Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2010 18:47

ik heb dan 2 wasmanden, een kleintje voor de witte was (kookwas) dus ondergoed, sokken en vaat/sopdoekjes.
Bh's op de handwas anders gaan ze zo snel kapot.
Handdoeken was ik samen met de vaatdoekjes en hand- en theedoeken. Meestal op de kookwas. Soms kieper ik de hele witte wasmand in de wasmachine en gooi ik dan met de vaatdoeken, hand- en theedoeken en badhandoeken erin. Daarna gaat alles in de droger, heerlijk van die zachte handdoeken :D
Moltons en lakens zowiso 1x per maand op de kookwas en het dekbed ook 1x per maand. (edit: dat lijkt net alsof ik het dekbed maar 1x per maand verschoon :D maar 1x per maand doe ik ze allemaal op de kookwas 1 voor 1.... vraag me niet hoe of waarom.. zal wel een tik zijn)
Donkere was op 40 graden, dat is meestal niet vies en is gewoon gedragen. Vlekken extra insmeren.

Zo vandaag gewerkt t/m 16.00 uur, daarna even naar het winkelcentrum wat leuks voor m'n haar gehaald. Daarna hondje uitgelaten, eten neergezet. Ligt er een briefje in de bus, of ik naar het postkantoor wil. Grrrr ik kwam net uit het winkelcentrum..... Morgen dan maar.
Verder het bed afgehaald, en ga ik zo nog ff stofzuigen en dweilen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 23 aug 2010 18:56

Jo'tje schreef:Zoveel wasmanden hebben wij nog niet nodig hoor. Wij kukelen gewoon alles in 1 wasmand, en als ik ga wassen zoek ik dat gewoon even uit. Dat is zoveel moeite niet met z'n tweetjes. Kan me indenken dat het met kinderen wel handig is om meer manden te hebben.

wij zijn ook maar met zn tweetjes, maar we hebben een grote wasmachine, dus eer ik een echte was heb gespaard duurt wel even. Dus toen wij nog maar 1 wasmand hadden puilde die helemaal uit. Toen ik dus een tweede wilde doen, dacht ik maar waarom doe ik niet 4, dan sorteer ik gelijk, en dat bevalt me prima..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 aug 2010 19:13

jeepeecee schreef:moet je wel een grote badkamer (oid) hebben waar je al die wasmanden in kwijt kan. ik heb er gewoon 1 en daar gooien we alles in. als ik ga wassen zoek ik het allemaal uit en maak ik 3 stapels : wit 60 graden, licht/gekleurd 30 graden en donker 40 graden. en die was ik dan achter elkaar weg. volgende dag strijken ( dat is het streven :mrgreen: )

Wij hebben ook een vrij grote badkamer (tevens 'schuur') inderdaad, en daar heeft elke wassoort z'n plekje, niet in een wasmand maar gewoon een stapel ergens bovenop.

Dat strijken duurt hier wel langer dan 'n dag, hoor... soms tot m'n moeder komt :oops: 8)

Wat die kookwassen betreft: dat is toch in 'gewone' gevallen helemaal niet nodig? Als er nou echt nare vlekken in zitten misschien... maar ik moet altijd aan die 'tikkie terug'-campagne en dus aan het milieu denken en was m'n beddengoed altijd op 60 graden en 't ruikt altijd fris na zo'n wasbeurt hoor.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 aug 2010 19:15

LeChat schreef:en was m'n beddengoed altijd op 60 graden en 't ruikt altijd fris na zo'n wasbeurt hoor.

Heb nog nooit van die campagne gehoord maar heb mn beddengoed altijd op 60 gewassen en ik leef nog steeds ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2010 19:20

LeChat schreef:
jeepeecee schreef:moet je wel een grote badkamer (oid) hebben waar je al die wasmanden in kwijt kan. ik heb er gewoon 1 en daar gooien we alles in. als ik ga wassen zoek ik het allemaal uit en maak ik 3 stapels : wit 60 graden, licht/gekleurd 30 graden en donker 40 graden. en die was ik dan achter elkaar weg. volgende dag strijken ( dat is het streven :mrgreen: )

Wij hebben ook een vrij grote badkamer (tevens 'schuur') inderdaad, en daar heeft elke wassoort z'n plekje, niet in een wasmand maar gewoon een stapel ergens bovenop.

Dat strijken duurt hier wel langer dan 'n dag, hoor... soms tot m'n moeder komt :oops: 8)

Wat die kookwassen betreft: dat is toch in 'gewone' gevallen helemaal niet nodig? Als er nou echt nare vlekken in zitten misschien... maar ik moet altijd aan die 'tikkie terug'-campagne en dus aan het milieu denken en was m'n beddengoed altijd op 60 graden en 't ruikt altijd fris na zo'n wasbeurt hoor.

Die tikkie terug campagne gaat helemaal niet om het milieu. Weet je hoeveel mijtstof etc.. achter blijft als je je beddengoed op 30/40 graden wast? Dan dood je niet de bacterien.

Ik gooi alle kleding bij elkaar in de was (ja alles). En daarnaast heb ik m'n beddengoed, gekleurde was (60 graden) en wit/lichte was (60 graden) daar gaat in: t shirts van m'n man, ondergoed van ons beiden (muv bh), washandjes, handdoeken, vaatdoeken, theedoeken etc...

1 keer in de 2 a 3 weken draai ik de wassen (3 a 4 ong.).

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 aug 2010 19:24

Die Tikkie terug gaat juist wel over het milieu en over energiebesparing, alleen, je doodt inderdaad niet alle bacteriën wanneer je op 30 of 40 graden wast.

Ik was beddengoed ook altijd op 60 graden. Mijn moeder zegt dat het beter is voor de wasmachine om af en toe op 95 graden te wassen, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 aug 2010 19:34

De Tikkie terug-campagne ging inderdaad wel over het milieu hoor, over energiebesparing in het licht van klimaatverandering en met als bijkomend voordeel het besparen van geld. O.a. door HIER (klimaatorg.) gevoerd, zie ook http://www.reclameweek.nl/campagnes/tik ... olg-(12571).html
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2010 19:44

Ik bedoel eigenlijk te zeggen: Het gaat wel om het milieu, maar eigenlijk gaat het meer om het merk wasmiddel wat ze daar gebruiken.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 aug 2010 20:14

Bumba schreef:Ik was beddengoed ook altijd op 60 graden. Mijn moeder zegt dat het beter is voor de wasmachine om af en toe op 95 graden te wassen, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Klopt, je 'moet' eigenlijk minstens 1 keer per maand op 95 graden wassen, dat is goed voor de machine.
Afbeelding

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2010 20:49

:jaknikken: en dat doe ik dan ook braaf! ik was nooit op 15 graden, sterker nog: die knop heb ik niet eens op m'n wasmachine zitten! Ik vind t een onzin campagne, want de helft van de machines heeft geen 15 graden (draai) knop. Bovendien dood het geen bacteriën en wordt de was er echt niet schoner van. Gevolg: weer een keer draaien. Is het dan nog steeds milieubesparing?

Wel waste ik duurdere setjes (bijv. zijden) op 30 graden omdat het anders de stof verpest. Dat vond ik op n gegeven moment echt zonde omdat de trommel nooit vol zat. Nu was ik het liever even op de handwas, dat scheelt weer een was draaien voor jan-met-de-korte-achternaam! t Was nooit vies maar meer dat het gedragen was zeg maar...... En dan hangt t 2 dagen te drogen en dan is het ook weer droog :) Halve trommels vind ik zonde. We hebben genoeg onderbroeken en sokken voor 2 weken dus vol moet ie zeker!
De kookwas zet ik regelmatig aan, voor de baddoeken, theedoeken, keukendoeken en vaatdoeken. Je droogt er toch vieze dingen mee af en zeker een vaatdoekje die op het aanrecht ligt (ondanks dat ik m elke dag schoon neerleg) gaat zeker in de kookwas eens per week.......
M'n zus heeft welgeteld 3 setjes handdoeken, theedoeken en een paar vaatdoekjes, de viespeuk! Die verschoont haar vaatdoekje eens per week... bleegghh!! Vol met bacteriën dat vieze ding! Wat dat betreft heb ik echt smetvrees (= vaatdoekje dan)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2010 20:57

Smetvrees denk ik niet.

Ik gooi elke dag m'n vaatdoek in de wasmand.

En een schepje soda tijdens de wasbeurt is ook goed voor je wasmachine.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2010 20:59

Evelien schreef:Smetvrees denk ik niet.
een zeikerd dan :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2010 20:59

Ook niet.

Een vaatdoek zou iedereen elke dag moeten verschonen, net zoals je handdoek in de keuken/wc.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2010 21:02

Amen sister :mrgreen: :-oo
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 aug 2010 21:15

kwebbel schreef: voor de baddoeken, theedoeken, keukendoeken en vaatdoeken. Je droogt er toch vieze dingen mee af

Je komt toch schoon uit de douche?

Terug naar “Archief”