Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Berichtdoor Pauline » 06 aug 2005 21:58

Serenity schreef:sex hebben betekent dat je trouwt (voor God). Dat flutpapiertje op het stadhuis is maar bijzaak.

zo letterlijk heb ik het er niet in zien staan.

wel dat je 1 word, maar dat gebeurd ook op andere vlakken, geestelijk en verstandelijk.

niet alleen lichamelijk. zo zie ik het.
laat ik het anders zeggen, zo wil ik het zien.
tot ik zeker weet dat ik ongelijk heb.

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 07 aug 2005 14:10

aurora schreef:Ik ben er helemaal vóór om te wachten met gemeenschap tot het huwelijk. Geen twijfel over mogelijk.

Ik zeg dit vanuit mijn christelijke paradigma, mijn christelijke denkwereld. Veel van jullie zullen dat met me delen. Als ik, in de wereld waarin ik nu deel van uit maak, gemeenschap zou hebben voordat ik getrouwd zou zijn, zou dat volgens mij alleen maar negatieve gevolgen hebben. (vooral een groot schuldgevoel denk ik).
Veel van de berichten in deze thread zijn geschreven vanuit dat christelijke denkkader. Fantastisch! (niet sarcastisch bedoeld)

Maar hoe zit het met een niet-christelijke leefwereld. Wat zijn dan de argumenten om met seks te wachten? Het Bijbelse argument doet natuurlijk minder ter zake. Ik heb hier een diepgaande discussie over gehad, maar het is erg moeilijk om argumenten aan te dragen die niet verbonden zijn met een bijbelse kijk op het huwelijk.
Een vriend van mij heeft al een aardig tijdje een vriendin, en gaan samenwonen. Hij is er aardig open over dat hij ook gemeenschap met haar heeft, en dat is voor hem de normaalste zaak van de wereld.
En vanuit zijn standpunt, denkwereld gezien, kan ik er zelfs nog wel aardig in meekomen. Zij kennen de hele frase "rein het huwelijk ingaan" niet. Trouwen is niet noodzakelijk. Het enige dat telt is dat ze van elkaar houden en dat er daarom geen enkele belemmering is om 'het' te doen.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Nog erg weinig reactie hierop. Is ondertussen weer weggezakt, dus plaats nog maar weer even.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 07 aug 2005 20:37

Oké aurora, dit was mijn reactie op pag. 10 ofzo:

Hier mijn visie. Reacties op anderen, gefundeerd.

Laat ik het anders zeggen: Ik geloof dat de bijbel er vrij duidelijk over is. Ik heb studie gedaan naar wat de bijbel erover zegt en hoe die tekst (met het driestappenplan) bedoelt wordt. Ik geloof dat ik daarin wel de waarheid ontdekt heb, ook al wilde ik die op dat moment absoluut niet ontdekken.

De bijbel is er idd erg duidelijk over: nergens wordt gesteld dat seks buiten het huwelijk niet kan. Het zegt al genoeg dat je de waarheid moest 'ontdekken'.. Jouw waarheid heeft vooral te maken met je gevoel, het lijkt me interessanter om de feiten eens goed te bekijjken:

- nergens in de bijbel zie je een verbod op seks voor het huwelijk, ga eens kijken wat er over bijv. moord staat.
- ik lees wel 'goede voorbeelden' als Jozef en Maria. Het is overduidelijk dat dit verhaal zich afspeelde in een tijd zonder voorbehoedsmiddelen. Bovendien, Gods Zoon zou geboren worden. Seks tussen Jozef en Maria zou deze waarheid voor anderen minder geloofwaardig maken.
- zoals genoemd: het ontbreken van voorbehoedsmiddelen toendertijd.
- het voorkomen van vrije seks is een reden.

Wat ik bedoelde met mensen die het ECHT willen weten is niet een aanval op enig iemand hier, maar meer een spreken vanuit ervaring. Je kunt hier namelijk ook bijbelstudies over doen om maar te proberen te ontdekken dat dat waar je mee bezig bent (sex voor het huwelijk) goed te praten. Dat deed ik eerst wel namelijk. Dan zul je de echte waarheid mi ook niet ontdekken, omdat je dat niet wilt. Tot ik er op een gegeven moment echt neit omheen kon; God is heel duidelijk.

Ik denk hierboven aangetoond te hebben dat je verhaal tot dus ver niet klopt. Verder kan ik met de allerbeste wil gebaseerd op bijbelse gronden absoluut niet concluderen dat seks voor het huwelijk niet kan.

Ik geloof namelijk dat men wel seks mag hebben voor het huwelijk, en vanuit de bijbel weet ik dit niet echt te weerleggen...

Dat geloof ik ook Kurtyo.

De 'bijbelse' argumenten tegen seks voor het huwelijk kunnen me niet echt overtuigen en ik zie seks meer als iets dat thuishoort in een duurzame relatie die niet alleen uit seks maar ook uit liefde en een goede emotionele band bestaat. Daar hoef je niet perse getrouwd voor te zijn en dan vind ik het wat onnatuurlijk om daarmee jaren te wachten omdat je toevallig nog niet getrouwd bent.
Maar onbeperkte vrije seks, hoewel soms misschien goed, zorgt op termijn denk ik wel voor devaluatie ervan en lijkt me minder gezond. Op die manier ben ik er dus niet echt voor.

Precies. Bovendien: wat mij nogal stoort:

Je hebt geloof, bijbelse instellingen en: traditie..

Traditie is vanuit sommige invalshoeken ziekelijk farizeersgedrag en onbijbels. 2 punten:

1. Op zondag mag je niet fietsen, een vrouw hoort in een rok te lopen (let wel: ook een broek is tegenwoordig een 'vrouwenkleed'), op grond van dit en dat stelt een ouderling dat iemand naar de hel gaat, zonder de persoon te kennen, en ga zo maar door.
2. Seks voor het huwelijk mag niet.

Reactie op punt 2: wat een onzin!! Waar lees je dat dan?? (het is beter te trouwen dan te branden?? lees dan mijn bovenstaande punten nog eens door, of verkondig vol overgave dat dit om seks voor het huwelijk gaat, binnen een duurzame relatie!)

Het overgrote deel van de reformatorische jeugd doet aan seks voor het huwelijk, of ze het zeggen of niet. Bovendien wil ik degene hier wel eens horen die nog nooit 'de hand aan zichzelf heeft geslagen' (en is dat technisch gezien minder 'erg'??) Verder hoor ik veel mensen hier zeggen: ik wacht met seks tot het huwelijk, omdat 'ik vind'... of 'ik denk' (traditie dus)... Komop zeg, kom eens met bijbelse feiten!?!

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 07 aug 2005 22:12

Ik geloof zelf dat God echt niet bedoeld heeft dat een mens seks voor het huwelijk heeft, God heeft seks als geschenk gegeven voor in het huwelijk, dit heeft niets met traditie te maken etc, het is gewoon iets wat God graag wil zien.

Nu is het natuurlijk niet zo dat als je het toch voor het huwelijk doet dat je naar de hel gaat, wat een b*llshit, ik bedoel als je er spijt van hebt en/of krijgt wil God je altijd vergeven, dus snap niet waar je dat vandaan haalt, en dit geld trouwens voor elke zonde..
Als we zouden branden als we iets fout doen dan klopt er iets niet, want geen van ons is namelijk goed, de bijbel is hier ook erg duidelijk over.

Ik kan het zelf niet meer bewaren tot het huwelijk, en daar baal ik verschrikkelijk van, heb hier erg spijt van, maar wil het zeker niet goed praten.. waarom zou God anders een huwelijk instellen??

En dan nog over de tijd van toen en nu, ik ben er van overtuigd dat de bijbel ook rechtstreeks is gericht aan deze tijd (omdat het woord van God een levend woord is), dus omdat er nu condooms zijn betekent niet dat je er nu wel op los mag neuken etc..

Conclusie, God heeft seks bedoeld voor in het huwelijk, een geschenk van God, een heilig geschenk, en ik geloof niet dat een stukje plastic de hele bedoeling van dat geschenk verandert!

Grtz

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 aug 2005 15:01

joris schreef:
Funlover schreef:Was het idd maar zo makkelijk dat je op een knopje kan drukken als je bij elkaar bent zodat je geen sexgevoelens krijgt!
Ik vind het zelfs al moeilijk dat als je een afspraak hebt dat je tot een bepaalde grens gaat, dat je die grens puur vergeet als je lekker bij elkaar bent!!!
Ik denk dat als je geen sex voor je huwelijk wilt, je echt moet proberen situaties te vermijden dat je te ver kan gaan!!!
Elk gdrag begint tussen je oren. Dus als je gespitst bent op je gedachten kan je die snel bijsturen. We zijn geen slachtoffer van onze hormonen! Ik denk ook heel graag van: ach ik ben een man en ik hou nu eenmaal van sex. Nee, ik ben een mens met eigen verantwoordelijkheid en mijn daden worden aangestuurd door mijn gedachten. En als ik mij richt op mijn vriendin dan heb ik geen last van erecties en dadendrang. ik heb mijn vriendin gevraagd mij een schop te verkopen op het moment dat ze 'sexllichtjes' in mijn ogen ziet. En dat doet ze echt, helemaal geweldig! En zo kan je intiem zijn zonder elkaar op te warmen.

Ik vind geen goede manier om elkaar te schoppen als iemand zn controle kwijtraakt. Erg vaag...
Ik zou het niet pikken als mijn (toekomstige) vriend mij zou schoppen, dat zijn toch geen manieren. Je kunt elkaar er toch ook aan herinneren?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 aug 2005 15:26

En wat als je vriendin die sexlichtjes in je ogen wel mooi vind?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 aug 2005 15:33

leclerc schreef:En wat als je vriendin die sexlichtjes in je ogen wel mooi vind?

Aan wie stel je die vraag, leclerc?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 aug 2005 15:40

aan Joris,
maar misschien weet jij het antwoord ook?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 09 aug 2005 15:46

leclerc schreef:En wat als je vriendin die sexlichtjes in je ogen wel mooi vind?

Blijkbaar vindt ze dat dus niet kunnen. En als Joris weer met zijn gedachten op het juiste pad wordt gezet door een schop (tegen misschien wel een subtiele plek ;)), dan is dat toch wel positief.

Kijk, wat mij betreft mogen vrouwen tot het ambt worden toegelaten, heb ik meer aan een preek van 15 minuten dan aan eentje van een uur, vind ik vrouwen in rokken en met een hoedje onzin, heb het niet meer zo op tradities endergelijke, maar zou ik seks voor het huwelijk gewoon niet tegenover God kunnen goedpraten. En dan praat ik voor mezelf en niet voor iemand anders...

Het is denk ik iets waar je samen als stel uit moet kunnen komen. Zolang je het maar kunt verantwoorden naar God toe, is het denk ik geeneens fout. Maar zodra het geen liefde meer is, maar pure lust (en ik denk dat dat wel eens heel snel kan gebeuren), dan is het denk ik niet meer goed. Maar het stomste wat je kunt doen, is mensen gaan veroordelen. Of ze er spijt van hebben of niet, veroordelen is volgens mij één van de grootste zondes die er maar bestaat.
www.cgjf.nl

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 aug 2005 15:48

Als die dat wel mooi vind? Logisch, dan gaan de kleertjes uit. Je moet er allerbei 100% achter staan om te wachten tot het huwelijk alleen dan kan je wachten. Als er één maar 99% achter staat, heb je grote kans dat het fout gaat

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 09 aug 2005 15:49

marina87 schreef:Als die dat wel mooi vind? Logisch, dan gaan de kleertjes uit. Je moet er allerbei 100% achter staan om te wachten tot het huwelijk alleen dan kan je wachten. Als er één maar 99% achter staat, heb je grote kans dat het fout gaat

Of je staat er allebei 100% achter, maar bent niet zelfverzekerd genoeg. Dan kan het ook aardig mis gaan lijkt mij.
www.cgjf.nl

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 aug 2005 15:53

Kan ja, dáár heb ik dus weer geen ervaring mee, met allerbei 100% achter staan. Maar daar kom ik nog wel achter

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 09 aug 2005 16:41

Plutonic schreef:Conclusie, God heeft seks bedoeld voor in het huwelijk, een geschenk van God, een heilig geschenk, en ik geloof niet dat een stukje plastic de hele bedoeling van dat geschenk verandert!

Op welke grond bepaal je dat?! Heeft God je dat toegefluisterd?!
Iedereen heeft een heel ander beeld van God, niemand weet ooit hoe God helemaal is. Misschien geniet God er wel enorm van als we sex voor het huwelijk hebben. Ik zie nergens in de bijbel dat er staat dat het niet mag.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 09 aug 2005 16:43

Lausnitz schreef:
marina87 schreef:Als die dat wel mooi vind? Logisch, dan gaan de kleertjes uit. Je moet er allerbei 100% achter staan om te wachten tot het huwelijk alleen dan kan je wachten. Als er één maar 99% achter staat, heb je grote kans dat het fout gaat

Of je staat er allebei 100% achter, maar bent niet zelfverzekerd genoeg. Dan kan het ook aardig mis gaan lijkt mij.

Het kan altijd mis gaan. Of je nu wil of niet. Onze verlangens zijn soms zo groot. Als je geen sex voor je huwelijk wilt, moet je er denk ik grotendeels heel hard zelf aan werken en er voor bewaard blijven, maar je hoeft allebei maar opgewonden te zijn. En je kan niet meer helder nadenken. Whala dan kant al mis gaan. Onderschat jezelf en je hormonen niet.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 09 aug 2005 16:51

Funlover schreef:Misschien geniet God er wel enorm van als we sex voor het huwelijk hebben.

Dat weiger ik te geloven. Dus ook als je zes keer verkering hebt gehad en je dus met zes partners seksueel contact hebt gehad, dan zou dat God daar van genieten?

Nee, dat gaat er bij mij niet in...
www.cgjf.nl

Terug naar “Archief”