Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2008 23:40

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Gelijk ook de inspiratie van de Bijbel een aanname is. Sterker nog, het geloof als zodanig is een aanname. Zo kun je alles ontredeneren.

Dat de bijbel is geïnspireerd kun je nog uit de bijbel zelf halen. Maar dat concilies geïnspireerd zijn is louter fantasie.

Het feit dat in de Bijbel staat dat de Bijbel geïnspireerd is, betekent nog niet dat dit zo is. Ik kan ook een boek schrijven waarin staat dat de inhoud van dit boek volledig waar is, maar dan hoeft dat nog niet zo te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 dec 2008 23:52

Het is daarom ook een zwak argument. Maar voor geìnspireerde concilies zijn helemaal geen aanwijzingen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2008 00:46

Maar waarom zou de Schrift wel en waarom zouden de concilievaders niet geïnspireerd en geleid zijn door de H. Geest?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 dec 2008 13:11

Waarom wel?

Je mag dat natuurlijk geloven, maar dan moet je niet raar opkijken als mensen vinden dat je op dat punt nogal ongeloofwaardig bent.

De Kruisvaarders waren ook geïnspireerd door de Geest toen zijn het Heilige Land wilden veroveren op de moslims.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2008 13:31

Wees zo goed om niet met een tegenvraag te komen en een eenduidig antwoord op deze vraag te geven: waarom zouden de schrijvers van de H. Schrift wel en de concilievaders (en met hen de leidslieden van de kerk) niet geïnspireerd zijn door de H. Geest?

Los daarvan, het waren de concilievaders die de canon van de H. Schrift vaststelden en zelf dus moesten oordelen over welke bijbelse schrijver geïnspireerd zou zijn en welke niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 dec 2008 16:58

Laten we eerlijk zijn. Er is geen enkel bewijs dat die personen geïnspireerd waren of dat de bijbelboeken geïnspireerd zijn.

Het is in mijn ogen dus ook weinig zinvol om hierover te discussieren. De een gelooft van wel, en de ander gelooft van niet.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat indien jij stelt dat men geïnspireerd is geweest, jij degene bent die het bewijs moet aandragen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2008 17:17

Misschien moeten we eerst definiëren wat geïnspireerd zijn precies inhoudt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 dec 2008 17:43

Dat kan, wat stel je voor?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2008 18:12

Tja... dat is een goede vraag waar ik eens heel diep over na moet denken. Idee om per PB wellicht even hierover mee te denken?

Of hier in de openbaarheid? Het is wel een vrij belangrijk punt, denk ik.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 dec 2008 19:38

Of nog beter, in een nieuw, daarvoor bedoeld topic! :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 dec 2008 15:19

marin schreef:
De kerk heeft zich haar eigen wekelijkse feestdag geschapen. Er kan ook niet worden gezegd dat de Sabbat. door de apostelen voor de zondag verwisseld is en het vooschrift aan het houden van de zevende dag op de eerste is overgedragen. Want er is nergens een spoor van zulk een overdracht, [-X

Handelingen 20:7
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

1 korintiers 16:2
Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.

Openbaringen 1:10
En ik was in den geest op den dag *des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

*den dag : Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 dec 2008 23:55

Jantjes ik wil hetzelfde aan je vragen wat ik ook aan optimatus deed maar geen antwoordt hierop heb gekregen, anders draaien we zo om teksten die niet op sabbat/zondag van toepassing zijn.

Door het verzoenend werk van de Here Jezus en opstanding, heeft God daaraan toch geen verbintenis of verandering van Zijn Heilige dag (zaterdag) naar de zondag aangekondigd of wel, laat mij dat lezen! niet uit eigen gedachten maar uit het Woord van God!

De profetieen spreken daar toch ook niet over of heb ik het mis, ik lees het graag van je, maar dan wel uit het Woord van God!

Jes 8,20
Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.
Daar zal alles aan getoetst moeten worden.

Jantjes daar houd mij liever aan vast!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2008 10:30

Men kwam dagelijks samen om brood te breken:
En dagelijks eendrachtig in de Tempel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid van de harten (Hand.2:46)

Brood was vroeger in Israel het hoofdbestanddeel van een maaltijd. Tevens getuigde het van gemeenschapszin en liefde en gastvrijheid dit te delen. De vroege gemeente brak dan ook dagelijks brood aan de huizen. Let wel, wijn wordt dan niet genoemd. In de Joodse gemeenschap is motsi maken (brood met elkaar breken) nog steeds gemeengoed. De kerk is na vele omvormingen deze gewoonte (het brood breken en het dagelijks samenkomen) verloren. "En op de eersten [dag] van de week, toen de leerlingen bijeengekomen waren om brood te breken," (Hand.20:7), wijst hier dus niet op een vast staande gewoonte om op de 1e te vergaderen, maar op de gewoonte om bijeen te komen om brood te breken; die dag dat Paulos kwam de eerste dag van de week zijnde.
Niet alleen Hand.2:46 getuigd van dat dagelijks samenkomen, verderop lezen we:
En zij hielden niet op, elke dag, in de Tempel en bij de huizen, te leren, en Jesjoe de Gezalfde te verkondigen (Hand.5:42).

Vele jaren later lezen we het nog steeds als opdracht aan de in Jesjoea gelovende Joden:
Maar vermaant elkaar elke dag, zolang als het heden genoemd wordt, ... (Hebr.3:13)

En in het begin 2e eeuw vinden wij hiet nog getuigenis aan wanneer Barnabas in zijn brief verordineert:
..., en zoek elke dag de omgang met de heiligen ... (Barn.19:10)

"Dag des Heren" in het boek Openbaring, lijkt mij in de context van het boek gelijk aan "De dag van HASJEM" (Jes.2:12; 13:6,9; Jo'el 2:1,11,31; Amos 5:20; Ob.1:15; Zef.1:14), en nergens wordt volgens mij met deze terminilogie de Sjabbath geduid in T'NaCh (O.T.).

1 Kor 16,2: "laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzij leggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld."
Dit zegt niets over samenkomen; er staat juist letterlijk vertaald: Laat op elke eerste van de week een ieder van u, [iets] bij zichzelf leggen. "Bij zichzelf" slaat dus op prive en heeft niets met samenkomen te maken. Zoiets heet sparen, dacht ik.
Dus deze teksten vormen geen fundament tot verandering van de sjabbath naar een zondag.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 dec 2008 15:35

Beste marin en Divrei Shmuel,

Jullie bewegen mij bijna een Sabbatist te worden mits dat er niet in de Bijbel gewezen wordt naar:

Kol. 2:16: Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Gal. 4:9-10, Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren?

Rom. 14:5.De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Het is waar dat ik geen Bijbels bewijs dat de Sabbath naar de Zondag verhuist is maar toch heeft Jezus een voorkeur voor zondagen, Hij verrees op een zondag, een verscheen twee keer op twee zondagen erna

Joh 20:19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’

Joh 20:26. Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij

De uitstorting van de H.Geest vond ook plaats op een zondag.

Nogmaals geen bewijs voor de verandering van sabbath>zondag nog zondag>sabbath.
Maar in de Nederlandse kerken is het een traditie (gewoonte) geworden en:

Romeinen 14 Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2008 17:04

Jantjes heeft mijns inziens gelijk. De Sabbatisten zijn nogal wettisch en doen alsof zij joden zijn. Echter, het jodendom is als een stel reizigers op een station en kijkt in de richting vanwaar het een trein verwacht, terwijl de Trein allang vertrokken is.

Terug naar “Archief”