2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 16 mar 2005 20:03

DavidOpposite schreef:
drugXfree schreef:Je hoeft natuurlijk ook niet per se iedere week in de kerk te zitten om te geloven in God.

Klopt helemaal.

HMM daar zal niet iedereen hetzelfde over denken...
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 16 mar 2005 20:08

Johanne schreef:Aan de ene kant zou het heel mooi zijn als je dmv een relatie met een ongelovige diegene tot geloof kunt brengen.

Een huwlijk is geen evangelisatie middel lijkt me zo... :roll:
Ik onthoud altijd alles.

Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 mar 2005 22:26

Nog steeds vind ik Paulus wijzer:

Trek geen juk aan met een ongelovige.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 01:18

Ik heb deze topic maar weer eens van voor af aan gelezen. daarin staat ook mijn verhaal over het hebben van een relatie met een atheist. Ik dacht door mijn roze bril dat het bij mij heel goed kon.....Helaas moet ik nu zeggen dat het na verloo van tijd niet meer werkt, je groeit samen maar in je Godsbeleving stond ik echt allee. Daarom IK SPREEK VOOR MEZELF......ja, ga geen juk aan met een ongelovige.......

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 01:49

Is een gemengd huwelijk niet een teken dat God eigenlijk helemaal niet zit te wachten op vijfduizend verschillende kerken? (ik zeg het maar even ongenuanceerd).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mar 2005 12:07

Optimatus schreef:Is een gemengd huwelijk niet een teken dat God eigenlijk helemaal niet zit te wachten op vijfduizend verschillende kerken? (ik zeg het maar even ongenuanceerd).

Er is een groot verschil tussen een huwelijk tussen een gelovige en een ongelovige en een huwelijk tussen mensen van verschillende kerken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 13:06

Lalage schreef:Er is een groot verschil tussen een huwelijk tussen een gelovige en een ongelovige en een huwelijk tussen mensen van verschillende kerken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ken namelijk een aantal voorbeelden waar er behoorlijke problemen ontstaan zijn als pa naar een andere kerk gaat dan ma. En wat te denken van evt kinderen? Iedere zondag kibbelen over wie de kinderen mee neemt naar de kerk? Kissebissen over in welke kerk de kinderen gedoopt moeten worden? Ga zo maar door...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 14:10

Vreemd. Daar hoeft toch helemaal niet over gekibbeld te worden? Dat kan toch ook op een normale manier?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 17 mar 2005 14:21

PeterD schreef:
Lalage schreef:Er is een groot verschil tussen een huwelijk tussen een gelovige en een ongelovige en een huwelijk tussen mensen van verschillende kerken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ken namelijk een aantal voorbeelden waar er behoorlijke problemen ontstaan zijn als pa naar een andere kerk gaat dan ma. En wat te denken van evt kinderen? Iedere zondag kibbelen over wie de kinderen mee neemt naar de kerk? Kissebissen over in welke kerk de kinderen gedoopt moeten worden? Ga zo maar door...

Je kan de problemen ook zelf maken hoor. Als je toch allebei gelooft dan zoek je toch gewoon samen een kerk. Dat vind ik nogal iets anders als dat de een niet of iets heel anders gelooft.
stomp niet af, blijf slijpen

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 14:26

sluit je ogen niet voor de werkelijkheid. Er zijn tal van gevallen dat er 2 mensen uit verschillende kerken bij elkaar komen en samen naar 1 kerk gaan.
Er zijn er echter helaas ook tallozen die het niet eens kunnen worden en beiden naar een andere kerk blijven gaan. Lijkt me niet echt goed...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2005 14:28

PeterD schreef:sluit je ogen niet voor de werkelijkheid. Er zijn tal van gevallen dat er 2 mensen uit verschillende kerken bij elkaar komen en samen naar 1 kerk gaan.
Er zijn er echter helaas ook tallozen die het niet eens kunnen worden en beiden naar een andere kerk blijven gaan. Lijkt me niet echt goed...

Volgens mij is dit niet echt een geval van twee verschillende religies, maar van twee verschillende tradities. Al erg genoeg dat mensen hun eigen traditie verabsoluteren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 14:33

Sabra schreef:
PeterD schreef:sluit je ogen niet voor de werkelijkheid. Er zijn tal van gevallen dat er 2 mensen uit verschillende kerken bij elkaar komen en samen naar 1 kerk gaan.

Volgens mij is dit niet echt een geval van twee verschillende religies, maar van twee verschillende tradities. Al erg genoeg dat mensen hun eigen traditie verabsoluteren.

Het gaat hier niet over religies, maar over 2 geloven. De één kan anders geloven dan de ander.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mar 2005 19:40

PeterD, jij hebt dit topic duidelijk niet helemaal doorgelezen. Ik zeg namelijk altijd dat je als stel samen naar een kerk moet gaan en niet allebei naar je eigen kerk. Tijdens je verkering moet je erachter komen of je wat dat betreft op een lijn ligt en of je samen een kerk zult kunnen uitzoeken. Borkdude en ik kunnen dat, ook al weten we nog niet wat het wordt, dat hangt ook af van waar we gaan wonen. Maar we denken ongeveer hetzelfde over veel geloofszaken en kerkdingen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 21:17

Lalage schreef:PeterD, jij hebt dit topic duidelijk niet helemaal doorgelezen. Ik zeg namelijk altijd dat je als stel samen naar een kerk moet gaan en niet allebei naar je eigen kerk. Tijdens je verkering moet je erachter komen of je wat dat betreft op een lijn ligt en of je samen een kerk zult kunnen uitzoeken. Borkdude en ik kunnen dat, ook al weten we nog niet wat het wordt, dat hangt ook af van waar we gaan wonen. Maar we denken ongeveer hetzelfde over veel geloofszaken en kerkdingen.

Daarom dat ik ook zei het niet helemaal met je eens te zijn. Je had het over een huwelijk met mensen uit verschillende kerken, dat dat niet gelijk gesteld kan worden met een huwelijk tussen 2 mensen met een heel ander geloof.
Dat ben ik met je eens, alleen wil ik gelijk opmerken dat er ook bij 2 verschillende kerken een gevaar kan zijn of juist later komen. Mensen van 2 kerken die in eerste instantie na het huwelijk samen naar 1 kerk gaan, en wat later toch weer naar de "eigen" kerk gaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mar 2005 12:04

PeterD schreef:
Lalage schreef:PeterD, jij hebt dit topic duidelijk niet helemaal doorgelezen. Ik zeg namelijk altijd dat je als stel samen naar een kerk moet gaan en niet allebei naar je eigen kerk. Tijdens je verkering moet je erachter komen of je wat dat betreft op een lijn ligt en of je samen een kerk zult kunnen uitzoeken. Borkdude en ik kunnen dat, ook al weten we nog niet wat het wordt, dat hangt ook af van waar we gaan wonen. Maar we denken ongeveer hetzelfde over veel geloofszaken en kerkdingen.

Daarom dat ik ook zei het niet helemaal met je eens te zijn. Je had het over een huwelijk met mensen uit verschillende kerken, dat dat niet gelijk gesteld kan worden met een huwelijk tussen 2 mensen met een heel ander geloof.
Dat ben ik met je eens, alleen wil ik gelijk opmerken dat er ook bij 2 verschillende kerken een gevaar kan zijn of juist later komen. Mensen van 2 kerken die in eerste instantie na het huwelijk samen naar 1 kerk gaan, en wat later toch weer naar de "eigen" kerk gaan.

Zou kunnen. Het lijkt mij in ons geval echter zeer onwaarschijnlijk ;)

Terug naar “Archief”