jas schreef:meschianza schreef:
DE uitverkiezing is wel te vinden in de bijbel, zoals de keer dat Jezus spreekt over '''degenen die de Vader Mij zal geven''. Maar verder laat de bijbel daar weinig over los, iets wat een leer juist wel tot in de details lijkt te willen beschrijven en daar vervolgens allerlrei conclusies aan verbindt. De gehele leer van de verkiezing en verwerping is een poging door mensen om verbanden te leggen in de bijbel gegeven teksten. En mij is altijd gezegd dat dogma in authoriteit ten alle tijden onder de bijbel valt. Zoals Klaas ook aangeeft, het moet niet zo zijn dat je woorden moet gaan toevoegen in bijbelteksten, of kanttekeningen moet plaatsen bij een in de bijbel stellig gegeven boodschap...om zo de leer kloppend te maken.
Misschien moet je je beter informeren op dit gebied. De leer van de uitverkiezing staat volledig door de hele Bijbel heen beschreven. Toevoegen van woorden aan teksten zul je mij in elk geval niet zien doen. Kanttekeningen daar is niks mis mee, of is uitleg van een tekst ook verboden? Dogma in authoriteit onder de Bijbel? Dat kun je zo niet stellen. Een Bijbels dogma is in overeenstemming met de Schrift, kan daaruit bewezen worden. Een leer kloppend maken zou fout zijn. Maar het is natuurlijk niet zo, dat er eerst een leer was en dat de Bijbel daaraan aangepast moet worden. De reformatorische leer is ontstaan door veel strijd en onderzoek en weerlegging van allerlei dwalingen. Maar ja, als je het standpunt bent toegedaan, dat te veel onderzoek en spitten in Gods Woord te dogmatisch wordt, dan ben je een dankbaar slachtoffer voor dwalingen en zul je er vroeg of laat aan ten prooi vallen. Ik kan je verzekeren, als er iemand geweest is, die fel gekant was tegen de leer der verkiezing, dan is het ondergetekende. O wat haatte ik die leer. Veel meer nog, heb ik haar nu lief, omdat de Heere door die van het vlees gehate leer, Zijn uitverkorenen tegen wil en dank zaligt. Ondanks al hun tegenwerkingen, ze moeten en ze zullen zalig worden. "Ik wil, wordt gereinigd", zegt de Heere Jezus. En wij hebben niets, maar dan ook niets in te brengen dan lege briefjes. Maar veel mensen zitten tot aan hun oren vol met zelf gecreëerde goden waardoor er voor die Ene geen plaats meer is. Tenzij Hij die goden in busselen bindt en in het vuur werpt. Zo moet een mens voor God verloren gaan, om voor eeuwig behouden te blijven. Graag zou ik dat soort geluiden hier horen, maar het is weg, ver ver weg.
Je begrijpt niet wat ik wil zeggen. Ik geef duidelijk aan dat er wel een uitverkiezing blijkt in de bijbel, dat trek ik ook niet in twijfel zoals je nu suggereert. Zie zwart gedrukt in mn vorige posting.
Maar ik stel de vraag waarom wij zo diep willen weten van wat God ooit besloten heeft, in hoever God besloten heeft en waarom.
Als je me deze vragen gaat stellen:
Wordt het geloof alleen bewerkt of is het geloof ook gewerkt door de H.G. En wat ik ook graag van jou wil weten is, of God een aantal mensen van eeuwigheid verworpen heeft op grond van hun door Hem voorzien ongeloof.
Dan moet ik me ergens in gaan verdiepen wat mijn zaak niet is, namelijk Gods werken. Waar zelfs de bijbel weining over uitlaat. Ik heb iig nergens in mn bijbel gelezen dat God voor de schepping al zielen heeft geformeerd die voor de hel bestemd zijn, dat is een conclusie van mensen. Vogens mij zijn pas door de zondeval onze zielen voor de hel bestemd. Misschien waar, misschien ligt het heel anders. Ik weet het niet, ik weet alleen dat God weet wie bekeerd zullen worden en wie niet.
Mijn punt is niet zozeer of er een uitverkiezing is (dat lijkt me wel duidelijk) maar of wij moeten gaan graven en verklaren wat Gods besluiten in eeuwigheid zijn geweest en hoe en waarom dat zo in elkaar steekt. Volgens mij is dat niet tot nut. Als God zegt dat Hij geen lust heeft in onze dood, maar dat wij leven! Waarom mag ik Hem dan niet op Zijn woord vertrouwen maar zou ik eerst mijn theorieboeken er op naslaan of God het echt wel over mij heeft?
Ik neem het voorbeeld van Maarten, heeft het nut om de volledige inhoud van de motorkap te analyseren, te begrijpen en te doorgronden? natuurlijk moet je globaal weten hoe het werkt maar als je vertrouwd dat de auto goed is omdat je weet wie de auto gemaakt heeft, dan durf je vol vertrouwen in te stappen en ermee te rijden.