Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 09 nov 2011 12:34

@Evelien volgens mij verschilt dat per leeftijd. De eerste 3x was Floris een kilo per maand aangekomen, maar nu gelukkig niet meer ;-)
Ik moet volgende week weer naar het cb, maar vermoed dat hij in twee maanden tijd een kleine kilo is gegroeid...

Hier heeft zoonlief vannacht niet gedronken, zo fijn! Al was hij wel 2x wakker, maar hij huilde niet hysterisch, dus dat heb ik maar lekker laten huilen. Vaak gaat dat jengelhuiltje over in een hysterisch gehuil, maar dat was dus nu niet zo.
Ben benieuwd of doorslapen dichtbij komt... :-oo

En dippie, ik dacht dat ook voor zoonlief geboren was. Maar wat bén ik blij dat hij nu vaak bij ons in bed slaapt. Kan je één ding beloven: 3 voedingen per nacht en dan steeds weer je bed uit moeten is extra slopend. Als je kindje naast je ligt is het dat veel minder.
Ik dacht ook dat ik het heel eng zou vinden, maar ik ben er me heel erg van bewust, en manlief ook.
Vannahct heeft hij wel de hele nacht in z'n bedje gelegen, maar vaak dan blijft hij naast de nachtvoeding bij ons liggen... ik ben dan ook gewoon écht te moe om hem terug te gaan leggen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2011 12:45

Van het weekend dacht ik dat ik S.imon bij me in bed had genomen, toen ik wakker werd lag hij niet meer in ons bed. Bleek dat ik het gedroomd had. Ik stond heel snel naast m'n bed en keek in de wieg waar hij heerlijk lag te slapen. :oops: :lol:

@Jannoek, wat heerlijk zeg. Hopelijk zet het door (zonder huilen).

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2011 12:51

Ik weet best dat ik er straks misschien anders tegenaan kijk, maar ik heb veel ervaring met kindjes die bij papa en mama slapen, en nee; dat wil ik niet ook krijgen.
Daarbij komt voor mij de vraag: waarom samen slapen? Overddag ga je toch ook niet alle keren samen in bed liggen? En slaapt het kindje toch ook gewoon zonder jou? Die reden vind ik dus een beetje onzin... En hoe doe je dat met oppas? Betekent dat dat je kindje pas gaat slapen als jij naast hem ligt? Ook al loop je vervolgens weer weg? Lijkt me ook erg lastig..
4 jaar en dan nog bij je op de kamer? Never nooit :wink:
Afbeelding

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 nov 2011 14:22

Evelien, ik weet niet precies hoe dat zit met aankomen, maar volgens mij is 80-100 gram eerder een minimum. Verder mag je er zeker mee rekenen dat je met BV nooit te veel kan geven (hoewel het wel weer mogelijk is om te veel melk te hebben), dus je kindje mag zoveel drinken als hij wil en hoeveel hij aankomt maakt niet uit, als hij maar niet te weinig aankomt. Op borstvoeding.com kun je ook een groeicurve invullen, dan kun je zelf wat meer vergelijken.
Wat betreft het onrustig drinken: kan best karakter zijn, of een eenmalige situatie. Wat je evt nog kunt proberen is een andere houding bij het voeden. Als je een sterkte toeschietreflex hebt, kan je het hem makkelijker maken door te voeden terwijl jij op je rug ligt en hij dan op jouw buik, of in een wat onderuitgezakte houding en dan de meest bekende houding (madonna).

Dippie, over waarom samen slapen: dat scheel ons een hele hoop nachtrust. Naast mij liggen betekent uren achtereen slapen en dan ff een voeding (vannacht pas om vijf uur :D), alleen in haar eigen bed is ze zo elk uur wakker en voeden helpt niet. Overdag slaapt ze gewoon in haar eigen bed, ze slaapt niet superveel, maar genoeg en is zo tevreden (en geen problemen met alleen in slaap vallen). Ach, je mag er anders over denken, maar schrik niet als over een paar maanden je mening ineens anders was (was hier ook zo).
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 nov 2011 14:34

Dippie schreef:Ik weet best dat ik er straks misschien anders tegenaan kijk, maar ik heb veel ervaring met kindjes die bij papa en mama slapen, en nee; dat wil ik niet ook krijgen.
Daarbij komt voor mij de vraag: waarom samen slapen? Overddag ga je toch ook niet alle keren samen in bed liggen? En slaapt het kindje toch ook gewoon zonder jou? Die reden vind ik dus een beetje onzin... En hoe doe je dat met oppas? Betekent dat dat je kindje pas gaat slapen als jij naast hem ligt? Ook al loop je vervolgens weer weg? Lijkt me ook erg lastig..
4 jaar en dan nog bij je op de kamer? Never nooit :wink:

Ben het volkomen met je eens. Bij ons slapen ze de eerste week bij ons op de kamer en daarna lekker op hun eigen kamer, al zal ik wel zeggen dat ik altijd de eerste nacht even moet slikken, daarna ben ik er overheen. De reden dat ik mij erover heen zet is toch ook het schrikbeeld dat Dippie schetst.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 09 nov 2011 15:10

Hier nog iemand die het volledig met Dippie eens is :wink: Hier slapen de kinderen allemaal vanaf het begin op hun eigen kamer. Wij liggen anders wakker van al die geluidjes en hun lekker te slapen... dus dat kan ook op hun eigen kamer. En dat bevalt prima. Moet er niet aan denken dat ze na een paar jaar nog steeds bij ons in bed liggen, wordt daar dan wel erg gezellig als je nog meer kinderen krijgt :lol: En volgens mij is het ook een kwestie van gewenning (verwenning), hier weten ze niet beter en accepteren het gewoon. Dus Dippie... het kan echt!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2011 15:24

@blompje: Idd, een kwestie van gewenning denk ik. Ik snap best dat het voor je kindje lastig is als hij na 1 of 2 jaar naar zn eigen kamer moet! Ik zou ook gaan brullen, want het was op die andere kamer veel gezelliger :wink:
Maar hoe eerder je ermee begint, des te eerder ze er ook aan zullen wennen. En tjah, nog even over het eruit moeten om te voeden...Ik moet er ook steeds uit om naar de wc te gaan en helaas....die staat niet naast mn bed 8)
Afbeelding

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 09 nov 2011 15:27

Juist gezellig, die geluidjes, en je went er ook aan hoor! Ik vond het juist wél fijn dat onze kinderen tot minimaal een half jaar en maximaal 3 jaar na de geboorte bij ons in de kamer sliepen. Wel vaak in hun eigen bedje (behalve tussen 2 nachtvoedingen, -als ik te moe was om ze terug te leggen-, of als ze bleven huilen), maar toch lekker dicht in de buurt! Het gaf mij altijd een heerlijk gevoel, je kleintje zo dichtbij ... Het wennen in de eigen kamer ging alle keren min of meer vanzelf, 's middags ging ik nl. niet naar bed en de baby wel ...

Is het bij jullie trouwens ook zo dat kinderen die wat langer op de ouderslaapkamer hebben geslapen, beter doorslapen bij geluiden? Voor onze zestal heb ik nl. nooit zacht hoeven doen, ze slapen allemaal werkelijk overal doorheen. Bij een vriendin mag ja na 19.00 uur zo ongeveer (ook beneden!) geen geluid meer maken, want dan worden de kinderen wakker. Omdat die vriendin altijd haar kids altijd apart in een babykamer heeft liggen, vraag ik me af of ze daardoor misschien minder aan geluid gewend zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 nov 2011 15:55

Volgens mij heeft dat meer met het gedrag van de ouders te maken als de kinderen op bed liggen. Hier gaat het leven gewoon door als ze op bed liggen, dus ook stofzuigen en een wasmachine en/of droger die draait. Onze kids slapen ook overal doorheen.

Enne die geluidjes zijn vreselijk. Ik slaap daar echt niet van. Daarbij moest toen onze dochter geboren werd ook ons slaapkamerraam dicht ( het was - 15C 's nachts) en wij zijn gewend om het raam wagenwijd open te hebben. Wij hadden het echt snik en snikheet. Nee hoor, ook deze keer mag hij een week op onze kamer en daarna lekker naar zijn eigen kamertje. En inderdaad, even opstaan voor een voeding maakt mij niet zo uit. Ik ga toch ook met ze naar beneden, omdat manlief erg slecht slaapt en anders nachten wakker ligt. Ik slaap toch wel gelijk na een voeding. Daarnaast is onze slaapkamer echt te koud om ze te voeden.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 09 nov 2011 15:56

Sophie77 schreef:Is het bij jullie trouwens ook zo dat kinderen die wat langer op de ouderslaapkamer hebben geslapen, beter doorslapen bij geluiden? Voor onze zestal heb ik nl. nooit zacht hoeven doen, ze slapen allemaal werkelijk overal doorheen. Bij een vriendin mag ja na 19.00 uur zo ongeveer (ook beneden!) geen geluid meer maken, want dan worden de kinderen wakker. Omdat die vriendin altijd haar kids altijd apart in een babykamer heeft liggen, vraag ik me af of ze daardoor misschien minder aan geluid gewend zijn.

Ik weet niet of het daarmee te maken heeft. hier slapen de kinderen overal doorheen. Maar klein slapen ze regelmatig in de woonkamer in de kinderwagen of in de box of op de bank als ze daar in slaap vallen. En verder doe ik boven vanaf het begin af aan niet zachtjes, stofzuig gewoon, ruim hun kamertje of of ruim de was op in hun kast. Ze slapen overal door en zelfs na een paar jaar kan ik bij hen gewoon zuigen. Dus denk dat dat ook gewenning is. Moet er niet aan denken dat we geen geluid kunnen maken als de kids slapen...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 nov 2011 16:06

Dippie schreef:4 jaar en dan nog bij je op de kamer? Never nooit :wink:

Ik vind een veilig en geborgen gevoel voor mijn kind (jaja, 4 jaar) zoveel meer belangrijker dan wat dan ook!
Maar dat ons mannetje nog bij ons slaapt, dat zeggen we ook eigenlijk tegen zo'n beetje niemand. Want mensen snappen het vaak toch niet :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 nov 2011 16:11

Over dat samen slapen ben ik het wel met Galateia eens, al doe ik het niet.
Ik geloof wel dat je kleine kinderen kunt verwennen. Valt nog te bediscussieren of samen slapen verwennerij is of tegemoet komen aan de behoeften van je kind.
Stichting wiegendood zegt nog steeds -vanuit wetenschappelijk onderzoek- dat het erg gevaarlijk is. Maar er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat als je je aan een aantal veiligheidsmaatregelen houd de kans op wiegendood zelfs kleiner is dan wanneer je een kind apart legt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 nov 2011 16:28

Galateia schreef:
Ik vind een veilig en geborgen gevoel voor mijn kind (jaja, 4 jaar) zoveel meer belangrijker dan wat dan ook!
Maar dat ons mannetje nog bij ons slaapt, dat zeggen we ook eigenlijk tegen zo'n beetje niemand. Want mensen snappen het vaak toch niet :wink:

Ik snap best dat je dat voor jouw kindje wil, hij is ook op een andere wijze bij jullie gekomen dan de meeste kindjes bij hun ouder komen, misschien heeft het ook daarmee te maken? Daarbij vraag ik me af: Nu zal hij niet meer slapen smiddags, maar toen hij nog wel smiddags een slaapje had, ging jij ook met hem naar bed dan? Zo niet, sliep hij dan wel gewoon? Als dat zo is, dan kan hij dat 'snachts toch ook?
Tot wanneer wil je hem bij jullie op de kamer/in bed houden dan? Ik neem aan dat het overgaan naar zn eigen slaapkamer steeds moeilijker voor hem gaat worden dan?
Afbeelding

Suzsje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Suzsje » 09 nov 2011 16:58

Ik denk dat dat diep slapen toch meer met karakter te maken heeft als met hoe je er als ouders mee omgaat.

Onze zoon heeft een weekje op onze kamer geslapen, maar dat was totaal niet handig omdat dat wiegje gigantisch in de weg stond. Dus die lag al heel snel op zn eigen kamertje. Hij sliep, en slaapt altijd ontzettend vast. Met een bom naast zn bed zou je m nog niet wakker krijgen.
Terwijl onze dochter tot ruim een jaar bij ons op de kamer heeft geslapen. Dat was gewoon handiger, omdat wij beneden slapen en de kinderkamers boven, dus sowieso met nachtvoedingen zag ik het echt niet zitten om slaapdronken die trap op en af te gaan, verder had het ook te maken met de onvoorspelbaarheid van onze zoon, en ik bang was dat hij naar haar kamer zou gaan en dingen in dr bedje leggen ofzo. En verder was het gewoon wel heel gezellig ;)

Bij ons in bed hebben we nooit gedaan. Vind ik gewoon eng.
Maar toen ze 7mnd was, was ik wel HEEL blij dat ze nog bij ons op de kamer lag... ze had zichzelf helemaal in dr dekentje gerold, en kon niet meer loskomen, lag met gezicht in haar matrasje :shock: gelukkig werd ik wakker van haar benauwde geluidjes..... BRRrrrr moet er niet aan denken dat ze boven had liggen te slapen, dan was ze er waarschijnlijk gewoon niet meer geweest!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 09 nov 2011 17:44

Verschonen jullie dan niet 's nachts? Ik verschoon altijd voor een voeding, want kan hij daar niet meer wakker voor worden en is hij wakker genoeg om lekker te drinken.

Trouwens, ik voed hem weer gewoon als ik hem 's nachts hoor. Dat gerek 's nachts d.m.v. een speen vind ik niets. Die valt uit -kan ik er weer uit- of hij ligt er een tijd heel erg driftig op te zuigen en ik lig maar wakker en te wachten tot het menis is. Voeden gaat sneller en is relaxer. Dat doorslapen komt hopelijk nog wel vanzelf.

Terug naar “Archief”