift, kan daaruit bewezen worden. Een leer kloppend maken zou fout zijn. Maar het is natuurlijk niet zo, dat er eerst een leer was en dat de Bijbel daaraan aangepast moet worden. De reformatorische leer is ontstaan door veel strijd en onderzoek en weerlegging van allerlei dwalingen. Maar ja, als je het standpunt bent toegedaan, dat te veel onderzoek en spitten in Gods Woord te dogmatisch wordt, dan ben je een dankbaar slachtoffer voor dwalingen en zul je er vroeg of laat aan ten prooi vallen. Ik kan je verzekeren, als er iemand geweest is, die fel gekant was tegen de leer der verkiezing, dan is het ondergetekende. O wat haatte ik die leer. Veel meer nog, heb ik haar nu lief, omdat de Heere door die van het vlees gehate leer, Zijn uitverkorenen tegen wil en dank zaligt. Ondanks al hun tegenwerkingen, ze moeten en ze zullen zalig worden. "Ik wil, wordt gereinigd", zegt de Heere Jezus. En wij hebben niets, maar dan ook niets in te brengen dan lege briefjes. Maar veel mensen zitten tot aan hun oren vol met zelf gecreëerde goden waardoor er voor die Ene geen plaats meer is. Tenzij Hij die goden in busselen bindt en in het vuur werpt. Zo moet een mens voor God verloren gaan, om voor eeuwig behouden te blijven. Graag zou ik dat soort geluiden hier horen, maar het is weg, ver ver weg.

Je begrijpt niet wat ik wil zeggen. Ik geef duidelijk aan dat er wel een uitverkiezing blijkt in de bijbel, dat trek ik ook niet in twijfel zoals je nu suggereert. Zie zwart gedrukt in mn vorige posting.

Maar ik stel de vraag waarom wij zo diep willen weten van wat God ooit besloten heeft, in hoever God besloten heeft en waarom.

Als je me deze vragen gaat stellen:
Wordt het geloof alleen bewerkt of is het geloof ook gewerkt door de H.G. En wat ik ook graag van jou wil weten is, of God een aantal mensen van eeuwigheid verworpen heeft op grond van hun door Hem voorzien ongeloof.

Dan moet ik me ergens in gaan verdiepen wat mijn zaak niet is, namelijk Gods werken. Waar zelfs de bijbel weining over uitlaat. Ik heb iig nergens in mn bijbel gelezen dat God voor de schepping al zielen heeft geformeerd die voor de hel bestemd zijn, dat is een conclusie van mensen. Vogens mij zijn pas door de zondeval onze zielen voor de hel bestemd. Misschien waar, misschien ligt het heel anders. Ik weet het niet, ik weet alleen dat God weet wie bekeerd zullen worden en wie niet.

Mijn punt is niet zozeer of er een uitverkiezing is (dat lijkt me wel duidelijk) maar of wij moeten gaan graven en verklaren wat Gods besluiten in eeuwigheid zijn geweest en hoe en waarom dat zo in elkaar steekt. Volgens mij is dat niet tot nut. Als God zegt dat Hij geen lust heeft in onze dood, maar dat wij leven! Waarom mag ik Hem dan niet op Zijn woord vertrouwen maar zou ik eerst mijn theorieboeken er op naslaan of God het echt wel over mij heeft?

Ik neem het voorbeeld van Maarten, heeft het nut om de volledige inhoud van de motorkap te analyseren, te begrijpen en te doorgronden? natuurlijk moet je globaal weten hoe het werkt maar als je vertrouwd dat de auto goed is omdat je weet wie de auto gemaakt heeft, dan durf je vol vertrouwen in te stappen en ermee te rijden.
Laatst gewijzigd door meschianza op 11 nov 2004 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 15:52

meschianza schreef:Maar ik stel de vraag waarom wij zo diep willen weten van wat God ooit besloten heeft, in hoever God besloten heeft en waarom. En we daar vervolgens allemaal conclusies aanverbinden, terwijl de bijbel zegt dat het geloof bij God begint, eveneens dat God de Zijnen zal roepen. Maar verder zwijgt de bijbel daarover. En staat er vervolgens op vrijwel iedere bladzijde van de bijbel"Keert terug'' ''bekeert u''
Mijn punt is niet zozeer of er een uitverkiezing is (dat lijkt me wel duidelijk) maar of wij moeten gaan graven en verklaren wat Gods besluiten in eeuwigheid zijn geweest en hoe en waarom dat zo in elkaar steekt.

Het is zo belangrijk omdat uit die leer God te kennen is zoals Hij is. Meer dan uit enig andere leer. Want vergeef me, maar ik constateer toch, hoe lichter godsdienst, hoe minder men van God weet. Dat is geen aanmatigend oordeel van mij, maar gewoon een vaststaand feit. Als je tegenwoordig de term souverein of vrijmachtig God laat vallen, kijken ze je aan alsof ze een ambulance moeten bellen. Dat zijn de echte liefhebbers van de lieve aardige God. Ze kennen er niks van. Een koe weet meer. "Want een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet". Jes. 1:3
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2004 15:52

Maarten:
D.w.z. in theorie, in de praktijk blijken jullie die toch te hanteren.

Leg uit.

Maarten:
M.b.t. uitverkiezing. Ik weet inmiddels dat Klaas niet gelooft in de klassieke uitverkiezingsleer. Hij heeft me echter nimmer overtuigd en het lijkt me ook niet zinvol om deze discussie over te doen of voort te zetten.

Nou breekt m'n klomp. Jij neemt niet de moeite om 33 pagina's aan discussie te lezen maar beweert wel van mij dat ik de discussie niet aanga? Dat ik je niet overtuig zal waar zijn, maar dat ik er geen moeite voor zou doen is onzin. Grappenmaker...

Maarten:
Zijn er schijnbare tegenstrijdigheden tussen Gods willen? Ik zie daar geen probleem in. Zolang het maar schijnbaar is. God geeft ons een eigen verantwoordelijkheid en een gebod waarnaar we moeten handelen.

Het probleem met het onderscheid tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil zit hem in het feit dat ze telkens opduikt als er op problemen met de uitverkiezingsleer gewezen wordt. Op die manier lijkt het een leer die voortkomt uit een andere leer. Geef mij een directe bijbelse aanleiding om verschillende willen te onderscheiden en ik ben van harte bereid er over na te denken. Wellicht dat we dan zelfs wel kunnen komen tot een soort van verborgen-wil-leer. Wat ik echter niet geloof is dat God het ene zegt en het andere wil. Als God zegt dat Hij wil dat iedereen behouden wordt dan kan Hij niet tegelijkertijd dat stiekem niet willen.

Maarten:
Laat ik eens een andere schijnbare tegenstrijdigheid opwerpen ten opzichte van de waarheid dat God wil dat alle mensen zalig worden.

Het probleem met je voorbeeld is dat het veel meer leerstellige zaken omvat. Zo zouden we het allereerst al eens moeten zijn over de relatie tussen Gods wil en natuurrampen. Me dunkt dat dat niet tot een zinvolle discussie leidt. Ik wil wel eem gedeelte van je voorbeeld gebruiken om nog even iets te belichten.

Maarten:
God wil dat alle mensen zalig worden, maar van sommige mensen wil Hij dat blijkbaar meer dan van andere mensen? Hoe zit het dan met dat verdronken meisje van 4 jaar, dat nog niet zelf kan geloven.

Op basis van het bijbelse getuigenis geloof ik idd dat God wil dat alle mensen behouden worden. Tegelijkertijd zien we dat niet alle mensen behouden worden. Hoe dat zich verhoudt tot Gods wil is voor ons grotendeels verborgen. Als je in zo'n context spreekt over een verborgen wil heb ik daarmee geen moeite. We houden datgene vast wat ons wel geopenbaard is en zeggen over het verborgene liefst niet al te veel. Me dunkt dat dat een goede houding is.

Bij de manier waarop Gods verborgen wil hier echter vaak gebruikt wordt zie ik een omgekeerde richting. Vanuit het verborgene wordt het geopenbaarde aangepast. We nemen waar dat niet iedereen zalig wordt en dus wil God niet dat iedereen zalig wordt. M.i. is dat een principieel verkeerde beweging. Het geopenbaarde geeft ons enig inzicht in het verborgene en niet andersom!

Maarten:
Hoe zit het trouwens met al die mensen die nooit het evangelie hebben gehoord? Is dat ook niet vreselijk raar dat die mensen niet zalig kunnen worden, want het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van God. Dat zijn toch ook schijnbare tegenstrijdigheden? Die wortelen toch uiteindelijk ook in Zijn regering en wil?

Misschien dat we met dit voorbeeld wel wat verder kunnen komen. Enerzijds zien we dat God een ieder zalig wil maken. Anderzijds zien we dat God daarvoor mensen wil gebruiken met als gevolg dat niet iedereen bereikt en dus behouden wordt. God kiest dus voor een middel waardoor niet iedereen behouden wordt. Waarom? Ik zou het niet weten. God kennende zal het echter een goede reden hebben. Wat die reden is is voor mij verborgen. Ik heb geen enkele moeite om dat te erkennen, maar het gaat me veel te ver om daaruit te concluderen dat God niet iedereen zalig wil maken. Als je dat doet ga je uit van het verborgenen en pas je het geopenbaarde aan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2004 15:57

Ze kennen er niks van. Een koe weet meer. "Want een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet". Jes. 1:3

En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

Klaas

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 nov 2004 16:08

jas schreef:
meschianza schreef:Maar ik stel de vraag waarom wij zo diep willen weten van wat God ooit besloten heeft, in hoever God besloten heeft en waarom. En we daar vervolgens allemaal conclusies aanverbinden, terwijl de bijbel zegt dat het geloof bij God begint, eveneens dat God de Zijnen zal roepen. Maar verder zwijgt de bijbel daarover. En staat er vervolgens op vrijwel iedere bladzijde van de bijbel"Keert terug'' ''bekeert u''
Mijn punt is niet zozeer of er een uitverkiezing is (dat lijkt me wel duidelijk) maar of wij moeten gaan graven en verklaren wat Gods besluiten in eeuwigheid zijn geweest en hoe en waarom dat zo in elkaar steekt.

Het is zo belangrijk omdat uit die leer God te kennen is zoals Hij is. Meer dan uit enig andere leer. Want vergeef me, maar ik constateer toch, hoe lichter godsdienst, hoe minder men van God weet. Dat is geen aanmatigend oordeel van mij, maar gewoon een vaststaand feit. Als je tegenwoordig de term souverein of vrijmachtig God laat vallen, kijken ze je aan alsof ze een ambulance moeten bellen. Dat zijn de echte liefhebbers van de lieve aardige God. Ze kennen er niks van. Een koe weet meer. "Want een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet". Jes. 1:3

Ik ben het met je eens dat het ons niet aan wijsheid mag ontbreken.
Maar God openbaart zich in de bijbel en in Jezus. Dat geeft Hij ons over Hem te kennen.
Daarom weten we zeker over God dat:
- God volkomen liefde is
- God rechtvaardig is
- God goed is
- God toornt over de zonden
- God genadig is
- God nog lankmoedig is
Daarom weten we zeker dat God van ons vraagt dat:
- Wij Hem zoeken
- Wij Zijn geboden onderhouden (pogen)
- Wij Hem liefhebben boven alles en naasten als onszelf
Daarom weten we zeker dat de verhouding tussen God en mens:
- verdorven is door de zonden
- Maar er nog verlossing mogelijk is door het bloed van Jezus, voor de grootste zondaar.
etc.

Maar wanneer mensen op terreinen gaan komen waar de bijbel over zwijgt of weinig over loslaat, namelijk de Hoge gedachten van God, waar we het slechts met interpretaties moeten doen, suggesties etc, dan mag je toch als mens erkennen: ik weet het niet (zeker), dit gaat mijn verstand te boven. En de vraag is dan ook: moeten en mogen wij dat wel weten en begrijpen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 16:09

Klaas schreef:
Ze kennen er niks van. Een koe weet meer. "Want een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet". Jes. 1:3

En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

Klaas

Ja dat kan wel zijn. Ik begrijp ook je hint hoor. En toch onterecht. Want ik heb liefde voor mijn medemensen, maar niet op grond van wat ik denk dat een leugenleer is. Het gaat me oprecht om hun zielsbehoud en ik denk dat mensen paaien met een valse leer, niet getuigt van liefde die uit God is. Het gaat dus niet op, om onder het mom van liefde concessies te doen aan datgene waarvan je in je hart overtuigd bent dat het de waarheid is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2004 16:10

Juist, mesch. Dat is het soort 'oppervlakkigheid' (als tegenstelling van 'curieuselijk onderzoek') dat ik eerder in dit topic bedoelde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2004 16:13

Ja dat kan wel zijn. Ik begrijp ook je hint hoor. En toch onterecht. Want ik heb liefde voor mijn medemensen

Ik bedoelde niet een gebrek aan liefde bij jou aan te wijzen. Ik wilde alleen het belang van kennis even terugbrengen tot bijbelse proporties.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 11 nov 2004 16:49

Klaas schreef:Maarten:
D.w.z. in theorie, in de praktijk blijken jullie die toch te hanteren.

Leg uit.
Het simpele feit dat ook jullie niet weten wanneer God terugkomt en er daarom ook niet mee rekenen.

Nou breekt m'n klomp. Jij neemt niet de moeite om 33 pagina's aan discussie te lezen maar beweert wel van mij dat ik de discussie niet aanga? Dat ik je niet overtuig zal waar zijn, maar dat ik er geen moeite voor zou doen is onzin. Grappenmaker...
Goed lezen Klaas, ik zeg niet dat jij de discussie niet aangaat, maar ik bedoel dat we in het verleden al genoeg gediscussieerd hebben over de uiterverkiezing en dat ik het niet heel erg zinvol acht om die discussie weer op nieuwt te gaan doen. Ofwel, ik ga zelf de discussie over de uitverkiezing met jou niet meer aan.

Het probleem met het onderscheid tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil zit hem in het feit dat ze telkens opduikt als er op problemen met de uitverkiezingsleer gewezen wordt.
ik heb geprobeerd andere voorbeelden te noemen en juist omdat wij het oneens zijn over de uitverkiezing.

Verder ben ik het roerend met je eens dat God meent wat Hij zegt.

Het probleem met je voorbeeld is dat het veel meer leerstellige zaken omvat. Zo zouden we het allereerst al eens moeten zijn over de relatie tussen Gods wil en natuurrampen.
Inderdaad, ik heb mijn positie daar dan ook weergegeven. Intussen is dit een ontlopen van de tegenstrijdigheid die ik opwerp. Dus is het wel nodig om deze discussie te voeren.

Op basis van het bijbelse getuigenis geloof ik idd dat God wil dat alle mensen behouden worden. Tegelijkertijd zien we dat niet alle mensen behouden worden. Hoe dat zich verhoudt tot Gods wil is voor ons grotendeels verborgen. Als je in zo'n context spreekt over een verborgen wil heb ik daarmee geen moeite.
In die richting moet je de verborgen wil van God inderdaad zoeken. Maar ik krijg het idee dat je tegenstrijdigheid onder het tapijt wilt moffelen.

Misschien dat we met dit voorbeeld wel wat verder kunnen komen. Enerzijds zien we dat God een ieder zalig wil maken. Anderzijds zien we dat God daarvoor mensen wil gebruiken met als gevolg dat niet iedereen bereikt en dus behouden wordt. God kiest dus voor een middel waardoor niet iedereen behouden wordt. Waarom? Ik zou het niet weten. God kennende zal het echter een goede reden hebben. Wat die reden is is voor mij verborgen. Ik heb geen enkele moeite om dat te erkennen, maar het gaat me veel te ver om daaruit te concluderen dat God niet iedereen zalig wil maken. Als je dat doet ga je uit van het verborgenen en pas je het geopenbaarde aan.
Ook nu weer moffel je de tegenstrijdheid weg. Dat hoeft niet, bovendien is het niet nodig de geopenbaarde wil aan te passen aan de verborgen wil. Het lijkt er een klein beetje op dat het er maar om gaat dat 1 ding overeind blijft staan en dat daarop alle, maar dan ook werkelijk alle aandacht gericht moet zijn en dat is dat God wil dat alle mensen zalig worden.

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2004 17:14

Maarten:
Het simpele feit dat ook jullie niet weten wanneer God terugkomt en er daarom ook niet mee rekenen.

Volgens mij is dat niet wat er normaal gesproken onder Gods verborgen wil verstaan wordt. Niet in de context van deze discussie iig.

Maarten:
Goed lezen Klaas, ik zeg niet dat jij de discussie niet aangaat, maar ik bedoel dat we in het verleden al genoeg gediscussieerd hebben over de uiterverkiezing en dat ik het niet heel erg zinvol acht om die discussie weer op nieuwt te gaan doen. Ofwel, ik ga zelf de discussie over de uitverkiezing met jou niet meer aan.

Mijn excuses. Ik had je opmerking idd niet goed gelezen.

Maarten:
Inderdaad, ik heb mijn positie daar dan ook weergegeven. Intussen is dit een ontlopen van de tegenstrijdigheid die ik opwerp. Dus is het wel nodig om deze discussie te voeren.

Bedoel je dat ik met het niet ingaan op je voorbeeld tegenstrijdigheden ontloop of bedoel je dat je voorbeeld het ontlopen van tegenstrijdigheden aan de orde stelt? Als je het eerste bedoelt dan is dat niet terecht. Ik ga er gewoon niet op in omdat we m.i. dan eerst een hele discussie moeten voeren of de relatie tussen Gods wil en natuurrampen e.d. Ik discussieer liever wat gerichter ;-)

Maarten:
Maar ik krijg het idee dat je tegenstrijdigheid onder het tapijt wilt moffelen.

Kun je aangeven welke tegenstrijdigheid ik onder het tapijt wil moffelen?

Maarten:
Ook nu weer moffel je de tegenstrijdheid weg.

En ook nu is me niet duidelijk welke tegenstrijdigheid ik wegmoffel.

Maarten:
Dat hoeft niet, bovendien is het niet nodig de geopenbaarde wil aan te passen aan de verborgen wil.

Als we de geopenbaarde wil gewoon laten staan heb ik al veel minder problemen met e.e.a. Dat aanpassen van bijbelteksten is mijn grootste kritiekpunt.

Maarten:
Het lijkt er een klein beetje op dat het er maar om gaat dat 1 ding overeind blijft staan en dat daarop alle, maar dan ook werkelijk alle aandacht gericht moet zijn en dat is dat God wil dat alle mensen zalig worden.

Ik heb er geen moeite mee om Gods verlangen om een ieder zalig te maken te laten staan naast het feit dat er mensen voor eeuwig verloren gaan. Vanuit dat laatste feit zou je kunnen afleiden dat God 'dus' op de één of andere manier niet wil dat iedereen behouden wordt. Met zo'n conclusie moet je m.i. uiterst terughoudend zijn. Je kunt deze iig niet in mindering brengen op de uitspraak dat God wil dat iedereen behouden wordt.

Vergelijk het met de zondeval. Uit het feit dat de zondeval plaatsvond kun je een soortgelijke conclusie trekken: blijkbaar wilde God op de één of andere manier dat Adam van de boom at. Ik vind dat een uiterst onbijbelse manier van spreken en ik hoop dat je dat met me eens bent. Ondanks dat we zondigen kun je niet stellen dat God wil dat we zondigen.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 17:29

meschianza schreef:
jas schreef:

Ik ben het met je eens dat het ons niet aan wijsheid mag ontbreken.
Maar God openbaart zich in de bijbel en in Jezus. Dat geeft Hij ons over Hem te kennen.
- God volkomen liefde is
- God rechtvaardig is
- God goed is
- God genadig is
- God nog lankmoedig is
- Wij Hem zoeken
- Maar er nog verlossing mogelijk is door het bloed van Jezus, voor de grootste zondaar.
etc.

Maar wanneer mensen op terreinen gaan komen waar de bijbel over zwijgt of weinig over loslaat, namelijk de Hoge gedachten van God, waar we het slechts met interpretaties moeten doen, suggesties etc, dan mag je toch als mens erkennen: ik weet het niet (zeker), dit gaat mijn verstand te boven. En de vraag is dan ook: moeten en mogen wij dat wel weten en begrijpen.

ik snap eigenlijk niet wat jij in een gergem doet. Of is dit de leer van de gergem?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 17:30

Aragorn schreef:Juist, mesch. Dat is het soort 'oppervlakkigheid' (als tegenstelling van 'curieuselijk onderzoek') dat ik eerder in dit topic bedoelde.

hm, als er iemand is op refoweb die de dingen curieuselijk onderzoekt, ben jij het toch wel. alleen doe je het vaak niet op de Bijbelse manier.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2004 17:33

jas schreef:
Aragorn schreef:Juist, mesch. Dat is het soort 'oppervlakkigheid' (als tegenstelling van 'curieuselijk onderzoek') dat ik eerder in dit topic bedoelde.

hm, als er iemand is op refoweb die de dingen curieuselijk onderzoekt, ben jij het toch wel. alleen doe je het vaak niet op de Bijbelse manier.

Ik sloot mezelf ook niet uit toen ik mijn eerste opmerking erover maakte. :) Ik had het namelijk over 'we', als ik het me goed herinner, en als het niet zo is: bij deze.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 nov 2004 22:01

jas schreef:
meschianza schreef:Ik ben het met je eens dat het ons niet aan wijsheid mag ontbreken.
etc.

ik snap eigenlijk niet wat jij in een gergem doet. Of is dit de leer van de gergem?

??????? een reactie waar ik echt niks mee kan. ''is dit de leer van de gergem'' nee natuurlijk niet, dit is gewoon een persoonlijke vraag van mij zoals jij die ongetwijfeld ook wel eens hebt.
En dit zegt de bijbel mij hoor:
- God volkomen liefde is
- God rechtvaardig is
- God goed is
- God genadig is
- God nog lankmoedig is
- Wij Hem zoeken

Ik geloof in de bijbel, niet in een leer. Een leer is voor mij slechts ter verduidelijking van onderlingen verbanden in de bijbel. En integenstelling tot de bijbel niet het woord van God en daarmee ondergeschikt (dat benadrukte onze belijdeniscatechesatieleraar zeer) aan de bijbel.

Trouwens, waarom zou ik geen persoonlijke vragen mogen stellen/twijfels mogen hebben/punten mogen geven omdat ik toevallig lid ben van de gergem?
Ik denk gewoon zelf ook na voor ik ergens Amen opzeg (tenzij het letterlijk de bijbel is en niets van mensen inbreng) iets mis mee? Ik ben in ieder geval geen passief gelovige, maar ik onderzoek alles, toets dit aan de bijbel, en met hulp van God behoud ik het goede.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 23:00

meschianza schreef:[

Ik geloof in de bijbel, niet in een leer. Een leer is voor mij slechts ter verduidelijking van onderlingen verbanden in de bijbel. En integenstelling tot de bijbel niet het woord van God en daarmee ondergeschikt (dat benadrukte onze belijdeniscatechesatieleraar zeer) aan de bijbel.

Trouwens, waarom zou ik geen persoonlijke vragen mogen stellen/twijfels mogen hebben/punten mogen geven omdat ik toevallig lid ben van de gergem?
Ik denk gewoon zelf ook na voor ik ergens Amen opzeg (tenzij het letterlijk de bijbel is en niets van mensen inbreng) iets mis mee? Ik ben in ieder geval geen passief gelovige, maar ik onderzoek alles, toets dit aan de bijbel, en met hulp van God behoud ik het goede.

Het is geen persoonlijke aanval hoor. Ik vroeg het me gewoon af, ik ken de leer van de gergem niet zo, ben zelf gewoon pkn-er dus.
Ik ben het alleen niet met je eens m.b.t. je opvatting over God en de uitverkiezing. Het curieuselijk onderzoeken moeten we niet doen mb.t. wie wel of niet zalig worden. Dat gaat ons nl. niets aan. We moeten het echter wel onderzoeken om meer en beter te weten te komen wie God is. En er zit veel meer in de Bijbel dan er in het algemeen uitgehaald wordt hoor. Als je goed leest, wordt in elke tekst de leer der zaligheid wel verkondigd.

Terug naar “Archief”