Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2013 13:34

Marnix schreef:
Ik zei: Vroeger (in de tijd van de Bijbel) was dat zo. Wel goed lezen he ;)

Ja. Het verhaal van Jakob vergeten??
En als je je dan niet kunt beheersen, dan dien je te trouwen. Desnoods zonder feestje met toeters en bellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 15:03

Je mist de essentie van wat ik schrijf.

Jakob had niet 14 jaar verkering met Rachel voordat ze trouwden.

En ja, als je je niet kan beheersen moet je trouwen. Maar dan kan pas op je 18e en je moet wel ergens wonen en ook zonder toeters en bellen kost een bruiloft geld. Mijn enige punt is dat dat vroeger beter geregeld was, dat dat door de huidige cultuur lastiger is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2013 15:15

Marnix schreef:Je mist de essentie van wat ik schrijf.

Jakob had niet 14 jaar verkering met Rachel voordat ze trouwden.

En ja, als je je niet kan beheersen moet je trouwen. Maar dan kan pas op je 18e en je moet wel ergens wonen en ook zonder toeters en bellen kost een bruiloft geld. Mijn enige punt is dat dat vroeger beter geregeld was, dat dat door de huidige cultuur lastiger is.

Als je op je 16e al zo loopt te branden, vind ik dat niet helemaal gezond. Als je je dan al niet kunt beheersen, zou ik bang worden voor later.
Trouwen kan bijna gratis trouwens, in veel gemeentes kost het op maandagochtend helemaal niks, of heel weinig.
En wat was er nu vroeger beter geregeld, wat bedoel je met vroeger?
In Bijbelse tijden moest er een bruidsschat aan te pas komen, dat zie ik nu veel ouders niet kunnen doen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor boer » 05 aug 2013 15:30

Hoe oud denk je dat Maria en Jozef waren ten tijde van hun ondertrouw?

Frits28
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:41
Locatie: Rotterdam

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Frits28 » 05 aug 2013 15:43

Dit is wat ik denk en ik ben een gelovige, maar ook wereldse jongeman. God geeft niet voor niets aanwijzingen. Je kunt het negeren, maar daar komt ellende van.

Als je heel strikt wilt zijn, zou je de verleiding zelf al uit de weg moeten gaan. Ik wacht al heel erg lang, maar als een leuke dame op mijn schoot komt zitten ben ik niet meer te houden. DUS: Ga de verleiding uit de weg. Keep distance... Is een seksloos bestaan als vrijgezel dan zo erg? Valt reuze mee. Echt.

Dan: Mensen kregen vroeger kennis aan iemand. Leerde elkaar kennen. Nu is het op de tweede date seks...

Door op basis val lust met elkaar te trouwen, ga je mogelijk een donkere toekomst tegemoet. Wacht nou eerst maar eens af tot de verliefdheid gekalmeerd is, en dan kijken of je elkaar nog zo leuk vindt, dan een jaar wachten en dan maar eens overwegen te trouwen.

Mensen nemen het te licht op: Trouwen is een belofte die veel mensen niet na kunnen komen, omdat ze trouwen zien als een administratieve zaak EN veel te snel trouwen EN niet geloven.
En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Frits28
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:41
Locatie: Rotterdam

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Frits28 » 05 aug 2013 15:54

En dit is theorie he.. Want in de werkelijkheid is dit nagenoeg niet te doen als je verliefd wordt. Dan gaat men gewoon aan de gang met elkaar, keer op keer weer.
En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

maaarten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor maaarten » 05 aug 2013 16:38

Frits28 schreef:En dit is theorie he.. Want in de werkelijkheid is dit nagenoeg niet te doen als je verliefd wordt. Dan gaat men gewoon aan de gang met elkaar, keer op keer weer.


Ik ken genoeg mensen die heel verliefd op elkaar zijn en die de 'striktheid' waar je het over hebt prima in de praktijk brengen hoor. Dat werkt blijkbaar prima in de praktijk, als allebei de partners zich ook echt willen bewaren voor het huwelijk.

Over de lengte van relaties gesproken trouwens, ik had het daar laatst toevallig over met iemand die ik ken uit Oekraïne en die schatte de duur van het begin van een relatie tot het huwelijk in Oekraïne een half jaartje. Dan wordt geen seks voor het huwelijk een stuk makkelijker :mrgreen:

Frits28
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:41
Locatie: Rotterdam

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Frits28 » 05 aug 2013 16:44

Ja, jij hebt het over zeer devote mensen. Maar de goegemeente gaat gewoon van bil. Lees het forum en de algemene entry's maar. Ik veroordeel hiermee niks, ik beschouw en concludeer.

Over de lengte van relaties gesproken trouwens, ik had het daar laatst toevallig over met iemand die ik ken uit Oekraïne en die schatte de duur van het begin van een relatie tot het huwelijk in Oekraïne een half jaartje. Dan wordt geen seks voor het huwelijk een stuk makkelijker :mrgreen:


Hahaha, inderdaad...
En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 19:46

Schelpje schreef:Als je op je 16e al zo loopt te branden, vind ik dat niet helemaal gezond. Als je je dan al niet kunt beheersen, zou ik bang worden voor later.
Trouwen kan bijna gratis trouwens, in veel gemeentes kost het op maandagochtend helemaal niks, of heel weinig.
En wat was er nu vroeger beter geregeld, wat bedoel je met vroeger?
In Bijbelse tijden moest er een bruidsschat aan te pas komen, dat zie ik nu veel ouders niet kunnen doen.


Dat zeg ik niet, maar als je sinds je 16e een relatie hebt wordt het wel steeds lastiger. Je bent lichamelijk gezien er rijp voor, je verlangt er ook naar als je van elkaar houdt.

Trouwen kan vast gratis maar het is wel een publieke gebeurtenis en als het goed is ook een feest. Was in Israel ook zo, het was reden voor een uitgebreid feest. Dat betaalden de ouders normaal (met inbreng van bruidschat... En als je kinderen had spaarde je dat al voor. Ik snap wel dat mensen dan niet, alleen omdat ze graag seks wilden hebben zeggen: dan maar geen feest. Het hoort namelijk wel bij een bruiloft. En vroeger ging dat natuurlijk wel makkelijk. 16 was een heel normale leeftijd om tee trouwen. En toen kon dat wettelijk en praktisch ook. Nu moet je eerst wat verdienen om samen een onderdak te kunnen huren, als je beiden studeert, je studie ook moet betalen en zo is het gewoon lastig te doen. Wat dat betreft is het nu allemaal wel ingewikkelder dan vroeger. Dan kan je stellen dat je je daar maar aan moet aanpassen en daarin heb je theoretisch gezien helemaal gelijk, maar de praktijk wijst uit dat dat velen niet lukt, dat dat ook een toenemend probleem is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Race406 » 05 aug 2013 20:51

Marnix schreef:Dan kan je stellen dat je je daar maar aan moet aanpassen en daarin heb je theoretisch gezien helemaal gelijk, maar de praktijk wijst uit dat dat velen niet lukt, dat dat ook een toenemend probleem is.
En daar ben ik het helemaal mee eens! De praktijk IS nu eenmaal anders dan vroeger. Hoe graag we het ook anders zouden zien... Ik wil hiermee niet zeggen dat we dan alles maar moeten goedvinden. Maar wel dat we misschien op een andere manier met de jongeren die dit probleem hebben moeten meedenken. Het argument "dan trouw je maar goedkoop" kan ik nogwel enigszins mee eens zijn. Maar het huren van een huisje kost tegenwoordig al echt veel geld. Dus het argument van goedkoop wonen is wat achterhaald. De uitzonderingen daargelaten dan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 20:59

Precies. En dan moet je nog klussen, inrichten, je past net met
zn tweeen in een huisje en dan verwachten sommigen dat je gelijk kinderen krijgt. En de mooie dag van het trouwen moet maar een dag zonder feest worden. Ik snap wel dat mensen er daardoor langer mee wachten. En "dan moet je ook maar geen seks hebben is waar maar in de praktijk blijkt het erg lastig. Als jongeren daarmee zitten is: "tja gewoon maar sober trouwen en anders gewoon je beheersen" wel heel makkelijk gesteld, dan voelen ze zich niet echt gehoord.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 21:03

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 05 aug 2013 22:31

schelpje3 schreef:Als je op je 16e al zo loopt te branden, vind ik dat niet helemaal gezond. Als je je dan al niet kunt beheersen, zou ik bang worden voor later.


ik vind het juist logisch en begrijpelijk.

Rond je 16e sta je bol van hormonen en je pubert waarbij je sowieso graag je grenzen opzoekt en ook weleens overschrijdt.
Na je 25e is dat allemaal wat getemperd en is het veel makkelijker rationeel te denken, ook als je verliefd bent.

Ik ken meerdere meiden die rond hun 16e juist de fout in zijn gegaan ( vinden ze zelf ) en nu ze tussen de 25 en 30 een relatie hebben gekregen hebben ze er met hun vriend goede afspraken over kunnen maken waar ze zich samen aan houden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 06 aug 2013 09:30

Helemaal mee eens Meribel!
In sommige culturen speelt dit rond het 12e levensjaar al.
Ook maar trouwen dan?

maaarten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor maaarten » 06 aug 2013 10:53

Marnix schreef:Zie hier wat statistieken:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_719662


Tsja, als het studenten zijn van 20-25 dan kunnen ze gewoon trouwen. Als je op je 16e een relatie krijgt snap ik dat het lang gaat duren en daardoor lastig wordt, maar pas op je 30e trouwen is nergens voor nodig; tenzij je dan pas je partner ontmoet natuurlijk. Maar als je van je partner houd en met haar wil trouwen, waarom zou je dan 6 jaar wachten? En als ze niet willen trouwen, dan moeten ze ook geen relatie aangaan. Als iedereen gewoon alleen een relatie aan zou gaan met de intentie te trouwen, dan zou men al voor een hoop ellende bespaart blijven, denk ik zo.

Verder zijn veel vrienden van me gewoon voor hun 25e getrouwd, vaak nog studerend. Dat kan prima. Ik heb een vriend die op zijn 19e getrouwd was, een jaar of twee of drie later een kindje. Als ik hem naar zijn studie vraag hoor ik alleen maar dat hij alles haalt met hoge cijfers. en zijn vrouw is onderhand aan het promoveren. Ik snap dat het zo niet voor iedereen is weggelegd, maar als ik zo om me heen kijk, dan is er veel meer mogelijk met vroeg trouwen, dan dat al die mensen, die klagen over dat je tegenwoordig zo lang moet wachten als je geen seks voor het huwelijk wil, doen denken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten