Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 22 nov 2008 16:25

www.agp-internet.com
(overdenkingen & Bijbelstudies)

Heeft Paulus de Sabbat en de Bijbelse feesten afgeschaft?

Er zijn heel wat christenen die gewoontegetrouw de door Rome ingestelde zondag vieren als een door God ingestelde rustdag en de ‘christelijke’ feesten onderhouden op heidense data omdat het hun zo is geleerd. Maar er zijn er maar zéér weinig die de moeite hebben genomen om de Bijbel er eens op na te slaan. Als je deze broeders en zusters in Christus aanspreekt op dit feit, dan ervaar je over het algemeen dat het erg gevoelig ligt om er over te praten. Zodra je hen confronteert met het feit dat de Bijbelse feesten door God zijn ingesteld op andere data dan waarop zij door de huidige christenen wordt gevierd, begint men al heel snel verwijten te maken dat iemand die de feesten op de Bijbelse tijden onderhoud ‘wettisch’ is.

Velen van hun theologen en voorgangers beroepen zich op uitspraken van Paulus en beweren dat hij heeft gezegd dat deze feestdagen des HEREN zijn afgeschaft of weggedaan. Eén van de geciteerde teksten is deze: “Nu gij echter God hebt leren kennen, ja meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet af aan dienstbaar wilt maken? Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar” (Galaten 4:9-10). Door deze tekst in verband te brengen met de Sabbatsheiliging en de feestdagen des HEREN suggereren deze ‘onderwijzers’ dat Paulus de dagen, maanden, vaste tijden en jaren zou afkeuren en verwerpen, die de HERE zelf in Zijn heilige Wet (Tora) als een altoosdurende inzetting heeft opgedragen te houden. Deze redenering is niet logisch omdat ook Paulus de Sabbat heeft gehouden (Hand. 17:2) en ook zelf de Bijbelse feestdagen heeft gevierd zoals Pesach, het Feest der Ongezuurde Broden (1 Kor. 5:6-8) en het vasten op Grote Verzoendag (Hand. 27:9).


Paulus veroordeelt Dagen, maanden, vaste tijden en jaren welke een heidense oorsprong hebben

Het valt mij steeds weer op dat velen de tekstfragmenten uit hun context lichten en daarop hun conclusies baseren, die dan een eigen leven gaan leiden. Dat is ook met deze geciteerde tekst het geval, want op het eerste gezicht schijnen zij hier gelijk te hebben als men deze verzen geïsoleerd leest. Maar als men niet alleen deze verzen doorneemt, maar het gehele gedeelte vanaf vers 8, dan zien wij duidelijk dat Paulus het hier niet heeft over de Sabbat en de Feestdagen des HEREN. Paulus heeft het hier over speciale dagen en tijden die door de heidenen aan de afgoden waren gewijd, en dat is heel wat anders! In vers 8 schrijft Paulus namelijk, dat de van oorsprong heidense Galaten in de tijd dat ze de God van Israël nog niet kenden, afgoden hadden gediend. In vers 9 vraagt Paulus zich dan ook af hoe zij ondanks hun nieuwe geloof in de God van de Bijbel en in Jezus Christus alsnog terug kunnen keren naar hun van oorsprong heidense tradities en wereldgeesten, door hen opnieuw te dienen in plaats van God, … de Schepper van Hemel en Aarde! En nu komt dus vers 10 waarin hij het houden van dagen, maanden, vaste tijden en jaren ter ere van deze afgoden veroordeelt! Dit geeft dus wel even een ander beeld van de Waarheid dan wat de huidige theologen en geven.


Hierbij kunnen wij ook denken aan de ‘christelijke’ kalender, waarop de dagen van de week alsook de maanden nog steeds de namen van afgoden dragen, de dag ter ere van de zonnegod, de zondag, wordt geheiligd i.p.v. de door God opgedragen sabbat en de heidense feestdagen worden gevierd, compleet met de oorspronkelijke heidense symbolen zoals de paashaas, de eieren en de kerstboom, die met een ‘christelijke’ invulling worden gecamoufleerd. Zo ziet u dus, dat het toepassen van deze tekst op de Sabbat en de feestdagen des HEREN een soort boemerangeffect heeft.


Maar wie u in verwarring brengt, zal zijn straf hebben te dragen, …

Paulus zegt het volgende: “Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weer een slavenjuk opleggen. Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende. Gij liept goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij aan de waarheid niet meer gehoorzaamt? Die overreding kwam niet van Hem, die u roept. Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur. Ik voor mij ben van u overtuigd in de Here, dat gij geen andere mening zult hebben. Maar wie u in verwarring brengt, zal zijn straf hebben te dragen, wie hij ook zij. Wat mij echter betreft, broeders, indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het aanstotelijke van het kruis van kracht beroofd!” (Galaten 5:1-11).


Wat Paulus hier wil duidelijk maken is dit: wij kunnen de behoudenis niet verdienen door het houden van de wet. Maar als wij door het offer van Jezus uit genade de behoudenis, het eeuwige leven, ontvangen, onverdiend, dan houden wij Gods geboden maar al te graag uit dankbaarheid. De wet is dus beslist niet afgeschaft, maar zij is ook beslist niet het middel om de behoudenis te bewerken. Voor een gelovige uit de heidenen (volken) is dus alleen de besnijdenis des harten van toepassing, niet de lichamelijke besnijdenis. Laat hij zich echter wel besnijden, dan geeft hij daarmee aan dat hij zijn behoudenis verwacht uit de werken der wet en daarmee plaatst hij zichzelf buiten de genade. Daarom schrijft Paulus nadrukkelijk aan de Korinthiërs: “Laat ieder zo leven, als de HERE hem toebedeeld heeft, zo, als God hem geroepen heeft. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor. Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van Gods geboden! Ieder blijve bij die roeping, waarin hij was, toen hij geroepen werd!” (1 Korinthiërs 7:17-20).

Geen Staatsburgers maar wel de Burgerrechten van Israël

De gelovigen uit de heidenen zijn als het ware “geestelijke immigranten” en dienen zich wel aan de bestaande wetten te houden zoals ook in elk land van nieuwe immigranten wordt verwacht en zoals de HERE heeft opgedragen! In tegenstelling tot het oude Verbond hoeven zij onder het Nieuwe Verbond echter niet genaturaliseerd te worden tot staatsburgers van het immigratieland. Ze mogen hun eigen nationaliteit behouden, maar krijgen een permanente verblijfsvergunning, een vergunning tot vestiging. Ze hoeven geen Joden meer te worden en zich te laten besnijden, wat onder het Oude Verbond eerst wel het geval was. Zij integreren met behoud van de eigen identiteit. Zij worden dus geen Israëlische staatsburgers, maar krijgen volgens de Efezenbrief wel de burgerrechten van Israël, de gemeente des Heren.

Gods Wet is niet afgeschaft

Weet u, de teksten Galaten 5:1-11, maar ook 4:21-31, 5:14 en 5:18 zijn evenals vele andere eeuwenlang door de kerken misbruikt om de afschaffing van Gods Wet te rechtvaardigen. Maar nogmaals wil ik één belangrijk grondprincipe herhalen, dat men in verband met discussies over de geldigheid van de Wet altijd voor ogen moet houden: als Jezus duidelijk stelt dat de Wet niet afgeschaft is en dat eerder de hemel en aarde vergaan dan dat er ook maar één letter van de Wet zou vervallen, dan moet men elke uitspraak van Paulus betreffende de Wet in dat licht zien. Als het in sommige teksten erop lijkt dat hij de afschaffing van de Wet zou propageren, dan moet hij het toch wel op een andere manier bedoeld hebben dan dat de kerk interpreteert. En dat is ook inderdaad zo, want ten eerste kan Paulus geen dingen verkondigen die in strijd zijn met de uitspraken van Jezus, en ten tweede heeft Paulus zelf nadrukkelijk gezegd, dat de Wet heilig, rechtvaardig en goed is (Romeinen 7:12). Paulus legt in deze teksten uit wat de kern en de hoofdzaak is van wat hij in de hele Galatenbrief eigenlijk wil zeggen, namelijk dat er een tegenstelling bestaat tussen een wettisch leven (zoals de orthodoxe Joden doen, … maar ook bepaalde kerkgenootschappen!) èn het leven uit Gods genade en in de vrijheid van Jezus.

Hagar en Sara, zinnebeeld van tweeërlei leven

Vanuit de geschiedenis van Abraham met Hagar en Sara kunnen we veel leren. Paulus gebruikt dit als een zinnebeeld van tweeërlei leven: of als slaaf of als vrij mens. Het contrast tussen de slavernij èn de echte vrijheid loopt door de hele wereldgeschiedenis tot aan de voleinding, als het nieuwe Jeruzalem op de aarde komt. In de vraag wie onze geestelijke moeder is gaat het om onze keuze: òf voor slavernij òf voor vrijheid. Een middenweg is er niet. Dat laat Paulus ons hier zien vanuit de geschiedenis. Waartoe? Hij wil ons waarschuwen niet verkeerd te kiezen en ons aansporen tot het maken van de goede keus. En hier komt de grote fatale fout van de gebruikelijke christelijke uitleg van deze tekst. Eeuwenlang waren de christenen beïnvloed door het Grieks denken, en waren niet bekend met de Joodse denkwijze van Paulus, en waren de christenen van mening, dat Paulus de lezers van de Galatenbrief voor de keuze stelt of men zich wel of niet aan de wet houdt! Vanuit het Griekse denken gaat men automatisch uit van de verkeerde opvatting dat de wet slecht is en dat iedereen die volgens de wet leeft zichzelf onder een slavenjuk plaatst. Maar Paulus heeft het hier helemaal niet over de vraag of men de wet wel of niet houdt, maar, … hij stelt hier de vraag of je wettisch bent of niet. Het gaat er niet om of de wet geldig is of niet, maar het gaat erom hoe je daarmee omgaat! Leef je onder de wet omdat je daarmee je behoudenis wil bewerken of leef je in overeenstemming met de wet omdat je God wil gehoorzamen? Leef je krampachtig volgens de letter van de wet omdat je bang bent dat je anders zwaar gestraft zou worden voor je ongehoorzaamheid, of hou je uit liefde voor je Vader rekening met Zijn wil die hij in Zijn wet aan jou bekend heeft gemaakt? Hou je de wet simpel om het feit dat het moet, dus als verplichting of puur uit dankbaarheid voor wat de Heer voor je gedaan heeft? Dáár heeft Paulus het over als hij je voor de keuze stelt: is de wet voor jou een slavenjuk die je onder dwang gehoorzaamt of gehoorzaam jij de leefregels van je hemelse Vader geheel vrijwillig, vanuit je hart, in alle vrijheid uit liefde en dankbaarheid? Dat is de tegenstelling tussen slaaf en vrije die Paulus hier bedoeld in verband met de wet.

Hoe ga je met de Wet om?

Als je de wet houdt omwille van de wet, dan ga je gebukt onder de wet, maar in Galaten 5:18 schrijft Paulus: "Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet." Betekent dit dat je niets meer met de wet te maken hebt als je vervuld bent met de Heilige Geest? Nee, dat betekent het niet. Wat betekent het dan? Wel, … de uitdrukking "onder de wet" wil zeggen dat men de Wet ziet als weg tot behoudenis. Paulus gebruikt de termen "onder de Wet" en "werken der Wet" alleen maar als hij zich richtte tot de gelovigen uit de volken, die door Judaïsten geheel ten onrechte geleerd was dat zij alleen maar gered kunnen worden als zij zich laten besnijden en zich zodoende volledig aan de wet houden. Als Paulus, in zijn reactie op de leer van de Judaïsten, schrijft dat wij "vrij zijn van de wet", dan wil hij daarmee niet zeggen dat de wet niet meer van toepassing zou zijn en hij wil daarmee ook niet zeggen dat de wet slecht is, integendeel!

De Wet is heilig en rechtvaardig en goed

Paulus heeft ons nadrukkelijk gezegd: “Zo is dan de Wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed” (Rom. 7:12). Maar Paulus waarschuwt ons tegen het wetticisme, want de uitspraken van Paulus over de "slavernij van de wet" verwijzen naar degenen die gebukt gaan onder het rabbijnse systeem dat de Wet van God perverteert tot wetticisme. Maar ook in christelijke kringen is vaak een sektarisch wetticisme dat Gods wetten misbruikt om gelovigen tot slavernij te brengen. Het is overigens zeer opvallend, dat juist in die kerken en gemeenten waar zo de nadruk gelegd wordt op het "vrij zijn van de wet" meestal een strak bewind heerst dat zijn eigen regels en statuten oplegt aan haar leden. Om Galaten 4 en 5 beter te kunnen begrijpen moeten wij ook Galaten 3 lezen, want daarin legt Paulus juist uit, dat de "vloek van de wet" niet het juk is van het moeten leven binnen het raamwerk van de wet, maar dat het veeleer de vloek is die komt vanwege het ongehoorzaam zijn aan de wet (vers 10 en 13). Paulus toont in vers 11 en 12 aan dat de vloek op degenen valt die trachten de wet te gehoorzamen door wettische inspanningen. Maar als wij ons bij het gehoorzamen van Gods Wet laten leiden door de Heilige Geest en door liefde en dankbaarheid in ons hart, dan is de wet niet tégen ons, want Paulus schrijft in Galaten 5:23 nadrukkelijk: "Tegen zodanige mensen is de Wet niet!" - Samenvattend wil ik dus, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de uitspraken van Paulus in de Galatenbrief niet bedoeld zijn om de wet opzij te zetten, maar om te waarschuwen tegen het onbegrip, het wettisch toepassen en het misbruik ervan!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 nov 2008 10:31

Weet u, de teksten Galaten 5:1-11, maar ook 4:21-31, 5:14 en 5:18 zijn evenals vele andere eeuwenlang door de kerken misbruikt om de afschaffing van Gods Wet te rechtvaardigen. Maar nogmaals wil ik één belangrijk grondprincipe herhalen, dat men in verband met discussies over de geldigheid van de Wet altijd voor ogen moet houden: als Jezus duidelijk stelt dat de Wet niet afgeschaft is en dat eerder de hemel en aarde vergaan dan dat er ook maar één letter van de Wet zou vervallen, dan moet men elke uitspraak van Paulus betreffende de Wet in dat licht zien.

Iets later in Galaten 6:2 zegt Paulus ook zonder omhaal dat voor de gelovigen de wet van Christus nog wel geldt. Blijkbaar geldt de wet, mits gevuld met dienende liefde zoals Christus ons dat heeft voorgeleefd, nog steeds!
Galaten 6:2 HSV: Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.

Hetzelfde komen we trouwens ook al in tegen in Galaten 5:23 - nadat Paulus heeft gesproken over de vrucht van de Geest. Wanneer we ons als gelovigen laten leiden door de Geest, en de vrucht van de Geest is zichtbaar en merkbaar in ons leven dan staat er in vers 23: Daartegen richt de wet zich niet.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 19 dec 2008 21:02

RKnieuws.net

Zondag rustdag?
De zevende dag in de Europese Unie
Geplaatst door Theo Borgermans op donderdag 11 december 2008 om 00:05u
BRUSSEL (RKnieuws.net) - De richtlijn over arbeid staat binnenkort op de agenda van het Europees parlement, dus steekt het debat over de zondagsrust weer de kop op. Moet er een vaste rustdag komen in de hele Europese Unie (EU) en wordt dat dan de zondag? Er zijn in elk geval heel wat argumenten pro zondagsrust, stelt Guido Dierickx deze week in het Vlaamse christelijk weekblad Tertio.

Rond half december bespreekt het Europees Parlement (EP) een nieuwe richtlijn over de regeling van de arbeidstijd. De eerste richtlijn dateert uit 1993 en bepaalt dat in de EU een wekelijkse rustdag wordt gerespecteerd en dat die in beginsel ook de zondag insluit. In beginsel, want het gaat maar om een richtlijn. Bovendien besliste het Europees Hof voor Justitie in november 1996 dat de Raad van Ministers onvoldoende had gemotiveerd waarom uitgerekend de zondag een meer geschikte rustdag voor werknemers zou zijn dan andere dagen van de week. De nieuwe richtlijn van december 2008 zou de nodige motivering kunnen uitwerken. De vraag is of het EP dat gaat doen, stelt Dierickx.

Sommigen zien liever een spreiding van de rustdagen dan het opleggen van één collectieve rustdag. Christelijke geloofsgemeenschappen zijn evenwel voorstander van een collectieve rustdag. Die dag kan bij hen voorbehouden blijven voor de eredienst.

De zondag is ruim aanvaard als rustdag. Waarom die traditie verstoren met alle gevolgen van dien, vragen sommigen zich af. Enkel en alleen omdat een Europese richtlijn niet verdacht mag worden van een religieuze stellingname? Omdat ze bij sommigen een antireligieus gevoelen zou kunnen wekken? Nee toch. De richtlijn kan gemotiveerd worden zonder de indruk te wekken ofwel de gelovigen, ofwel de ongelovigen te willen jennen. (tb)

http://www.rorate.com/nws.php?id=51064



Oorsprong van de zondag

Dit alles verklaart ook het ontstaan van de zondag. De zondag vond ingang in het christendom, om voor de heidenen "de bekering" te vergemakkelijken. De zondag was onder de heidenen de dag, die aan zonaanbidding was gewijd. Maar het is juist de aanbidding van het geschapene in plaats van de Schepper (Rom.1:25) wat alle heidense godsdiensten met elkaar gemeen hebben en waardoor het zich van het christelijk geloof onderscheidt. God verklaart op niet mis te verstane wijze: "U zult niet de godsdienst van de heidenen aannemen!" (Jer.10:2). Ergens anders zegt God: "Zie de boze gruwelen die zij hier bedrijven!.. Zij bogen zich in de richting van het oosten voor de zon." (Ezech. 8:9,16). Uit dit alles blijkt dus, dat de zondag zijn oorsprong niet heeft in de Bijbel, maar in de heidense godsdienst, die het christendom meer en meer en op vele gebieden doorspekt heeft.



Geboden van mensen
Indien er vastgesteld moet worden, dat de zondag niets anders is dan een gebod van de mens, is hier dan het woord van Jezus niet van toepassing: "Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars geprofeteerd:.tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn. U verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overleveringen van mensen.?" (Marc.7:6-9).

Ook door de profeet Ezechiël vermaant God Zijn volk: "...wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. Ik ben de Here, uw God, wandelt naar Mijn inzettingen en onderhoudt naarstig Mijn verordeningen. Heiligt Mijn Sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat u weet dat Ik, de Here uw God ben. (Ezech.20:18-20).

Geboden van mensen en hun tradities maken ons niet vrij van het christelijke grondbeginsel: "Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mens." (Hand.5:29 en 4:1).


De Katholieke kerk verandert de wet
Het is niet nodig de rooms katholieke kerk te beschuldigen van de verandering van de Sabbat - ze maakt er zelf aanspraak op:

"De zondag is een katholieke instelling en haar aanspraak op het heilig houden ervan kan slechts op katholieke gronden verdedigd worden...In de Heilige Schrift is er van het begin tot het einde geen enkele tekst te vinden, die de verplaatsing van de wekelijkse openbare aanbidding van de laatste naar de eerste dag van de week goedkeurt." (Catholic Press, Sidney, 25-08-1900)

"Wij vieren de zondag in plaats van de zaterdag, omdat de katholieke kerk in het concilie van Laodicea in het jaar 336 na Christus het plechtige karakter van de zaterdag naar de zondag heeft verlegd." (The Convert's Catechism of Catholic Doctrine", door eerwaarde P. Geiermann, een werk dat de 'apostolische zegen' van paus Pius X ontving op 25-01-1910, 2e editie, blz. 50)

"Het was echter welgevallig voor de kerk van God, de plechtigheid en de feestelijkheid van de Sabbat naar de zondag te verleggen." (De naar het besluit van het concilie van Trente op bevel van Paus Pius V uitgegeven Roomse Catechismus, blz. 247)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2008 10:23

We hebben het over de christelijke kerk, niet over de jodenkerk. Veel joodse regelingen en wetten en ceremoniën zijn in de christelijke kerk niet meer in zwang.

En waarom zouden wij Christus' verrijzenis niet vieren, zondag aan zondag? Vergeet niet dat de H. Geest de concilies van destijds heeft geïnspireerd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2008 14:52

Optimatus schreef: Vergeet niet dat de H. Geest de concilies van destijds heeft geïnspireerd.


Dat is louter een vermoeden. Tevens gebruiken mensen het om te kunnen aangeven dat de afspraken van toen afspraken met een goddelijk karakter zijn. Ik geloof daar niet in.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 20 dec 2008 16:49

Optimatus schreef:We hebben het over de christelijke kerk, niet over de jodenkerk. Veel joodse regelingen en wetten en ceremoniën zijn in de christelijke kerk niet meer in zwang.

En waarom zouden wij Christus' verrijzenis niet vieren, zondag aan zondag? Vergeet niet dat de H. Geest de concilies van destijds heeft geïnspireerd.

---------------------------



Optimatus...., Dat de Here Jezus voor ons gestorven en opgestaan is staat volgens mij los van sabbat/zondag discussie.

Door het verzoenend werk van de Here Jezus en opstanding, heeft God toch geen verbintenis een verandering van Zijn Heilige dag (zaterdag) aangekondigd of wel, laat mij dat lezen! niet uit eigen gedachten maar uit het Woord van God!

Elke dag ben ik dankbaar wat Hij voor allen die Hem liefhebben en voor mij heeft bewerkt dat ""vieren"" doe je elke dag, nietwaar.
Door in harmonie met Hem te leven, en door Hem gevormd te worden.

Je weet dat er geen verschil meer is tussen "Jood of Griek....van slaaf of vrije" door de Here Jezus.
Doordat de Here Jezus de wet voor ons heeft vervuld, betekend niet dat er geen wet meer is, de Here Jezus legt die die ons hart.

Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood. Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst.
De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon.
Jezus verdiepte de betekenis van de wet.

1 Johannes 2 : 3-6.. „En hieraan onderkennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij zijn geboden bewaren. Wie daar zegt, ik ken Hem en zijn geboden niet bewaard, die is een leugenaar en in die is de waarheid niet, maar zo wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan onderkennen we dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft."




mensenwerk!

„De kerk heeft zich haar eigen wekelijkse feestdag geschapen. Er kan ook niet worden gezegd dat de Sabbat. door de apostelen voor de zondag verwisseld is en het vooschrift aan het houden van de zevende dag op de eerste is overgedragen. Want er is nergens een spoor van zulk een overdracht, en daarom is de zondag van de christelijke kerk altijd zeer verschillend geweest van de wettische Sabbat."Paus Sylvester beval in het jaar 325 n. Chr., dat de eerste dag der week, dag des Heren genoemd moest worden. Op het concilie van Laodicea in 364 n. Chr. werd afgekondigd dat de christenen niet op zaterdag zouden rusten, maar op zondag.
Er zijn een overvloed van bewijzen aan te voeren door alle eeuwen heen, hoe de Roomse kerk steeds weer er nadruk op legt dat zondagsviering een instelling is van de kerk zelf. Ook vele protestantse theologen en geleerden geven dit toe. Prof. Slotemaker de Bruïne: „Een goddelijk gebod tot viering van zondag is niet aanwijsbaar, het staat niet in Exodus 20, het staat ook nergens elders".
In een Roomse catechismus van J. J. Scheffmacher lezen we op blz. 127:
Hoe bewijst gij verder dat de kerk geboden en feestdagers kan instellen?
Antwoord:. Wanneer zij dit recht niet had, dan had zij ook nimmer kunnen voorschrijven, dat men des zondags rustdag moet houden inplaats van zaterdags (Sabbat), Op blz. 46, lezen we dan nog
„Geloven de protestanten niet onderscheidene dingen, die in de H. Schrift niet zijn opgetekend? Antwoord: Ja, zij geloven onderscheidene punten, die zij slechts door overlevering kunnen weten. Zij geloven, dat men de zondag inplaats van de zaterdag moet heiligen, dit is in de Heilige Schrift nergens te vinden." Pater v. Dorp in „Bijbel en leergezag" zegt op blz. 50: „Het kerkelijk gezag heeft voor de Sabbat de zondag ingevoerd".Uit deze vele uitspraken blijkt dus dat de Roomse Pausen, d.w.z. door middel van de kerk, een verandering hebben aangebracht inzake de door God geboden feestdagen.
Alle kentekenen welke de Bijbel geeft omtrent de kleine hoorn of antichristelijke macht, laten zich dus terugvinden in de geschiedenis van het Pausdom. Het is daarom de overtuiging van zeer vele bijbeluitleggers dat de profetieën omtrent deze macht zich op deze wijze hebben vervuld.[/b]
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2008 23:20

Waarom hebben de protestantse kerken de zondag dan gehandhaafd? Zou dat niet leiding van de H. Geest zijn geweest?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 21 dec 2008 00:05

Optimatus schreef:Waarom hebben de protestantse kerken de zondag dan gehandhaafd? Zou dat niet leiding van de H. Geest zijn geweest?



Optimatus, op deze vraag wil ik graag in gaan.

Maar ik had je gevraagd om mij uit de schrift te laten lezen, en mij duidelijk maken van deze vraag: Door het verzoenend werk van de Here Jezus en opstanding, heeft God toch geen verbintenis een verandering van Zijn Heilige dag (zaterdag) aangekondigd of wel, laat mij dat lezen! niet uit eigen gedachten maar uit het Woord van God!

Je bent het toch wel met mij eens dat het redelijk is!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2008 15:22

De H. Schrift is geïnspireerd, maar mijns inziens de concilies van daarna ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 21 dec 2008 15:33

Dat mag je vinden, maar dat is slechts een aanname.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 21 dec 2008 16:22

Optimatus schreef:De H. Schrift is geïnspireerd, maar mijns inziens de concilies van daarna ook.

Je kan ook zeggen dat de Schrift geinspireerd is en dat de mensen tijdens de concilies verlicht werden door de Geest. Er zijn misschien wel gradaties in de aanwezigheid en werkzaamheid van de Geest. Ik zou niet zonder meer de werkwijze van de Geest in Schrift en traditie op één lijn stellen.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2008 18:25

Sabra schreef:Dat mag je vinden, maar dat is slechts een aanname.


Gelijk ook de inspiratie van de Bijbel een aanname is. Sterker nog, het geloof als zodanig is een aanname. Zo kun je alles ontredeneren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 21 dec 2008 22:28

Optimatus schreef:
Sabra schreef:Dat mag je vinden, maar dat is slechts een aanname.


Gelijk ook de inspiratie van de Bijbel een aanname is. Sterker nog, het geloof als zodanig is een aanname. Zo kun je alles ontredeneren.


Dan zouden er geen tegenstellingen bestaan hebben in de concilies. Er werd bij meerderheid van stemmen besloten in de concilies en als ze er niet uitkwamen deed de keizer een uitspraak en die was geldig.
Het getuigt van weinig inzicht als je weet hoe de besluiten op concilies tot stand kwamen om tot de uitspraak te komen dat concilies geïnspireerd waren. Ook op concilies was men niets menselijks vreemd net zoals op onze synodes.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2008 22:48

En waaruit zou blijken dat concilies en synodes minder of niet geïnspireerd zouden zijn en de boeken van de Bijbel wel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 21 dec 2008 23:20

Optimatus schreef:Gelijk ook de inspiratie van de Bijbel een aanname is. Sterker nog, het geloof als zodanig is een aanname. Zo kun je alles ontredeneren.


Dat de bijbel is geïnspireerd kun je nog uit de bijbel zelf halen. Maar dat concilies geïnspireerd zijn is louter fantasie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten