Bookman, volledig met je eens dat er binnen de GGiN
(en mag ik het heel voorzichtig zeggen: bij alle andere kerken) individuen zijn die het uiterlijk belangrijker vinden dan het innerlijk. Ik kan op dit moment ook geen gemeentes (meer) noemen waar ze aan Bijbelstudie doen, maar volgens mij deden ze dat in het verleden o.a. in Ederveen. 'K Heb er geen studie naar gedaan, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de Bijbel al dusdanig wordt uitgelegd tijdens kerkdienst/school/cathechisatie dat mensen er minder behoefte aan hebben om dat 1 x per weer nog eens samen te doen

Nee, is geintje. Ik weet wèl dat GGiN-leden soms relatief best ver moeten rijden om bij de dichtsbijzijnde GGiN-kerk te komen en dat kan best een drempel zijn bij het starten van genoemde bijeenkomsten, verenigingen, etc.
Jij geeft aan slechte ervaringen te hebben met (het praten met) ouderlingen; hier hebben we het al vaker over gehad: jouw realiteit is niet de mijne. Wanneer ik uit mijn eigen ervaring spreek kan ik zeggen dat ik dit niet herken; maar het ligt eraan hoe je mensen tegemoet treedt.. (sjonge, lijkt hetzelfde als bij gewone mensen...) Je wilt ook gemeentes horen? Ok. Ederveen? Uddel? Elspeet? Opheusden? Ik heb daar ook niet ervaren dat mensen stom/dom worden gehouden; er werd juist geprobeerd het mensdom nog wat bij te brengen. En ik snap ook wel dat ze niet allemaal de faculteit der letteren glansrijk hebben doorlopen en geen theologische opleiding hebben gehad; wordt ook niet van ze verlangd (gelukkig...), dus tja.. af en toe zal iemand niet meteen een antwoord hebben op een vraag. 'Zoeken we op' lijkt me dan....
De Wachter Sions ken ik; ligt hier op het stapeltje samen met de kerkbladen van de Ger Gem, Hervormd en Chr. Geref. en ik kan je zeggen dat Ds M niet de enige is die af en toe met modder gooit.

Over-en-weer kunnen ze het allemaal

'k Ben het hier ook absoluut niet mee eens; we kunnen ons bv ook gedragen als grote mensen (kan dat echt???). Maarre... lag het niet aan de toonzetting van je brief dat Ds M wat bot uit de hoek kwam? Je kunt natuurlijk ook een brief schrijven waarin je een aantal vragen stelt; met de motivatie dat je het gewoon niet snapt waarom hij zegt dat iets zus-en-zo is. 't Zou toch van behoorlijk honds gedrag getuigen als hij een nette brief op een onfatsoenlijke manier zou beantwoorden... Daar is-ie trouwens ook te snugger voor...
Mogelijk ga ik af en toe bij een GGiN in een uitzonderingspositie ter kerke

Misschien dat het daar anders is dat in andere GGiNs, maar het maakt wel uit hoe je iemand benadert: aanvallend (ik zal jou wel 'ns ff laten weten wat ik er hier van vindt) of met interesse (en dat is ook al weet net zo als in het gewone leven)... Wat is 't leven toch simpel...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...