Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 mar 2012 15:16

hubert schreef:Ik ben het wel met je eens dat volgens de Bijbel (zie de aangehaalde teksten) niet iedereen op aarde een kind van God genoemd kan worden. Zeker niet de mensen die hem lasteren etc. Wel denk ik dat de kring van gelovigen veel breder getrokken moet worden dan in de refokerken gebruikelijk is. Daar heeft men zoals bekend nu eenmaal een onbijbelse en onmenselijke visie op dit begrip. Men denkt in feite heel klein van God.

Ik denk toch dat je hier een heikel punt te pakken hebt...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 mar 2012 15:18

Tante Pollewop schreef:
Ik vind het te gemakkelijk om zomaar uit een kerk te gaan waar je het niet mee eens bent. Bovendien denk ik dat het niet verkeerd dat je in een kerk waar nog nooit is nagedacht over homoseksualiteit dat op de agenda plaatst.

Dat vereist wel veel moed en vergalt je (geestelijk) leven. Ik denk dat het nog wel 50 jaar duurt eer de refo kerken tot het inzicht komen dat zij fout zitten met dit thema. Je moet haast wel masochistisch zijn om te blijven (meer iets voor Mortlach!) Ik zou niet tegen de bierkaai gaan vechten als homo. Er gaan wel voor kleinere meningsverschillen mensen weg. En de refokerken zijn echt niet zaligmakend. Hoe kun je nou lid zijn van een kerk waar je niet eens geaccepteerd wordt in het meest ultieme wat een mens bezit maakt? Zijn of haar seksuele geaardheid.
Laatst gewijzigd door hubert op 16 mar 2012 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 mar 2012 15:20

Pollewop,

Vind jij het dan bijbels om grote groepen christenen buiten te sluiten omdat ze en tikkeltje anders zijn? En dat gebeurt als je de teksten die Maarten hierboven op een rij heeft gezet als uitgangspunt neemt voor je Godsbeeld. ik kan daar plenty andere teksten tegenover zetten die precies het tegenovergestelde laten zien. Dat doe ik niet want ik vind dat geen vruchtbare manier van discussiëren, omdat elke tekst gelezen moet worden in de context.
Maar je ziet wat er van komt: sommigen zijn het helemaal oneens met de stelling.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 mar 2012 20:45

hubert schreef:Dat vereist wel veel moed en vergalt je (geestelijk) leven. Ik denk dat het nog wel 50 jaar duurt eer de refo kerken tot het inzicht komen dat zij fout zitten met dit thema. Je moet haast wel masochistisch zijn om te blijven (meer iets voor Mortlach!) Ik zou niet tegen de bierkaai gaan vechten als homo. Er gaan wel voor kleinere meningsverschillen mensen weg. En de refokerken zijn echt niet zaligmakend. Hoe kun je nou lid zijn van een kerk waar je niet eens geaccepteerd wordt in het meest ultieme wat een mens bezit maakt? Zijn of haar seksuele geaardheid.

Hier dan een antwoord van iemand die openlijk homo is, gedoopt is en belijdenis gedaan heeft in de Gereformeerde Gemeente waarvoor ik nog steeds veel warme gevoelens heb. Ben nu al vele jaren lid van een behoudende Gereformeerde Bondsgemeente.

In mijn kerk wordt er nauwelijks over homoseksualiteit gesproken. Afgelopen zondag preekte onze dominee voor de derde keer rij over het zevende gebod. Het ging over homoseksualiteit en het was uitermate teleurstellend.

En hoe gek het ook mag klinken: ik heb daar begrip voor. Zodra hij meer ruimte zou geven, hebben we een kerkscheuring en dat is het niet waard. Ik heb geduld.

Waarom ik dan toch blijf? Omdat ik meer ben dan alleen homo.
Ik ben mens, christen en daarin voel ik me thuis onder de bevindelijke prediking.
Ik zal geen andere kerken veroordelen, maar hier krijg ik onderwijs en wordt ik gevoed en gesterkt.

Daarbij zit ik niet ín een kerk, maar ben ik deel van de kerk en voel ik mijn verantwoordelijkheid om mijn steentje bij te dragen en ook om het geluid te laten horen van een christen die ook homo is.
Dat laat andere homo's in de gemeente zien dat zij niet de enige zijn.

Ik heb destijds de kerkenraad dringend geadviseerd mij nooit verkiesbaar te stellen voor een ambtelijke functie omdat ik niet zou willen dat mensen in gewetensnood zouden komen om mij.

Persoonlijk vind ik dat niemand om zijn geaardheid in welke kerk dan ook een ambt zou moeten missen of anders behandeld zou moeten worden. Maar ik wil mijzelf best een beetje opzij zetten in de hoop dat het ooit beter wordt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 mar 2012 21:22

hubert schreef:Dat vereist wel veel moed en vergalt je (geestelijk) leven. Ik denk dat het nog wel 50 jaar duurt eer de refo kerken tot het inzicht komen dat zij fout zitten met dit thema. Je moet haast wel masochistisch zijn om te blijven (meer iets voor Mortlach!) Ik zou niet tegen de bierkaai gaan vechten als homo. Er gaan wel voor kleinere meningsverschillen mensen weg. En de refokerken zijn echt niet zaligmakend. Hoe kun je nou lid zijn van een kerk waar je niet eens geaccepteerd wordt in het meest ultieme wat een mens bezit maakt? Zijn of haar seksuele geaardheid.

In de kerk waar ik lid ben, is er voor zover ik weet nog nooit aandacht besteed aan homoseksualiteit. Ik weet van één jongen die ook homo is, maar die vertrok op 17 jarig leeftijd uit de kerk. Ik was toen ongeveer 13 en had net ontdekt dat ik ook meer dan normaal naar jongens keek. De opmerkingen die toen gemaakt werden, weet ik nog als de dag van gisteren.
Verder kwam homoseksualiteit alleen voor in context met de Gay Pride, en de zondigheid van de boze buitenwereld. Tot afgelopen zomer, toen de ds. bij de behandeling van het 7e gebod zei dat er onder ons ook mensen kunnen zijn met 'deze gevoelens'.

Ik ben het niet met je eens dat de seksuele geaardheid je identiteit bepaalt. Ik ben veel meer dan alleen maar homo.
hubert schreef:Pollewop,

Vind jij het dan bijbels om grote groepen christenen buiten te sluiten omdat ze en tikkeltje anders zijn? En dat gebeurt als je de teksten die Maarten hierboven op een rij heeft gezet als uitgangspunt neemt voor je Godsbeeld.

Nee, ik vind het niet Bijbels om grote groepen christenen, of wie dan ook buiten te sluiten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2012 21:23

Jeewee, ik heb grote bewondering voor je! Je maakt jezelf kwetsbaar, tegelijk heb je begrip voor de gemeenteleden. Ik denk dat menigeen een voorbeeld aan je kan nemen. :-k

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 mar 2012 22:44

Zoals Corrie ten Boom zei: God is het probleem niet, het is het grondpersoneel.

Dat zei tante Corrie niet hoor, dat zei : 'Fons Jansen'.

Tante Corrie zei: "Het Beste komt nog!"

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 mar 2012 22:56

kijk hier dan maar eens. ;)
En verder heeft het weinig toegevoegde waarde in deze discussie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 mar 2012 23:52

Voor zo een leuke actie geef ik je graag gelijk. Knap gedaan!!! =D>

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 17 mar 2012 09:55

Tante Pollewop schreef:Als je dat zo gelukkig vindt, waarom doe je het dan zelf wel over homo's?

Nogmaals geen vergelijking, maar jij twijfelt ook niet aan iemand die in Jezus' naam allerlei mensen vermoordt? Die mag van jou gewoon aan het Heilig Avondmaal?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 17 mar 2012 10:17

JeeWee en Pollewop: ik heb nu geen tijd, maar kom er privé op terug!

TP niet je identiteit, maar ook niet los te koppelen. homo=mens
Laatst gewijzigd door hubert op 17 mar 2012 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 17 mar 2012 10:19

Ik heb geen zin om al die 35 pagina's door te lezen, maar over het algemeen zal men hier toch afwijzen dat een homo met relatie geen oprecht christen zal kunnen zijn.

Het afwijzen begint al vroeg, bij Mozes;

Leviticus 20:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

De mazzel is dat er niet bij staat wie er de beul moet zijn. :D

Paulus schreef, nota bene na het offer van Jezus tot vergeving van zonden, het volgende daarover:

1 Korinthiers 6:9-10 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

Dan is het toch duidelijk dat diegenen die dit doen, hun namen kunnen invullen in het rijtje van onterfden.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 17 mar 2012 10:26

Nee, dat zag Paulus niet goed, als zelfs voor moordenaars vergeving mogelijk is.
Maar hoe is het als één man met één man in bed ligt? Of vrouwen? Vallen die buiten deze trits?
En als je alleen maar gezamenlijk slaapt?

Dit komt ervan als de bijbel niet gelezen wordt zoals het de bedoeling is. Jammer=zonde

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 mar 2012 10:43

Staat er in Leviticus ook iets over vrouwen die met vrouwen slapen? Als we de dingen letterlijk moeten nemen, dan toch ook dat soort teksten, mits voorhanden. En wat zegt de Bijbel ons wanneer zo'n tekst er niet staat?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mar 2012 11:07

Targetses schreef:Ik heb geen zin om al die 35 pagina's door te lezen, maar over het algemeen zal men hier toch afwijzen dat een homo met relatie geen oprecht christen zal kunnen zijn.

Hou dan je mond dicht als je de moeite niet wilt nemen om je te verdiepen in hoe mensen zich hier kwetsbaar opstellen en zich bloot geven en inhoudelijk iets vertellen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”