@merbel nog een kantekening : hoewel ik SOMMIGE kennis zou behouden aan oprechten.
(bvb verregaande biochemische kennis aangaande evolutie, en complexe vraagstukken door andersgelovigen, beperken tot voorgangers en oudsten alleen, die daarmee de rest van de samenleving afschermen maar wel een antwoord naar de wereld hebben)
vind ik juist dat bevindelijkheid, zeker binnen de theologie moet worden aangewakkerd.
de amisch zien kennisverwerving... als ijdelheid... en kennen geen theologisch onderbouwde voorgangers.
waar ik juist hoge academisie en professorale eisen aan zulken zou stellen.
(God mag dan vissers tot dicipelen roepen, maar deze vissers kwamen wel uit een joodse traditie van 4 uur bijbelonderwijs + een gehele dag (zo'n 16 uur op een dag) vanaf hun 4e tot 12e levensjaar.
in totaal dus een bijbelonderwijs dat 40 uur per week, oftewel 2080 uur per week bedroeg.
inclusief het uit het hoofd leren (letterlijk kunnen opdreunen) van de gehele thora hield dat ook vele discussies en denkstromingen in die wij slechts behouden voor de meest gestudeerden onder de gelovigen!
daarbovenop kregen deze "gewone vissers" 3 jaar voltijds onderwijs van hun Rabbi (leermeester) Christus.. hetgeen geestelijk maar ook theologisch en intelectuel beter zal zijn geweest dan zelfs de beste universitaire opleidingen theologie die wij vandaag de dag kunnen leveren.
pas NA dit alles werden zij uitgezonden.
nu dan... we erkennen dat God leken kan roepen... maar kennis IS belangrijk.. onderwijs dus alle gemeenteleden al vanaf kleins door en door, EN als een onwetende geroepen is, stel hem pas aan NADAT hij een jarenlange opleiding en vorming op niets minder dan het hoogst mogelijke intelectuele en geestelijke niveau heeft ondergaan.
daarin denk ik dus duidelijk zeer anders dan de amish.. ik zie kennis (en niet alleen theologische, al zie ik dat wel als de vader van alle kennis en studie) als een plicht en heiliging...
het volk gaat juist ten onder aan gebrek aan kennis!