Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 jun 2007 21:10

DesertRose schreef:De sexualiteit is een aardse vergelijking met de heerlijke gemeenschap van Christus met zijn Kerk. En met masturberen word deze vergelijking ontkracht. Dan zegt de bruid: "Ik kan zonder Christus wel genieten.
Een Christus, Een bruid, Een gemeenschap. Een heerlijk genieten.

Dat is imho een persoonlijk invulling van een kromgetrokken bijbeltekst, wat jij als argument wilt gebruiken om op bijbelse gronden te willen aanvoeren dat masturberen onbijbels zou zijn. Sorry, met dat argument kan ik helemaal niets.

Je kunt seksualiteit (masturberen) niet vergelijken met de heerlijke gemeenschap van Christus met zijn Kerk. Dit zijn totaal 2 verschillende zaken. Zelfs al zou je het woord mastuberen vervangen voor de vleselijke gemeenschap tussen man en vrouw, dan nog blijven het 2 totaal verschillende zaken.

Night schreef:Oftewel. Ik ben er nog niet uit. Of het wel kan. Of ik het vind kunnen. Of het moet kunnen.

Ik deel overigens grotendeels de mening van Night. Dit topic is mij zoals eerder aangeven, te persoonlijk om er een mening over te hebben of mastuberen nu wel of niet bijbels zou zijn. De bijbel Laat er imho niets helder over uit schijnen.

* ondergetekende verlaat het topic. :jaknikken:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 30 jun 2007 21:19

klopt. het is een persoonlijke invulling. En het enige wat ik hier kan doen is mijn eigen ononderbouwde mening geven. Maar dat is "geloof" toch? weten dat dingen waar zijn zonder dat het bewezen is. En ik geloof het. Voor mij is het zeker, dat masturberen zonde is.
Zelf heb ik heel veel aan mijn eigen beperkte argumentatie, maar ik wordt er weer eens op gewezen, dat argumenten voor de ander geen argumenten zijn, en dus nooit kunnen overtuigen. en ik word er tot mijn schaamte weer op gewezen, dat smijten met bijbelteksten ook niet tot Gods eer is.
Dus laat maar zitten, bij deze definitief. Ik ben blij met wat ik geloof. en ik ben in mijn eigen geweten ervan overtuigd dat het waar is dat ik dit geloof.
En dus weet ik voor mijzelf, zonder dat jullie er wat aan hebben,
elke keer dat ik masturbeer is een zonde meer.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2007 22:15

DesertRose schreef:op de vraag, laat ik een wedervraag stellen. Als iemand mij een plek in de Bijbel aanwijst waarin sexualiteit BUITEN het huwelijk toegestaan is en goedgekeurt wordt, zal ik Harm-J in de Bijbel aanwijzen waar God zegt dat alleen in het huwelijk sexualiteit hoort.

dat is niet zo moeilijk: neem nou allen al de twee 'bijwijven' van Jacob waarbij hij een aantal van zijn twaalf zonen maakt...
Erg buitenechtelijk en toch geheel erkend en nergens afgewezen..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2007 22:17

DesertRose schreef:Elk goedgekeurt sexueel contact wat genoemd wordt in de Bijbel is binnen het huwelijk.

Niet dus...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 jun 2007 22:17

Ik snap werkelijk waar niet DR dat je van zoiets Triviaals als zelfbevrediging een geloofszaak durft te maken terwijl het een gevoelskwestie is.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 jun 2007 22:23

DesertRose schreef:met de bewijs-eisen die jullie stellen, valt er werkelijk niets meer uit de Bijbel aan te wijzen. En als je dat wel vind, vertel mij dan maar waar staat dat vrouwen aan het avondmaal mogen. of waar staat dat kinderen gedoopt mogen worden.
Dat is gewoon niet met een tekst aan te wijzen. helemaal niet als men over elk woordje een twistzaak gaat maken.

De sexualiteit is een aardse vergelijking met de heerlijke gemeenschap van Christus met zijn Kerk. En met masturberen word deze vergelijking ontkracht. Dan zegt de bruid: "Ik kan zonder Christus wel genieten.
Een Christus, Een bruid, Een gemeenschap. Een heerlijk genieten.

De vergelijking met de bruid van Christus is totaal misplaatst, dat heeft immers niks met masturbatie te maken. En natuurlijk stellen wij die eisen, jij stelt dat het zonde is dús dan moet je dat ook bewijzen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 01 jul 2007 01:12

Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef:op de vraag, laat ik een wedervraag stellen. Als iemand mij een plek in de Bijbel aanwijst waarin sexualiteit BUITEN het huwelijk toegestaan is en goedgekeurt wordt, zal ik Harm-J in de Bijbel aanwijzen waar God zegt dat alleen in het huwelijk sexualiteit hoort.

dat is niet zo moeilijk: neem nou allen al de twee 'bijwijven' van Jacob waarbij hij een aantal van zijn twaalf zonen maakt...

Klopt, maarrrr... dat is het Oude Testament. Die wetten zijn vaak tijdgebonden. In het heden zijn "bijwijven" not done, dus het voorbeeld wat je noemt is denk ik niet representatief voor de christen van vandaag.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 jul 2007 04:09

DesertRose schreef: ik word er tot mijn schaamte weer op gewezen, dat smijten met bijbelteksten ook niet tot Gods eer is.

Off topic.

Springt er nog even in.
Groot respect voor Desert rose voor deze posting.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 jul 2007 06:38

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Denkertje21 schreef:

Klopt, maarrrr... dat is het Oude Testament. Die wetten zijn vaak tijdgebonden. In het heden zijn "bijwijven" not done, dus het voorbeeld wat je noemt is denk ik niet representatief voor de christen van vandaag.

Daar heb je het weer: als het ons uitkomt, zetten we de wetten en /of gewoontes van het OT gewoon opzij. Bij homoseksualiteit komt het ons niet uit, dus hoduen we die er in.

Laten we eerlijk zijn: er stáát niets over zelfbevrediging in de bijbel. Klaar! Je kunt dit hooguit scharen onder (buitensporige) lust maar dat ziet ieder weer anders en is een persoonlijke zaak. Ik denk dat we veel te verkrampt met seksualiteit omgaan, dus ook met zelfbevrediging. Genieten van eten en allerlei andere zaken mag, maar over genieten van seksualiteit wordt zo besmuikt gedaan...

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 01 jul 2007 12:08

een ding vergeten jullie : er staat in de Bijbel : hij die een vrouw aanziet dat hij haar begere heeft alrede overspel gedaan . Overspel wordt in de Bijbel afgekeurd. Masturberen gebeurt vaak met het beeld van een vrouw in gedachten (hier uitgebreid besproken ) Dus volgens mij is het niet goed.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 01 jul 2007 13:26

Helemaal eens met Denkertje :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 jul 2007 13:30

JialiKelly schreef:Helemaal eens met Denkertje :)

Me too :D

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 01 jul 2007 15:15

Denkertje21 schreef:
Denkertje21 schreef:

Daar heb je het weer: als het ons uitkomt, zetten we de wetten en /of gewoontes van het OT gewoon opzij. Bij homoseksualiteit komt het ons niet uit, dus hoduen we die er in.

Laten we eerlijk zijn: er stáát niets over zelfbevrediging in de bijbel. Klaar! Je kunt dit hooguit scharen onder (buitensporige) lust maar dat ziet ieder weer anders en is een persoonlijke zaak. Ik denk dat we veel te verkrampt met seksualiteit omgaan, dus ook met zelfbevrediging. Genieten van eten en allerlei andere zaken mag, maar over genieten van seksualiteit wordt zo besmuikt gedaan...

Leuk dat je nu weer even je homofobie kan weerspiegelend maar dat heeft er natuurlijk helmaal nix mee te maken!!!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2007 16:11

Denkertje21 schreef:
Denkertje21 schreef:

Er staat wel in het nieuwe testament dat je maar 1 vrouw moet/mag hebben. In ieder geval de ambtsdragers, maar ook in 1 kor 7. Dus je vergelijking gaat niet echt op.

Verder staat er in de Bijbel neit dat zelfbevrediging niet mag maar wordt er wel gewaarschuwd tegen lust, begeerte etc. Masturberen op zich is dus niet verkeerd maar als het met gedachten aan seks met allerlei vrouwen (of mannen) gepaard gaat zijn er wel degelijk bijbelse argumenten tegen te bedenken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 jul 2007 16:30

is 'mooi vinden' ook begeren? Als ik een mooie man of vrouw zie staan, heb ik toch niet gelijk de drang om die te hebben?

Terug naar “Archief”