Jvslooten schreef:Overigens, waarom denk je dat een niet-falsifieerbare hypothese niet kan bijdragen bij de vermeerdering van kennis en begrip? De waarneming an sich veranderd toch niet?
Lock&Stock schreef:Omdat er geen enkele zekerheid in de waarneming zit, heeft de christelijke God het gedaan? Of Wodan? Of het werelwijde gemeenschappelijke bewustzijn? Gaia wellicht?
Gaia valt af, of de wereld moet tóch platter zijn dan altijd gedacht.

Overigens spreek je over geen enkele zekerheid, maar dat is natuurlijk ontzettend subjectief. IK zou bijvoorbeeld best wel een lijstje kunnen maken van dingen die voor jou heel zeker zijn, maar voor mij niet.. en visa versa natuurlijk.
Lock&Stock schreef:Met "God heeft het gedaan" leg je niets uit, het is niet reproduceerbaar, het mechaniek erachter is onzichtbaar.
Als je interesse hebt in het mechaniek verbind ik je door naar de afdeling theologie. Overigens kan de mechaniek in zekere zin onzichtbaar zijn, dit geldt niet voor de uitwerking daarvan. Die kunnen we namelijk gewoon waarnemen, overal om ons heen. Vanuit die waarneming kunnen we kennis extracteren en wetenschap ontlenen.
Juist omdat we weten dat alles niet bij geval gebeurd, maar volgens vaststaande orden en patronen.
Lock&Stock schreef:Wanneer je een hypothese niet kan falsificeren is het onmogelijk aan te tonen dat deze niet klopt, ook al hoeft ie niet te kloppen (Wodan heeft vorige week woensdag de wereld geschapen). Uiteindelijk vul je je kennis dus dan aan met "rommel", en bij kennisvergaring geldt ook het principe van garbage in - garbage out.
Iedere hypothese kent een bepaalde mate van waarschijnlijkheid.. en alhoewel het in theorie mogelijk zou zijn, mist het ´vorige week woensdag scenario´ dat een beetje.