Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jun 2005 22:32

savemysoul schreef:Ik ben het niet echt met de meeste mensen hier eens.
Ik weet wel zeker dat God mag geprezen worden.
En denk dat de psalmen daarom ook niet geschikt zijn om in de ere dienst te gebruiken. Mits er natuurlijk andere liederen bij worden gezongen. Opwekking heeft aspecten die de psalmen missen.
(en andersom ook)
Ik denk dat er in veel refo kerken weinig ruimte word gegeven aan de heilige geest.

Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven. Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.
Het probleem zit hem hier in, dat je het werk van de Geest blijkbaar niet onderscheidt. Dat is een groot gemis, want daardoor doe je dat wat van God is ernstig te kort en zet je dat wat van de mens is op een voetstuk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 jun 2005 22:47

\"Jas schreef:Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven.

Ik vind de stelling ook nogal ver gaan, maar, mind you, de berijmde psalmen zijn niet geinspreerd. De berijmde psalmen zijn liederen die gebaseerd zijn op geinspireerde teksten. Laten we dat onderscheid niet uit het oog verliezen.

Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.

Dat laatste is een slag in de lucht. Je kunt dat nl net zo min bewijzen als ik het kan weerleggen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2005 22:53

Klaas schreef:Onze diensten duren dan ook nogal lang ;-)

Klaas

Welke kerk is dat dan, ik ben wel nieuwsgierig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 jun 2005 23:05

Wat betreft de lengte van de diensten: dat was vnl een grapje. Over het algemeen duren de diensten tussen de 1,5 en 2 uur. Wel langer dan de gemiddelde PKN-dienst maar niet het dubbele ervan of zo. Alhoewel.... ;-)

Gemeente in kwestie is een baptistengemeente.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 21 jun 2005 09:02

jas schreef:Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven.

even een vraag gewoon omdat ik er zelf niet zeker van ben:

kwam de Heilige Geest niet pas nadat Jezus opvoer naar de hemel?

jas schreef:Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.
Het probleem zit hem hier in, dat je het werk van de Geest blijkbaar niet onderscheidt. Dat is een groot gemis, want daardoor doe je dat wat van God is ernstig te kort en zet je dat wat van de mens is op een voetstuk.

kan de Geest mensen nu niet meer inspireren om liederen te schrijven?
ken jij de Geest zo goed dat je precies wie hij wel en niet inspireert?
laat de Geest zich zo vastpinnen dat wij precies zouden kunnen zien wat wel en niet van Hem komt?
gaat God verder dan wat wij over Hem in de Bijbel lezen?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jun 2005 09:08

jas schreef:Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven. Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.

Ik sluit mij bij Klaas aan. Niet hetgeen wat jij zingt is geïnspireerd, maar enkel de bijbeltekst. Daarnaast is het zo dat de Heilige Geest mensen de gave van creativiteit en muziek geeft. Deze mensen hebben dus een speciale gave ontvangen om muziek en liederen te maken. Het zou wel erg raar zijn als God enkel de schrijvers van de psalmen zou hebben geïnspireerd. Dan is God op dit gebied al millennia niet meer actief.

Dat is een groot gemis, want daardoor doe je dat wat van God is ernstig te kort en zet je dat wat van de mens is op een voetstuk.

Misschien doe jij God wel te kort door cru te stellen dat God mensen niet meer inspireert om liederen te schrijven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 09:53

Sabra schreef:
jas schreef:Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven. Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.

Ik sluit mij bij Klaas aan. Niet hetgeen wat jij zingt is geïnspireerd, maar enkel de bijbeltekst. Daarnaast is het zo dat de Heilige Geest mensen de gave van creativiteit en muziek geeft. Deze mensen hebben dus een speciale gave ontvangen om muziek en liederen te maken. Het zou wel erg raar zijn als God enkel de schrijvers van de psalmen zou hebben geïnspireerd. Dan is God op dit gebied al millennia niet meer actief.

Dat is een groot gemis, want daardoor doe je dat wat van God is ernstig te kort en zet je dat wat van de mens is op een voetstuk.

Misschien doe jij God wel te kort door cru te stellen dat God mensen niet meer inspireert om liederen te schrijven.

Inspireren is niet hetzelfde als een letterlijke ingeving. Opwekkingsliederen zijn niet het Woord van God Zelf. De onberijmde psalmen zijn dat wel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jun 2005 09:58

Letterlijke ingeving?

Het is toch duidelijk dat de verschillende schrijvers van bijbelboeken verschillende schrijfstijlen hanteren. Het lijkt me dat letterlijke ingeving niet het geval is. Het zijn boeken geschreven door mensen, waarin Gods woorden doorklinken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2005 10:41

De Koran is door Allah zelf geschreven, aldus de moslims, maar de Bijbel is geïnspireerd en niet door God Zelf geschreven. Of vergis ik me nu?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2005 10:49

Optimatus schreef:De Koran is door Allah zelf geschreven, aldus de moslims, maar de Bijbel is geïnspireerd en niet door God Zelf geschreven. Of vergis ik me nu?

2 Petr. 1:21:

21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

De Bijbel is dus Gods Woord dat door mensen is opgeschreven terwijl ze door de Heilige Geest gedreven werden.
Dit in tegenstelling tot de koran die, zo beweren de moslims tenminste, rechtstreeks uit de hemel is komen vallen.

Maar laten we het nu maar weer over opwekkingsliederen hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 21 jun 2005 11:59

HAHAHA.

Mohammed (pbuh) heeft de koran gereciteerd, en dat is het geschrift geworden. 'inspiratie' dus.

Ik krijg opeens inspiratie om iets anders te gaan schrijven...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2005 12:21

jas schreef:
En denk dat de psalmen daarom ook niet geschikt zijn om in de ere dienst te gebruiken. Mits er natuurlijk andere liederen bij worden gezongen. Opwekking heeft aspecten die de psalmen missen.
(en andersom ook)
Ik denk dat er in veel refo kerken weinig ruimte word gegeven aan de heilige geest.

Dit is gewoon te gek voor woorden. Het is juist de Heilige Geest geweest die de psalmen aan David en anderen ingegeven heeft, om die op te schrijven. Daarom staan ze ook ver boven opwekkingsliederen die, het spijt me voor je, niet door God Zelf ingegeven zijn.

Zoals Klaas ook al een beetje aangeeft: De psalmen zijn inderdaad berijmingen van geinspireerde teksten. Hoezo zouden ze dan ver boven opwekking staan? Opwekkingsliederen zijn voor het overgrote gedeelte gebaseerd op de bijbel. Veel opwekking is ook nog eens op specifieke bijbelteksten gebaseerd. De meeste opwekkingsnummers zijn dus, net zo goed als de psalmen, liederen waarvan de tekst rechtstreeks uit de bijbel komt, en de bijbel is door de Geest geinspireerd.

jas schreef:
Sabra schreef:

Inspireren is niet hetzelfde als een letterlijke ingeving. Opwekkingsliederen zijn niet het Woord van God Zelf. De onberijmde psalmen zijn dat wel.

De onberijmde psalmen ja.... en de berijmde psalmen dus niet? Nou ja, het is een berijming van door God geinspireerde woorden.... Net als opwekking. Ik snap dus niet waarom je hier verschil in maakt... alsof opwekking niet berijmingen van bijbelse woorden zouden zijn :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 jun 2005 12:25

Nou ja, het is een berijming van door God geinspireerde woorden.... Net als opwekking. Ik snap dus niet waarom je hier verschil in maakt...

Op zich snap ik dat dan wel weer een beetje. De ene berijming van door God geïnspireerde woorden is de andere niet...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 15:01

Marnix schreef:
jas schreef:
(en andersom ook)

Zoals Klaas ook al een beetje aangeeft: De psalmen zijn inderdaad berijmingen van geinspireerde teksten. Hoezo zouden ze dan ver boven opwekking staan? Opwekkingsliederen zijn voor het overgrote gedeelte gebaseerd op de bijbel. Veel opwekking is ook nog eens op specifieke bijbelteksten gebaseerd. De meeste opwekkingsnummers zijn dus, net zo goed als de psalmen, liederen waarvan de tekst rechtstreeks uit de bijbel komt, en de bijbel is door de Geest geinspireerd.

jas schreef:
Sabra schreef:

De onberijmde psalmen ja.... en de berijmde psalmen dus niet? Nou ja, het is een berijming van door God geinspireerde woorden.... Net als opwekking. Ik snap dus niet waarom je hier verschil in maakt... alsof opwekking niet berijmingen van bijbelse woorden zouden zijn :?

De opwekkingsliederen zijn vaak wel gebaseerd op de Bijbel, maar het is een menselijke selectie van teksten en dus vaak eenzijdig. De psalmen worden in zijn geheel berijmd en daar zit een groot verschil in.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 15:03

Elladan schreef:HAHAHA.

Mohammed (pbuh) heeft de koran gereciteerd, en dat is het geschrift geworden. 'inspiratie' dus.

Ik krijg opeens inspiratie om iets anders te gaan schrijven...

Er komt eens een moment dat jij niet meer om het Woord van God zult lachen. Ik hoop voor je dat dat aan deze zijde van het graf zal zijn. Niet m.b.t. wat je zegt over de koran, zeg ik dit, maar ik weet dat je dit ook meent m.b.t. de Bijbel.

Terug naar “Archief”