Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jul 2006 20:11

Machiavelli schreef:Maar was dat vroeger niet hetzelfde verhaal bij de PLO?

Zou heel goed kunnen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 20 jul 2006 20:19

Machiavelli schreef:
Boekenlezer schreef:Die figuren van de Hezbollah en de Hamas, en ook degenen die het in Iran voor het zeggen hebben, zijn dus gewoon een stelletje smerige nazi's in een islamitische versie.
Ik heb er vandaag een interessant en goed artikel over gelezen.
Maar was dat vroeger niet hetzelfde verhaal bij de PLO? Uiteindelijk hebben die (de meesten dan) de mogelijkheid van een Israelische (Joodse) staat ook geaccepteerd, zoals ook het geval lijkt te zijn bij een deel van de Hamas.

Ik denk dat er een soort lijn te trekken is. Bij veel Arabieren is er een haat tegen Israel, die ongetwijfeld 'gewoon' door 1948 is gekomen. Dat is kwalijk, maar in zekere zin ook rechtvaardig te noemen.
De andere kant van die grens is, als vervolgens allerlei leugens (zoals de klassieke jodensamenzweringstheorieën) worden bedacht, of als men een religieuze achtergrond erbij sleept, vaak zwak gefundeerd en erg twijfelachtig. Of beide. Dit is iets wat groeperingen als Hamas en Hezbollah naar mijn weten doen.

Dat is ook een vraag die ik heb bij dat artikel. Zijn zulke groeperingen echt anti-semitisch? Of grijpen ze die middelen aan in hun haat tegen Israel?
Overigens, wellicht is de 2e/3e generatie wel werkelijk antisemitisch aan het worden, omdat zij de oorsprong van het conflict niet kennen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 jul 2006 22:26

Shito schreef:waarnemer: als je toch de bijbel voor je hebt, lees even een paar honderd bladzijden verder, naar Mattheus 21:43

Misschien is dat daar ook nog een nuttige opmerking namelijk

43 Daarom zeg ik u: Het Koninkrijk Gods zal u ontnomen worden en gegeven aan een volk dat de vruchten er van opbrengt.
44 En wie op dezen steen valt zal verpletterd worden, en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.
45 Toen de overpriesters en de Farizeen zijn gelijkenissen hoorden, begrepen zij dat hij op hen doelde.
46 Zij zochten hem in hun macht te krijgen, maar vreesden de schare, omdat die hem voor een profeet hield.

Ja Shito, en als je dan toch even aan het lezen bent doe dan Rom. 9-11 er even bij.
Vraag is wie er namelijk met "u" in Matth. 21:43 bedoeld wordt. Lezen in de context noemt men dat ook wel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 jul 2006 22:34

Shito schreef:Ik denk dat er een soort lijn te trekken is. Bij veel Arabieren is er een haat tegen Israel, die ongetwijfeld 'gewoon' door 1948 is gekomen. Dat is kwalijk, maar in zekere zin ook rechtvaardig te noemen.

De historische feiten liggen iets anders. Het was o.a. de grootmoefti van Jeruzalem, een Jodenhater, bewonderaar en vriend van Hitler, die al voor WOII het antisemitische vanuit Europa importeerde naar de Arabische wereld.
Over de niets-ontziende haat tegen Israel: Zoek even een stukje terug in dit topic, naar wat citaten uit het handvest van Hamas.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 20 jul 2006 22:47

Gezien het publiek, zou ik denken de "joodse kern". De "echte joden". Zo dachten ze er zelf in elk geval over. Gezien het idee dat alle pachters schijnbaar meewerken zou je het hele Joodse volk kunnen denken, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Toch zou ik "de joden" invullen

Omdat ik als vervanging zou stellen: de volgelingen van Christus. Daarin zijn Joden en heidenen gelijk. Overigens zien moslims zich weer als opvolgers van beide religies, valt nog op te merken.

Als je er heel anders over denkt, zeg het gerust. Zoals ik het zie, wordt daar gezegd dat God de nakomelingen van Israel heeft "opgegeven" als Zijn volk, en dat Hij een nieuw volk heeft gekozen. Daarin is wel plaats voor Joden, maar het is niet langer hun exclusieve voorrecht. En ik denk dat hun claim op het land samenhangt met het verkozen volk zijn.

Tenminste, dat is mijn Bijbelse kijk. Ik vind niet dat ze meer of minder recht dan de arabieren hebben op het land, in deze kwestie.

In dat licht Romeinen 11 (of stond er ook nog iets belangrijks in 9/10 dat ik niet zag?). Ook hierin wordt bevestigd dat veel takken van het Joodse volk zijn weggebroken, en vervangen met heidense takken. Je zou daarmee kunnen stellen dat de "christenen" nu de ware joden zijn, met de messiasbelijdende joden als 'kern'.

Het risico van zulke redeneringen is een herhaling van de kruistochten. 1x is bloedig genoeg, in mijn mening. Ik ga ermee niet verder dan dat ik meen, dat de joden (dwz die joden die niet in Jeshua geloven), niet langer de Bijbelse claim op Palestina hebben.

Maar goed, ik ben benieuwd hoe jij dat ziet
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 jul 2006 02:11

dalethvav schreef:De historische feiten liggen iets anders. Het was o.a. de grootmoefti van Jeruzalem, een Jodenhater, bewonderaar en vriend van Hitler, die al voor WOII het antisemitische vanuit Europa importeerde naar de Arabische wereld.

Maar toen was er al sprake van een zionistische beweging en een toestroom van Joden naar Palestina. Dat ligt nog steeds in de lijn zoals Shito die zag.

dalethvav schreef:Over de niets-ontziende haat tegen Israel: Zoek even een stukje terug in dit topic, naar wat citaten uit het handvest van Hamas.
De PLO had ook wat van die extreme overtuigingen. Een deel van de Hamastop heeft al aangegeven een twee staten oplossing te willen accepteren.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 jul 2006 06:51

Sito,
Ben jij echt onwetend of provoceer je? Dat kan ik ook aan Machiavelli vragen. Jullie zouden toch eens wat van dr. Hans Jansen moeten lezen, gewoon de geschiedenis. In zijn boek Van Jodenhaat naar zelfmoordterrorisme geeft hij niet zijn eigen mening maar hij citeert alleen maar.

Ik citeer uit een toespraak van Elie Wiesel: Mijn goede vrienden, ik kan u echt niet met woorden zeggen, hoe diep geschokt ik ben, hoe mijn hart huilt van verdriet, ja hoe verbijsterd ik ben, als ik zie hoe de wereld zich niet bewust is van het gevaar van de Palestijnse zelfmoordcommando's.
Dit zijn de mensen die van de dood een cultus, een hartstocht en een theologie maken. Zij geloven dat zij in de naam van hun god doden, maar zij realiseren zich niet dat zij opc deze wijze van hun god een moordenaar maken
.
Elie Wiesel een overlevende van Auschwitz.

Het wordt tijd om met praatjesvan: ik vind en ik denk, te stoppen, maar lees dat boek van dr. Jansen en dan praten we verder.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 jul 2006 08:00

In dat licht Romeinen 11 (of stond er ook nog iets belangrijks in 9/10 dat ik niet zag?). Ook hierin wordt bevestigd dat veel takken van het Joodse volk zijn weggebroken, en vervangen met heidense takken. Je zou daarmee kunnen stellen dat de "christenen" nu de ware joden zijn, met de messiasbelijdende joden als 'kern'.

Veel takken beste Shito? In mijn bijbel staat (Rom. 11:17) En zo enige der takken afgebroken zijn,.....
Precies het tegenovergestelde dus. lees anders eerst de topic vevangingstheologie eens door.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jul 2006 08:09

In de tijd van Paulus waren het inderdaad enige takken, want er waren ook duizenden joden die in de Messias Jezus geloofden (Hand. 21:20). Sindsdien zijn er meer takken afgebroken. :(

Maar ontopic: het is duidelijk dat de rol van Hezbollah in Libanon drastisch ingeperkt moet worden. Daarom is het huidige offensief van Israel een pijnlijke, maar noodzakelijke maatregel. De onderhand gebruikelijke klachten over disproportionaliteit en uitspraken als "Israel mag zich wel verdedigen, alleen niet op deze manier", zijn mijns inziens dan ook misplaatst. Natuurlijk dient Israel rekening te houden met de nood van de burgerbevolking in Libanon. Maar dat neemt niet weg dat Hezbollah een staat binnen de staat Libanon is geworden, die verwijderd dient te worden. Is het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Het valt de internationale gemeenschap aan te rekenen, dat men de situatie in Libanon op zijn beloop heeft gelaten. Ik verdenk de internationale gemeenschap ervan, dat men allang blij was, als er niet zoveel nieuws uit Libanon kwam. Een vorm van laksheid dus, want Iran en Syrie zorgden er ondertussen voor dat Hezbollah tot de tanden toe bewapend werd (met het doel om Israel aan te vallen) en de Libanese regering daardoor te zwak was om de soevereiniteit over het hele grondgebied uit te oefenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 21 jul 2006 08:37

Op de site van een Israelische krant lees ik dat Israel een grondoffensief in Zuid Libanon zijn begonnen. Ze waarschuwen iedereen in het zuiden nu weg te vluchten!
En ook het RD heeft het over weerstand die Israelische troepen ondervinden in Zuid Libanon.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 jul 2006 09:14

Machiavelli schreef:De PLO had ook wat van die extreme overtuigingen. Een deel van de Hamastop heeft al aangegeven een twee staten oplossing te willen accepteren.

De PLO had? De PLO (PA) heeft nog steeds van die extreme overtuigingen. Officieel hebben ze hun handvest, waarin nog steeds de vernietiging van Israel staat, niet
gewijzigd.

Hieronder wat aanvullende info:

In een interview met de Jordaanse krant Al-Arab, 22 april 2004, zei de PLO-minister Farouk Kaddoumi, die toen nog in Tunesië verbleef, dat het Handvest van de PLO nooit op zodanige wijze zou worden aangepast dat het het bestaansrecht van Israël zou erkennen. "Het Palestijnse nationale handvest is tot op heden niet aangepast. Er is gezegd dat sommige artikelen niet langer van kracht zijn, maar ze zijn niet gewijzigd. Ik ben een van de tegenstanders van welke wijziging dan ook." Hij zei ook: "...de nationale strijd moet doorgaan. Ik bedoel de gewapende strijd... Fatah werd opgericht op basis van de gewapende strijd, aangezien dat de enige weg was die zou leiden tot politieke onderhandelingen die de vijand zou dwingen onze national aspiraties te accepteren. Er is derhalve geen andere strijd dan de gewapende militaire strijd... Als Israël de Gaza-strook wil ontruimen, dan moeten ze dat maar doen. Dat betekent dat het Palestijnse verzet hen daartoe gedwongen heeft. Maar het verzet gaat door.

Lees ook (gedeelten uit) het handvest van Hamas eens door die in deze topic staan in een post van mij op 17 juli j.l.

Hoe lang laten we ons nog een rad voor de ogen draaien. Als ik beide handvesten bekijk, willen zowel Hamas als de PLO (PA) géén twee-staten oplossing. In verband hiermee refereerde Arafat in 1993, na ondertekening van de Oslo-akkoorden aan de z.g. Hudna.

De term Hudna wordt meestal gebruikt om een staakt-het-vuren in het Israëlisch-Palestijnse conflict aan te duiden, vooral die waarbij organisaties als Hamas betrokken zijn.
Volgens de Arabische traditie mogen moslims met niet-moslims een hudna aangaan en die daarna op elk willekeurig moment weer verbreken.
Volgens het islamitische recht moet een hudna met een niet-islamitische vijand altijd tot tien jaar gelimiteerd zijn.

Even ter aanvulling enkele gedeelten Uit het PLO-handvest:
Artikel 2: Palestina, met de grenzen die het had tijdens het Britse Mandaat, is een ondeelbare territoriale eenheid.

Artikel 15: De bevrijding van Palestina, gezien vanuit Arabisch perspectief, is een nationale (''kewmi'') plicht en is gericht op het verdrijven van de zionistische en imperialistische agressie tegen het Arabische geboorteland, en heeft tot doel het zionisme in Palestina te elimineren......

Artikel 21: Het Arabische Palestijnse volk, dat zichzelf uitpreekt met de gewapende Palestijnse revolutie, verwerpt alle 'oplossingen' die een vervanging zijn voor de volledige bevrijding van Palestina, en verwerpt alle voorstellen die erop gericht zijn het Palestijnse probleem [PA: 'zaak'], of de internationalisatie ervan, te vereffenen.

Artikel 22: Zionisme is een politieke beweging en als werktuig geassocieerd met internationaal imperialisme, een tegenwerking van alle actie voor bevrijding en progressieve bewegingen in de wereld. Het is racistisch en fanatiek van nature, agressief, expansionistisch en koloniaal in zijn doelen, en fascistisch in zijn methoden.
Israël is het instrument van de zionistische beweging, en de geografische basis voor wereldimperialisme, strategisch geplaatst temidden van het Arabische geboorteland, ter bestrijding van de hoop van de Arabische natie op bevrijding, eenheid, en vooruitgang. Israël is een voortdurende bron van bedreiging voor de vrede in het Midden-Oosten en de hele wereld. Aangezien de bevrijding van Palestina de zionistische en imperialistische aanwezigheid zal vernietigen en daarbij zal bijdragen aan de stichting van vrede in het Midden-Oosten, ziet het Palestijnse volk uit naar de steun van alle progressieve en vreedzame krachten en doet een dringend beroep op hen allen, los van hun verbanden en geloofsovertuigingen, aan het Palestijnse volk alle hoop en steun te bieden in hun rechtvaardige strijd voor de bevrijding van hun geboorteland.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 jul 2006 09:17

Elbert schreef:In de tijd van Paulus waren het inderdaad enige takken, want er waren ook duizenden joden die in de Messias Jezus geloofden (Hand. 21:20). Sindsdien zijn er meer takken afgebroken.

Maar ontopic:

I.d.d., deze discussie kan beter verder gevoerd worden op: Religie --> vervangingstheologie.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 jul 2006 09:25

waarnemer schreef:Sito,
Ben jij echt onwetend of provoceer je? Dat kan ik ook aan Machiavelli vragen. Jullie zouden toch eens wat van dr. Hans Jansen moeten lezen, gewoon de geschiedenis. In zijn boek Van Jodenhaat naar zelfmoordterrorisme geeft hij niet zijn eigen mening maar hij citeert alleen maar.

Ik citeer uit een toespraak van Elie Wiesel: Mijn goede vrienden, ik kan u echt niet met woorden zeggen, hoe diep geschokt ik ben, hoe mijn hart huilt van verdriet, ja hoe verbijsterd ik ben, als ik zie hoe de wereld zich niet bewust is van het gevaar van de Palestijnse zelfmoordcommando's.
Dit zijn de mensen die van de dood een cultus, een hartstocht en een theologie maken. Zij geloven dat zij in de naam van hun god doden, maar zij realiseren zich niet dat zij opc deze wijze van hun god een moordenaar maken
.
Elie Wiesel een overlevende van Auschwitz.

Het wordt tijd om met praatjesvan: ik vind en ik denk, te stoppen, maar lees dat boek van dr. Jansen en dan praten we verder.
Dat die cultus van dood bestaat wil ik helemaal niet ontkennen en dat ze gevaarlijk zijn ook niet, maar het kan geen kwaad om naar de verschillende oorzaken te kijken.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 21 jul 2006 09:32

Hieronder een overzicht van de raketten die Hezbollah heeft. De onderste twee zijn mogelijk dankzij Iran ook in bezit van Hezbollah.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Intelligence information indicates Hizbullah may have several dozen Iranian made Zelzal 1 and Zelzal 2 rockets in its possession.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 10:49

CNN Breaking News schreef:Two Israeli Apache helicopters crash into each other over northern Israel, the IDF says, adding there are casualties.

:lol:

jammer van de slachtoffers, en jammer van het materieel. Maar ja, coordinatie he :)
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”