Japijo schreef:De PKN wil graag dat iedere gemeente mee gaat. Zij hebben daarom de ruimte gegeven om een eigen beleidsplan op te stellen. Wanneer het echter moeilijk wordt zal de PKN zeggen, Kijk maar in onze kerkorde. Ordinantie 4 artikel 4 zegt dat jullie beleidsplan in strijdt komt met de kerkorde en verliest dus zijn kracht. Jullie moeten die homo's toch trouwen. Want zij spannen een rechtszaak en en zullen op grond van die kerkorde ALTIJD winnen.
Dus wat dat betreft heb ik geen enkele illusie van het convenant, en daarom is het voor mij ook onmogelijk om me te gaan.
Dit is dus pertinent onwaar. Ik heb een aantal jaren de classisvergaderingen bijgewoond, waarin ook deze argumenten te berde werden gebracht. Iedere plaatselijke gemeente mag haar beleid uitvoeren zoals het altijd geweest is. Vóór de totstandkoming van de PKN waren er ook al veel plaatselijke gemeenten waarin een vorm van zegen voor homo's bv. werd gegeven. In andere dus totaal niet. Per 1 januari moet een overzicht binnen zijn van de huidige gang van zaken binnen de plaatselijke gemeente. De goedkeuring is vrijwel een formaliteit, met dien verstande, dat daarop teruggevallen kan worden, zou iemand bezwaar aantekenen. Dan blijkt het beleid goedgekeurd te zijn en daar valt dan dus niet aan te tornen - een bescherming voor de plaatselijke kerk.
Stel, in het plaatselijke kerkelijke beleid is aangegeven dat er geen ruimte is voor een zegen t.a.v. het homohuwelijk (ik druk het wat verkeerd uit geloof ik, maar je snapt me wel) dan kan een homostel hooguit bij de burgerlijke rechter herziening van dat besluit vragen als zijnde (in hun ogen dan) discriminatie. Maar niet bij de hogere organen van de PKN - het is absoluut vastgelegd dat iedere kerk tot "St. Juttemis" mag doorgaan zoals zij deed...
Riska