Oké aurora, dit was mijn reactie op pag. 10 ofzo:
Hier mijn visie. Reacties op anderen, gefundeerd.
Laat ik het anders zeggen: Ik geloof dat de bijbel er vrij duidelijk over is. Ik heb studie gedaan naar wat de bijbel erover zegt en hoe die tekst (met het driestappenplan) bedoelt wordt. Ik geloof dat ik daarin wel de waarheid ontdekt heb, ook al wilde ik die op dat moment absoluut niet ontdekken.
De bijbel is er idd erg duidelijk over: nergens wordt gesteld dat seks buiten het huwelijk niet kan. Het zegt al genoeg dat je de waarheid moest 'ontdekken'.. Jouw waarheid heeft vooral te maken met je gevoel, het lijkt me interessanter om de feiten eens goed te bekijjken:
- nergens in de bijbel zie je een verbod op seks voor het huwelijk, ga eens kijken wat er over bijv. moord staat.
- ik lees wel 'goede voorbeelden' als Jozef en Maria. Het is overduidelijk dat dit verhaal zich afspeelde in een tijd zonder voorbehoedsmiddelen. Bovendien, Gods Zoon zou geboren worden. Seks tussen Jozef en Maria zou deze waarheid voor anderen minder geloofwaardig maken.
- zoals genoemd: het ontbreken van voorbehoedsmiddelen toendertijd.
- het voorkomen van vrije seks is een reden.
Wat ik bedoelde met mensen die het ECHT willen weten is niet een aanval op enig iemand hier, maar meer een spreken vanuit ervaring. Je kunt hier namelijk ook bijbelstudies over doen om maar te proberen te ontdekken dat dat waar je mee bezig bent (sex voor het huwelijk) goed te praten. Dat deed ik eerst wel namelijk. Dan zul je de echte waarheid mi ook niet ontdekken, omdat je dat niet wilt. Tot ik er op een gegeven moment echt neit omheen kon; God is heel duidelijk.
Ik denk hierboven aangetoond te hebben dat je verhaal tot dus ver niet klopt. Verder kan ik met de allerbeste wil gebaseerd op bijbelse gronden absoluut niet concluderen dat seks voor het huwelijk niet kan.
Ik geloof namelijk dat men wel seks mag hebben voor het huwelijk, en vanuit de bijbel weet ik dit niet echt te weerleggen...
Dat geloof ik ook Kurtyo.
De 'bijbelse' argumenten tegen seks voor het huwelijk kunnen me niet echt overtuigen en ik zie seks meer als iets dat thuishoort in een duurzame relatie die niet alleen uit seks maar ook uit liefde en een goede emotionele band bestaat. Daar hoef je niet perse getrouwd voor te zijn en dan vind ik het wat onnatuurlijk om daarmee jaren te wachten omdat je toevallig nog niet getrouwd bent.
Maar onbeperkte vrije seks, hoewel soms misschien goed, zorgt op termijn denk ik wel voor devaluatie ervan en lijkt me minder gezond. Op die manier ben ik er dus niet echt voor.
Precies. Bovendien: wat mij nogal stoort:
Je hebt geloof, bijbelse instellingen en: traditie..
Traditie is vanuit sommige invalshoeken ziekelijk farizeersgedrag en onbijbels. 2 punten:
1. Op zondag mag je niet fietsen, een vrouw hoort in een rok te lopen (let wel: ook een broek is tegenwoordig een 'vrouwenkleed'), op grond van dit en dat stelt een ouderling dat iemand naar de hel gaat, zonder de persoon te kennen, en ga zo maar door.
2. Seks voor het huwelijk mag niet.
Reactie op punt 2: wat een onzin!! Waar lees je dat dan?? (het is beter te trouwen dan te branden?? lees dan mijn bovenstaande punten nog eens door, of verkondig vol overgave dat dit om seks voor het huwelijk gaat, binnen een duurzame relatie!)
Het overgrote deel van de reformatorische jeugd doet aan seks voor het huwelijk, of ze het zeggen of niet. Bovendien wil ik degene hier wel eens horen die nog nooit 'de hand aan zichzelf heeft geslagen' (en is dat technisch gezien minder 'erg'??) Verder hoor ik veel mensen hier zeggen: ik wacht met seks tot het huwelijk, omdat 'ik vind'... of 'ik denk' (traditie dus)... Komop zeg, kom eens met bijbelse feiten!?!