eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 mar 2004 22:26

Markie schreef:Hier worden wij t niet over eens Tabitha :wink:

Je haalde die psalm bv aan.Hef de handen klappend naar omhoog, maar moet je alles wat in de psalmen staat letterlijk doen?Dan gebeurden er rare dingen denk ik.

Veroordeel ook geen mensen die er wél heengaan.Voel me een beetje door jou veroordeeld nu als veroordeler :wink:

Ik zei net al, ben zelf ook niks beter.Maar ik vind dat mensen die er heengaan zich een rad voor ogen laten draaien en zichzelf voor de gek houden.

Ze denken ws dat ze er goed aan doen.

Ik denk dat niet dus ga niet.

Het laatste wat ik wil doen is jou dwingen naar de jongerendag te gaan, maar je kunt toch niet zomaar zeggen dat ze zichzelf voor de gek houden. Er zijn vast ware gelovigen tussen, net zoals die ook in de oud gergem en in hele andere richtingen binnen het christendom zitten.
Natuurlijk hoef je niet perse bij die psalm mee te gaan zitten klappen, maar het geeft wel iets aan dat er zulke teksten in de Bijbel staan? DIe staan er toch niet voor niets? En hoe moet je zo'n tekst figuurlijk opvatten?
Je mag toch als christen ook wel eens blij zijn? en dan mag je ook best klappen? De Israelieten in de tijd van de Bijbel dansten van blijdschap voor God.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 23:02

Markie schreef:
Boekenlezer schreef:
Markie schreef:Vind t een grote spotboeverij, heel die jongerendag.Met hardrock en wat aangepaste teksten Jezus dienen?

Echt netjes.En zeg nu ook tegen mij niet dat ik er nooit niks van gezien heb, want heb tv en daar komt het ook altijd op :wink:

Mij zullen ze er niet zien iig.Ga liever naar een gewone discotheek.Veel betere muziek, en je bezoedeld je er minder mee dan op zo'n jongerendag.

Dat kun je vinden, maar of de discotheek dan ineens wel goed is...??
Het klinkt misschien nogal hard, maar ik vind jouw antwoord nogal hypocriet en onprincipieel. Net alsof er zo'n houding aan zit: "Ik ben onbekeerd, en behoor dus tot de wereld, en leef daar dan maar in. Als ik uitverkoren ben komt het me nog wel eens aanwaaien. Maar die EO-jd, nuuuuj, da's niks hoor! Die hebben d'r geen verstand van!"

Nee, een discotheek is zéker niet goed.Heb ik ook niet gezegd :wink: .
Bezoekers van zo'n jongerendag denken met dat hele gedoe goed te doen en God te eren.

Het is echter nog veel misleidender dan 'wereldse' muziek etc.

Ik zeg ook niet dat eo jeugd niks is, maar ze houden zich behoorlijk voor de gek.

En ik ben zelf niks beter ook, want ga gerust naar een discotheek, ook al weet ik dat het niet goed is.Als ik na zo'n jongerendag ga zou ik me echter nog véél bezwaarde voelen.

Ook geloof ik niet dat ik uitverkoren ben en daarom dus al helemaal niet dat het mij wel 'aan' zou komen waaien :wink:

Maar ik denk wel dat ik God met een bezoek aan de eo jongerendag meer beledig dan met een bezoek aan een café of discotheek.

Maar dan zou je beter consequent kunnen zijn, en ook nooit in café en disco moeten komen. (Maar daar zul je het zelf eigenlijk ook wel mee eens zijn, denk ik.) Ik vind jou echter iets berustends hebben, van: 'ik ben niet goed, en daar is niks aan te doen, want ik kan me niet bekeren. Dus laat maar doorsudderen zo.'

Over die jongerendaggangers oordeel ik maar niet, en ik spreek maar helemaal niet uit wat God daarvan zal vinden. Ik ga er niet vanuit dat ik dat feilloos kan inschatten met mijn menselijke beperktheden en dwaasheden.
Zelf ben ik ook niet direct zo'n EO-jongerendag-fan. Maar ik ben er huiverig voor om er zg. algemeen geldende oordelen over uit te spreken.

Ook geloof ik niet dat ik uitverkoren ben en daarom dus al helemaal niet dat het mij wel 'aan' zou komen waaien :wink:

Dus ik was nog te optimistisch! :shock: (En hij zegt het ook nog met een knipoog!)
Tsja, communicatie via internet heeft als nadeel dat je elkaar niet ziet, en dat je dus ook niet weet hoe de ander het bedoelt. Maar als ik dit lees is mijn vraag: meen je dit echt? :?
Dit kan ik namelijk omschrijven als negativistisch verkiezingsfatalisme.
Tien jaar geleden begon ik met het zo zuiver mogelijk bestuderen van de Bijbel, vanuit de vraag: 'wat staat er nou echt? Wat is nou echt de boodschap van de Bijbel?' Ik had nogal wat kerkelijke indrukken opgedaan, en ik had dus ook een levendig beeld van de enorme verdeeldheid die er is. Maar ik kan je zeggen: één van de eerste dingen die het moest ontgelden, was wel het verkiezingsfatalisme. Dat ging onverbiddelijk overboord, want dat is beslist onbijbels!
De dominee van de Ger. Gem. die in mijn woonplaats vaak voorgaat zou dat wat jij hier zegt waarschijnlijk omschrijven als een list van de duivel. :!:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 23:27

Markie schreef:...
Ik ben idd gedoopt ja, maar ben daarmee voor God niks meer dan iemand die niet gedoopt is toch?

Een uitverkorene is ook niks meer dan een niet-uitverkorene in zichzelf voor God. Er is totaal geen enkele reden in de mens zelf voor wat dan ook. Maar God neemt redenen uit Zichzelf om sommigen te verkiezen, in plaats van ze te verdoemen.
Dus wat wou jij ooit in jezelf vinden wat aangenaam voor God zou kunnen zijn? Dan kun je zoeken tot het einde van je leven toe, maar dat zul je nooit vinden. Daarin zit het dus duidelijk niet. En in die richting moet je het dan dus ook niet zoeken.
Maar als God zegt: "Ik heb jou apart gezet omdat je gedoopt bent. Daarom: zoek Mij, en Ik zal voor jou te vinden zijn" (z. Jes. 55:6), wie ben jij dan om te reageren met: "onzin!"?

En ik geloof ook niet dat als ik zeg of denk, tsja ik geloof dus ik kom in de hemel omdát ik geloof.
...

Romeinen 9:16: "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."
Maar als je daaruit concluderen zou dat er voor een mens niets rest dan maar passief afwachten, dan vergis je je. Dan lees je alleen deze tekst, en laat je de rest van de Bijbel gesloten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 23:41

Nou, ik vind hardrock etc. met wat aangepaste teksten nou niet bepaald strekken tot eer van God om eerlijk te zijn.

Popmuziek in een christelijk jasje is het meer.Jezelf voor de gek houden dus.Want popmuziek mag niet en dit wel.

Quote:
Waarom denk je dat God jou niet uitverkoren heeft? Stel de vraag ook eens op een andere manier: Waarom zou God jou niet verkiezen?
Je bent misschien gedoopt? Dat geeft al aan dat God jouw apart gezet heeft en een verbond met jou gesloten heeft!
Jezus zei: Iedereen die tot Mij komt, zal ik niet uitwerpen

Ik ben idd gedoopt ja, maar ben daarmee voor God niks meer dan iemand die niet gedoopt is toch?
En ik geloof ook niet dat als ik zeg of denk, tsja ik geloof dus ik kom in de hemel omdát ik geloof.

Ik heb het idee dat de meeste bezoekers van een eo jongerendag dat wel denken.En ik gun het ze graag ook, maar weet veel te goed dat het zo niet werkt.

Iemand die het ware geloof heeft zul je zeker niet handjeklappend en hardrockend op een eo jongerendag zien.Neem dat maar van me aan

Hahaha :) Bedankt voor je veroordeling... Ik heb het ware geloof dus niet.... Ach... wat vreselijk dat van jou te moeten vernemen.

Als ik dit lees ben ik echt dankbaar dat God anders is dan sommige mensen. Hij is van alle tijden :) Kijk naar de instrumenten in psalm 150 :) Dat waren in die tijd vet moderne en populaire instrumenten... En toch mogen we Hem ermee dienen :) Neem het orgel in de tijd dat het werd ingevoerd.... In de mega-top-40 stonden allemaal vette orgelhits! :D En toen kwam het orgel in de kerk... zo'n modern instrument... schandalig... :D

Sorry... ik ben een beetje melig... neem me maar niet te serieus... ik luister nu namelijk Gospel... dus wil ik in Gods koninkrijk komen, dan moet er nog een heleboel aan me veranderen :)

Maar ja... ik heb wel een supertoffe Vader in de Hemel die kijkt naar het hart en niet naar je muziekinstrument :) Ik hoop dat je dat mag gaan ontdekken... en dat is mijn enige serieuze opmerkingen die ik in deze reaktie wil maken. Be blessed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 23:46

Markie schreef:Maar ik denk wel dat ik God met een bezoek aan de eo jongerendag meer beledig dan met een bezoek aan een café of discotheek.

Ik denk dat je God nog het meest beledigt met het ontkennen van Zijn wil om ook jou nog zalig te maken...

Iemand die het ware geloof heeft zul je zeker niet handjeklappend en hardrockend op een eo jongerendag zien.Neem dat maar van me aan
Waarom zou ik dat van je aannemen? Ben je de autoriteit op het gebied van waar geloof?

Je haalde die psalm bv aan.Hef de handen klappend naar omhoog, maar moet je alles wat in de psalmen staat letterlijk doen?Dan gebeurden er rare dingen denk ik.
Rare dingen? Misschien in onze ogen wel. Maar in God's ogen vast ook hele mooie dingen. We gaan nu toch niet ineens zeggen dat we de psalmen maar met een korreltje zout moeten nemen?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 24 mar 2004 01:03

Aragorn schreef:Maar ik denk wel dat ik God met een bezoek aan de eo jongerendag meer beledig dan met een bezoek aan een café of discotheek.

Ik denk dat je God nog het meest beledigt met het ontkennen van Zijn wil om ook jou nog zalig te maken...

Waar heb je dat mij horen zeggen dan?
Waarom zou ik dat van je aannemen? Ben je de autoriteit op het gebied van waar geloof?

Heb ik ook niet gezegd btw, dat ik een autoriteit ben.Evenmin als iemand anders die mijn mening níet deelt dat is :wink:

Rare dingen? Misschien in onze ogen wel. Maar in God's ogen vast ook hele mooie dingen
.
Ja dat bedoelde ik ook, in ónze ogen.Denk dat als ik eens zou gaan zoeken in de psalmen, de beter niet alles kan gaan doen wat er in staat.Letterlijk dan.Kun je vast rare situaties krijgen.
We gaan nu toch niet ineens zeggen dat we de psalmen maar met een korreltje zout moeten nemen?

Dus jij wil hiermee zeggen dat als je niet doet wat er in psalmen staat je ze met een korreltje zout neemt....
:?:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mar 2004 08:32

Markie schreef:Maar ik denk wel dat ik God met een bezoek aan de eo jongerendag meer beledig dan met een bezoek aan een café of discotheek.

Waar heb je dat mij horen zeggen dan?
Ja: Op de vorige pagina beweerde je dat je geloofde dat je niet uitverkoren was. Komt op precies hetzelofde neer: je legt de onwil tot bekering bij God ipv bij jezelf.

Heb ik ook niet gezegd btw, dat ik een autoriteit ben.Evenmin als iemand anders die mijn mening níet deelt dat is :wink:
En wat als die persoon met andere mening gelooft dat hij wel bekeerd is en toch naar de EOjd gaat omdat hij daar God kan ervaren en opgebouwd kan worden in z'n geloof?
Rare dingen? Misschien in onze ogen wel. Maar in God's ogen vast ook hele mooie dingen
.
Ja dat bedoelde ik ook, in ónze ogen.Denk dat als ik eens zou gaan zoeken in de psalmen, de beter niet alles kan gaan doen wat er in staat.Letterlijk dan.Kun je vast rare situaties krijgen.
We gaan nu toch niet ineens zeggen dat we de psalmen maar met een korreltje zout moeten nemen?

Dus jij wil hiermee zeggen dat als je niet doet wat er in psalmen staat je ze met een korreltje zout neemt....
:?:
Nee, maar wel als je zegt dat je het niet op moet vatten zoals het er staat. HOe zou je het dan op moeten vatten? En wat zou er mis mee zijn als je ze wel letterlijk opvat, wat voor vreemde dingen zouden er volgens jouw gaan gebeuren?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2004 09:09

Heb ik ook niet gezegd btw, dat ik een autoriteit ben.Evenmin als iemand anders die mijn mening níet deelt dat is

Gedraag je dan ook zo en ga niet anderen veroordelen op basis van jou mening, als jij het daar niet over voor het zeggen hebt. Zou een gezellige boel worden in christelijk nederland als iedereen elkaars geloof ging oordelen op basis van een eigen mening en dan vervolgens zeggen: Ach, ik ben geen autoriteit... maar daarom mogen we elkaar toch wel lekker veroordelen? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 mar 2004 11:39

wordt een discussie niet gevoerd naar een mening die een ieder heeft.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 12:01

Op het meeste heeft @mic al afdoende geantwoord, maar toch nog even..

Markie schreef:
Aragorn schreef:

Het komt een beetje ongeloof :!: :wink: waardig over als je eerst zegt dat je zelf niet uitverkoren denkt te zijn en van alles doet waarvan je eigenlijk vindt dat het niet kan, en vervolgens wel een keihard oordeel hebt over de echtheid van het geloof van anderen.

Inderdaad, misschien in onze, door neo-calvinistische stugheid vertroebelde ogen wel. Maar is dat een reden om het dan maar niet te doen? Moeten zgn. rare situaties vermeden worden? Ik zie niet in waarom, helemaal niet als dat situaties zijn zoals God ze graag ziet. Tis maar net wat je belangrijker vindt...

Wel als je zegt dat je dat maar beter niet kunt doen ja. Zo van: dat staat er nu wel, maar dat is eigenlijk natuurlijk gekkigheid. Wij zijn wel wijzer... (dan David of God).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 12:35

Een beetje jammer dat iedereen nu tegelijk op Markie springt om hem te bestoken met al de eigen diepe en onnaspeurlijke wijsheden (:lol:), terwijl ik met hem aan het discussiëren was en een paar vragen voor hem had. Nou kan ik me voorstellen dat hij door al die bomen het bos niet meer ziet, dat het hier zo onrustig geworden is dat hij denkt "Help, wat is dit? Wegwezen!", en mijn vragen helemaal niet meer ziet staan. En dat allemaal omdat ik gisteravond even de deur uit moest.
:cry: :cry: :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 12:44

Boekenlezer schreef:Een beetje jammer dat iedereen nu tegelijk op Markie springt om hem te bestoken met al de eigen diepe en onnaspeurlijke wijsheden (:lol:), terwijl ik met hem aan het discussiëren was en een paar vragen voor hem had. Nou kan ik me voorstellen dat hij door al die bomen het bos niet meer ziet, dat het hier zo onrustig geworden is dat hij denkt "Help, wat is dit? Wegwezen!", en mijn vragen helemaal niet meer ziet staan. En dat allemaal omdat ik gisteravond even de deur uit moest.

Oke, oke, ik ben al stil! :mrgreen:
*roept naar Markie*
JE MAG MIJN REACTIE WEL OVERSLAAN HOOR, EERST NAAR DIE VAN BOEKENLEZER. twordt anders toch weer zo'n eindeloze discussie..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mar 2004 14:42

Boekenlezer schreef:Een beetje jammer dat iedereen nu tegelijk op Markie springt om hem te bestoken met al de eigen diepe en onnaspeurlijke wijsheden (:lol:), terwijl ik met hem aan het discussiëren was en een paar vragen voor hem had. Nou kan ik me voorstellen dat hij door al die bomen het bos niet meer ziet, dat het hier zo onrustig geworden is dat hij denkt "Help, wat is dit? Wegwezen!", en mijn vragen helemaal niet meer ziet staan. En dat allemaal omdat ik gisteravond even de deur uit moest.
Jullie gesprek was inderdaad belangrijker :wink: alleen ook wat meer offtopic en misschien PB?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 24 mar 2004 14:53

Marnix schreef:
Heb ik ook niet gezegd btw, dat ik een autoriteit ben.Evenmin als iemand anders die mijn mening níet deelt dat is

Gedraag je dan ook zo en ga niet anderen veroordelen op basis van jou mening, als jij het daar niet over voor het zeggen hebt. Zou een gezellige boel worden in christelijk nederland als iedereen elkaars geloof ging oordelen op basis van een eigen mening en dan vervolgens zeggen: Ach, ik ben geen autoriteit... maar daarom mogen we elkaar toch wel lekker veroordelen? :)

Dit ben ik al vaker tegengekomen :wink:
Iemand die een ander veroordelend vind omdat hij gewoon zijn mening geeft.
Zwakke argumentatie vind ik.Vandaar dat ik hier maar niet meer reageer.Heb mijn menig gezegd over hoe ik over dit soort jongerendagen denk en that's it.

Een ander heeft weer een andere mening en die respecteer ik ook.Blijkbaar is het voor sommigen moeilijk om hetzelfde te doen, wat dan op mij overkomt als:Alleen mijn mening telt..

Reageer dus maar niet meer op mij want ik post hier niet meer.

(blijf natuurlijk wél bij m'n mening :lol: )

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 24 mar 2004 14:55

nou, ik denk dat ik je gerust kan stellen. Markie is over het algemeen niet zo snel over de rooie, en kan een paar extra postings makkelijk aan denk ik :mrgreen:

maarre Markie, ik schrik echt wel van jou posts... :roll:

Terug naar “Archief”