Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 17:06

frekje schreef:
johannes1 schreef:
optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.

http://www.afwachtenofverwachten.nl

Hier staat een lijst met kerken en wanneer ze zijn afgescheiden. (Onder kerkelijke reacties!)

mijn boek spreekt over gewoon GK dus daarom dat ik het even niet snapte
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 17:11

johannes1 schreef:
optimatus schreef:Moet je even op internet kijken, daar is een schemaatje met kerkelijke ontwikkelingen. Anders neem ik op een meeting wel even een boekje mee, het tekent wat lastig uit.

ik heb hier ook zo boekje liggen, maar daar staat geen GKN in, misschien dat het anders geschreven word. (wie zegt dat ik jou wil meeten :mrgreen: )

Vreescht gij de toorn van de jonkheer?

johannes1 schreef:
optimatus schreef:Het is een aardige vergelijking. Als iets niet mee wil doen met een fusie en wel een aantal reglementen van de oude situatie overneemt, dan is het nog niet een voortzetting.

ware het niet dat de HHK de gehele kerkorde overneemt, dus zet hij de lijn wel voort.

*zucht*
Als twee verenigingen fuseren en nieuwe, gezamenlijke statuten invoert en leden die een eigen vereniging oprichten de statuten van vereniging A invoeren, zijn ze niet automatisch een voortzetting van vereniging A ondanks dat ze dezelfde statuten hebben.

Als de EU een grondwet invoert, bindend voor heel de EU en Denemarken stapt uit de EU en besluit om de oude Nederlandse grondwet in te voeren in plaats van de EU-grondwet, is Denemarken dan plotseling een voortzetting van Nederland?

johannes1 schreef:
optimatus schreef:Ik weet niet waarop de HHK zich baseert, de PKN baseert zich op de Bijbel.

echt: homohuwelijk, scheiden, bijbels te noemen? (ga er niet op in, deze discussie hebben we al gevoerd op msn)

Het is een interpretatie van het Woord ja. Ja dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 17:20

Vreescht gij de toorn van de jonkheer?

nee geenszins, maar als ik met jou msn kom ik er moeilijk vanaf, dus als ik jou nou zie op een meeting kom ik er nooit meer weg :mrgreen:

je blijft met je voortzettingen over landen bezig is het niet? het gaat over iets wat wij jaren zijn geweest, en wat we nu niet meer mogen zijn vanuit de pkn.

Het is een interpretatie van het Woord ja. Ja dus.

het Woord zegt: mannen ga maar bij elkaar liggen (in het geval van homo's) en zegt scheidt er maar op los?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 17:26

De PKN verbiedt niemand de kerkorde van de voormalige NHK te handhaven, want de PKN heeft geen zeggenschap over andere kerkgenootschappen. Dus de HHK kan rustig die oude kerkorde hanteren, geen probleem.

Het Woord, beïnvloed door de tijdsgeest en de aardse schrijver, heeft vele wetten. Als je die opvolgt, moet je mannen die met elkaar de liefde vleselijk consumeren, met stenen stenigen. Heb je dat al gedaan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 17:28

wie vrij van zonden is gooien de eerste steen, wie ben ik om ze te veroordelen, maar ik hoef het niet te erkennen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 17:33

Ik ook niet. Niemand die mij daar toe dwingt. Maar als jij het Woord op de letter volgt, moet jij met stenen gaan gooien naar praktiserende homo's.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 dec 2004 18:13

Optimatus schreef:Ik ook niet. Niemand die mij daar toe dwingt. Maar als jij het Woord op de letter volgt, moet jij met stenen gaan gooien naar praktiserende homo's.

Ben ik effe blij dat ik in de securitybranche werk. Heb ik gelukkig personeel dat mij voor aanvliegende stenen kan behoeden.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 19:04

Optimatus schreef:Ik ook niet. Niemand die mij daar toe dwingt. Maar als jij het Woord op de letter volgt, moet jij met stenen gaan gooien naar praktiserende homo's.

Moet je ook niet je vijanden (hoeven geen vijanden te zijn hoor, kan ook een vriend zijn) liefhebben?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 20:28

Hé Optimatus,

Wat blijft het opvallend stil? Zo moeilijke vragen heb ik je toch niet gesteld?
Ik wil wel graag antwoord hoor!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 20:33

Bijna vergeten, sorry :)

japijo schreef:
Optimatus schreef:
Edoch deze mensen vormden niet de meerderheid in de toenmalige NHK.

Wie vormden niet de meerderheid? Het gekrookte riet en de confessionele vereniging vormden niet de meerderheid. De GB echter wel.

Was het aantal bonders groter dan het aantal confessionelen en vrijzinnigen en midden-orthodoxen?

japijo schreef:
Optimatus schreef:
Welaan, de Drie Formulieren van Enigheid heb ik nooit als richtinggevend aangenomen, veel HHK'ers doen dat wel. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik vindt het jammer dat je om mijn vraag heen draait. Dit heb ik echter niet gevraagd. Ik vroeg wat jij onder geloven verstaat? Daar heb ik nu nog geen antwoord op ontvangen.

Geloven houd in het aanvaarden van Jezus Christus als je Redder. Zijn lijden, dood en glorievolle verrijzenis zijn ons tot redding geweest.
De Heilige Drievuldigheid, één van wezen, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, is de Hoeksteen van het katholieke of algemene Kerk.

De Geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel, de Geloofsbelijdenis van Athanasius en het Apostolicum vormen voor mij de enige geloofsbelijdenis. Elke kerk die deze belijdenissen afwijst, elke kerk die de H. Drievuldigheid afwijst, is mijns inziens aan het dwalen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 20:45

Optimatus schreef:Was het aantal bonders groter dan het aantal confessionelen en vrijzinnigen en midden-orthodoxen?

Nee. Maar waarschijnlijk wel de trouwste groep kerkgangers.

Optimatus schreef:Geloven houd in het aanvaarden van Jezus Christus als je Redder. Zijn lijden, dood en glorievolle verrijzenis zijn ons tot redding geweest.
De Heilige Drievuldigheid, één van wezen, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, is de Hoeksteen van het katholieke of algemene Kerk.

De Geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel, de Geloofsbelijdenis van Athanasius en het Apostolicum vormen voor mij de enige geloofsbelijdenis. Elke kerk die deze belijdenissen afwijst, elke kerk die de H. Drievuldigheid afwijst, is mijns inziens aan het dwalen.

Ik weet niet wat jij onder de drievuldigheid verstaat? Is dat hetzelfde als de drieeenheid?

De geloofsbelijdenis van Athanasius ken ik. Beide andere ken ik niet. Ik denk dus dat het ook niet dat het noodzakelijk is om ze te kennen.

Ik geloof nl. ook dat je Christus Jezus moet aanvaarden als redder. Hij wordt aangeboden in het evangelie. Wij moeten Hem aannemen door het geloof.
Het erkennen van en geloven in de drieeenheid. God de Vader, God de Zoon en God de Heilijge Geest.

Wat dat betreft geloof ik niet heel anders dan jou.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 21:00

japijo schreef:
Optimatus schreef:Was het aantal bonders groter dan het aantal confessionelen en vrijzinnigen en midden-orthodoxen?

Nee. Maar waarschijnlijk wel de trouwste groep kerkgangers.

Maar de mate van geloven is natuurlijk niet afhankelijk van hoe vaak je in de kerk zit. Gewoonte kan ook gewoonte zijn in plaats van echte vreugde.

japijo schreef:
Optimatus schreef:Geloven houd in het aanvaarden van Jezus Christus als je Redder. Zijn lijden, dood en glorievolle verrijzenis zijn ons tot redding geweest.

Ik weet niet wat jij onder de drievuldigheid verstaat? Is dat hetzelfde als de drieeenheid?

Uiteraard.

japijo schreef:
Optimatus schreef:De geloofsbelijdenis van Athanasius ken ik. Beide andere ken ik niet. Ik denk dus dat het ook niet dat het noodzakelijk is om ze te kennen.

Dus omdat jij iets niet kent, is het ook niet noodzakelijk om iets te kennen? Dat lijkt me een heel vreemde gedachtengang.

Even een korte uitleg:
Het Apostolicum is de Apostolische Geloofsbelijdenis ofwel de Twaalf Artikelen.
De Geloofsbelijdenis van Nicæa-Contstantinopel staat op dezelfde pagina achter in je psalmboek.

japijo schreef:
Optimatus schreef:Ik geloof nl. ook dat je Christus Jezus moet aanvaarden als redder. Hij wordt aangeboden in het evangelie. Wij moeten Hem aannemen door het geloof.
Het erkennen van en geloven in de drieeenheid. God de Vader, God de Zoon en God de Heilijge Geest.

Wat dat betreft geloof ik niet heel anders dan jou.

Waarom ben je dan niet meegegaan de PKN in?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 21:09

Optimatus schreef:Maar de mate van geloven is natuurlijk niet afhankelijk van hoe vaak je in de kerk zit. Gewoonte kan ook gewoonte zijn in plaats van echte vreugde.

Gewoonte is niet goed. het moet idd wel vreugde zijn, maar als je van Jezus houdt ga je graag naar de kerk al is het alleen maar om iets te leren.

Optimatus schreef:Dus omdat jij iets niet kent, is het ook niet noodzakelijk om iets te kennen? Dat lijkt me een heel vreemde gedachtengang.

Even een korte uitleg:
De Geloofsbelijdenis van Nicæa-Contstantinopel staat op dezelfde pagina achter in je psalmboek.

Nee, oké die belijdenissen ken ik wel ja. Ze worden bij ons allemaal af en toe gelezen.

Optimatus schreef:Waarom ben je dan niet meegegaan de PKN in?

Omdat ik het niet eens kan zijn met een bepaald aantal zaken binnen de PKN. echter daar hebben we al over gediscussieerd. Bovendien voel ik me bij de leer van de HHK, zoals ik heel kort hierboven samenvatte, gewoon thuis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:17

japijo schreef:
Optimatus schreef:Maar de mate van geloven is natuurlijk niet afhankelijk van hoe vaak je in de kerk zit. Gewoonte kan ook gewoonte zijn in plaats van echte vreugde.

Gewoonte is niet goed. het moet idd wel vreugde zijn, maar als je van Jezus houdt ga je graag naar de kerk al is het alleen maar om iets te leren.

Amen. Voluit.

japijo schreef:
Optimatus schreef:Dus omdat jij iets niet kent, is het ook niet noodzakelijk om iets te kennen? Dat lijkt me een heel vreemde gedachtengang.

Even een korte uitleg:

Nee, oké die belijdenissen ken ik wel ja. Ze worden bij ons allemaal af en toe gelezen.

Die van Nicæa-Constantinopel vind ik de mooiste: God uit God, Licht uit Licht. In de Anglican Chant gezongen is deze belijdenis helemaal prachtig.

japijo schreef:
Optimatus schreef:Waarom ben je dan niet meegegaan de PKN in?

Omdat ik het niet eens kan zijn met een bepaald aantal zaken binnen de PKN. echter daar hebben we al over gediscussieerd. Bovendien voel ik me bij de leer van de HHK, zoals ik heel kort hierboven samenvatte, gewoon thuis.

Dat vind ik een goed argument. Je ergens thuisvoelen is ergens thuis zijn. En dat zij iedereen gegund.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 dec 2004 10:55

Optimatus schreef:Die van Nicæa-Constantinopel vind ik de mooiste: God uit God, Licht uit Licht. In de Anglican Chant gezongen is deze belijdenis helemaal prachtig.

Inderdaad ja. Volgens mij werd deze belijdenis afgelopen zondag bij ons nog gelezen. Mooie belijdenis.

Optimatus schreef:
Dat vind ik een goed argument. Je ergens thuisvoelen is ergens thuis zijn. En dat zij iedereen gegund.

Dank je!

Terug naar “Archief”