Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 13:58

Re je laatste 2 reakties,
het heilige van een christelijk huwelijk verdraagt denk ik geen voortijdige gebeurtenissen in het ouderlijk huis, die in de huwelijksnacht thuishoren , nadat de mens zijn ouders heeft verlaten zullen zij pas tot 1 vlees zijn.
In die volgorde.
net zoiets als eerst onderwijzen, dan dopen :-)

Of is dat allemaal te behoudend en bijbels voor de moderne mens?
Christenen zouden het joodse huwelijk, mar ook de eraan voorafgaande verloving met alle ceremonien eens moeten bestuderen.
De gebruiken, de kleding de wassing en de terugkeer van de bruidegom naar zijn vaders huis om haar een plaats te bereiden, zijn allemaal uitleg!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 24 jun 2013 14:18

Maaarten:
Doordat onze cultuur zoveel misbruik maakt van seksualiteit, schieten christenen de hele tijd in het verweer tegen alle praktijken van seksualiteit die zich in onze cultuur voordoen die voor God niet kunnen bestaan. Ik denk dat het een gevaar is om dan een erg negatief beeld van seksualiteit te krijgen door alleen maar te praten over wat er allemaal niet mag. Christenen zouden juist vaker hun visie op seksualiteit positief moeten benoemen; dus hoe het juist wel hoort en hoe God het bedoelt heeft, in plaats van negatief, waar alleen maar gezegd wordt wat allemaal niet mag.


Je hebt gelijk dat veel christenen gelijk in een kramp schieten bij dit soort onderwerpen. Dat moesten ze niet doen. Alles vanuit het positieve benaderen is inderdaad beter. Als ik dat dan doe krijg je tegengeworpen dat je het wat te makkelijk ziet. Alhoewel ik het in grote lijnen wel met je eens bent, zie ik niet zo duidelijk wat God bedoelt heeft en/of wat niet zou kunnen bestaan. Het heeft dus alles te maken met een bepaalde manier van bijbellezen. Als ik mij beperk tot het topic denk ik dat er wel ergere zaken zijn dan een potje seks voor het huwelijk. In de praktijk (van mijn kerk) hoor ik er nooit over en elke week staan er wel stelletjes op de stoep om dominee om een zegen te vragen over hun samengaan. Ik zou hopen dat er in reformatorische kringen ook wat meer lucht zou komen tussen beoogd ideaal en werkelijkheid en dat dit ook niet zo negatief geduid zou worden.

Van Cicero: ter onderstreping van wat ik bedoel met ander Bijbellezen (zelf zou ik het nooit zo kunnen zeggen):
De termen 'instelling van het huwelijk' en 'scheppingsorde' of '-instelling' maken mij behoorlijk sceptisch, om twee redenen. Ten eerste is Gen. 2 niet een juridische tekst (het woord instelling, huwelijk of scheppingsorde komt niet voor) en je neemt nogal wat adem uit het verhaal als je er precieze voorschriften uit wilt afleiden. De strekking in algemene zin is mijns inziens dat menszijn tot vervulling komt in het samenzijn met andere mensen, en dat wordt voor de schrijver het beste geïllustreerd in het partnerschap van man en vrouw. In de tijd van de schrijver bestonden ook geen andere relatievormen. Genesis is niet voor ons geschreven, maar (even christelijk gesproken) het is een tekst geaccommodeerd aan het begrip van Israël in die tijd (net zoals Jezus in gelijkenissen soms strikt genomen foutieve info geeft, zoals over het mosterdzaadje). Als je er dus een objectieve blauwdruk van wilt maken over het huwelijk dan overvraag je de tekst.
Ten tweede zie je wat er gebeurt als mensen in Genesis een scheppingsorde willen lezen: men projecteert de eigen opvattingen in het verhaal terug, en ook net hoe het voor het retorische doel uitkomt. Philo bijvoorbeeld leidt uit het feit dat de mens als laatste is geschapen af dat die a.h.w. de stuurman op het schip der schepping is. 1 Tim. 2 leidt uit het feit dat de vrouw als tweede is geschapen dat de vrouw dus onder de man staat. In Tobit geldt het als een Mozaïsch voorschrift dat je binnen de familie trouwt, quod non. Etcetera.
Daarom ben ik heel voorzichtig om de eerste hoofdstukken van Genesis te veel als een prescriptieve tekst te lezen, zeker als die voorschriften nogal goed lijken uit te komen in het wereldbeeld van de lezer.
Want net zoals je uit de verhalen over polygame huwelijken kunt afleiden dat ze 'eigenlijk' niet goed zijn, zou je uit de verhalen over trouwen binnen de familie kunnen afleiden dat je 'eigenlijk' binnen de familie moet trouwen, zoals Tobit doet.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor janneke7337 » 24 jun 2013 14:29

schaapje schreef:Communicatie is heel belangrijk, en dwang werkt niet, maar iets verbieden op een bepaalde leeftijd werkt wel, en dat is mijn ervaring!
En mijn kids zijn het er achteraf (na jaren) mee eens, zijn heel goed terecht gekomen.

En als ze nu lak hebben aan hetgeen je ze verbied en het toch gewoon doen?
Uit huis zetten? De deur op slot? Fysiek geweld?

Stel nu dat iemand een jaar of 16 is, dwars tegen alles ingaat, de ruit eruit slaat als hij/zij niet weg mag om toch naar het cafe te gaan, en thuiskomt wanneer het hun het beste schikt, is de deur op slot, best dan ga ik wel bij en vriend(in) slapen?

Niet dat ik het meegemaakt hebt, maar wel in de directe omgeving gezien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 14:34

janneke7337 schreef:En als ze nu lak hebben aan hetgeen je ze verbied en het toch gewoon doen?
Uit huis zetten? De deur op slot? Fysiek geweld?

Stel nu dat iemand een jaar of 16 is, dwars tegen alles ingaat, de ruit eruit slaat als hij/zij niet weg mag om toch naar het cafe te gaan, en thuiskomt wanneer het hun het beste schikt, is de deur op slot, best dan ga ik wel bij en vriend(in) slapen?

Niet dat ik het meegemaakt hebt, maar wel in de directe omgeving gezien.

Die kans loop je altijd, bij elk verbod. Maar daar moet je niet bang voor zijn. Het gaat om de wijze waarop je iets verbiedt. Als dat autoritair is zonder enkele vorm van inspraak, is dat natuurlijk te verwachten.
Op een bepaalde leeftijd wordt het niet zonder meer verbieden, maar vertel je er zeker wel e.e.a. bij.
Het ging hier niet over een cafébezoek! Het ging om seks voor het huwelijk en laat je toe dat je dochter (of zoon) met zijn vriend(in) bij elkaar mag slapen, onder jullie dak.
Dan zeg ik dus nee.
Maar dat NEE komt niet uit de lucht vallen hoor, dat is hier al uit en te na besproken. Maar goed, als puber wil je wel eens uitproberen :wink:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2013 14:51

janneke7337 schreef:En als ze nu lak hebben aan hetgeen je ze verbied en het toch gewoon doen?
Uit huis zetten? De deur op slot? Fysiek geweld?

Janneke mijn kinderen wisten wel waar ze aan toe waren, ze mochten heel veel wel, niet alles was verboden, ik vond zelf dat ze ik veel vrijheid gaf, soms wel eens tegen mijn zin in.
Maar een, néé ik wil dat niet was altijd naar aanleiding van een vraag "mam mag ik ...."
En ik legde dan ook uit waarom het niet mocht.

Stel nu dat iemand een jaar of 16 is, dwars tegen alles ingaat, de ruit eruit slaat als hij/zij niet weg mag om toch naar het cafe te gaan, en thuiskomt wanneer het hun het beste schikt, is de deur op slot, best dan ga ik wel bij en vriend(in) slapen?

Niet dat ik het meegemaakt hebt, maar wel in de directe omgeving gezien.


Ik denk dat als er zo,n situatie komt er al veel eerder iets mis is gegaan in de opvoeding of communicatie, ik hoor wel eens van die dingen, maar ik kan me het niet zo goed voorstellen.
Mijn dochter kwam als tiener wel eens geschokt thuis met een verhaal hoe zij een vriendin haar moeder had horen uitschelden, ze was er helemaal ondersteboven van. :shock:

Ik weet alleen maar Janneke, dat ik heel veel heb gebeden om wijsheid in het opvoeden, wat moeilijk is dat je kinderen los laten en vrijheid en verantwoording geven, ik ben de Here God heel dankbaar dat het allemaal goed gekomen is, als alleenstaande moeder en in deze wereld met al zijn verleidingen, alleen had ik het nooit gekund.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jannette123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 jun 2013 17:39

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jannette123 » 24 jun 2013 16:44

schelpje3 schreef:Je mag, nee moet, als ouders wel grenzen stellen!
En dan niet als ze 28 zijn en een leuke bink tegenkomen, nee, als ze aan het begin van de puberteit zijn!
En er is niets mis met NEE zeggen, ook al vinden ze dat niet leuk en komt er ruzie van.
Tuurlijk moet je het kind zijn verhaal laten doen, maar jij als ouder ook.




Daar geef ik je uiteraard gelijk in. Maar dan nog.. hebben kinderen toevallig wél hun eigen zin. En als je er continue er om gaat zeuren en pushen, dan bereik je ook echt niets.
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 05 jul 2013 11:16

Schelpje:
Het ging om seks voor het huwelijk en laat je toe dat je dochter (of zoon) met zijn vriend(in) bij elkaar mag slapen, onder jullie dak.
Dan zeg ik dus nee.
Maar dat NEE komt niet uit de lucht vallen hoor, dat is hier al uit en te na besproken. Maar goed, als puber wil je wel eens uitproberen :wink:


Precies: dat laatste daar moet meer ruimte voor komen en dat beteket dus het oogluikend toestaan van seks. Wel uiteraard goed voorlichten en het niet teveel problematiseren (schuldgevoelens). Daar zit de christelijke jeugd niet op te wachten. Lees ook eens Prediker over de aansporing om te genieten als je jong bent. Voor dat je het weet volgt de weemoed en vlieg je daarheen (de dood?) volgens de psalm.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2013 11:31

hubert schreef:
Precies: dat laatste daar moet meer ruimte voor komen en dat beteket dus het oogluikend toestaan van seks. Wel uiteraard goed voorlichten en het niet teveel problematiseren (schuldgevoelens). Daar zit de christelijke jeugd niet op te wachten. Lees ook eens Prediker over de aansporing om te genieten als je jong bent. Voor dat je het weet volgt de weemoed en vlieg je daarheen (de dood?) volgens de psalm.

Nee niet oogluikend toestaan. Dat is alsof je je handen voor je ogen slaat, maar je vingers houd je wijd, zodat je nog kunt zien. Halfbakken dus.
De regels zijn hier gesteld, besproken en er is mee ingestemd. Ik bedoelde met het uitproberen van de jongeren dat ze MOGELIJK wel een iets zullen doen, dat weet ik niet.
Als je jong bent, wil je die grens wel eens over, omdat je denkt dat dat land daar veel groener is.
Wij merken nooit iets van besmuikte lachjes of stiekeme dingen.
Wij hebben een open gezin waarin vrijwel alles besproken kan worden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor alexander91 » 05 jul 2013 11:36

Volgens mij moet je er als ouder gewoon duidelijk in zijn. Nee is nee, maar op alle mogelijke manieren controleren gaat ook weer wat ver. Je moet ook wel wat vertrouwen tonen aan je kinderen. Je moet ze anderzijds ook niet stiekem stimuleren (en dat is oogluikend seks toestaan). Als ze het uiteindelijk stiekem doen, dan zij dat zo, maar dan ben je als ouder in elk geval altijd duidelijk geweest hierover.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2013 11:41

En dan is er nog verschil tussen puber van 15 en een jongvolwassene van 22 jaar.
Die laatste ga ik absoluut niet volgen. Geen beginnen aan trouwens.
Dan is het eigen geweten zo gevormd, dat een ouder niet zoveel toegevoegde waarde meer heeft.
Maar hoe sta je er zelf als ouders in??
Probeer je er open en eerlijk over te praten, of kap je alles af.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor yobem » 05 jul 2013 12:17

Ik vind het fijn om er met mijn ouders open over te praten. Rekening houdend met wat ze moreel gezien nog aankunnen. Ze hoeven niet alles te weten, maar het is ook geen taboe. Ik denk dat ik nu op mijn 31e er makkelijker met mijn ouders over praat dan op mijn 15e. Ook omdat je kunt uitleggen dat mijn generatie mogelijk anders over dingen denkt dan de vorige.

Het blijft altijd een lastige afweging. Als ik zelf dochters of zonen zou hebben dan zou ik ze denk ik vooral op het hart drukken dat je fouten mag maken. En dat je niet moet vergeten één te blijven in dat wat je doet. Zodra je geloof, je lijf, je seks, je hart zover van elkaar af komen te liggen dat je in wroeging en knopen komt, dan is het tijd om jezelf te herpakken en te zoeken waar de schoen wringt. En dat mag in overleg, ik denk dat het goed is om open te bespreken.

Het blijft een feit dat ik het vreselijk moeilijk zou vinden om ze los te laten in hun ontdekkingstocht. Ik zou veel te bang zijn dat ze zich bezeren en schrammen en bulten (niet al te letterlijk hahahaha) overhouden. Pfoeh af en toe ben ik blij dat ik geen kinderen heb. Vergeet niet stevig van jullie kroost te houden :D

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2013 13:30

yobem schreef:Ik denk dat ik nu op mijn 31e er makkelijker met mijn ouders over praat dan op mijn 15e. Ook omdat je kunt uitleggen dat mijn generatie mogelijk anders over dingen denkt dan de vorige.

Het is natuurlijk waar dat er een hoop subjectiviteit zit in mensen, waardoor je verschillen van inzicht krijgt, bijvoorbeeld ook tussen generaties. Sowieso is een mens natuurlijk erg bepaald door de plek, het perspectief, van waaruit hij zaken bekijkt. Maar misschien is het juist een mooie uitdaging om daar wat bovenuit proberen te grijpen, en om zo objectief mogelijk zicht proberen te krijgen op zaken. Al blijven wij mensen natuurlijk altijd bepaald door het eindige getal, dat wel. Dus volmaakte objectiviteit zal niet lukken.
Ik worstel er met bijbelexegese ook wel een beetje mee, al die meningen. Dan denk ik wel eens: 'het kan toch niet zo zijn dat vroeger de tekst in essentie die betekenis had, en vandaag een heel andere.'
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 05 jul 2013 14:06

alexander91 schreef:Volgens mij moet je er als ouder gewoon duidelijk in zijn. Nee is nee, maar op alle mogelijke manieren controleren gaat ook weer wat ver. Je moet ook wel wat vertrouwen tonen aan je kinderen. Je moet ze anderzijds ook niet stiekem stimuleren (en dat is oogluikend seks toestaan). Als ze het uiteindelijk stiekem doen, dan zij dat zo, maar dan ben je als ouder in elk geval altijd duidelijk geweest hierover.


Stiekem is uiteindelijk inderdaad ook niet goed. Je kunt als ouder wel bepaalde normen hanteren, maar het is niet gezegd dat de kinderen daar ook zo over (gaan) denken.
Vaak kiezen ze een eigen weg, ver van de (kerk) ouders.
Mijn vraag blijft echter nog steeds: waarom er in refoland zo beperkt gedacht wordt over zoiets normaals als seks? De Bijbel heeft heel andere opvattingen over huwelijk en gezin dan wat daar tegenwoordig over gedacht wordt. Aan seks wordt ook lustig gedaan en vaak met meerdere partners.
we zullen echt onze eigen normen moeten stellen op basis van bijvoorbeeld kwaliteit in de liefde.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 05 jul 2013 14:08

het kan toch niet zo zijn dat vroeger de tekst in essentie die betekenis had, en vandaag een heel andere.'


Oh ja, dat kan heel goed. We weten nu meer dan vroeger, meer dan Paulus ook!
Daar is echter wel een 'intelligente' kerk voor nodig om dat te communiceren.
Dat zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren in refoland.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor alexander91 » 05 jul 2013 14:15

hubert schreef:Stiekem is uiteindelijk inderdaad ook niet goed. Je kunt als ouder wel bepaalde normen hanteren, maar het is niet gezegd dat de kinderen daar ook zo over (gaan) denken.
Vaak kiezen ze een eigen weg, ver van de (kerk) ouders.
Mijn vraag blijft echter nog steeds: waarom er in refoland zo beperkt gedacht wordt over zoiets normaals als seks? De Bijbel heeft heel andere opvattingen over huwelijk en gezin dan wat daar tegenwoordig over gedacht wordt. Aan seks wordt ook lustig gedaan en vaak met meerdere partners.
we zullen echt onze eigen normen moeten stellen op basis van bijvoorbeeld kwaliteit in de liefde.
Tis ook een beetje hoe je de Bijbel wil lezen. Lees je het om je eigen gedrag goed praten en te stimuleren, of om een andere reden...
Normen op basis van kwaliteit in de liefde is volgens mij al heel gebruikelijk ook hoor, ook in refoland. Er zijn alleen bepaalde grenzen waar binnen men wil blijven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten