Vreselijk. Ik was even een paar dagen niet in de gelegenheid het forum te bezoeken en wat ik nu toch allemaal lees! Ger(nl), ik mag het misschien niet zeggen, maar wat ben jij voor een vader!?

Uit al je posts merk ik op dat je je gedrag probeert goed te praten, maar zou je je niet eens bedenken wat Jezus zou doen? Zou Hij Zijn kinderen slaan? Nooit.
Ger(nl) schreef:Waarom zo fel als het woord stok valt en niet als vaders of moeders kinderen slaan met de hand of als ouders kinderen te kijk zetten door ze flink de waarheid te vertellen hoe slecht ze wel niet zijn waar andere mensen bij staan enzo dat moet allemaal kunnen maar het woordje stok... ohw het is alsof er dan een bom ontploft. Vind het bijna grappig en voorspelbaar hoe mensen gaan reageren

Haal die knipoog maar gerust weg.
Slaan met de hand is ook erg, niemand hier ontkent dat. Maar slaan met een stok (of riem of snoer) is minstens zo erg. Ik zie dan nog liever iemand een keer de fout in gaan en z'n kind een mep verkopen, dan bewust het kind meenemen naar een ruimte, stok erbij en slaan maar. Ongelooflijk. Bizar.
meschianza schreef:Ik heb het over kinderen die nu en dan een klap kregen wanneer ze te ver gingen volgens de ouders. Nogmaals, ik zou dat nooit zo willen, maar het is een feit dat het in heel veel culturen, en trouwens ook al onze voorgaande generaties, het heel gewoon was en is dat een vader of moeder een kind een klap geeft of gaf als het in overtreding is. (en dan heb ik het niet over hard slaan, of meer dan 1 keer slaan)
Heeft iemand anders wel een zinnige reactie op hoe je daar naar moet kijken? Want dat kinderen door een klap beschadigd zijn, vind ik onzin. Beschadiging vindt pas plaats na een combinatie van stemmingswisselingen bij ouders (zomaar straf en dan opeens liefde.d.), gebrek aan liefde, structuur, positieve aandacht, veiligheid waardering, en stelselmatig slaan. Lijkt mij.
Kinderen raken niet per definitie beschadigd door één klap in hun leven. Je kunt als ouder een fout maken en je laten leiden door je emotie en dus je kind een mep verkopen. Dat is fout, maar kan gebeuren. Maar het gaat hier nu over bewust slaan met een stok, dat is heel wat anders!
meschianza schreef:Een kind voelt zich onveilig bij een bestraffing: (en of die bestraffing nou een tik is of op de gang zetten of een boos woord, maakt niet uit)
- een kind niet begrijpt waarom het een bestraffing krijgt en het ook niet wordt uitgelegd
- de bestraffing niet in verhouding staat tot de daad van het kind (bv al een tik of naar bed sturen als het even niet luistert)
- het kind aanvoelt (en ik weet zeker dat een kind zoiets aanvoelt) dat de bestraffing een daad van frustratie of machteloosheid is van de ouder
- de bestraffing niet in verhouding staat tot het kind als kind. (als volwassene toespreken, bedreigen, iets afnemen waar het kind aan gehecht is, heel hard schreeuwen, hard slaan, opsluiten, uren op de kamer)
- de bestraffing het kind vernederd (beledigen, en public te schande zetten)
- vast nog wel meer
en als dit gevoel van onveilgheid stelselmatig is, zal een kind inderdaad uiteindelijk beschadigen.
Dus kan het zijn dat een kind dat nooit geslagen is terugkijkt op een onveilige jeugd en een kind dat wel eens een klap kreeg, terug kijkt op een veilige jeugd.
Maar ik kan het 100 keer uitleggen alleen lijkt het niet te landen want men valt steeds in herhaling zonder inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan. Ik zeg dus niet dat ik voor een klap ben, maar ik vind het ook enorm doorslaan ''dat een tik nooit nodig is'' en ''mishandeling en ''onmacht'' . Dan doe je groot tekort aan alle ouders die hun kind veilig en liefdevol opvoeden, waarbij soms een tik of klap wordt uigedeeld. Of je dat laatste nou wel of niet zelf zou toepassen.
De dingen die jij opsomt kunnen ook leiden tot beschadiging inderdaad! Volgens mij wordt dat hier niet ontkend. Ik vind zelf dat soort dingen ook erg, net zoals het negeren van kinderen en zo. Maar mag ik (en mogen anderen) naast die mening ook van mening zijn dat slaan (in welke vorm dan ook) wel een vorm van mishandeling is?