Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jul 2008 16:36

0mdat er landelijk 800 miljoen euro bezuinigd worden op de AWBZ, gaan wij dat hier enorm merken. Er zijn 10 noodmaatregelen getroffen nu. Dagbesteding wordt het zwaarst getroffen, verder gaat er flink gereorganiseerd worden op verschillende plekken, uitzendbureau mag niet meer ingeschakeld worden, alle vacatures moeten langs de directeur voor ze de deur uit gaan en nog meer van zulke maatregelen.

Dan staat er daarna ook nog doodleuk: hiermee hopen we ook onze doelstelling te bereiken om 20% meer tijd direct (dus aandacht) aan de bewoners te schenken.

geen idee in welke fatasie wereld die gasten op het hoofdkantoor leven, maar wij gaan hier als personeel gigantisch onderdoor. Niet meer dan 15% van de dienste mag daar flex mensen gedraait worden, ik geloof dat wij nu op ongeveer 30 a 35 % zitten. Als er in nood gene utizendkracht mag komen, ben ik benieuwd wie dan die dienst komt draaien. De directeur zelf doet dat echt niet!!

Soms baal ik zo van het werken in de zorg!! Als je wat hebt opgebouwd met de bewoners, gaan ze door zulke maatregelen vanuit den Haag of hoofdkantoor weer alles omzeep helpen. De enige manier om de agressie zo laag te houden als nu (2 uitbarstingen in half jaar tijd en we komen van ongeveer dagelijks 1 a 2 uitbarstingen 6 jaar terug) is de aandacht en energie er in te blijven steken zoals we de laatste tijd hebben gedaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 jul 2008 16:41

Ik snap je frustratie GerdienB. Maar wat ik zo vreemd vind is dat wij echt giga veel tijd hebben voor de clienten en onze manager is nu bezig om nog meer tijd bij de clienten te krijgen.
Het is echt heel erg oneerlijk verdeeld in de zorg in Nederland :(

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jul 2008 16:51

Ik heb ook besloten dat ik hier weg wil zijn voor het finaal op zijn gat gaat. Daar ga ik geen enkele verantwoordelijkheid voor dragen!

Er staat een hele grote verbouwing en verhuizing gepland. Opzich mooi om zo iets groots te begeleiden, maar niet onder deze druk en op deze manier.

Zodra mijn vriend ergens een baan heeft, ga ik in die zelfde regio naar ander werk zoeken. Alleen nog een flauw idee wat ik dan wil.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 jul 2008 17:01

Kan ik begrijpen ja! Heb jij altijd met gehandicapten gewerkt of ook in een verpleegtehuis/bejaardenhuis?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jul 2008 18:12

Altijd met gehandicapten. Ik heb ook SPW gedaan en ben vooral van de begeleiding. Werk nu onder mijn kunnen, kan niet meer ruimte krijgen en daarbij de er de pest in hoe alles geregeld wordt. net opgevangen dat er al meerderen aan het solliciteren gaan en een aantal EVB af willen worden als het zo door gaat met het taken pakket.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:07

Er is afgelopen week bij ons echt een wonder gebeurd! :D
Afgelopen maandag was besloten dat ze woensdag of donderdag de stekker eruit zouden trekken bij onze bewoonster. Naar aanleiding daarvan had ik een rooster gemaakt voor de collega's, dat we woensdag nog afscheid van haar konden gaan nemen. Komen we woensdag in het ziekenhuis, ligt de bewoonster nog steeds aan de beademing (zouden ze er 's ochtends afhalen). Vertelt de verpleger, dat de bewoonster 's ochtends weer had gereageerd (oogcontact, in hand knijpen)! De neuroloog had weer verbetering gezien, dus de stekker ging/gaat er niet uit. Gisteren had de beademing er ineens naast gelegen, of die eraf gegleden was of dat de bewoonster dat zelf had gedaan weten ze niet, maar het zelfstanding ademen gaat heel goed! Ze gaan nu dus ook geen canule zetten. Gisteren hebben ze haar zelfs een softijsje gegeven...
Als het vandaag goed blijft gaan, mag ze naar de Medium Care. Het blijft spannend, maar dit is zo fijn! :)
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 10:13

Bijzonder en super goed nieuws!!

Zo zie je maar dat er altijd nog hoop is ;)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:14

Ja, inderdaad. Die hoop had ik al 4 weken niet meer... En toen ik bij haar ging kijken en ze haar ogen opsloeg en in onze handen kneep, kreeg ik weer wat hoop.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 10:15

Die momenten maken het werken nog mooi. Het verzorgen het teken van leven geven, een lach op hun gezicht. Eigenlijk doen we het daar toch voor ;)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:17

Ja, zeker weten! Deze bewoonster was ook altijd het zonnestraaltje. We hopen dat ze ooit nog een keer in ons GVT terug mag komen. Ze zal namelijk eerst moeten revalideren na de hersenbloeding die ze heeft gehad. We willen haar allemaal erg graag terug, ook al zal ze veel verzorging nodig hebben.

Maar goed, zover is het nog lang niet.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 10:23

begrijpelijk.

Weet nog dat we een bewoonster hadden die ook altijd voor humor op de groep zorgde. Opeens werd ze heel snel dement en kon echt op het laatst niets meer. Zelfs geen oogcontact maken. verschrikkelijk vond ik het. gelukkig heb ik nog een foto waar ze met een grote grijns op staat, na 1 van haar humoristische uitspraken :mrgreen:

Sindsdien maak ik ook regelmatig foto's van bewoners, zodat je altijd een foto hebt waar ze op staan zoals ze waren. Van de week weer gedaan.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:28

Gerdien B. schreef:begrijpelijk.

Weet nog dat we een bewoonster hadden die ook altijd voor humor op de groep zorgde. Opeens werd ze heel snel dement en kon echt op het laatst niets meer. Zelfs geen oogcontact maken. verschrikkelijk vond ik het. gelukkig heb ik nog een foto waar ze met een grote grijns op staat, na 1 van haar humoristische uitspraken :mrgreen:

Sindsdien maak ik ook regelmatig foto's van bewoners, zodat je altijd een foto hebt waar ze op staan zoals ze waren. Van de week weer gedaan.

Ja, dat is heel fijn om van zulke dingen foto's te maken. Op ons werk maken we ook veel foto's, die we dan in een fotoboek plakken, zodat de bewoners, ouders etc ze kunnen bekijken.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 10:37

Daar komt het bij ons dan weer niet van, maar we hebben iig ook materiaal liggen voor kadootjes enzo voor familie of collega's die weg gaan.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jul 2008 08:24

ik had ook mijn situatie beschreven een paar pagina's terug (zwanger zijn wat niet mocht e.d.) ben je net 2 dagen terug van vakantie weer op je werk, komt een collega die roept mij naar het kantoor van de vervangend teamleider. Komt ze met een grote mond tegen mij over wat ik gezegd zou hebben (deels waar, deels niet waar) ik heb eerlijk gezegd wat ik heb gezegd en wat naar mijn idee dus speelde.
Ze zei dat ik mij nergens mee moest bemoeien (ik had onvoldoende overzicht volgens haar) en dat als ik geen verantwoordelijkheidsgevoel kon opbrengen moet ik maar een andere baan gaan zoeken!
Ik ben er serieus over na gaan denken om te solliciteren, met mijn leerlingencontract kan ik toch ergens anders heen, als die instelling mijn contract overkoopt kan ik gewoon weg. Ik had gisteravond zware koppijn van het voorval (ben je net lekker uitgerust van je welverdiende vakantie!!) de teamleiders geven mij structureel op m'n kop voor iets wat ik gedaan zou hebben. Ik toon volgens hun teveel initiatief, ik ben met andere zaken bezig. Ik mag observeren, meer niet.
Wij hebben een bewoner die drinkt flessen alcohol met 35% vol. Ze slikt ook anti-depressiva. Ik heb gezien dat ze een halve fles naar achteren goot. Ik heb er melding van gemaakt bij m'n teamleider want naar mijn inzien vond ik het geen geschikte combinatie. Een andere collega bijgehaald en die was het er mee eens.
Krijg ik een mail terug. "Annemieke, bemoei je er niet mee, dit zijn jouw zaken niet." :x :shock:
dit gaat mij nu even te ver (sorry ik moest dit even schrijven) ik ga er hard over nadenken om wat anders te zoeken in de zorg. Iedereen wil mensen hebben!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2008 09:17

Bekijk dit filmpje eens.
Volgens mij valt dat voorval van jou daar ook gewoon onder. Slechte communicatie tussen de lagen en daarbij is het super slecht voor de bewoner. Je hebt groot gelijk dat je het aan geeft.
Hoe is de persoon die boven jou leidingevende staat? Als zij er neits mee doet, dan heb jij het recht om een laag hoger te gaan en het daar aan te kaarten. De bewoners gaan altijd voor!

Terug naar “Archief”