Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2011 18:17

Nee, verschonen doe ik als wij naar bed gaan (dus na z'n laatste avond voeding) en verschoon hem 's ochtends (na z'n 1e ochtend voeding). Tussendoor voed ik hem 1/2 keer. Z'n luier zit dan wel vol maar als ik hem verschoon voor of na de voeding dan is en blijft hij wakker.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 nov 2011 18:43

Dippie schreef:Ik snap best dat je dat voor jouw kindje wil, hij is ook op een andere wijze bij jullie gekomen dan de meeste kindjes bij hun ouder komen, misschien heeft het ook daarmee te maken? Daarbij vraag ik me af: Nu zal hij niet meer slapen smiddags, maar toen hij nog wel smiddags een slaapje had, ging jij ook met hem naar bed dan? Zo niet, sliep hij dan wel gewoon? Als dat zo is, dan kan hij dat 'snachts toch ook?
Tot wanneer wil je hem bij jullie op de kamer/in bed houden dan? Ik neem aan dat het overgaan naar zn eigen slaapkamer steeds moeilijker voor hem gaat worden dan?

Natuurlijk heeft dat er mee te maken. Hij heeft veiligheid nodig, geborgenheid. Maar diep van binnen vind ik dat ook voor een baby'tje. Ben je net uit die veilige warme buik, moet je het in je eentje doen. Maar ik wil hier de mama's met baby's niet tegen me in het harnas jagen, natuurlijk, want aan een discussie van 'maar jij hebt geen baby gehad' wil ik niet beginnen. Ik denk gewoon dat het erg per kind verschilt.

Hij heeft nooit 's middags geslapen, dus dat weet ik niet. Maar wij liggen niet bij hem, hoor. Als hij ingeslapen is - en dat gaat echt altijd in 5 minuten, als het niet al sneller is - dan gaat het leven hier gewoon door, hoor. Sterker je nog: ook hier kun je dan een bom afsteken, wakker zal hij niet worden.

Tot hoe lang dit zo blijft? Geen idee. Totdat hij dat zelf aangeeft of wij merken dat hij er aan toe is. Hij wil nu zelf af en toe in zijn eigen bedje naast ons slapen. Super, meteen doen, heel leuk. Maar dan wordt hij soms 's nachts wakker, zit rechtop vanuit het diepste van zijn tenen te gillen 'papa! mama!' en is dan helemaal in paniek. En niet een kind dat zijn zin niet heeft, of een beetje bang is. Maar met echt angstzweet dat eruit gutst. Dat is direct gerelateerd aan zijn achtergrond en ellende. Maar als je dat 1 keer hebt gehoord en gezien - en ik kan je dat beeld van een kind in totale paniek niet omschrijven -, dan doe je als mama 1 ding: je belooft je kind dat je nooit, maar dan ook nooit, zult verdwijnen. En dat vertrouwen moet je winnen. En dat doen we.

Dat heeft hij nu al heel lang niet meer gehad, die echte angst. Misschien zou hij er wel aan toe zijn nu, om eens in zijn bedje tegen de muur te slapen in plaats van tegen ons bed aan. Maar weet je... hij vindt het nu zo leuk om dan af en toe eens in zijn eigen bed te kruipen, daar te willen inslapen, etc. Met andere woorden: hij vindt het nu langzaam steeds leuker om als een 'groot' kind zelfstandig dingen te ondernemen. We laten hem dat zelf doen. Hij geeft dat zelf aan. Hij is zelf dat vertrouwen aan het kweken, een hele overwinning.

Op het gebied van veiligheid en geborgenheid doen we nooit, maar dan ook nooit, iets af. Daarvoor zit het veel te diep bij ons ventje. En het gevolg is, dat hij zo ontzettend groeit erin. Heerlijk toch. Ik ben ape-trots! :mrgreen:

En o ja: vanuit de literatuur/wetenschappelijke kant van een adoptie is ook aangetoond, dat je een geadopteerd kindje hiermee niet kunt verwennen. Het is eerder een eerste levensbehoefte dan verwennerij. En dat stopt dus niet na 2 jaar. Dat zou zijn alsof we tegen hem zouden zeggen van 'joh, jij bent nu al twee jaar bij ons, nu moet je die basis maar hebben, hoor'. Ons mannetje doet het zo vreselijk goed in alle opzichten, omdat hij zich zo vreselijk veilig voelt. En dat alleen slapen? Dat is dan wel de laatste prioriteit.

Maar dat is misschien meer iets voor het adoptie-topic 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 09 nov 2011 19:35

Leuke discussie ;-)... Hier slaapt Levi van het begin af aan regelmatig bij ons omdat hij zich daar veilig voelt en we dan allemaal beter slapen. Een groot deel van mijn (schoon)familie vindt dat belachelijke verwennerij. Lekker boeiend, ik doe lekker wat ik denk dat goed is voor mijn kind en dat moet iedereen doen op zijn eigen manier. Ik zou het bij een volgende als het zover is gewoon weer zo doen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 nov 2011 19:38

Ik geef je - uiteraard - meer dan groot gelijk 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 nov 2011 20:01

Koeitje, prima zo, lekker relaxed dus :). Ik verschoon s nachts ook niet, dan worden we minder wakker :). Die luier redt dat prima. Doorslapen leren ze vanzelf wel een keertje...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 09 nov 2011 20:30

Ìnteresante discussie's...!
Kinderen bij ons in bed laten slapen hebben wij ook nooit gedaan, alleen als ze echt ziek waren en het stil krijgen/ het in slaap krijgen in hun eigen bed niet meer lukte. Dat vind ik ook een gevoel van veiligheid wat je je kindje dan moet bieden. Maar als ze niet ziek zijn vind ik het (in normale situaties!) gezond dat een kindje zich veilig voelt in hun eigen bedje op hun eigen kamertje. Ik denk dat de basis van veilig voelen overdag er moet zijn en dat ze dan 's nachts lekker en rustig in hun eigen bedje moeten/ kunnen slapen. Ik zou ook heel bang zijn voor jaren gezeur enz. Ik vind sowieso een slaapkamer een 'privédomein' van man/vrouw :-). De hele dag kids om je heen: prima. Maar vanaf kinderbedtijd niet meer hoor...
Het kan echt hoor dippie. Bij (schoon)zussen ook allemaal kleine kinderen en ze blijven allemaal vanaf bedtijd tot opstaantijd gewoon in eigen bedje/kamertje.
Ik ben niet van laten huilen enz. Troosten valt bij mij wel weer in catogorie veiligheid bieden.
En even terzeide: als je kind echt al anderhalf of 2,3 jaar kun je toch dingen uitleggen? En ik ben van mening dat grenzen trekken/ gezag kinderen heel veel veiligheid geven.
Een adaptieverhaal vind ik heel wat anders gezien het verleden van die kinderen. En dan denk ik dat je een hele lieve moeder bent Galeitina!

Over het wakker worden, ligt ook wel aan het kind denk ik. Onze oudste sliep eerst overal doorheen, wij deden nooit zachtjes. Echt zuigen, boren. Maar toen hij wat ouder werd werd hij steeds wakker en op een gegeven moment vind je dat echt vervelend en ben je blij dat hij slaapt. Automatisch ging ik toch opletten omdat hij echt steeds wakker werd van (harde) geluiden en daar heb je dan geen zin in. Maar hij is wel iemand gebleven die heel licht slaapt en gauw reageerd op lawaai. Heb ik het dan misschien toch niet helemaal goed gedaan...?
De jongste word juist zelden ergens wakker van (ja, wel gewoon uit zichzelf), maar niet van geluid.

Hoe gaat het met je kindje Evelien? Of heb ik niet goed meegelezen...?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2011 20:58

654321 schreef:Hoe gaat het met je kindje Evelien? Of heb ik niet goed meegelezen...?

Er is ook zoveel gekletst :wink:
Maar het gaat hier echt steeds beter, ook qua voedingen (al heb ik het idee dat hij best veel drinkt). Overdag komt hij vrij vaak (soms om de 2 uur). 's avonds/'s nachts om de 3/4 uur en dat is wel lekker.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 nov 2011 21:01

Evelien schreef:Er is ook zoveel gekletst :wink:
Maar het gaat hier echt steeds beter, ook qua voedingen (al heb ik het idee dat hij best veel drinkt). Overdag komt hij vrij vaak (soms om de 2 uur). 's avonds/'s nachts om de 3/4 uur en dat is wel lekker.

Fijn zeg dat het steeds beter gaat!
Heb je een idee waar dat door komt? Wat heeft de h.a. nou uiteindelijk gezegd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2011 21:07

Het is wel (verborgen) reflux wat hij heeft, en dat onderkende de HA ook niet. Maar medicijnen geven vond hij nog niet echt nodig, maar als ik er op stond wilde hij ze wel geven. Maar ik zat eigenlijk meer met de vraag of het schadelijk kon zijn voor z'n slokdarm (hij geeft overigens steeds minder vaak z'n voeding op, dit vanwege het verdikken van de voeding, hoofdeind van bedje en wagenbak omhoog etc.). Het is denk ik ook meer de onzekerheid van mij.
De tips van de osteopaat (masseren enzo) helpen hier ook enorm goed. S.imon is nog wel onrustig in z'n slaap (maar of dat te maken heeft met de reflux weet ik niet). Maar het krijsen is echt over.
Als ik me zorgen maakte gelijk bellen.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 09 nov 2011 21:08

654321 schreef:Over het wakker worden, ligt ook wel aan het kind denk ik. Onze oudste sliep eerst overal doorheen, wij deden nooit zachtjes. Echt zuigen, boren. Maar toen hij wat ouder werd werd hij steeds wakker en op een gegeven moment vind je dat echt vervelend en ben je blij dat hij slaapt. Automatisch ging ik toch opletten omdat hij echt steeds wakker werd van (harde) geluiden en daar heb je dan geen zin in. Maar hij is wel iemand gebleven die heel licht slaapt en gauw reageerd op lawaai. Heb ik het dan misschien toch niet helemaal goed gedaan...?
De jongste word juist zelden ergens wakker van (ja, wel gewoon uit zichzelf), maar niet van geluid.

het verhaal van jouw oudste kon ons verhaal zijn. onze oudste sliep in het begin ook veel in de woonkamer en overal doorheen! maar nu niet meer.. durf haar deur niet open te doen als ze één keer slaapt en er is geen grondige reden voor want dan is ze meteen wakker! ook beneden zuigen doe ik nu als zij net op bed ligt, want als ze één keer slaapt en ik begin dan te zuigen is ze wakker en gaat ze ook niet meer slapen ('s middags dan hè). de jongste slaapt een stuk lichter merk ik. die wordt nu al wakker als wij zelf naar bed of eruit gaan...
dus ik denk ook echt dat het per kind verschilt en dat het niet persé aan je eigen handelen hoeft te liggen.

bij ons in bed vind ik eng.. mijn man geeft mij in zijn slaap zelfs weleens een mep zonder dat hij het zelf doorheeft :mrgreen: . daar durf ik de kleine echt niet naast te laten slapen 's nachts. en aan mijn zijkant ook niet omdat ik bang ben dat ze dan een keer naast het bed belandt en bovendien slaap ik dan zelf helemaal niet rustig. sukkelde wel eens zo in slaap na een nachtvoeding, maar dan schrok ik zo weer wakker! misschien ook een kwestie van gewenning, dat dat na een poosje wel beter gaat, maar gelukkig slaapt ze ook lekker door in haar eigen bedje.

koeitje, ik verschoonde wel altijd bij de nachtvoedingen. eerst de ene kant, dan een schone pamper om weer wat wakker te worden en dan de andere kant. anders viel ze na de eerste borst lekker in slaap, om vervolgens als ik haar weglegde weer te huilen om nog meer te willen drinken.

fijn dat het wat beter gaat evelien!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 nov 2011 21:20

@koeitje hoe jij je laatste aliea beschrijft... dat is ook precies hoe ik het ervaar! Voed liever dan dat ik 10x die speen moet geven...
Wat 's nachts verschonen betreft, ik deed in het begin ook 1 kant, luier verschonen, andere kant. Nu niet meer. Ik red dat niet 's nachts, na 6 maanden gebroken nachten... En die luier redt het prima tot de volgende ochtend. Alleen als hij gepoept heeft krijgt hij wel een schone luier 's nachts.
Kindjes die doorslapen krijgen toch ook geen 'schone luier 's nachts? 8-[

@Evelien fijn dat het beter gaat!

Hoe gaat het met de andere voedende mama's?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 nov 2011 21:59

Jannoek schreef:Kindjes die doorslapen krijgen toch ook geen 'schone luier 's nachts? 8-[

Nee, want dan zouden ze niet doorslapen toch :).

Hier gaat t prima. Wij gaan 's nachts weer richting 1x voeden en voor de rest doorslapen (al of niet bij ons in bed 8) ). Overdag zit er af en toe eens vier uur tussen, dat voel ik dan wel, want meestal komt ze vaker. Volgende maandag moet ze weer naar het CB, dus ik ben benieuwd hoe ze is gegroeid.
En gisteren begonnen met de rapley...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 nov 2011 22:29

ik heb ook nooit 's nachts verschoond, nou ja behalve een poepluier dan..

Manoël slaapt meestal aan mijn kant.. naast ons bed staat zijn bed, dus er uit vallen kan hij niet.. maar tegenwoordig vindt hij het lekkerder om tussen ons in te slapen, dus vaak halverwege de nacht dan wil hij over me heen klimmen om lekker warm tussen ons in te gaan liggen :mrgreen: :lol:

Echt heerlijk dat samen slapen! heb eigenlijk wel spijt dat we het niet met de andere kinderen ook zo gedaan hebben!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 09 nov 2011 23:09

ik verschoon ook niet snachts hoor, ik wankel naar de wieg en dan naar mn bed, voed hem, wankel weer naar de wieg en dan terug naar mn bed waar ik verder maf.
samen in bed slapen zou ik wel willen, maar ik wordt al wakker als mn man in mijn gezicht ademt, soms als a bel onrustig is doe ik het wel maar ik slaap dan niet. gelukkig is hij een uitstekende slaper snachts

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 nov 2011 23:38

jah, hier zal ik eigenlijk moeten vershoenen als hi jdoorslaapt, maar dan ben ik zo blij! dat het nog maar drie of vier keer is gebeurd in zijn hele leventje. Dus... dan moet ik kiezen, tussen alles moeten wassen. Hij zit van boven tot onder onder de plas.... of wekker zetten en verschonen. Ik kies dan toch voor het eerste.

En.. als hij wel wakker wordt, verschoon ik hem. Heb al een maat groter genomen, maar dat is niet voldoende.

Terug naar “Archief”