Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Duschka
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 08 jan 2015 14:16

MissF schreef:Daar gaat het denk ik om, of je het zelf volhoudt.
Want als je het zelf eigenlijk niet trekt, dan denk ik dat je kind beter af is als je het even laat in slaap laat huilen, dan dat je zelf een labiele, vermoeide moeder bent, de hele dag door..

Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. Daarom denk ik dat een opvoedingsstijl ook heel erg van nature bij je moet passen, want dan kost 't de minste energie om 't uit te voeren.

Een beetje kort door de bocht gezegd : als ik "mainstream" zou moeten opvoeden, dan zou ik daar zelf heel erg moe van worden, want dan zou ik voortdurend met mijzelf in gevecht moeten gaan, om dat uit te voeren en daar zou ik echt bijzonder ongelukkig van worden en ons gezin dus ook.

Ik denk namelijk dat kinderen instinctief heel goed emoties van hun ouders aanvoelen en interpreteren.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 08 jan 2015 14:21

meribel schreef:.... helemaal anti up en ap ben ik toch ook niet merk ik..heb nu wel weer een wat ander beeld van jouw situatie(blijft lastig via internet en had ik je gewoon reallife meegemaakt had ik sommige dingen ook wellicht weer niet gedacht )

:mrgreen: maar dat is ook lastig en zelfs IRL is het lastig. Een gezin bij ons in de kerk is echt het helemaal contra ons gezin, en wij verwonderen ons soms over dat gezin.
Uitspraken als "je gaat toch niet huilen, je bent toch geen meisje" etc. en in onze ogen worden de kinderen best fors en heftig gecorrigeerd soms. Maar weten wij veel? Misschien breken ze thuis de tent wel af en zijn de ouders het helemaal zat, en dan is zo een heftige reactie weer heel erg logisch.

En idd ik denk dat het met opvoeden heel erg belangrijk is dat je als ouders elkaar aanvoelt en op één lijn zit, of probeert op één lijn te komen.
ML en ik verschillen enorm van elkaar, maar over de omgang met onze dreumes denken we dus eigenlijk precies hetzelfde, grappig is dat, maar ook heel fijn.
Want zonder zijn support was ik vast wel die labiele, overspannen moeder geweest :oops:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jan 2015 17:32

Toen de kinderen klein waren huilden ze nauwelijks, lol, dat was niet mogelijk, bij de eerste kik was ik er al, maar doordrammen met een jaar of 3 en dan gaan huilen, daar stinken we niet in. Een keertje gewoon laten brullen en acuut over was het.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 jan 2015 23:39

duschka: ik hou ervan!! al gaan sommige dingen wel erg ver.. maar zo las ik laatst ook weer.. pietje speelt met ridderkasteel. broertje wil opeens meedoen, pietje wil dat niet.... ruzie! Die ouder gaf aan. Luister eens, jullie gaan samen even vergaderen en ik ga een boek lezen, ik hoor wel of jullie eruit komen. Deze kinderen waren zes en drie. Dat ging in goed overleg.. en uiteindelik hadden ze samen een soort van compromis gesloten! GEWELDIG!

hier nog niet geprobeerd.... mijn lijntje is nog erg dun. dus lees liever uren voor dan dat ze vrij rond spelen uit school, daarna duiken ze beide zelf in een boek.

Deze manier van opvoeden heeft zelfs de kijk op lesgeven veranderd... loop dus nu meer en meer op tegen mijn eigen frustratie van: elk kind niet kunnen geven wat hij of zij wel nodig is! :( en die frustratie zal alleen maar groter worden. TIs dus heerlijk thuis ff opladen.... nu... voordat we met de volgende stap moeten starten!

Lammetje: idd.. je verhaal... prachtig. Bij de eerste eruit vanwege de strijd... nu eruit vanwege een nachtvoeding. Kan nog steeds verdrietig worden van ouders die hun kind met zes maand in de bijkeuken zetten om et maar niet te horen om van de nachtvoeding af te komen. Wat is nou die vier jaar op een heel mensenleven.

Overigens kan je beter in labiele toestand et kind oppakken dan door laten huilen. Juist dan is het moeilijker om niet toe te geven. Ik ben hiet met de derde helemaal makkelijk... hij start in zn eigen bed.. en na de eerste voeding blijft hij bij ons in bed. Beetje uit nood geboren, als hij moppert schopt ij de dekens af en trappelt ij hem naar boven en dat is nu dus te koud.

Ik krijg ook wel eens blikken van... huh: zo kom ik er gewn eerlijk voor uit dat T bewust bij ons in bed ligt... en roep gekscherend erachter aan dat hij op zn 18e echt wel in zn eigen bed slaapt :) en ook met de speen/ duim.... beetje toezien dat et niet continue in de mond is.. maar pak de troost echt niet af! tegen de tijd dat hij gaat auto rijden zal die speen ect wel in de kliko liggen!

boerin: het kapsel nog geslaagd??

Hier gaan we wel bewust later inenten! alleen even afwachten het gesteld staat met de kinkhoest in de omgeving.. anders misschien toch niet. Inenten voor de onschulidge dingen gaat me toch wel een beetje tegenstaan... aangezien ze bij ons voor ze vier zijn zoooo vaak zooo ziek zijn van die prikken en daarna nog lang kwakkelen dat ze net zo goed die ziektes z af en toe kunnen doormaken. Hier ook vaak zo dat kinderen die ziekte dan nog krijgen.... ze zeggen mildere vorm.. maar dat is du lang niet altijd zo!

we gaan maar een verdieping hoger!! lkkr slapen!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2015 10:41

Ik had de eerste maanden naast m'n bed zo'n aanhangbedje. Lekker makkelijk.
Zach91

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 jan 2015 12:58

Waarom het zo veranderd is, tja beetje bij beetje ga je zelf nadenken en niet iets doen omdat iedereen dat doet.
Bij de tweede ging het al wat anders maar had ik me nog niet echt verdiept in waarom en hoe je het anders aan kan pakken. Bij de derde ging het vanzelf en ben ik na een paar maanden op een ander forum veel info tegen gekomen dat sloot veel meer aan bij mijn gevoel.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 jan 2015 13:02

Boerin schreef:Ik had de eerste maanden naast m'n bed zo'n aanhangbedje. Lekker makkelijk.

ideaal, hebben hem nu ook klaar staan voor na de kraamweek als de klossen weg zijn!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 jan 2015 13:21

Inderdaad doen wat bij je past, als je je kind maar in het oog houdt.
Hier wel van lang voeden (daarnaast wel na 6 maanden eten aan bieden). We doen de rapleymethode. Bij de oudste twee alleen die methode, nu bij de tweeling half/half.
Eerst zelf stukken geven en bij een volgende voeding iets geprakt. Dat komt ook omdat ik graag iets minder zou willen voeden. Eentje er af vind ik al goed :-oo
Ik ben verder wel van regels en afspraken en ook wel erg consequent. Ik merk dat onze kinderen daar goed bij varen. En af en toe even iets door de vingers zien kan ik ook wel :mrgreen:
Ik ben zelf ook heel erg van orde en ritme, dus zou me bij de up/ap niet echt thuis voelen. Maar ook daar zitten voor mij positieve dingen in. Ik denk dat dit bij iedere methode zo is.
En je moet je er goed bij voelen.

Ik ben nu ff aan het 'rommelen' met RJB. Over een maand wordt hij 3.
Iedere nacht wil hij bij ons in bed. Dat begint al als hij 's avonds naar bed gaat. (terwijl hij tussen de middag zonder morren in zijn eigen bed gaat). We leggen hem terug, maar wat later is hij er al weer tussen in gekropen. En als hij dan sliep kon ik nog denken... goed, het is maar zo. Maar droomt hardop, 'duwt en trapt'. Wordt er echt zat van. ](*,) Slaapt de tweeling eindelijk (ongeveer) door en nu hij nog...
Time flies when you have none!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 09 jan 2015 13:49

meribel schreef:En ik heb vooral ook veel bewondering voor jou en andere moeders die nog zo lang ook 's nachts voeden! Ik acht me er gewoon ook niet toe in staat

Het ligt er heel erg aan hoe je het aanpakt. Ik zou ook kapot zijn geweest van elke nacht 2 keer uit bed. Zo hebben we het dus niet aangepakt. DL sliep bij ons op de kamer in een co sleeper. Zodra ze een kik gaf, gaf mijn man haar aan mij. Ff drinken, en ik gaf haar weer terug. Na een kwartier was de hele familie weer in diepe rust. Van een of 2 keer een kwartier wakker zijn per nacht ga je echt niet stuk. Nu ze geen nachtvoedingen meer krijgt ben ik echt niet uitgeruster dan toen ze ze nog wel kreeg.
Maar als ik 2 keer per nacht in een koude babykamer op een stoel naast haar bed had moeten voeden... dan was ik wel kapot geweest. Kost meer tijd, je word veel meer wakker en kom dan maar weer eens in slaap.
(Omdat wij 2 kindjes op onze kamer een beetje te gek vonden zijn we DL naar haar eigen kamer gaan verplaatsen een paar maanden geleden. Eerst smiddags daar slapen om te wennen, daarna savonds ook in dr eigen bed tot de nachtvoeding en na verloop van tijd meldde ze zich niet meer voor die voeding.)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 jan 2015 14:05

Sterretje schreef:Ik ben nu ff aan het 'rommelen' met RJB. Over een maand wordt hij 3.
Iedere nacht wil hij bij ons in bed. Dat begint al als hij 's avonds naar bed gaat. (terwijl hij tussen de middag zonder morren in zijn eigen bed gaat).

Heeft hij zijn middagslaapje nog wel nodig?
Ik verbaas mij soms hoelang kinderen nog een middagslaapje doen. Bij ons in de familie stoppen de meesten rond hun tweede al met een middagslaapje. Maar ik weet dat dit per kind verschillend is.
Onze oudste deed rond z'n derde ook nog wel eens een middagslaapje, gewoon omdat hij het nodig had. Ik kreeg daar regelmatig 'commentaar' op... Maar hij ging dan wat later naar bed (rond negenen) en sliep dan gewoon prima.
Maar als ze 's avonds al beginnen met spoken zou je hem misschien overdag niet meer moeten laten slapen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2015 14:15

Sterretje schreef:
Ik ben nu ff aan het 'rommelen' met RJB. Over een maand wordt hij 3.
Iedere nacht wil hij bij ons in bed. Dat begint al als hij 's avonds naar bed gaat. (terwijl hij tussen de middag zonder morren in zijn eigen bed gaat). We leggen hem terug, maar wat later is hij er al weer tussen in gekropen. En als hij dan sliep kon ik nog denken... goed, het is maar zo. Maar droomt hardop, 'duwt en trapt'. Wordt er echt zat van. ](*,) Slaapt de tweeling eindelijk (ongeveer) door en nu hij nog...

Irritant ja, maar op een gegeven moment went het wel, zo'n knie in je rug en ineens hoep andersom gaan liggen. Mijn zus zei toen ik de eerste kreeg: Neem 'm maar lekker bij je in bed hoor. Deed ik ook. Dat dat geintje nog jaren doorging en z'n vader altijd in de richel van het bed sliep vertelde ze er echter niet bij, grapjas.
Die andere 2 heb ik toen alleen de eerste maanden in zo'n aanhangbedje gedaan en daarna fijn op hun eigen kamer.
Zach91

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 09 jan 2015 19:16

Boerin schreef: Mijn zus zei toen ik de eerste kreeg: Neem 'm maar lekker bij je in bed hoor. Deed ik ook. Dat dat geintje nog jaren doorging en z'n vader altijd in de richel van het bed sliep vertelde ze er echter niet bij, grapjas.
.
:mrgreen:

Hier ook een tijd lang een co-sleeper gehad, maar in de praktijk betekende dit dat ik vooral half in de co-sleeper werd geduwd, en daar had ik dus niet zo een trek in.
Dus op voorstel van ML de co-sleeper de deur uit en gewoon een bedhekje aan 't bed.
Breed bed en dus ruimte genoeg voor ons drie-en.
In de praktijk betekent 't overigens wel dat ML op een randje ligt, ikzelf tegen ML aan geduwd wordt en muts de dreumes de rest van 't bed in beslag neemt, want zeg nu zelf.... horizontaal op bed liggen, da's toch veel relaxter? :-oo

@Acire
Is het goed gegaan, de overgang naar een eigen bedje en eigen kamer?

@Sterretje
Wordt hij dan wakker omdat hij gedroomd heeft of wil hij gewoon graag gezellig bij jullie liggen? Idd misschien eens kijken of de middagslaap er af kan, zodat hij wellicht 's nachts beter slaapt?

@PPM
Bijzonder om te lezen dat dus zelfs opvoedingsstijl invloed heeft op je wijze van les willen geven.
Eerlijk gezegd is dus de aandacht en 't punt dat er dus niet naar individuele zaken gekeken kan worden per kind, één van de redenen dat wij thuisscholing overwegen.
Ik ben er nog niet uit en we zijn van plan om tegen de tijd dat het zover is, ook goed te kijken naar wat voor kindje 't aan 't worden is, dat vind ik nu echt nog te vroeg om te beoordelen.
Er zijn zoveel voors en tegens te bedenken.
ML is er wel helemaal uit, maar ja, die gaat zelf naar zijn werk... :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2015 20:16

De middelste ging vandaag naar de kapper, heeft ze gewoon de tondeuse erop gezet, nou ja. Gelukkig staat het 'm wel. Ik zei: Doe maar zoals z'n broertje, maar bovenop iets langer. Misschien had ze een prop in haar oor. Hij vindt 't wel grappig gelukkig.
Die opruimdozen die ik had gekocht zijn handig zeg. Het was hier letterlijk een beestenbende, alle beesten hadden ze eruit gekukeld en nu zitten ze er zelf in. Nou ja, vooruit dan maar weer.
Zach91

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jan 2015 20:37

boerin: juist makkelijk.. kan je alles eens weer goed uitzoeken... haha!!

Duschka: dat is idd de frustratie, maar door dat lezen over UP etc. ben ik ook anders gaan denken ver straf. Een kind wat wiebelt kan daar behoefte aan hebben.. kindje wat de hele tijd schuift met de voeten over de vloer liet ik eerder stoppen en vraag ik nu de schoenen uit te doen... dan kunnen ze toch doorgaan met bewegen zonder anderen er mee te irriteren. icl mezelf :) zo is het leuk om tezoeken naar oplossingen om nog wel het kind, het kind te kunnen laten zijn die het is en geen eenheidsworst te maken! maar tis ook erg frustrerend.

jaah... T... time :) we gaan knuffelen!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 jan 2015 17:25

Gisteren wilde de jongste een mummiepak, prachtig is het geworden.
https://m.youtube.com/watch?v=Hpy6br5El4o
Zach91

Terug naar “Archief”