Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:09

Wat moet ik hier nu mee? Dit is een gebeurtenis en een persoonlijke mening, maar ik zie geen argumenten...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 10:11

moet je een argument hebben, nou ik zal je er 1 geven uit dat verhaal. ze heeft er nu spijt van. ze kan het niet meer terugdraaien ook al wilde ze het graag. dit had niet gebeurd als diegene gewacht had tot het huwelijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:21

Nee, maar stel dat ze na 2 jaar spijt kreeg omdat ze met 'm getrouwd was... :S

Verder: anderen hebben misschien helemaal geen problemen en spijt e.d.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 10:22

kurtyo schreef:Nee, maar stel dat ze na 2 jaar spijt kreeg omdat ze met 'm getrouwd was... :S

Verder: anderen hebben misschien helemaal geen problemen en spijt e.d.

hoe bedoel je spijt kreeg na 2 jaar?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:34

laat ik het anders stellen:

Clara trouwt met Piet (:s): maar na 2 jaar krijgt Clara spijt... Ik bedoel te zeggen: het argument van spijt krijgen is heel persoonlijk, niet aan huwelijk gebonden en bovendien geen argument tegen tegen seks voor het huwelijk. Het zal bij anderen wel goed gaan (in de relatie). Weer anderen hebben geen spijt... Etc... Iedere situatie is anders...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 10:37

even begrijpelijk maken.
clara krijgt na 2 jaar spijt van dat ze getrouwd is met piet. maar wat heeft dat met sex te maken?

als je met elkaar trouwt kan je spreken over het algemeen dat je van elkaar houdt en voor de rest van je leven met elkaar wil zijn. waarom zou je dan niet wachten met sex tot na je huwelijk? als je het voor je huwelijk doet is er nog de kans dat het uitraakt of dat de ander overlijdt (wat ook kan) dan heb je misschien spijt dat je sex hebt gehad als je een ander treft die daarmee liever wacht tot na het huwelijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 10:46

johannes1 schreef:even begrijpelijk maken.
clara krijgt na 2 jaar spijt van dat ze getrouwd is met piet. maar wat heeft dat met sex te maken?

als je met elkaar trouwt kan je spreken over het algemeen dat je van elkaar houdt en voor de rest van je leven met elkaar wil zijn. waarom zou je dan niet wachten met sex tot na je huwelijk? als je het voor je huwelijk doet is er nog de kans dat het uitraakt of dat de ander overlijdt (wat ook kan) dan heb je misschien spijt dat je sex hebt gehad als je een ander treft die daarmee liever wacht tot na het huwelijk.

Ten eerste: na je huwelijk is wat laat, want dan ben je al gescheiden ;p
Ten tweede: als je getrouwd bent en je partner overlijdt, kan je ook nog een tweede sekspartner in je leven krijgen, doordat je hertrouwt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:58

Ik vind het gewoon geen argument tegen seks voor het huwelijk. Dat is mijn punt Johannes1. Misschien was het in het geval van het meisje beter geweest.... Maar bij een ander is het weer geen probleem...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 11:42

lalage schreef:Ten eerste: na je huwelijk is wat laat, want dan ben je al gescheiden ;p

we gaan er van uit dat je niet scheidt he.

lalage schreef:Ten tweede: als je getrouwd bent en je partner overlijdt, kan je ook nog een tweede sekspartner in je leven krijgen, doordat je hertrouwt.

ik ging er van uit in mijn reactie voor het huwelijk he. maar uitgaande van jou punt dat je hertrouwt dan is er nog steeds geen sprake van sex voor het huwelijk, omdat je al eerder getrouwd bent geweest.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 15:39

Maar Johannes, zie je dan niet dat we je argumenten onderuit proberen te halen? Eigenlijk best gemeen, want ik wil ook wachten tot ik getrouwd ben... Ik vind het verhaal van dat meisje trouwens wel een goed voorbeeld waarom je 't niet moet doen. Heb zelf ook spijt van dingen die ik met jongens heb gedaan, die niet Borkdude waren. Het ligt wel anders als je al een lange tijd verkering hebt en het maakt ook uit of je echt van elkaar hield of dat 't minder diep ging.

Cirinde

Berichtdoor Cirinde » 19 jul 2004 11:48

tjah ik wou ook wachten totdat ik getrouwd was:P helaas wrom zou je nietg ewoon seks kunnen hebben mert diegene waar je van houd met het idee dat het lekker is en je zo dichter bij mekaar komt?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 13:17

herhaling

columbus schreef:Het is een lastig onderwerp.
Wie weet zeker dat degene waar je verkering mee heb ook degene is waarmee je gaat trouwen? Tot op zekere hoogte ga je ervan uit en je hoopt het ook van ganser harte. Toch is het niet zeker en er kan altijd iets gebeuren waardoor je aanstaande echtgeno(o)t(e) je ex aanstaande word.
Dus, jou geliefde heeft nog geen officiële status, er is niets wat je bind buiten dat je van elkaar houd.
Maar nu heb je sex met elkaar(ik heb het niet over gemeenschap of ‘de daad’). Welke status heeft sex dan?
Bij mij roept het de vraag op waarom je dan wel sex mag hebben met je verkering en waarom niet met zomaar iemand die je leuk vind? Mijn gevoel zegt dat sex met zomaar iemand waar je jezelf alleen maar lichamelijk tot voelt aangetrokken niet goed is. Je komt dan al snel in de buurt van vrije sex. Je mag dan in feite met iedereen sex hebben. Want sex heeft géén status nu behalve dat het vrij toegankelijk is.
Ik denk niet dat dit goed is.
(En dan kan je de lijn doortrekken tot in je huwelijk en kan je ook sex hebben met anderen zonder gemeenschap/de daad. Sex heeft dan nog steeds geen status en wat is het verschil feitelijk als je sex mag hebben met iemand waar je mee getrouwd bent en iemand die je gewoon leuk vind?)

Maar waarom dan wel met je verkering waarvan nog niet vast staat dat je er mee trouwt? Natuurlijk hou je van elkaar, en heb je elkaar alvast trouw beloofd, dat geloof ik echt wel, maar is houden van het enige criteria in je verkeringstijd dat je sex mag hebben met elkaar?
Wie het weet mag het zeggen….
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 jul 2004 13:51

Cirinde schreef:tjah ik wou ook wachten totdat ik getrouwd was:P helaas wrom zou je nietg ewoon seks kunnen hebben mert diegene waar je van houd met het idee dat het lekker is en je zo dichter bij mekaar komt?

Ik wacht... En we hebben een hele goede relatie. Juist omdat we op alle overige gebieden al zo lekker dicht bij elkaar komen. Zoveel op t spel zetten puur omdat t lekker is, ik bedoel correctie: lekker kan zijn. Er zijn zoveel andere manieren om dicht bij elkaar te komen, sex is daarvoor geen must.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 jul 2004 13:52

Lalage schreef:Heb zelf ook spijt van dingen die ik met jongens heb gedaan, die niet Borkdude waren.

Maar die toch wel voor Borkdude waren hè? :P

Cirinde

Berichtdoor Cirinde » 19 jul 2004 13:55

luisteren ho maar
Laatst gewijzigd door Cirinde op 19 jul 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”