Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 12:29

LeChat schreef:Hmm, hét verschil tussen GGiN en GG is anders dat de eerste geen 'algemeen welmenend aanbod van genade kent' (het aanbod zoals jíj dat beschrijft) en de tweede wél. Tobbes opvattingen zijn dus GGiN...

En dus staat de GG dichter bij de oorspronkelijke reformatorische leer ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2007 12:29

Tja, Tobbe, maar de Bijbel zegt zelf dat God niet wil dat er iemand verloren gaat, maar allen behouden worden. En tegelijkertijd zegt de Bijbel dat niet iedereen behouden wordt.

Hoe wil jij dit dan uitleggen? Want je zegt nu dat dit soort denken een gebrek aan almacht impliceert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2007 12:31

De uitverkiezing is als troost gegeven voor de mensen die in Hem geloven. Dat is wel even wat anders dan: het offer van jezus is alleen voor de uitverkorenen.

Ik ga als ik ziek ben zelfs niet eens naar de huisarts of ik moet er ongeveer heen geschopt (figuurlijk dan) worden.
God heb ik elke dag nodig en daarom spreek ik Hem ook elke dag.

God zou zo in 1 tel iedereen tot zich kunnen trekken, maar Hij geeft ons, onze eigen verantwoording gegeven. Die hebben wij trouwens zelf genomen in Adam en Eva. Wij wilden onze eigen keuzes kunnen maken, dan laat God ons onze eigen keuzes maken, en dan is het weer dat God dat niet kan volgens jou.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 12:34

Ik moet nu weg, maar ik hoop vanavond te reageren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2007 13:11

goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

ik ben van de oud ger gem, maar ik geloof dat ds kersten die was ook van de ger gem zeker wel bekeerd was.(ik ken niet meer dominees van de ger gem) mn vader heeft een paar boeken van hem.
dus zal hij zeker wel zuiver gepreekt hebben. hij is wel al heel lang gestorven maar ze zullen zijn preken nog wel lezen in de ger gem denk ik.
en de ger gem in ned tsja met de visie van wijlen ds steenblok ben ik het niet zo eens.meer met ds kok maar die is eruit gezet en chr ger dominee geworden. dus nu hebben we er al 4 nee 5 ger gem in ned bv is er ook nog.met ds wink alleen overgebleven in zijn gemeente.
allen brengen het zuivere evangelie alleen legt de een de nadruk op uitverkiezing en anderen meer op het geloof.
alleen Jezus preekte het evangelie op zn zuiverst.
maar als een dominee de doodstaat van een mens niet predikt, en je zelf iets zou kunnen doen tot zaligheid zal hij toch van ds kesten zn leer gaan afwijken.wat in de ger gem toch gebeurt als ik sommige reacties van ger gemmers lees.

Hmm, bijzonder wat je zegt. Je bent het met ds. Kok eens, maar je blijft in de OGG...
En ds. Kersten wordt in zowel de GG als de GGiN gelezen, dus dat maakt ook geen verschil. Verder zou ik van geen een predikant durven zeggen dat hij niet bekeerd is, behalve dan van predikanten die van zichzelf getuigen geen aandeel aan Christus te hebebn. (Die ken ik niet in de GG, overigens.)

André

Berichtdoor André » 10 jan 2007 13:24

Als 'buitenstaander' vind ik het nog steeds wel redelijk frappant dat je je kunt richten op de leer van bepaalde predikanten.
Ik zou denken dat je voldoende zou moeten hebben aan Gods Woord.
En dat dan in diverse kerkgenootschappen als gemeente 'beleven'
Hoewel dat opzich ook al niet meer Bijbels is die enorme Verstrooiing.
Maar om dan binnen een kerkgenootschap bijna 'zweren' bij een bepaalde predikant vind ik 'eng'
Maargoed ik ben dan ook een 'buitenstaander'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 15:49

André schreef:Als 'buitenstaander' vind ik het nog steeds wel redelijk frappant dat je je kunt richten op de leer van bepaalde predikanten.
Ach jou kerk kwam ook voort uit een groep mensen die achter Kuyper aanholden en in de doleantie meegingen. Later werden er wat dingen teruggedraaid en aangepast waar Schilder het weer niet in kon vinden, en voila er vond een Vrijmaking plaats.

We hebben genoeg aan het Woord, maar die moet uitgelegd worden, dat gebeurd nogal verschillend en dan zijn er weer mensen totaal oneens.

Ik zou denken dat je voldoende zou moeten hebben aan Gods Woord.
En dat dan in diverse kerkgenootschappen als gemeente 'beleven'
Hoewel dat opzich ook al niet meer Bijbels is die enorme Verstrooiing.
Maar om dan binnen een kerkgenootschap bijna 'zweren' bij een bepaalde predikant vind ik 'eng'
Maargoed ik ben dan ook een 'buitenstaander'
Ach, misschien wel meer insider als je denkt :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 16:24

Er schreef iemand aan mij die zei: Jantjes ik schrijf je deze dingen, opdat je niet zondigt. En indien je zondigt dan heb jij een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige, maar hieraan ken jij, dat jij Hem gekend hebt, zo jij Zijn geboden bewaard.

Dat is alles, de rest van het getheologiseer mag de prullenbak in en wordt een gelukkig mens, want: Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Wat is liefde?
Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Wat zegt God tegen ons allen?
Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet. Hallelujah! Welgelukzalig is de man, die den HEERE vreest; die groten lust heeft in Zijn geboden.

Over opwekking gesproken
Ook zin in.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 16:39

Er wordt gesproken over ‘God zegt tegen mij’.
Wat zegt God tegen een ieder mens?
Mijn zoon, Mijn dochter! zo gij mijn redenen aanneemt, en mijn geboden bij u weglegt; Om uw oren naar wijsheid te doen opmerken; zo gij uw hart tot verstandigheid neigt; Ja, zo gij tot het verstand roept, uw stem verheft tot de verstandigheid; Zo gij haar zoekt als zilver, en naspeurt als verborgen schatten; Dan zult gij de vreze des HEEREN verstaan, en zult de kennis van God vinden.Want de HEERE geeft wijsheid; uit Zijn mond komt kennis en verstand.Hij legt weg voor de oprechten een bestendig wezen; Hij is een Schild dengenen, die oprechtelijk wandelen; Opdat zij de paden des rechts houden; en Hij zal den weg Zijner gunstgenoten bewaren. Dan zult gij verstaan gerechtigheid, en recht, en billijkheden, en alle goed pad.

Een gelukkig mens worden? Mijn zoon, Mijn dochter! vergeet mijn wet niet, maar uw hart beware mijn geboden.

Over opwekking gesproken.
Een punt achter alle getheologiseer en doen wat de schrift zegt: Och, dat gij naar Mijn geboden geluisterd hadt! zo zou uw vrede geweest zijn als een rivier, en uw gerechtigheid als de golven der zee.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 16:45

De Schrift roept naast het houden van de wet ook op tot het geloof.
Vergeet dat dan ook niet te doen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 16:53

Er wordt in deze topic over ‘ik ben bekeerd gesproken’.
Wanneer is een mens bekeerd?

En gij zult u tot Mij bekeren, en Mijn geboden houden, en die doen; al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, Ik zal hen vandaar verzamelen, en zal ze brengen tot de plaats, die Ik verkoren heb, om Mijn Naam aldaar te doen wonen.

Als nu de HEERE tegen Israel en tegen Juda, door den dienst van alle profeten, van alle zieners, betuigd had, zeggende: Bekeert u van uw boze wegen en houdt Mijn geboden, Mijn inzettingen, naar al de wet, die Ik uw vaderen geboden heb, en die Ik tot u door de hand van Mijn knechten, de profeten, gezonden heb; Zo hoorden zij niet, maar zij verhardden hun nek, gelijk de nek hunner vaderen geweest was, die aan den HEERE, hun God, niet geloofd hadden.

Maar zo gijlieden u afkeren zult, en Mijn inzettingen en Mijn geboden, die Ik voor uw aangezicht gegeven heb, verlaten, en henengaan, en andere goden dienen, en u voor die nederbuigen zult;

Wat is bekeren eenvoudig!
Dat is doen! wat doen?
Daarom zult gij Mijn geboden houden, en dezelve doen; Ik ben de HEERE!

Gevolgen van niet doen!
En zo gij Mijn inzettingen zult smadelijk verwerpen, en zo uw ziel van Mijn rechten zal walgen, dat gij niet doet al Mijn geboden, om Mijn verbond te vernietigen; Dit zal Ik u ook doen, dat Ik over u stellen zal verschrikking, tering en koorts, die de ogen verteren en de ziel pijnigen; gij zult ook uw zaad te vergeefs zaaien, en uw vijanden zullen dat opeten.

Ja dat zegt de Bijbel ook!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 17:05

TheKeimpe schreef:
goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

ik ben van de oud ger gem, maar ik geloof dat ds kersten die was ook van de ger gem zeker wel bekeerd was.(ik ken niet meer dominees van de ger gem) mn vader heeft een paar boeken van hem.
dus zal hij zeker wel zuiver gepreekt hebben. hij is wel al heel lang gestorven maar ze zullen zijn preken nog wel lezen in de ger gem denk ik.
en de ger gem in ned tsja met de visie van wijlen ds steenblok ben ik het niet zo eens.meer met ds kok maar die is eruit gezet en chr ger dominee geworden. dus nu hebben we er al 4 nee 5 ger gem in ned bv is er ook nog.met ds wink alleen overgebleven in zijn gemeente.
allen brengen het zuivere evangelie alleen legt de een de nadruk op uitverkiezing en anderen meer op het geloof.
alleen Jezus preekte het evangelie op zn zuiverst.
maar als een dominee de doodstaat van een mens niet predikt, en je zelf iets zou kunnen doen tot zaligheid zal hij toch van ds kesten zn leer gaan afwijken.wat in de ger gem toch gebeurt als ik sommige reacties van ger gemmers lees.

Hmm, bijzonder wat je zegt. Je bent het met ds. Kok eens, maar je blijft in de OGG...
En ds. Kersten wordt in zowel de GG als de GGiN gelezen, dus dat maakt ook geen verschil. Verder zou ik van geen een predikant durven zeggen dat hij niet bekeerd is, behalve dan van predikanten die van zichzelf getuigen geen aandeel aan Christus te hebebn. (Die ken ik niet in de GG, overigens.)

ja ben het met ds kok zn leer wel eens maar die is al lang gestorven.
en ik geloof ook dat ze bij de oud ger gem zuiver preken.
soms ga ik wel eens naar de kerk waar een vriend van me ook gaat, das ggin bv als ds wink er is maar hoor geen verschil tussen de leer daar en bij ons.
maar heb op internet wel eens naar een dominee geluisterd van de ger gem maar die had het niet zo duidelijk over hoe hij nu tot geloof gekomen was.
tewijl onze dominee het plekje waar God zn ziel redde nog aan kan wijzen. als iemand het altijd maar over het geloof heeft maar niet weet dat God zn ziel redde ben ik er niet jaloers op.
en ja ik bedoel een vierschaarervaring.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 17:10

Klaas schreef:De Schrift roept naast het houden van de wet ook op tot het geloof.
Als er in de Bijbel over geloof gesproken wordt is dat in de zin van trouw, nauwkeurig, stipt of standvastig.
Dat is heel wat anders als dat wij het er anno 2007 aan geven.
Het nieuwtestamentische geloof (wat in het oudentestament niet voorkomt) moet dan ook zo worden verstaan als wij Zijn geboden (trouw, nauwkeurig, stipt of standvastig) onderhouden en bewaren, dan zal Ik u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den HEERE kennen.

Wat een enorme belofte!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 17:14

Jantjes schreef:
Klaas schreef:De Schrift roept naast het houden van de wet ook op tot het geloof.
Als er in de Bijbel over geloof gesproken wordt is dat in de zin van trouw, nauwkeurig, stipt of standvastig.
Dat is heel wat anders als dat wij het er anno 2007 aan geven.
Het nieuwtestamentische geloof (wat in het oudentestament niet voorkomt) moet dan ook zo worden verstaan als wij Zijn geboden (trouw, nauwkeurig, stipt of standvastig) onderhouden en bewaren, dan zal Ik u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den HEERE kennen.

Wat een enorme belofte!

Dat is een enorme belofte maar je rukt de boel wel volledig uit z'n verband.

Ik blijf maar gewoon bij de Heidelberger:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78
Laatst gewijzigd door Klaas op 10 jan 2007 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 17:16

goofy1978 schreef: als iemand het altijd maar over het geloof heeft maar niet weet dat God zn ziel redde ben ik er niet jaloers op.

Iemand die niet weet of hij door God gered heeft kan geen ambt vervullen.
Kerkgenootschappen waarin mensen dominee kunnen worden zonder te geloven dienen per direct opgeheven te worden.

En nee.... dat is geen grapje....

Terug naar “Archief”