Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor LauraC » 06 jul 2012 19:45

Ik gooi m'n vraagje even hier neer, is maar lichtelijk off topique-smile . Gaat iemand hier naar (of kent iemand die gaat naar) de Gergem of HHK van Nijkerk? Mijn grootste vraag is of daar kinderopvang is. Ik kan natuurlijk ook wel naar desbetreffende kerken mailen maar hier vragen is wat persoonlijker en makkelijk ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2012 19:53

Schipje schreef:Ik geloof dus nooit dat het goed is om negatief gedrag te negeren! Als ik eerlijk ben vind ik dit soort pedagogische wijsheden recht tegen de Schrift ingaan. Ten eerste erger je je als ouder eraan en is de kans groter dat je 'ontploft', ten tweede moeten kinderen leren gehoorzaam te zijn. Als je dat dus negeert dan worden zij indirect beloont. Want zij krijgen dan van vader/moeder de ruimte om ongehoorzaam te zijn.
Ik bedoel dit niet aanvallend naar jou toe hoor 654321!

Als onze kids lastig zijn ligt dat eigenlijk altijd aan mijzelf. Meestal ben ik niet consequent genoeg geweest en geef ik ze de ruimte om zich brutaal/ongehoorzaam te gedragen. Als ik dan 1 a 2 dagen de teugels weer strak houd dan is het even niet leuk: continue straf. Maar daarna keert de rust weer in huis. Genieten we weer echt van en met elkaar!

:lol: :lol: Erg grappig. Opvoedtechnisch ben ik het vaak zo met jou eens. Ik negeer negatief gedrag ook niet. Dat is met mijn kinderen ook niet zo raadzaam, want dan is het hek van de dam. Zij zijn nl allemaal erg temperamentvol. Het duurt dan veel langer voor ik ze weer in het gareel heb.

@ missf Vorig jaar zomer liep C ook nog niet. Ik heb toen een paar goedkope joggingbroeken bij de Zeeman gehaald voor het buiten kruipen. Het grappige was dat zij al bij de achterdeur roep 'mama , moet andere broek aan'. Ze sprak met 18 mnd volzinnen, maar lopen ho maar. En op haar knieën had zij enorme eeltplekken. Inmiddels zijn ze weggetrokken, maar het was echt geen gezicht.

J heeft zijn eerste ijsje gegeten :oops: Dat was niet echt de bedoeling, maar de oudste 2 hadden een ijsje en speelden buiten. Hij zat rustig in zijn wipper te kijken. Zij hebben dus hun perenijsje met hem gedeeld. Toch maar weer duidelijk gemaakt dat wij ( papa en mama) bepalen wat J eet en niet zij.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2012 20:11

Ajl wat een boefjes... Kindje van mijn vriendin had haar broertje van toen 4 maanden brood met kaas in zijn mondje gedaan :lol:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2012 20:20

O, vreselijk. Dan schrik je ook wel.
Tot vandaag hadden ze het ook nog niet eerder gedaan, maar J begint hoe langer hoe meer te sputteren als hij niet hetzelfde krijgt als de rest en daar zijn de andere twee gevoelig voor. Op zich is een perenijsje ook niet zo'n ramp, maar het zal moeilijker worden om hem wat anders te geven als de rest wat krijgt.

Het slapen gaat trouwens steeds beter. Hij is wel vroeg wakker, meestal tussen 5-6 uur, maar dat vind ik prima. Hij ligt dan te kletsen en ( jammer genoeg) te trappelen tegen zijn ledikant. Hij maakt een lawaai van jewelste, maar huilt niet. Sinds deze week ook de laatste fles afgebouwd, het gaat de goede kant op.
Ik kreeg trouwens afgelopen week al de vraag wanneer wij weer 'zouden gaan' voor de volgende [-X

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 06 jul 2012 21:32

Hier begint het eten voor E ook, na een tijd geleden potjes geprobeerd te hebben ( vond ze helemaal niet ) deze week begonnen met 'gewoon' . Ze vind het heerlijk, een hele perzik opgepeuzeld, worteltjes gegeten, banaan gekloven ( wat een kledderbende is dat :P )
Duidelijk een kindje wat niet van gladde papjes en lepeltjes in haar mondje houd. vandaag toch weer een potje geprobeerd, ze deed haar mondje een klein beetje open, maar eigenlijk was het maar zo. Toen ik die perzik gaf werd ze helemaal wild als ik een partje voor haar neus hield :lol:
Toch weer een stap verder. Nog even en ze is al weer een half jaar.
Afbeelding

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 06 jul 2012 21:34

ajl schreef:Ik kreeg trouwens afgelopen week al de vraag wanneer wij weer 'zouden gaan' voor de volgende [-X

nou ja :shock: je hebt van die mensen he :P
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 06 jul 2012 22:58

654321 schreef:Ik vind het ook heel belangrijk dat kinderen gehoorzaam zijn!!
Maar... ik denk dat kinderen eerder gehoorzaam zijn als er een positieve sfeer is met veel positieve aandacht. Dat je niet overal wat van zegt, weinig moppert, soms ook wel eens net doet alsof je iets niet ziet. En als je veel aandacht geeft aan wat ze wel goed doen zullen ze zich ook positief gedragen.

Volgens mij koppel jij 'straf' en 'negatieve aandacht' aan elkaar. Daarintegen vind ik straf juist heel goed passen in een positief klimaat. Als kinderen straf zouden krijgen in een negatief klimaat dan zou de straf volgens mij schadelijk kunnen zijn doordat ze verwerping/vergelding kunnen voelen.

Met AJL ben ik het eens (grappig inderdaad ajl, zo verschillend denken we over veel dingen en dus over andere dingen toch hetzelfde ;)) onze kinderen zijn ook temperamentvol en ik negeer absoluut geen negatief gedrag, want ik vind dat hetzelfde als toelaten dat er regels overtreden worden en dat is hetzelfde als ongehoorzaamheid.

En ik denk juist als je in een negatief spiraal zit (mijn reactie was een beetje een reactie op Jess) dat je soms echt even een periode negatief gedrag moet negeren en positief gedrag heel erg moet belonen. En ook als ze niet om aandacht vragen deze juist te geven!

Met dat laatste ben ik het eens. Maar als ik even zo vrij mag zijn. Als je in zo'n negatieve situatie zit dan denk ik dat je het negeren van negatief gedrag al helemaal niet kan verdragen! Toch stapel je dan ergenis op ergenis, want als je niet lekker in je vel zit kun je het ook niet goed relativeren. Om dan jezelf en je kinderen in bescherming te nemen (tegen lelijke uitspattingen/gemopper/boosheid) kun je volgens mij beter heel zeikerig op je strepen gaan staan (na eerst grondig de regels uitgelegd te hebben zodat ze duidelijk zijn) en ik denk dat je daarna pas rust zult krijgen. Maar dat is mijn ervaring en ik lees dat ook in de Bijbel: hebr 12:11 en spr 29:17. En als je er consequent in bent en dicht bij God leeft dan geloof ik dat er weinig reden meer is om de sfeer in huis nog negatief te krijgen.
En inderdaad; kinderen moeten uiteindelijk gewoon luisteren...!

Mee eens ;)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 07 jul 2012 06:53

Gister een fantastische dag gehad, Halleluja! Toch zo fijn dat we een God hebben waar we al onze zorgen kunnen brengen en Hij hoort en helpt! Terwijl ik er zo tegenop zag, het regende toen ik wakker werd.

En ook als ze niet om aandacht vragen deze juist te geven

Dit klinkt heel pedagogisch, positief enz maar voor sommige kinderen werkt dit totaal verkeerd. Ze worden helemaal uit hun spel gehaald en zijn alles kwijt. Dit geld voornamelijk kinderen met ADHD. Zij zijn heel erg op iets gefocust en als ze dan maar wat van aanraking of stoorzender krijgen is heel hun beeld weg en uitgespeeld.

Ik heb familie en die willen niet dat hun kinderen lezen of op hun kamer spelen maar dat de kinderen altijd bij elkaar zijn en met elkaar spelen, moeder ze bezig ziet enz. Dit lijkt mij juist niet goed. Een kind moet zich af kunnen zonderen en lekker alleen zijn.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 07 jul 2012 10:33

Ik ben het op zich wel grotendeels met je eens, schipje.
Misschien vullen we het begrip negatief gedrag wel iets anders in. Ik bedoel onder negatief gedrag bijv. zeuren, piepen, hangen, ruzie maken met elkaar, knoeien met het eten, dat ze zeuren dat ik hun brood niet goed gesmeerd heb enz. Zulke dingen kun je wel wat negeren, hun zelf op laten lossen.
Maar als ze niet doen wat ik zeg, als ik zou zien dat ze andere kinderen zouden slaan/ schoppen/ persten zou ik dat zeker niet negeren, hoor!
Ik moet zeggen dat straffen hier gewoon zelden nodig is. Als ik iets meen dat luisteren ze gewoon... Maar soms is straffen inderdaad nodig en zinvol!

Jess, je zegt; Dit klinkt heel pedagogisch, positief enz maar voor sommige kinderen werkt dit totaal verkeerd. Ze worden helemaal uit hun spel gehaald en zijn alles kwijt. Dit geld voornamelijk kinderen met ADHD. Zij zijn heel erg op iets gefocust en als ze dan maar wat van aanraking of stoorzender krijgen is heel hun beeld weg en uitgespeeld.
Ik geloof dat je hier doorheen moet. Ze moeten leren dat ze dán aandacht krijgen en niet als ze iets niet goed doen. Bij een ADHD-er moet je misschien even rustig in zijn spel kruipen, even meespelen en dan rustig weer uit zn spel verdwijnen met bijv. een leuke tip wat hij in zn spel nog kan doen.

Wat fijn dat je zo'n heerlijke dag hebt gehad! Probeer het door te zetten!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 07 jul 2012 14:43

Neeneenee, je moet een kind met adhd nooooooooooooit storen want dan komt er kortsluiting in zijn hersenen. Het klinkt allemaal reuze positief hoe jij het zegt, helemaal volgens het boekje maar niet bij een kind met adhd. Die zijn heel beeldvormend ingesteld. Ze gaan ergens mee spelen, dat hebben ze helemaal in hoofd en elke verstoring van buitenaf is pats boem, al het beeld kwijt. Ik heb deze wijsheid niet van mezelf maar van een zeer geleerde ADHD psycholoog.

even een citaat van de gevolgde cursus: Waarom zijn visuele breinen vaak zo onzeker of kunnen ze in woede uitbarsten, hun tekening verscheuren of verkreukelen als je ze net een compliment hebt gegeven?
Omdat ze op dat moment niets met woorden kunnen. In een split second hebben ze je gezicht gescand, je ogen, je lach, je aandacht, je stem. De seconde waarin je moest denken wat je over de tekening zal zeggen duurde een seconde te lang. Die seconde maakt hen onzeker. Beter kun je gewoon niets zeggen en breed lachen en dank je wel zeggen. Ze hebben geen woorden nodig. En als ze dat wel willen zullen ze er zelf specifiek om vragen.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 07 jul 2012 16:45

@jess; lijkt net of je geirriteerd bent richting 654321 door bijv. 'nooooooooit' zo neer te zetten...

Klinkt allemaal erg geweldig van een psycholoog maar om een kind met adhd nooit te storen omdat ze dan 'kortsluiting' krijgen is volgens mij wel vergezocht. Hoe zie je dat dan in klassensituaties??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2012 19:49

jeepeecee schreef:Hier begint het eten voor E ook, na een tijd geleden potjes geprobeerd te hebben ( vond ze helemaal niet ) deze week begonnen met 'gewoon' . Ze vind het heerlijk, een hele perzik opgepeuzeld, worteltjes gegeten, banaan gekloven ( wat een kledderbende is dat :P )
Duidelijk een kindje wat niet van gladde papjes en lepeltjes in haar mondje houd. vandaag toch weer een potje geprobeerd, ze deed haar mondje een klein beetje open, maar eigenlijk was het maar zo. Toen ik die perzik gaf werd ze helemaal wild als ik een partje voor haar neus hield :lol:
Toch weer een stap verder. Nog even en ze is al weer een half jaar.

Is ze niet een beetje te jong voor dit soort hapjes? :-k
Ik moest met groente beginnen, en dan langzaam 1 soort fruit in gaan voeren.
Maar perzik is behoorlijk "branderig" en allergie"gevoelig".

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2012 19:54

Volgens mij moet je het eerste jaar alleen uitkijken met aardbeien ivm allergieën. Ik kreeg zelfs een lijstje mee van het cb waar perzik op stond om snel te introduceren bij een kleintje dat net fruit kreeg.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jul 2012 20:04

Volgens mij is het gewoon proberen. zo kreeg Frederiek dus buikpijn van prei, dus toen een tijdje niet meer gegeven. Verder eet ze alles wel en ook prei gaat nu wel goed.
Bij mijn CB zei ze dat het niks uitmaakte wat je eerst geeft, groenten of fruit. Wel veel variatie, en biedt maar gewoon aan, dan zie je vanzelf of het wel of niet werkt.

Vandaag heeft ze voor het eerst watermeloen zitten eten. Heerlijk hele stukken in haar mond te proppen, ze zag er niet meer uit. Ze had al de hele tuin doorgekropen, dus had pikzwarte benen, zwarte mond, zwarte handen, en toen lekker watermeloen erdoor (had eerst haar handen gewassen hoor ;) ). Normaal gesproken stoppen we ze om de dag in bad of onder de douche, maar met dit weer toch maar dagelijks, want ze zijn echt zwart na een dagje buiten spelen. Zo heerlijk om te zien :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2012 20:55

Heerlijk he zo'n watermeloen, hier ook een mannetje die daar enorm gek op is.

Terug naar “Archief”