2 Petrus 3 schreef:De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Moderator: Moderafo's
try schreef:Veel van de bijdragen in dit topic gaan uit van een veel te lief Godsbeeld. De vraag of God wil dat alle mensen behouden worden wordt massaal met "ja" beantwoord, omdat iedereen wil dat God wil dat alle mensen behouden worden. Velen kunnen niet (meer) leven met de gedachte dat er mensen doelloos en ongelovig zullen sterven en in het niets verdwijnen. Daar moet God een oplossing voor geven, het komt anders gevaarlijk dicht bij. Bijbels is echter: God verlost sommigen en straft anderen. Alles, goede en kwade uitkomsten, zijn in Zijn hand.
Wanneer je een strikt monotheisme wilt handhaven, dan moet je zowel goed als kwaad met God in verband brengen. Wanneer je een tegenkracht van gelijke grootte als God tegenover hem plaatst verval je in gnostiek (die uitgaat van een kwade en een goede macht = dualisme)
Een echte monotheist zal dus een oplossing moeten vinden voor de gedachte dat het kwaad, de ellende en het verloren gaan ook met God in verband moeten worden gebracht. De gereformeerde leer doet dat door het leerstuk van de uitverkiezing.
En dat betekent niet: het is er wel, maar we denken er maar niet aan of: het is er wel, maar je kunt er niets over zeggen of: het valt wel mee, volgens mij wil God gewoon alle mensen behouden en dus zal dat op de een of andere manier ook wel gebeuren.
Nee, het betekent: God kiest enigen uit en laat anderen in hun verderf, waarin ze zich zelf hebben gestort. Een bijbelse, volledige en onvermijdelijk visie. Al dat gedweep met Satan, als machtige tegenhanger van God en drager van het kwaad neigt al snel naar gnostiek. Er is geen zelfstandigheid buiten God.
try
try schreef:Veel van de bijdragen in dit topic gaan uit van een veel te lief Godsbeeld. De vraag of God wil dat alle mensen behouden worden wordt massaal met "ja" beantwoord, omdat iedereen wil dat God wil dat alle mensen behouden worden. Velen kunnen niet (meer) leven met de gedachte dat er mensen doelloos en ongelovig zullen sterven en in het niets verdwijnen. Daar moet God een oplossing voor geven, het komt anders gevaarlijk dicht bij. Bijbels is echter: God verlost sommigen en straft anderen. Alles, goede en kwade uitkomsten, zijn in Zijn hand.
Wanneer je een strikt monotheisme wilt handhaven, dan moet je zowel goed als kwaad met God in verband brengen. Wanneer je een tegenkracht van gelijke grootte als God tegenover hem plaatst verval je in gnostiek (die uitgaat van een kwade en een goede macht = dualisme)
Een echte monotheist zal dus een oplossing moeten vinden voor de gedachte dat het kwaad, de ellende en het verloren gaan ook met God in verband moeten worden gebracht. De gereformeerde leer doet dat door het leerstuk van de uitverkiezing.
En dat betekent niet: het is er wel, maar we denken er maar niet aan of: het is er wel, maar je kunt er niets over zeggen of: het valt wel mee, volgens mij wil God gewoon alle mensen behouden en dus zal dat op de een of andere manier ook wel gebeuren.
Nee, het betekent: God kiest enigen uit en laat anderen in hun verderf, waarin ze zich zelf hebben gestort. Een bijbelse, volledige en onvermijdelijk visie. Al dat gedweep met Satan, als machtige tegenhanger van God en drager van het kwaad neigt al snel naar gnostiek. Er is geen zelfstandigheid buiten God.
try
Sabra schreef:Try, ik ben het totaal niet met jou eens. Monotheïsme houdt niet in dat er maar één macht is, en dat uit die macht zowel goed als kwaad afkomstig is.
Het is een grote onderschatting van de satan om te doen of ook het kwaad van God afkomstig is. De satan is blij met zulke opvattingen omdat hem dat ruimte verschaft om zijn werk voort te zetten.
Het feit dat God wil dat alle mensen behouden worden is natuurlijk iets heel anders dat het feitelijke gebeuren van de behoudenis van alle mensen. Het is nog altijd zo dat de mensen open moeten staan voor God. Jezus zegt dit zelf: Geloof en je zult behouden worden. God laat dus duidelijk ons vrij in het maken van een keuze voor Hem of tegen Hem.
alex leusink schreef:Sabra schreef:Try, ik ben het totaal niet met jou eens. Monotheïsme houdt niet in dat er maar één macht is, en dat uit die macht zowel goed als kwaad afkomstig is.
Het is een grote onderschatting van de satan om te doen of ook het kwaad van God afkomstig is. De satan is blij met zulke opvattingen omdat hem dat ruimte verschaft om zijn werk voort te zetten.
Het feit dat God wil dat alle mensen behouden worden is natuurlijk iets heel anders dat het feitelijke gebeuren van de behoudenis van alle mensen. Het is nog altijd zo dat de mensen open moeten staan voor God. Jezus zegt dit zelf: Geloof en je zult behouden worden. God laat dus duidelijk ons vrij in het maken van een keuze voor Hem of tegen Hem.
Maar als er maar een God is, machtiger dan de satan, en hij laat bepaalde 'kwaden' toe, dan is het nog Zijn werk, omdat Hij het wel kon verhinderen, maar niet deed. En dan nog erbij: De mens moet door God Zelf ontvankelijk gemaakt worden voor Zijn genade en liefde!
=> De akker ploegt zichzelf toch ook niet? (Naar aanleiding van de gelijkenis van de zaaier)
Aragorn schreef:Hm, en dit dan?2 Petrus 3 schreef:De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
jas schreef:Aragorn schreef:Hm, en dit dan?2 Petrus 3 schreef:De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
over ons, niet willende, :
"Namelijk die geroepen zijn tot de kennis van Christus en in Hem geloven; voor hoedanigen Hij naar het oordeel der liefde houdt al degenen aan wie Hij schrijft; zie 2 Petr. 1:1. "
31) enigen verloren gaan,
"Namelijk uit ons, die krachtig geroepen zijn en nog zullen worden. Want alzo God al wat Hij wil doen kan en ook doet, zo kan dit niet verstaan worden van ale en een ieder mens, dewijl de Schrift en de ervaring zelf getuigen, dat niet alle mensen zalig worden, maar velen verloren gaan".
meschianza schreef:Dogmatisch misschien heel correct...maar zo droog.
Ik wil God bekijken vanuit het offer Jezus, dat Hij, in Zijn Rechtvaardigheid en Liefde, Zijn eigen Zoon liet lijden, zelf naar de aarde kwam om onder ons mens te zijn. Om een weg terug te geven voor een ieder die in Hem geloofd. De Weg de Waarheid en het leven. Het geloof is een gave wat bewerkt wordt door de Heilige Geest, waar wij mensen om mogen bidden en vragen. En wat God beloofd, geeft Hij.
De dominee zei zondag nog: eenmaal zal de hemel bevolkt worden door mensen zoveel als alle zandkorrets die het strand maken. Van alle volkeren en natien. En God nodigt nog steeds, zijn geduld is nog niet op, Hij geeft je nog genade tijd. En vervolgens is daar ook Zijn eeuwige Toorn over de mensen die dit offer niet zullen aannemen/geloven.
......ben ik hierin te volgen?
jas schreef:Echter, het is allemaal wel waar wat je schrijft, maar theologisch zou ik wel eens willen dat je wat dieper gaat.
Aragorn schreef:jas schreef:Echter, het is allemaal wel waar wat je schrijft, maar theologisch zou ik wel eens willen dat je wat dieper gaat.
Misschien is onze grootste vloek wel dat we theologisch diep willen gaan en niet gewoon de verkondiging laten staan zoals die is. Niet dat er direct iets mis is met theologische diepgang, maar het heeft vaak weer consequenties voor de evenwichtigheid en de schriftuurlijkheid van onze vertolking van God's boodschap aan mensen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten