Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor moderngelovige » 08 aug 2014 14:53

Zit je het niet weer een beetje te veel versimpelen allemaal Optimatus.
Hoeveel groenten en fruit wil je afnemen om het omzetverlies goed te maken?
Heb je een grote kelder onder je huis>
Kun je dat nog opbrengen als de gasprijs omhoog gaat? Ben je al truien aan het breien?
Want hoor net dat de prijs van groenten en fruit hier niet omlaag gaat.
(Deze contracten waren al afgesloten; vreemd dacht dat alles was gebaseerd op vraag & aanbod)

Maar waar praten we eigenlijk over? Over wat rotcenten. Mss maar andere markten aanboren?
Wat boeit dit een nabestaande van de vliegramp eigenlijk?
En hoeveel jaar gaan we economische sancties "volhouden"?
Hebben we voor een stukkie land een (wereldomvattende) oorlog over?
De manier waarop Rusland dit allemaal doet is uiteraard verwerpelijk.
Aan de andere kant zijn er 2 punten: Er wonen veel etnisch-russen in Oost-Oekraine en de Krim.
en voelt Rusland zich niet terecht bedreigd dat Oekraine ook in het NATO-kamp komt?
Er zal gepraat moeten worden met alle partijen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 aug 2014 15:24

Ik snap het sowieso niet waarom mensen voor een boycot zijn.
De enigen die er het dupe van zijn, zijn de burgers (en niet degenen die aan de touwtjes trekken).
Vraag me af of dat wel zo Christelijk is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 15:48

De vergelijking tussen de Krim en Kosovo is nogal onzinnig. Kosovo was een autonoom onderdeel van Servië, voornamelijk bewoond door etnische Albanezen. In 1989 heeft de toenmalige president en latere oorlogsmisdadiger Milosevic de autonomie de nek omgedraaid. In de jaren negentig heeft zijn regime op gruwelijke wijze huisgehouden in Kosovo.

Dit is op de Krim niet gebeurd. Daar heeft zich geen gruwelijk oorlogstoneel afgespeeld en het zag er ook niet naar uit dat dit zou gaan gebeuren.

Maar ik begrijp dat Shrew het acceptabel vindt dat als een meerderheid van een deel van een land zich op etnische gronden afscheidt, dat dit te allen tijde geaccepteerd moet worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 08 aug 2014 17:01

bambi ik ben het helemaal met je eens.

krim was net als Kosovo een autonoom onderdeel binnen een staat. Oekraïne heeft keer op keer gedreigd deze autonomie de nek om te draaien en met pestregels te komen zoals een verbod op Russisch. Albanezen in Kosovo waren net als de serven echt geen lieverdjes die stonden ook op de lijst van terroristische organisaties. Net als de etnische russen nu de wapens hebben gegrepen deden de etnsich Albanezen dat in Kosovo ook. de Oekraïense regering reageert met geweld net als de serven dat in kosovo deden. Toen ging de navo De albanezen helpen, nu helpt Rusland depro-russen.

en ik vind het inderdaad niet erg als deelgebieden afsplitsen. Als ze niet meer met elkaar willen dan vooral uit elkaar gaan. Dat is geen oorlog waard. Maar waar ik vooral op doelde is de tenenkrommende selectieve verontwaardiging die ik nu overal over Rusland hoor. Waarom is Oekraine goed en Rusland fout? Weet men wel wat voor griezels er in die Oekraiense regering zitten? Geen haar beter dan Putin hoor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 21:19

Shrew, geloof jij ook dat de Oostenrijkers en masse blij waren met de Anschluss in 1938?

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 09 aug 2014 07:51

Nee maar je versimpelt het weer door een vergelijking met de tweede wereldoorlog te maken. Je zet Rusland neer als nazi Duitsland en Oekraïne als onschuldig Tsjechoslowakije, Polen. Putin is volgens jou een Hitler en al zijn tegenstanders zijn de goede geallieerden.

In de tweede wereldoorlog was goed en kwaad duidelijk te onderscheiden. Zo zwart wit is het hier gewoon niet. Je hebt het over de anschluss, komt het niet bij je op dat de Russen in de Krim niet zaten te wachten op een anschluss bij Oekraïne in 1954?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2014 09:30

De Russen zijn daar ook pas in de meerderheid sinds ze de Krimtartaren hebben gedeporteerd onder Stalin. Tijdens de SU waren de grenzen binnengrenzen dus van een Anschluss was geen sprake. Gek trouwens dat jij je zo druk maakt over die Russen op de Krim. Wel eens nagedacht over al die niet-Russen die in Rusland overheerst worden? Tsjetsjenen? Tartaren? Toewenen? Kalmukken?

Vraag je buurman maar eens waarom Tsjetsjenië wel weggebomardeerd mocht worden en waarom Loeganskers nu wel zielig zijn.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 09 aug 2014 11:01

ik maak me niet om de Krim russen. Oekraïne en Rusland kunnen me gestolen worden. Ze zoeken het maar uit. Dat is mijn boodschap. waarom opkomen voor Een Kiev dat net zo erg is als Moskou.

ik geef alleen aan dat het niet zo zwart wit is als jij stelt. Jij wilt graag de wereld verdelen in goed en fout zodat je een boeman hebt tegen wie je foei kan zeggen. dat is in dit geval niet terecht. Maar ga vooral door, mensen zoals jij zullen er toe leiden dat steeds meer mensen zich aan de anti Rusland propaganda gaan ergeren omdat alle redelijkheid is verdwenen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2014 13:40

Welk land houdt er ook alweer een deel van een ander land bezet en welk land steunt opstandelingen in een buurland? Juist. Rusland.

Ik heb Oekraïne nog geen stukken buurland zien bezetten en van het steunen van opstandelingen in buurlanden door Oekraïne is ook geen sprake.

Case is clear.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 13:50

Ik las dat Feijenoord daar een voetbalwedstrijd gaat spelen, is dat niet veel te gevaarlijk en zou je dat dan ook niet moeten boycotten?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 aug 2014 14:30

schelpje3 schreef:Ik las dat Feijenoord daar een voetbalwedstrijd gaat spelen, is dat niet veel te gevaarlijk en zou je dat dan ook niet moeten boycotten?

Laat ze alsjeblieft gaan :mrgreen:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 14:33

Gaat die lui toch maar om geld. dus dááááág :wink:

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 09 aug 2014 18:31

Optimatus schreef:Welk land houdt er ook alweer een deel van een ander land bezet en welk land steunt opstandelingen in een buurland? Juist. Rusland.

Ik heb Oekraïne nog geen stukken buurland zien bezetten en van het steunen van opstandelingen in buurlanden door Oekraïne is ook geen sprake.

Case is clear.

het westen heeft ik weet niet hoeveel rebellen in andere landen gesteund, herinner je de Arabische lente nog, Libische rebellen zijn gesteund door Navo. Dus waarom wordt dat alleen Rusland aangerekend? Selectieve verontwaardiging.

Krim is volgens jou bezet door Rusland. Maar wat als de Krimmers zelf het als bevrijding zien. Hun mening is voor mij heel wat belangrijker dan die van jou.

Heb je al gekeken wat voor griezels in de Oekraiense regering zitten?

Case allesbehalve clear.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2014 21:31

Aha, dus als Rotterdam een Turkse meerderheid krijgt en zich bij Turkije aansluit, dan moeten we dat ook maar accepteren?

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 10 aug 2014 07:13

Je doet nu weer alsof de Krim altijd Oekraiens is geweest en dat Russen via migratie de Oekrainers hebben verdrongen, dat is gewoon niet waar. De vergelijking met een Turks Rotterdam slaat daarom, zoals al je simplistische vergelijkingen tot nu toe, nergens op.

de Krim is door een of andere sovjetbobo aan Oekraïne als cadeau gegeven. Over de hoofden van bevolking heen. Oekraine kreeg er opeens 1 miljoen etnische Russen erbij.Na het uiteenvallen van de sovjet unie bleef het bij de Oekraïne, weer werd niks gevraagd aan de bevolking.

Dat maakt het ingrijpen van Rusland niet goed, maar het is niet zo fout als jij het graag zou zien.

Jouw vergelijking met een turks Rotterdam zou daarom alleen opgaan als Rotterdam al een meerderheid aan Turken had en bij Turkije hoorde voordat het onderdeel werd van Nederland. Ja als dat het geval was ( Rotterdam hoorde bij Turkije, Turkije gaf het aan Nederland) dan snap ik wel waarom Rotterdam weer bij Turkije zou willen horen.

ik snap dat het jou en andere Ruslandhaters heel goed zou uitkomen om te doen alsof de Krim op en top Oekraiens is dat nu door Rusland wordt bezet. Iedereen met toegang tot wikipedia kan zien dat dat niet klopt.

Terug naar “Archief”