Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 jul 2007 16:56

Maar op het moment dat je daar fantasiën enzo over gaat krijgen wordt dat een ander verhaal.
Het ligt er dus aan in hoeverre je die gedachten in de hand kunt houden en stop kunt zetten..
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jul 2007 19:08

Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef:Elk goedgekeurt sexueel contact wat genoemd wordt in de Bijbel is binnen het huwelijk.

Niet dus...

Waar niet dan?

Nog een andere vraag: waar staat dat het hebben van de bijvrouwen door Abraham, Jakob, of Salamo, of de manier waarop David met de vrouwen en zijn begeerte omging, goedgekeurd werd? Of goed gevonden?
Volgens mij was dat voor God net zo goed niet goed als dat het tegenwordig is.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 jul 2007 23:47

Volgens 2 Samuel 12:8a deed God (richting David) niet zo moeilijk over een vrouw meer of minder: 'En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, [...] en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2007 07:44

Denkertje21 schreef:is 'mooi vinden' ook begeren? Als ik een mooie man of vrouw zie staan, heb ik toch niet gelijk de drang om die te hebben?

In welk opzicht? Het gaat in dit topic wel over masturberen he. Doorgaans heeft dat toch echt wel met meer te maken dan denken: ... is een mooi meisje. Of ... is een mooie jongen. Het gaat om een seksuele handeling waarbij de gedachten vaak ook die kant op gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 jul 2007 10:08

Toch hoeft het nog steeds geen begeren te zijn; ik snap nooit zo goed hoe mensen dat soort bijbelteksten zo makkelijk in kunnen vullen. Als je ontzettend kunt genieten van een schilderij van een huis betekent dat nog niet dat je dat huis ook gelijk zelf wilt hebben. Zo ook met het in gedachten spannende dingen doen met iemand. (Dit even los van de vraag of dat allemaal oké is.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2007 10:23

Tja... maar een iets andere insteek: je hebt een vriendin en iemand zegt tegen je: Ik fantaseer over haar en geniet daar dan enorm van, niet dat ik haar echt zou willen hebben hoor, maar die beelden van haar die ik van haar maak, die fantasieen, zijn wel fijn... zou je je er dan prettig bij voelen omdat het geen begeren is omdat die persoon haar niet wil hebben? Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn dan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2007 11:02

SimonT schreef:
Denkertje21 schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef:op de vraag, laat ik een wedervraag stellen. Als iemand mij een plek in de Bijbel aanwijst waarin sexualiteit BUITEN het huwelijk toegestaan is en goedgekeurt wordt, zal ik Harm-J in de Bijbel aanwijzen waar God zegt dat alleen in het huwelijk sexualiteit hoort.

dat is niet zo moeilijk: neem nou allen al de twee 'bijwijven' van Jacob waarbij hij een aantal van zijn twaalf zonen maakt...
Erg buitenechtelijk en toch geheel erkend en nergens afgewezen..

Klopt, maarrrr... dat is het Oude Testament. Die wetten zijn vaak tijdgebonden. In het heden zijn "bijwijven" not done, dus het voorbeeld wat je noemt is denk ik niet representatief voor de christen van vandaag.

Daar heb je het weer: als het ons uitkomt, zetten we de wetten en /of gewoontes van het OT gewoon opzij. Bij homoseksualiteit komt het ons niet uit, dus hoduen we die er in.

Laten we eerlijk zijn: er stáát niets over zelfbevrediging in de bijbel. Klaar! Je kunt dit hooguit scharen onder (buitensporige) lust maar dat ziet ieder weer anders en is een persoonlijke zaak. Ik denk dat we veel te verkrampt met seksualiteit omgaan, dus ook met zelfbevrediging. Genieten van eten en allerlei andere zaken mag, maar over genieten van seksualiteit wordt zo besmuikt gedaan...

Leuk dat je nu weer even je homofobie kan weerspiegelend maar dat heeft er natuurlijk helmaal nix mee te maken!!!

Denkertje een homofoob? :schaterlach:

Overigens heb ik helemaal in het begin gezegd dat ik nog niet wist of zelfbevrediging fout was. Voor mezelf heb ik nu de conclusie getrokken dat het niet verkeerd is, uitzonderingen daargelaten. Dat wil zeggen; Houdt rekening met je partner, indien je die hebt. Ben je een aantal weken/maanden van huis, is het vrij logisch dat je aan zelfbevrediging doet. Je partner kan het je dan niet verbieden, wat mij betreft. Zonder relatie kun je ook geen overspel plegen, dat scheelt. Verder; Waak voor verslaving, dus ga er verantwoordelijk mee om. Je hebt het zelf in de hand. (En dat is idd. een heel dubbelzinnige opmerking, maar jullie doen het er maar mee 8) )

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jul 2007 11:06

Denkertje21 schreef:is 'mooi vinden' ook begeren? Als ik een mooie man of vrouw zie staan, heb ik toch niet gelijk de drang om die te hebben?

Dat is wat ik me een stukje terug in dit topic ook heb afgevraagd. Mooi vinden en begeren is niet hetzelfde.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2007 11:09

rosalie83 schreef:

Dat is wat ik me een stukje terug in dit topic ook heb afgevraagd. Mooi vinden en begeren is niet hetzelfde.

Idd, ik kan een vrouw bijv. heel erg mooi vinden, maar begéren? Nou, néé.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 02 jul 2007 11:11

@ Smurffie

wie een vrouw aanziet om te begeren heeft alreeds overspel gepleegd....

Dat gaat dus best zonder partner
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jul 2007 11:13

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Idd, ik kan een vrouw bijv. heel erg mooi vinden, maar begéren? Nou, néé.

Grijnss, precies ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jul 2007 11:13

SimonT schreef:wie een vrouw aanziet om te begeren heeft alreeds overspel gepleegd....

Je kunt een vrouw of man ook aanzien zonder haar of hem te begeren.

SimonT schreef:Dat gaat dus best zonder partner

Wat bedoel je daarmee?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2007 11:16

SimonT schreef:@ Smurffie

Jij haalt de begrippen 'overspel' en 'ontucht' door elkaar. Je kunt alleen overspel plegen als je getrouwd bent. Buiten het huwelijk noemt men het 'ontucht' (vanuit Bijbels perspectief)

Edit; Ik denk dat DesertRose precies hetzelfde door elkaar haalde :wink:

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 02 jul 2007 11:21

Smurffie schreef:

Jij haalt de begrippen 'overspel' en 'ontucht' door elkaar. Je kunt alleen overspel plegen als je getrouwd bent. Buiten het huwelijk noemt men het 'ontucht' (vanuit Bijbels perspectief)

toch staat er in mattheus 5:28

Mattheüs 5 [1 v.] Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2007 11:30

SimonT schreef:
Smurffie schreef:

toch staat er in mattheus 5:28

Mattheüs 5 [1 v.] Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan

Idd, áls je getrouwd bent. Waarom is er anders een verschil tussen overspel en ontucht, als je alles binnen én buiten het huwelijk overspel noemt? :wink:

Terug naar “Archief”