Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 12:02

Maar wie weet komt er in de toekomst wel een enorme "samen op weg" beweging in de gereformeerde gezindte?

Wat mij betreft, want de nieuwe generatie weet voor het grootste gedeelte niet eens waarom we ooit gescheurd zijn. Bovendien hebben we in onze tijd overal praatgroepjes en consultjes voor, dus een dergelijke scheuring zal vast niet meer kunnen plaatsvinden :mrgreen:

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 15 jul 2004 12:39

Pieter schreef:
Maar wie weet komt er in de toekomst wel een enorme "samen op weg" beweging in de gereformeerde gezindte?

Wat mij betreft, want de nieuwe generatie weet voor het grootste gedeelte niet eens waarom we ooit gescheurd zijn. Bovendien hebben we in onze tijd overal praatgroepjes en consultjes voor, dus een dergelijke scheuring zal vast niet meer kunnen plaatsvinden :mrgreen:

Ik denk dat als de GG samen gaat met de GGiN, een groot deel van de GG overstapt naar HNHK.....

Ik ben voor samen op weg, maar dan links en rechts erbij in het GG-scheepje! Dus niet enkel de rechterdeur openzetten, want dan is het evenwicht zoek! Liefst zie ik een terugkeer naar de (H)NHK en niet de GG als uitgangspunt, maar goed dat is iets anders.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 12:45

The_Pim schreef:
Pieter schreef:

Ik denk dat als de GG samen gaat met de GGiN, een groot deel van de GG overstapt naar HNHK.....

Ik ben voor samen op weg, maar dan links en rechts erbij in het GG-scheepje! Dus niet enkel de rechterdeur openzetten, want dan is het evenwicht zoek! Liefst zie ik een terugkeer naar de (H)NHK en niet de GG als uitgangspunt, maar goed dat is iets anders.

Eens. Ik wil dus absoluut niet samen met de GGN. Heb echt niks tegen die mensen, maar met de GGN heb ik gewoon helemaal niks.

Ik bedoel dit echt niet vervelend naar mensen uit de GGN (als jullie dit toevallig lezen). Maar goed, je hebt nu eenmaal je voorkeuren, toch?

Laten we dan maar gescheiden optrekken en elkaars verschillen accepteren. Fusie met hervormd en CGK zie ik echter wel zitten. In dat geval zou ik de GGN er ook wel bij willen hebben, want dan blijft het allemaal wel in evenwicht. Ben het dus eigenlijk helemaal met je eens Pim :mrgreen:
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 13:04

Kunnen we geen Refoweb-delegatie afkondigen naar de eerstvolgende synodes van genoemde kerkverbanden?

De Refoweb-pleit-voor-eenheid-delegatie, of zo.

Ik vind samengaan met zowel HV, CGK als GGiN in ieder geval wel de moeite van het onderzoeken waard, en ik zou op voorhand geen kerkgenootschappen willen uitsluiten. Voorwaarde is inderdaad wel dat we door zo'n fusie niet ineens sterk gaan overhellen naar links of naar rechts. Gewoon recht zo die gaat!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 13:10

Pieter schreef:Kunnen we geen Refoweb-delegatie afkondigen naar de eerstvolgende synodes van genoemde kerkverbanden?

De Refoweb-pleit-voor-eenheid-delegatie, of zo.

Ik vind samengaan met zowel HV, CGK als GGiN in ieder geval wel de moeite van het onderzoeken waard, en ik zou op voorhand geen kerkgenootschappen willen uitsluiten. Voorwaarde is inderdaad wel dat we door zo'n fusie niet ineens sterk gaan overhellen naar links of naar rechts. Gewoon recht zo die gaat!

Optimist :wink:

Gaat het lukken :x ?

Wat denk je zelf :mrgreen: ?

Nee he...... :cry: :cry:
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 13:12

Helaas. Kansloos.

Dan toch maar gaan "shoppen", zo af en toe.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 13:15

Pieter schreef:Helaas. Kansloos.

Dan toch maar gaan "shoppen", zo af en toe.

Ah ja joh, kerkmuren bestaan niet. Zoals ooit de Berlijnse Muur viel, zo zullen ooit nog vele andere muren volgen....Alleen duurt dat nog ff (denk ik). Op de nieuwe aarde bestaat er gelukkig geen GG meer. En zijn er ook geen 3 verbonden meer :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 jul 2004 13:17

Joh ik zou er wel voor in zijn zo'n actie "De Refoweb-pleit-voor-eenheid-delegatie, of zo" :)
Joh op zoveel bijval had ik niet eens gerekend, maar ik ben het wel van harte met jullie eens.
Ja misschien menselijk gezien kansloos, maar ja wie weet wat voor plannen God nog eens heeft? :wink:

Ik denk dat dan een heel aantal mensen eerst over hun trots en oud-zeer moeten stappen. Ja ik shop ook wel eens. Hier in Veenendaal heb je sowieso van alles dus dan gaat dat ook makkelijk :wink:
Mijn eigen hervormde gemeente zit onder pkn-vlag, nou ja we hebben niets gedaan dus dan zit je er automatisch onder, maar niet van harte natuurlijk. Daarom zo'n samen op weg in de gereformeerde gezindte zou ik erg toejuichen.
Nou ja misschien iets voor onze generatie om aan te werken, zeg nooit nooit!
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 13:21

Een van Satan's belangrijkste tactieken is de "verdeel-en-heers" methode. En daarin is 'ie aardig succesvol.

Samengaan zou goed zijn, maar dan moeten we ook niet meer muggenziften over het feit dat de ene dominee linkser of rechtser preekt dan de andere. Gewoon vanuit een duidelijke grondslag (de belijdenisgeschriften naast Gods Woord) predikanten vrijheid geven om hun eigen invulling daaraan te geven.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 13:35

Pieter schreef:Gewoon recht zo die gaat!

Gaat 'ie nou recht dan? :? :roll: :?
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 13:40

Flappie schreef:Daarom zo'n samen op weg in de gereformeerde gezindte zou ik erg toejuichen.
Nou ja misschien iets voor onze generatie om aan te werken, zeg nooit nooit!

Het COGG is daar al jaren mee doende, het vindt alleen nog niet zoveel draagvlak, hier en daar.
COGG (Contact Orgaan Gereformeerde Gezindte)
Meer informatie bij:
Drs.I.A.Kole, secr. COGG
Berkenwoude (0182-362588).
~~Soli Deo Gloria~~

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jul 2004 17:38

[Ah ja joh, kerkmuren bestaan niet. Zoals ooit de Berlijnse Muur viel, zo zullen ooit nog vele andere muren volgen....Alleen duurt dat nog ff (denk ik). Op de nieuwe aarde bestaat er gelukkig geen GG meer. En zijn er ook geen 3 verbonden meer :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

En de 2 verbonden ook niet meer :mrgreen: :mrgreen:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 15 jul 2004 18:01

Loezje schreef:
Vito schreef:En dan komen we toch weer enigszins terug op het onderwerp: binnen de GGiN (en in mindere mate de GG) lijkt het erop dat men de mensen dom wil houden. Bijbelstudie (in groepsverband) wordt afgeraden.

De ontwikkelde leer staat boven de Bijbel. Als er een vraag van een kerklid komt, wordt eerst antwoord gegeven vanuit de leer en daarna wordt bekeken of ze het antwoord nog met "een tekstje" kunnen onderbouwen..

Een nieuwe vertaling zal weer veel vragen van de kerkleden oproepen, omdat de Bijbel veel duidelijker gaat spreken en eventuele discrepanties met de leer aan het licht kunnen komen.

De ontwikkelingen lijken op deze manier te gaan naar de RK kerk van de Middeleeuwen, waar de leken ook dom gehouden werden..

Ken jij de GGiN zo goed en heb jij ervaren dat ze de mensen dom willen houden? Enne... in welke gemeentes wordt Bijbelstudie afgeraden? Je durft wel veel te zeggen en ik ben bang dat dit niet je eigen ervaringen zijn... Ik denk dat ik in meer GGiN ben geweest dan jij :P , maar die ervaring heb ik dus absoluut niet. Ook niet gehoord van de mensen die daar in de kerk zaten. Maar dat zou ook aan mij kunnen liggen :wink:

Overigens... het staat kerkleden (ook van de GGiN) vrij om dóór te vragen, in een gesprek :wink: :P Een dominee of ouderling van de GGiN is echt niet griezeliger dan een gewoon mens hoor :wink:

Nou, kom op... vertel es... welke discrepanties met de GGiN-leer zou je in een nieuwe vertaling tegen kunnen komen...? (Gaan we er dus gemakshalve vanuit dat die er nu niet zijn) :P :wink:

Misschien moeten we eens een keer een Ds ofzo van de GGiN uitnodigen voor een avondje forummen! :) Kan hij het allemaal zelf uitleggen...

Je geeft heel hoog op van de GGN, maar het is bekend en bewezen dat de mensen die erin zijn zich drukker maken om het uiterlijke van de kerk, dan om innerlijke zaken. Noem even de gemeentes voor me, waar ze aan bijbelstudie doen, dan ga ik daar echt heen. En met ouderlingen over de leer praten, of vragen stellen??????? Of ze weten het zelf niet, of je wordt op cathechesatie voor gek gezet. En zeg niet dat het geen waar is. Ik zal het schetsen uit eigen leven.
Vrijdagavond ergens in de jaren 88/89. Ik zo'n 17 jaar, en vol met vragen. Een ouderling stond het behoorlijk af te geven op de baptisten. Hij riep hard en schreeuwde dat het onschriftuurlijk was. Toen hij uitgeraasd was vroeg ik: Als dan baptisten niet goed zijn, waarom leest u dan preken van Philpot?????
Hij al schreeuwend: Philpot is in d'n Eemel!!!!!!!!!!!!!!
Ik: Dat is mijn vraag niet, want dat mag ik toch aannemen, maar waarom leest u er preken van??????
Hij weer: En ik zeg dat Philpot in d'n Eemel is!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik: Laat maar zitten................... :cry:
Helaas heb ik van mensen uit verschillende gemeentes gehoord dat dit vaker voorkomt. En niet alleen in Terneuzen. Ik heb ervaren dat mensen in de GGN stom gehouden worden. Er wordt vanaf de kansel gebruld dat je maar veel in de oude vaderen mag lezen, maar als je een brief naar ds M. te A schrijft dat je vragen hebt over zijn prediking, omdat je er dingen in vind die je niet terug vind in Gods Woord en in 'de oude vaderen'.Dan krijg je via de wachter sions te horen: Spuit elf gaf ook nog modder.
Dat stond er letterlijk. En dat met aanhalingen van hetgeen ik geschreven had. Dat stimuleert de jeugd en de jonkheid om het goede in hun jonge dagen te zoeken. Nee Loezje, je probeert nu toh echt te positief te zijn over het kerkverband van mijn afkomst, en tot mijn spijt moet ik je meedelen dat dat beeld haaks staat op de realiteit. Sorry meid! :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 15 jul 2004 20:02

Bookman, volledig met je eens dat er binnen de GGiN (en mag ik het heel voorzichtig zeggen: bij alle andere kerken) individuen zijn die het uiterlijk belangrijker vinden dan het innerlijk. Ik kan op dit moment ook geen gemeentes (meer) noemen waar ze aan Bijbelstudie doen, maar volgens mij deden ze dat in het verleden o.a. in Ederveen. 'K Heb er geen studie naar gedaan, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de Bijbel al dusdanig wordt uitgelegd tijdens kerkdienst/school/cathechisatie dat mensen er minder behoefte aan hebben om dat 1 x per weer nog eens samen te doen :P Nee, is geintje. Ik weet wèl dat GGiN-leden soms relatief best ver moeten rijden om bij de dichtsbijzijnde GGiN-kerk te komen en dat kan best een drempel zijn bij het starten van genoemde bijeenkomsten, verenigingen, etc.

Jij geeft aan slechte ervaringen te hebben met (het praten met) ouderlingen; hier hebben we het al vaker over gehad: jouw realiteit is niet de mijne. Wanneer ik uit mijn eigen ervaring spreek kan ik zeggen dat ik dit niet herken; maar het ligt eraan hoe je mensen tegemoet treedt.. (sjonge, lijkt hetzelfde als bij gewone mensen...) Je wilt ook gemeentes horen? Ok. Ederveen? Uddel? Elspeet? Opheusden? Ik heb daar ook niet ervaren dat mensen stom/dom worden gehouden; er werd juist geprobeerd het mensdom nog wat bij te brengen. En ik snap ook wel dat ze niet allemaal de faculteit der letteren glansrijk hebben doorlopen en geen theologische opleiding hebben gehad; wordt ook niet van ze verlangd (gelukkig...), dus tja.. af en toe zal iemand niet meteen een antwoord hebben op een vraag. 'Zoeken we op' lijkt me dan....

De Wachter Sions ken ik; ligt hier op het stapeltje samen met de kerkbladen van de Ger Gem, Hervormd en Chr. Geref. en ik kan je zeggen dat Ds M niet de enige is die af en toe met modder gooit. :wink: Over-en-weer kunnen ze het allemaal :wink: 'k Ben het hier ook absoluut niet mee eens; we kunnen ons bv ook gedragen als grote mensen (kan dat echt???). Maarre... lag het niet aan de toonzetting van je brief dat Ds M wat bot uit de hoek kwam? Je kunt natuurlijk ook een brief schrijven waarin je een aantal vragen stelt; met de motivatie dat je het gewoon niet snapt waarom hij zegt dat iets zus-en-zo is. 't Zou toch van behoorlijk honds gedrag getuigen als hij een nette brief op een onfatsoenlijke manier zou beantwoorden... Daar is-ie trouwens ook te snugger voor...

Mogelijk ga ik af en toe bij een GGiN in een uitzonderingspositie ter kerke :wink: Misschien dat het daar anders is dat in andere GGiNs, maar het maakt wel uit hoe je iemand benadert: aanvallend (ik zal jou wel 'ns ff laten weten wat ik er hier van vindt) of met interesse (en dat is ook al weet net zo als in het gewone leven)... Wat is 't leven toch simpel...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 15 jul 2004 20:02

Overigens... als GG, Herv, Chr.Geref en GGiN samen gaan, zouden ze het dan in de eerste plaats al eens kunnen worden op welke Bijbel ze hun beginselen gaan gronden? Bij Chr. Geref. waar ik wel eens kom houden ze er een enigszins andere vertaling op na als de Ger Gem... :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”