kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 19:13

aaaaachhh, zielig oud vrouwtje.. maar zulke rotvragen zal ze iig niet gauw meer stellen 8) Daar heb jij dan wel weer een heleboel pasgetrouwde jonge stellen van gered

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 mei 2007 20:13

Het is gewoon een onbeschofte vraag!
En het kan kwetsend zijn. Stel je voor dat iemand dolgraag gelijk kinderen zou willen, maar ze weet dat ze (of haar man) onvruchtbaar is!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 mei 2007 21:34

Iemand vroeg ook eens aan mijn man, of er al een kleine op komst was. Hij zei toen: "het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een ander". We wisten toen helemaal niet of dit op ons van toepassing was maar die persoon heeft nooit meer wat gevraagd.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 14 mei 2007 06:39

Heb met verbazing deze discussie gelezen...

Kom tot een schokkende conclusie:
Trouwen? Ja, het mooiste wat er is, samen verder het leven delen. Dank u God dat u ons bij elkaar hebt gebracht. Maar kinderen, nee God, dank u. Nu nog even niet. Dat is zo lastig, enz, enz, enz. Misschien wilt U zo goed zijn deze zegen een poos te bewaren voor ons tot we er wel aan toe zijn. Dan zullen we dat wel laten weten aan U.

Hoe zou God kijken? Wil je iets geven, hoeven mensen het gewoon niet!!! :shock:

sela

Berichtdoor sela » 14 mei 2007 06:49

of je kunt objectief op postings gebaseerd concluderen dat ook in onze subcultuur enige vorm van emancipatie plaatsvind.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 mei 2007 07:48

Debor@ schreef:Ik was een keer bij mijn broer in de kerk, die toen 'al' twee jaar getrouwd was, en ja hoor, zo'n ouwe kletsbep: wordt je nou al tante? Nee, maar ze zijn al wel druk aan het oefenen hoor mevrouw! Dametje in kwestie werd rood en zweeg verder. Vind het een van de onbeleefdste vragen die je kunt stellen aan iemand.

Hihihi, maar wel een heeel leuk antwoord! Al viel mijn mond gisteren wel open, toen mij in de kerk werd gevraagd (door een nieuw gezin) hoeveel kinderen mijn man en ik hebben i.p.v. te vragen of uberhaupt wel kinderen hebben! Ze gingen er gewoon van uit!
@Max: en dat is niet omdat we ze niet willen, maar omdat we ze niet kunnen krijgen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2007 12:07

sela schreef:of je kunt objectief op postings gebaseerd concluderen dat ook in onze subcultuur enige vorm van emancipatie plaatsvind.

Inderdaad, en vaak misschien zelfs nog wel onbewust ook - en niet alleen op dit gebied. Het gaat allemaal wat langzamer, maar uiteindelijk komt het wel. :)

Max schreef:Hoe zou God kijken? Wil je iets geven, hoeven mensen het gewoon niet!!!

Als God een gever met oprechte intenties is zal hij dat toch wel respecteren?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2007 12:13

God heeft ons toch ook nog een eigen verantwoordelijkheid gegeven?
Hij geeft ons de ruimte om eigne keuzes te maken. Denk daarom ook dat er neit maar 1 weg is binnen de huwelijken, maar dat elk stel zelf mag bepalen wat voor hun situatie het beste is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 mei 2007 12:53

Je kunt het ook zo zien dat God je kinderen geeft op het moment dat jij/jullie daar aan toe bent/zijn. Stel dat je er als echtpaar voor kiest om zónder voorbehoedsmiddelen toch bewust niet zwanger te worden (kalenderen, zeggen ze wel eens) en je zegt na een tijd; ''Oke, nu willen we graag kinderen'', daar ga je dan voor. Wie zegt dan dat je bewust Gods geschenk afgewezen hebt, omdat je min of meer zelf bepaald wanneer je een kind wil? Zoals Gerdien al zei; Je hebt er zelf verantwoordelijkheid voor. Kinderen komen er toch op Gods tijd. Bij de pil vind ik het een ander verhaal. En bij abortus doodt je simpelweg een Godsgeschenk.

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 14 mei 2007 13:10

totally agree to that

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 mei 2007 15:33

Max schreef:Heb met verbazing deze discussie gelezen...

Kom tot een schokkende conclusie:
Trouwen? Ja, het mooiste wat er is, samen verder het leven delen. Dank u God dat u ons bij elkaar hebt gebracht. Maar kinderen, nee God, dank u. Nu nog even niet. Dat is zo lastig, enz, enz, enz. Misschien wilt U zo goed zijn deze zegen een poos te bewaren voor ons tot we er wel aan toe zijn. Dan zullen we dat wel laten weten aan U.

Nou, dan heb je dit topic niet goed doorgelezen, want dat staat er dus niet.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 mei 2007 08:29

Ik denk ook dat het wel iets genuanceerder is. Als we kijken naar de tijd van de Bijbel daar kregen de vrouwen ook niet elk jaar een kind.
Ook daar werd er wel degelijk aan geboorteregeling gedaan. Al was het maar door b.v. tenminste drie jaar intensieve borstvoeding te geven.
Ik denk ook dat het bijbels verantwoord is.
Je hebt elkaar gekregen om lief te hebben en voor elkaar te zorgen.
Ook de kinderen die God je wil schenken krijg je met een opdracht.
Niet om ze te krijgen en verder is het wel goed.
De één zal meer kinderen kunnen krijgen dan de ander.
Daarin zul je heel verantwoord om moeten gaan.
Met elkaar en met de zegen van God in het krijgen van kinderen.
Het moet tenslotte wel een zegen zijn!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 15 mei 2007 08:35

tante-tortel schreef:Ik denk ook dat het wel iets genuanceerder is. Als we kijken naar de tijd van de Bijbel daar kregen de vrouwen ook niet elk jaar een kind.
Ook daar werd er wel degelijk aan geboorteregeling gedaan. Al was het maar door b.v. tenminste drie jaar intensieve borstvoeding te geven.

Pardon maar dat zou dan m.i. betekenen dat als je gemeenschap hebt en je wilt om je vrouw denken dat je dan veilig vrijt, maarre dan onthoud je toch God de kans om te zegenen, als idd zoals we algemeen aannemen kinderen een zegen zijn dan zal God je niet meer kinderen schenken als je aankan...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 mei 2007 08:41

SimonT schreef:
tante-tortel schreef:Ik denk ook dat het wel iets genuanceerder is. Als we kijken naar de tijd van de Bijbel daar kregen de vrouwen ook niet elk jaar een kind.

Pardon maar dat zou dan m.i. betekenen dat als je gemeenschap hebt en je wilt om je vrouw denken dat je dan veilig vrijt, maarre dan onthoud je toch God de kans om te zegenen, als idd zoals we algemeen aannemen kinderen een zegen zijn dan zal God je niet meer kinderen schenken als je aankan...

Of je hebt geen gemeenschap als die zegen even niet als zegen ervaren kan worden??

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 15 mei 2007 08:42

maar het is een zegen die we ontvangen en niet iets wat we bij afroep kunnen bestellen...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Terug naar “Archief”