LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor boer » 14 aug 2011 17:38

Ach, er posten hier ook boeddhisten en atheisten, dus de reformatorische broeder zal zeker wel verdraagzaam zijn tegenover iemand die zijn schuld en geloof belijdt tegenover dezelfde God op een manier die ook in de bijbel zo werd beschreven.

De reformatoren hebben helaas 2 van de 7 sacramenten laten staan, die moeten inderdaad ook nog weg, want het zijn geen genademiddelen, maar gedenktekenen, de Bijbel is hier duidelijk genoeg in.
En wat betreft de (dubbele )predestinatieleer, dat zijn zaken waar een mens helemaal niet aan mag komen.Calvijn is daarmee de fout in gegaan, door bovenmatig wijs te willen zijn.
Het is een totaal verlammende, deprimerende leer, die alleen maar passiviteit op kan roepen, en nergens toe dient of bijdraagt.Betekent Evangelie geen

blijde boodschap"?
140 keer bijbelse oproepen tot bekering worden er zo mee weggeredeneerd.
Kan God ons liefhebben, zijn Zoon' s leven voor ons opofferen, en vervolgens zeggen: Bekeer u tot mij en geloof!, en tegelijkertijd weten dat we daar niet toe in staat zijn? Dat zou niet liefdevol en rechtvaardig zijn..
Wij WILLEN niet, dat is het probleem.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 aug 2011 18:01

Jaja, en de Heilige Drie-eenheid is zeker ook al niet Bijbels?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2011 18:02

boer schreef:Ach, er posten hier ook boeddhisten en atheisten, dus de reformatorische broeder zal zeker wel verdraagzaam zijn tegenover iemand die zijn schuld en geloof belijdt tegenover dezelfde God op een manier die ook in de bijbel zo werd beschreven.

Bij mijn weten hebben die nooit zo duidelijk geclaimd dat reformatorische christenen dwalen (en zich dus moeten bekeren).

Ik was dan ook net nieuwsgierig naar jouw reactie maar naar de reactie van de reformatorische gebruikers van dit forum. :)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 aug 2011 18:15

Boer schreef:De reformatoren hebben helaas 2 van de 7 sacramenten laten staan, die moeten inderdaad ook nog weg, want het zijn geen genademiddelen, maar gedenktekenen, de Bijbel is hier duidelijk genoeg in.

Ik heb nooit anders geleerd dan dat het slechts tekenen waren, geen genademiddel, maar een heenwijzing naar de genade.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 aug 2011 18:25

Optimatus schreef:Jaja, en de Heilige Drie-eenheid is zeker ook al niet Bijbels?

Dat mag je zelf invullen.
In elk geval is het m.i.geen belangrijk genoeg begrip / leerverschil, om er iemand voor op de brandstapel te doen eindigen, zoals Calvijn placht te doen.
Idem dito de RKK die er miljoenen heeft omgebracht in Zijn Naam.
Niets is dat trouwens, want alleen God komt het oordeel toe.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2011 19:01

boer schreef:Dat mag je zelf invullen.
In elk geval is het m.i.geen belangrijk genoeg begrip / leerverschil, om er iemand voor op de brandstapel te doen eindigen, zoals Calvijn placht te doen.
Idem dito de RKK die er miljoenen heeft omgebracht in Zijn Naam.
Niets is dat trouwens, want alleen God komt het oordeel toe.

Of wat dacht je van Nederland die (indirect vele duizenden (wellicht miljoenen) mensen in slavernij heeft gedreven en heeft getransporteerd naar de andere kant van de wereld en hele landen met meerdere volkeren eeuwenlang heeft onderdrukt, geknecht. Zoals jij ons verantwoordelijk houd voor misdaden en misstanden lang geleden (en zelfs nu nog zijn er wel misstanden hoor) zo kan ook jij verantwoordelijk worden gehouden voor je nationaliteit. Ik weet niet meer over jou anders had ik ongetwijfeld kantjes vol kunnen schrijven met dit soort dingen.

Compleet absurd vind jezelf ook niet? Vast en zeker wel, nou, zo absurd zijn je verdachtmakingen aan het adres van Optimatus en anderen nu ook.

Maar goed, dit topic was en is voor oprechte vragen over de RKK en niet voor andere doeleinden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 aug 2011 17:50

boer schreef:Dat mag je zelf invullen.

Op de man af: vind jij de H. Drieënigheid een Bijbels gegeven/leerstuk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 aug 2011 20:29

Optimatus schreef:
Op de man af: vind jij de H. Drieënigheid een Bijbels gegeven/leerstuk?

De issue doet niet toe of af aan de behoudenis van een gelovige.En leerstukken doe ik zowiezo niet .

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 aug 2011 05:42

boer schreef:De issue doet niet toe of af aan de behoudenis van een gelovige.En leerstukken doe ik zowiezo niet .
Ah, de zoveelste doehetzelver die het in zijn eentje beter denkt te weten dan al die gevestigde kerken.......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 aug 2011 12:36

[quote="Race406"][/quote]
veel succes met het ontwarren van 32000 verschillende denominaties die elkaar voor duivelswerkers uitmaken, voortdurend scheuren, de zon onder laten gaan over hun toorn, etc.
De Geest is Eenheid, verbindt gelovigen als deel van 1 Lichaam, dus kan nooit daar wonen, waar ONenigheid is.
Denk daar maar eens over na.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 31 aug 2011 14:49

Ik vind toch dat je te narrowminded bent boer, je zoekt het in het christendom? Ik vind dat je het ruimer moet zoeken hoor, alle geloven zijn goed, zolang je het maar met overtuiging doet. De Kosmos verbindt ons allen...
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 aug 2011 18:44

Ongetwijfeld zal bovenstaand bericht reacties opleveren, maar hier gaat het over de RKK.
Reageren mag, maar dan graag in een apart topic!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 31 aug 2011 21:29

Excuus, off-topic inderdaad.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 sep 2011 04:28

Nadat er een paar maal over rkk-bashen gesproken werd, heb ik me een tijdje stil gehouden. doe ik aan bashen? wat is mijn motivatie?
nu wil ik op dat 'bashen' reageren.
ik stel dat de rkk heidens is. dat riekt idd naar bashen. maar ik onderbouw dit door rkk-doctrines in het voetlicht te plaatsen die duidelijk on (en soms anti) bijbels zijn en goedpraten wat door God verboden is.
Met name wees ik op de officiele leer aangaande Maria (medeverlosseres, zonder zonde, etc etc), op de officieel goedgekeurde verschijningen van 'maria' en daarnaast op het 'volksgeloof'. ik had ook op de promotie die de officiele rkk doet aangaande maria (vernieuwde nadruk op de rozenkrans (150x maria, 10x God) ) kunnen wijzen.

op al deze inhoudelijke kritiek kwam steevast het antwoord dat 'het niet overtuigde'!
wel kwam naar voren dat Faramir niet de bijbel als laatste (of eerste) gezag heeft maar de rkk-interpretatie va de bijbel. (een voorbeeld van rkk-interpretatie is dat maria de moeder aller gelovigen is omdat Johannes (bij de kruiziging) beeld is van alle gelovigen! een uit de lucht gegrepen verklaring die nodig was om maria verder op een voetstuk te plaatsen.)

Het is dus logisch dat bijbelse argumenten niet overtuigen; we funderen onze argumenten op verschillende geloofsovertuigingen!
en dat is nou precies waarom ik me in dediscussie gemengd heb. om de rkk als niet-christelijk te ontmaskeren door haar eigen leerstellingen in het licht te brengen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 sep 2011 07:24

Ik zocht naar de ellenlange epistels die Faramir geschreven heeft over de Maria-verering
maar ik kan ze niet meer vinden, zijn deze verwijderd?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”