Men kwam dagelijks samen om brood te breken:
En dagelijks eendrachtig in de Tempel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid van de harten (Hand.2:46)
Brood was vroeger in Israel het hoofdbestanddeel van een maaltijd. Tevens getuigde het van gemeenschapszin en liefde en gastvrijheid dit te delen. De vroege gemeente brak dan ook dagelijks brood aan de huizen. Let wel, wijn wordt dan niet genoemd. In de Joodse gemeenschap is motsi maken (brood met elkaar breken) nog steeds gemeengoed. De kerk is na vele omvormingen deze gewoonte (het brood breken en het dagelijks samenkomen) verloren. "En op de eersten [dag] van de week, toen de leerlingen bijeengekomen waren om brood te breken," (Hand.20:7), wijst hier dus niet op een vast staande gewoonte om op de 1e te vergaderen, maar op de gewoonte om bijeen te komen om brood te breken; die dag dat Paulos kwam de eerste dag van de week zijnde.
Niet alleen Hand.2:46 getuigd van dat dagelijks samenkomen, verderop lezen we:
En zij hielden niet op, elke dag, in de Tempel en bij de huizen, te leren, en Jesjoe de Gezalfde te verkondigen (Hand.5:42).
Vele jaren later lezen we het nog steeds als opdracht aan de in Jesjoea gelovende Joden:
Maar vermaant elkaar elke dag, zolang als het heden genoemd wordt, ... (Hebr.3:13)
En in het begin 2e eeuw vinden wij hiet nog getuigenis aan wanneer Barnabas in zijn brief verordineert:
..., en zoek elke dag de omgang met de heiligen ... (Barn.19:10)
"Dag des Heren" in het boek Openbaring, lijkt mij in de context van het boek gelijk aan "De dag van HASJEM" (Jes.2:12; 13:6,9; Jo'el 2:1,11,31; Amos 5:20; Ob.1:15; Zef.1:14), en nergens wordt volgens mij met deze terminilogie de Sjabbath geduid in T'NaCh (O.T.).
1 Kor 16,2: "laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzij leggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld."
Dit zegt niets over samenkomen; er staat juist letterlijk vertaald: Laat op elke eerste van de week een ieder van u, [iets] bij zichzelf leggen. "Bij zichzelf" slaat dus op prive en heeft niets met samenkomen te maken. Zoiets heet sparen, dacht ik.
Dus deze teksten vormen geen fundament tot verandering van de sjabbath naar een zondag.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)