Vrijgezellen deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Vrijgezellen deel 2

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 04:23

@merbel nog een kantekening : hoewel ik SOMMIGE kennis zou behouden aan oprechten.
(bvb verregaande biochemische kennis aangaande evolutie, en complexe vraagstukken door andersgelovigen, beperken tot voorgangers en oudsten alleen, die daarmee de rest van de samenleving afschermen maar wel een antwoord naar de wereld hebben)

vind ik juist dat bevindelijkheid, zeker binnen de theologie moet worden aangewakkerd.
de amisch zien kennisverwerving... als ijdelheid... en kennen geen theologisch onderbouwde voorgangers.

waar ik juist hoge academisie en professorale eisen aan zulken zou stellen.
(God mag dan vissers tot dicipelen roepen, maar deze vissers kwamen wel uit een joodse traditie van 4 uur bijbelonderwijs + een gehele dag (zo'n 16 uur op een dag) vanaf hun 4e tot 12e levensjaar.

in totaal dus een bijbelonderwijs dat 40 uur per week, oftewel 2080 uur per week bedroeg.
inclusief het uit het hoofd leren (letterlijk kunnen opdreunen) van de gehele thora hield dat ook vele discussies en denkstromingen in die wij slechts behouden voor de meest gestudeerden onder de gelovigen!

daarbovenop kregen deze "gewone vissers" 3 jaar voltijds onderwijs van hun Rabbi (leermeester) Christus.. hetgeen geestelijk maar ook theologisch en intelectuel beter zal zijn geweest dan zelfs de beste universitaire opleidingen theologie die wij vandaag de dag kunnen leveren.

pas NA dit alles werden zij uitgezonden.

nu dan... we erkennen dat God leken kan roepen... maar kennis IS belangrijk.. onderwijs dus alle gemeenteleden al vanaf kleins door en door, EN als een onwetende geroepen is, stel hem pas aan NADAT hij een jarenlange opleiding en vorming op niets minder dan het hoogst mogelijke intelectuele en geestelijke niveau heeft ondergaan.

daarin denk ik dus duidelijk zeer anders dan de amish.. ik zie kennis (en niet alleen theologische, al zie ik dat wel als de vader van alle kennis en studie) als een plicht en heiliging...
het volk gaat juist ten onder aan gebrek aan kennis!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 06:13

oh en nog over dat dooppunt :

hoewel ik nu in uitverkiezing geloof, sta ik in strikte zien nog achter de volwassen doop.

gelooft en laat u dopen.

nee, niet de doop komt in plaats van de belijdenis, want niet de menselijke kerk (het instituut) is in plaats van israel..
maar alleen de BEKEERDEN zijn inplaats van israel... en zelfs binnen dat,... zijn wij wilde loten en de joden tamme.

hoewel ik dus wel vervangingsleer aanhang NIET in de lijn van mijn kerk... die zo''n beetje de kerk ziet zoals de joden.. letterlijk een volk (vanuit de wereld bezien)

immers in MIJN bijbelse visie blijft Israel het ENIGE verbondsvolk, en alle andere kunnen at best worden toegevoegd.. maar als ik het zou zien zoals zij zou deze aparta status overgegaan zijn naar de kinderen van gelovigen???

verder geloof ik NIET dat er ook maar iets speciaals is aan de kinderen van gelovigen.. God verkiest vanuit onze beleving naar willekeur.. God verkiest ongeacht wie je vader of moeder was... de zegen door geslachten werkt zeker... maar alleen op WERELDS vlak... zo zie je dat bvb huwelijken en normen van mensen wiens ouders nog gelovig waren veel stabieler en sterker zijn dan die van daarvoor.. en werken geestelijke vloeken en onstabiliteit van zondige personen vaak ook nog door in gelovige personen.. (die daarom ook vaak bewust deze banden moeten verbreken)

er is dus GEEN sprake dat God een kind eerder zou verkiezen omdat het van gelovige ouders is, daar de verkiezing (en dus het geloof) van de ouders slechts een verkiezing en geen enkele grond om ook maar iets op te claimen was om mee te beginnen!

dit gezegd hebbende de doop is HEILIG en onlosmakelijk verbonden met geloof.. en bekering VEEL MEER NOG dan het avondmaal... de doop dienst uitsluitend aan de UITVERKOZENEN bediend te worden... we kunnen pas zien zowel van onszelf als van een ander dat we verkozen/gelovig zijn als we ouder zijn..
en de tekenen daarvan hebben kunnen waarnemen.

de doop word dus ontheiligd, en daarmee God, als deze algemeen bediend word zonder de vraag of iemand werkelijk verkozen, bekeerd en gelovig is.
aangezien we van een pasgeboren kind NIET kunnen weten of het verkozen is... mag het dan ook ABSOLUUT niet gedoopt worden, opdat Gods Toorn daarmee niet verwekt worde!

voor hen die aan dit alles niet genoeg hebben en menen dat de doop in plaats kwam van de besnijdenis.. verzuimen te beseffen dat hiermede gesproken word de besnijdenis AAN HEIDENEN/niet joden!! en die gebeurde uitsluitend aan volwassenen! want het gebeurde ook in die dagen dat niet-joden zich toch aan de God van Israel wilde toewijden, en zich daarop lieten besnijden.. dit werd echter uitsluitend aan volwassenen bediend.

Wij zijn heidenen en kunnen ons niet op een voet stellen hierin met Gods verbondsvolk.

zoals je ziet;) ik verschil hiermee nog met gedachten met mijn kerk.. maar orthodoxe methodisten heb je in nederland niet meer.. je hebt inderdaad goed opgemerkt dat de amisch veel raakvlakken met die stroming hebben.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 nov 2011 10:20

@beste TAF,
samengevat, betreft doopstandpunt kan je je dus eigenlijk wel vinden bij de amish.

Betreft theologie, ik ben met het met je eens...Maar je zal nergens iets vinden waar je het met álles eens bent ( net zoals er bij je huidige kerk kinderen gedoopt worden )

Betreft jouw inzichten op het gebied van de rol van de vrouw, homo-emancipatie, kinderen en speelgoed, het opvoeden van je kinderen, (je muziekkeuze ) enz enz. Denk ik dat je je misschien erg thuis zal voelen bij de amish.

Natuurlijk maak je zo'n overstap niet één twee drie, van hun kant uit zal er ongetwijfeld ook argwaan zijn tegenover een nederlander die zich aan wil sluiten, en op het internet is het natuurlijk lastig met ze in contact te komen ( geintje.. ) ...maar serieus; misschien in de zomer eens 2 maanden daar doorbrengen en verder gewoon kijken hoe God je leven leidt? misschien wel die kant op....Je hebt nu geen baan in nederland dus dat bindt je in ieder geval niet.

( overigens, geen moderne technieken maar alles lopend en met de fiets, zelf eten verbouwen is ook gunstig voor je mbt het topic Afvallen.. :wink: )

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 10:34

ik vrees meribel dat dat techniekloze bestaan even leuk is.. maar ik toch erg verleid zal zijn om mijn mijn beperkte technologische kennis een watermolen -> elektrocoil-gloeilamp in elkaar te flansen (mijn basiskennis van elektrotechniek is groot genoeg dat met wat glas, teer, en koper, en wat hout en touw en een hoop trial en error me dat nog zou lukken;)

een warme luchtballon moet ook niet te moeilijk zijn... en als je die eenmaal hebt een zeppelin ook niet...
(al is een motor bouwen nog lastig... ik heb onvoldoende kennis van accu''s bouwen uit niks..

iig zou het wel een uitdaging op zich zijn.. maar ik vrees dat de amisch weinig ophebben met iemand die probeerd techniek te her-creeren (nog steeds autargisch;)) laat staan iemand die studieboeken (vooral theologische) binnensmokkeld:P)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 nov 2011 10:49

Dan nu graag terug naar kletsen over ons vrijgezelle leven!! Daar is dit topic voor bedoeld en niet voor allerlei andere zaken zoals doop, technische kennis,enz! TAF heeft nu genoeg tips e.d. gehad, dus nu mag hij gewoon meedoen en ontopic blijven i.p.v. steeds weer offtopic te gaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 29 nov 2011 13:10

Tot uw orders mevr de mod...

even vraagje aan de vrijgezellen onder ons: ook zo'n "zin" in de december maand....
Ik zie er altijd weer vreselijk tegen op, wat je ook doet met kerst en/of oud en nieuw je zit altijd tussen de stelletjes met kinderen die het o zo gezellig hebben....

pffft.... denk erover om vanaf 23 december tot 3 januari een hutje op de hei te huren, pallet met boeken mee, andere pallet met cd's, geen TV, geen tijdschriften met allemaal van die stralende mensen die het zo gezellig hebben met elkaar...

of ben ik nu uniek in deze gedachten??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 13:19

herkenbaar bertiel;)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 nov 2011 13:44

Om eerlijk te zijn, herken ik het totaal niet. :-k
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 29 nov 2011 13:52

Je bent echt h(eel) eerlijk, mw :mrgreen: ...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 nov 2011 13:56

Whaha...oeps :oops:

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 29 nov 2011 13:56

Bertiel schreef:Tot uw orders mevr de mod...

even vraagje aan de vrijgezellen onder ons: ook zo'n "zin" in de december maand....
Ik zie er altijd weer vreselijk tegen op, wat je ook doet met kerst en/of oud en nieuw je zit altijd tussen de stelletjes met kinderen die het o zo gezellig hebben....

pffft.... denk erover om vanaf 23 december tot 3 januari een hutje op de hei te huren, pallet met boeken mee, andere pallet met cd's, geen TV, geen tijdschriften met allemaal van die stralende mensen die het zo gezellig hebben met elkaar...

Hmmm ik heb daar ook niet echt veel moeite mee eigenlijk. Maar ik vier ook geen kerst en oud&nieuw. Ergens misgun je het stellen en kinderen wel DAT ze het zo gezellig met elkaar hebben. Terwijl het een juist een zegen is (vooral in deze tijd waarin een relatie tegenwoordig bijna gelijk staat aan consumeren) dat er nog gelukkige huwelijken en gezinnen zijn. Aan de andere kant: ik geloof ook wel dat er met name in de media veel romantische ideaalbeelden gepresenteerd worden: verliefde stelletjes die heel gelukkig met de feestdagen ergens in een een of ander romantisch hotel verblijven, ouders die met hun kinderen door de natuur wandelen en genieten hoe hun kind aan een tak van een boom aan het zwaaien is, een rijk bedekte feesttafel met met een knus gezin eromheen... Maar ondertussen zie je niet dat vrouwlief zich mateloos ergert aan manliefs snurkpraktijken (hoezo stiiiiluuuh nacht :-({|= ) na die heerlijke drank die zij 's avonds genuttigd hadden, is het pa die zijn kind uit een boom moet hijsen die onder luid protest niet mee naar huis wil en de hele terugweg naar huis de sfeer flink verpest en zit ma tijdens dat kerstmaal te ontladen van alle stress die zij opgelopen heeft alles op tijd te regelen... Een stukje nuchterheid is wel geboden ;)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 29 nov 2011 14:01

Wiepie schreef:Hmmm ik heb daar ook niet echt veel moeite mee eigenlijk. Maar ik vier ook geen kerst en oud&nieuw. Ergens misgun je het stellen en kinderen wel DAT ze het zo gezellig met elkaar hebben. Terwijl het een juist een zegen is (vooral in deze tijd waarin een relatie tegenwoordig bijna gelijk staat aan consumeren) dat er nog gelukkige huwelijken en gezinnen zijn. Aan de andere kant: ik geloof ook wel dat er met name in de media veel romantische ideaalbeelden gepresenteerd worden: verliefde stelletjes die heel gelukkig met de feestdagen ergens in een een of ander romantisch hotel verblijven, ouders die met hun kinderen door de natuur wandelen en genieten hoe hun kind aan een tak van een boom aan het zwaaien is, een rijk bedekte feesttafel met met een knus gezin eromheen... Maar ondertussen zie je niet dat vrouwlief zich mateloos ergert aan manliefs snurkpraktijken (hoezo stiiiiluuuh nacht :-({|= ) na die heerlijke drank die zij 's avonds genuttigd hadden, is het pa die zijn kind uit een boom moet hijsen die onder luid protest niet mee naar huis wil en de hele terugweg naar huis de sfeer flink verpest en zit ma tijdens dat kerstmaal te ontladen van alle stress die zij opgelopen heeft alles op tijd te regelen... Een stukje nuchterheid is wel geboden ;)

ik misgun het niemand hooor, als je dat leest, wordt het tijd voor een bril.. staat er echt niet.
en nuchter ben ik ook wel, heel nuchter, maar december na sinterklaas vind ik altijd een rotmaand om vrijgezel te zijn.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 nov 2011 14:15

Mwah...tussen de regels door proefde ik dat ook wel een beetje hoor :wink:

Ik vind decembermaand een maand van verplichte bezoekjes en verplicht héél véél lekker eten. En vooral dat laatste voegt weinig toe, want ik kook voor mijzelf nooit iets wat ik niet lekker vind, dus eet altijd lekker.
Daarnaast kijk tijdens de feestdagen liever naar wat ik wel heb, dan naar wat ik 'mis'. Kerst heeft voor mij nog steeds meer 'geestelijke waarde' dan 'familie/gezelligheidswaarde'. En door dat eerste ben ik nooit alleen :D
(beetje lastig uitleggen...)
Misschien scheelt het ook dat ik ook werk tijdens de feestdagen. Nu is het Oud&Nieuw, en kerst is dit jaar voor mij als een oase tussen een paar hele drukke dagen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2011 14:25

Bertiel schreef:Tot uw orders mevr de mod...

Daar heb ik gelukkig geen last (meer) van sinds ik in Ierland woon. Toen ik nog in Nederland woonde, waren het inderdaad wel eens moeilijke tijden. Maar goed, mijn vrienden hier hebben veelal geen kinderen, dus dat valt mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 29 nov 2011 14:33

mw schreef:Mwah...tussen de regels door proefde ik dat ook wel een beetje hoor :wink:

Ik vind decembermaand een maand van verplichte bezoekjes en verplicht héél véél lekker eten. En vooral dat laatste voegt weinig toe, want ik kook voor mijzelf nooit iets wat ik niet lekker vind, dus eet altijd lekker.
Daarnaast kijk tijdens de feestdagen liever naar wat ik wel heb, dan naar wat ik 'mis'. Kerst heeft voor mij nog steeds meer 'geestelijke waarde' dan 'familie/gezelligheidswaarde'. En door dat eerste ben ik nooit alleen :D
(beetje lastig uitleggen...)
Misschien scheelt het ook dat ik ook werk tijdens de feestdagen. Nu is het Oud&Nieuw, en kerst is dit jaar voor mij als een oase tussen een paar hele drukke dagen.

Tenzij die verplichte bezoekjes gepaard gaan met héél véél eten wat je zelf nooit zou koken en dan moet je het ook nog eens 'verplicht' opeten :P Maar ik begrijp je punt en ben het helemaal eens. De feestdagen staan centraal om de diepe betekenis te begrijpen van die feesten en laten zien dat er niets zo rijk en bijzonder is om een relatie te hebben met Die Ene. In die zin is een vrijgezel dus nooit alleen / alleenstaand/gaand , single, whatever...

Terug naar “Archief”