Klaas schreef:Een paar problemen:
1) Dat Calvijn deze criteria hanteerde voor kerkmuziek is natuurlijk mooi. De vraag is of deze criteria bijbels zijn.
Een andere vraag is, of kerken die zich geplaatst weten in de lijn van Calvijn, deze criteria niet (als vanzelfsprekend) zouden overnemen.
Overigens denk ik dat de eerbied voor God, waartoe de Bijbel ons aanspoort, wel degelijk ook invloed zal hebben op de manier waarop je je muzikaal uit. Daarnaast spelen uiteraard ook andere, cultuurbepaalde elementen een rol.
Klaas schreef:2) Al eerder is opgemerkt dat het nog maar ten zeerste de vraag is of we de huidige kerkdiensten kunnen vergelijken met de tempeldienst.
Accoord. Maar dat wil niet zeggen dat alles "dus" maar anders moet, dat het met de kwaliteit niet meer zo nauw komt, dat het tegenwoordig niet meer gaat om vakwerk maar om een "goed gevoel" enzovoort.
Klaas schreef:3) Tot nu toe is er nog niemand in geslaagd het begrip 'kwaliteit' t.a.v. muziek te definiëren.
Klaas
Vakwerk blijft vakwerk, broddelwerk blijft broddelwerk. Vakwerk blijft vakwerk, zelfs als de mensen er niks van zouden snappen. Broddelwerk blijft broddelwerk, zelfs als de mensen het o zo knus, gezellig of zelfs "stichtelijk" vinden. En natuurlijk, kwaliteit binnen de lichte muziek is weer een ander fenomeen dan binnen de ernstige muziek. Maar ik vind het veel te gemakkelijk om nu maar te zeggen dat niemand het begrip kwaliteit heeft kunnen definiëren. Waarom wilde men in de tempel vakmensen? Waarom zocht Calvijn vakmusici uit? Waarom heeft de Grote kerk in Gorinchem nog steeds geen nieuwe organist na het overlijden van Jan Bonefaas? Kennelijk toch omdat men kwaliteit zoekt, omdat men dat heel belangrijk vindt en omdat die kwaliteit niet zo makkelijk te vinden is!