Moderator: Moderafo's
Schipje schreef:Ik geloof dus nooit dat het goed is om negatief gedrag te negeren! Als ik eerlijk ben vind ik dit soort pedagogische wijsheden recht tegen de Schrift ingaan. Ten eerste erger je je als ouder eraan en is de kans groter dat je 'ontploft', ten tweede moeten kinderen leren gehoorzaam te zijn. Als je dat dus negeert dan worden zij indirect beloont. Want zij krijgen dan van vader/moeder de ruimte om ongehoorzaam te zijn.
Ik bedoel dit niet aanvallend naar jou toe hoor 654321!
Als onze kids lastig zijn ligt dat eigenlijk altijd aan mijzelf. Meestal ben ik niet consequent genoeg geweest en geef ik ze de ruimte om zich brutaal/ongehoorzaam te gedragen. Als ik dan 1 a 2 dagen de teugels weer strak houd dan is het even niet leuk: continue straf. Maar daarna keert de rust weer in huis. Genieten we weer echt van en met elkaar!
ajl schreef:Ik kreeg trouwens afgelopen week al de vraag wanneer wij weer 'zouden gaan' voor de volgende
654321 schreef:Ik vind het ook heel belangrijk dat kinderen gehoorzaam zijn!!
Maar... ik denk dat kinderen eerder gehoorzaam zijn als er een positieve sfeer is met veel positieve aandacht. Dat je niet overal wat van zegt, weinig moppert, soms ook wel eens net doet alsof je iets niet ziet. En als je veel aandacht geeft aan wat ze wel goed doen zullen ze zich ook positief gedragen.
En ik denk juist als je in een negatief spiraal zit (mijn reactie was een beetje een reactie op Jess) dat je soms echt even een periode negatief gedrag moet negeren en positief gedrag heel erg moet belonen. En ook als ze niet om aandacht vragen deze juist te geven!
En inderdaad; kinderen moeten uiteindelijk gewoon luisteren...!
En ook als ze niet om aandacht vragen deze juist te geven
jeepeecee schreef:Hier begint het eten voor E ook, na een tijd geleden potjes geprobeerd te hebben ( vond ze helemaal niet ) deze week begonnen met 'gewoon' . Ze vind het heerlijk, een hele perzik opgepeuzeld, worteltjes gegeten, banaan gekloven ( wat een kledderbende is dat)
Duidelijk een kindje wat niet van gladde papjes en lepeltjes in haar mondje houd. vandaag toch weer een potje geprobeerd, ze deed haar mondje een klein beetje open, maar eigenlijk was het maar zo. Toen ik die perzik gaf werd ze helemaal wild als ik een partje voor haar neus hield![]()
Toch weer een stap verder. Nog even en ze is al weer een half jaar.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 21 gasten